Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 21 nov 2010, 10:49
Webregio.nl schreef:Wethouder Franx wil Houtribdijk op weerkaarten
ENKHUIZEN - Wethouder Franx van de gemeente Enkhuizen is een Twitteractie gestart om de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad op de weerkaarten af te beelden. De bedoeling is om mensen bewust te maken van het bestaan van de dijk.
Franx: “Het valt mij al jaren op dat veel mensen uit het oosten van het land niet weten dat er een dijkverbinding tussen Lelystad en Enkhuizen is, zij rijden vaak onnodig om via Apeldoorn. Toen bedacht ik dat mensen iedere dag het weer kijken, maar dat op de weerkaarten de Houtribdijk ook niet te zien is. Ik stuurde via mijn Twitteraccount: ‘Zet de Dijk op de weerkaart’ met het verzoek dit bericht over te nemen en het was verbazingwekkend hoe snel allerlei mensen dit retweeten”.
Een gevalletje Calimero, waarbij het door mij onderstreepte stukje een wel hele rare redenering is.
Een vergelijkbaar stukje stond recent in het AD, met wat meer info. Daarin werd o.a. vermeld dat RTl er niet over peinst, omdat straks zo'n beetje alle gemeenten iets aangepast willen hebben.
Jammer dat sommige mensen het verschil tussen weer- en wegenkaart niet zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » zo 21 nov 2010, 11:21
Wat is dat toch met al dat pimp-gedrag de laatste tijd?

Het is hetzelfde als het aandacht vestigen op oude historische routes in Zuid-Holland van een paar weken geleden om maar extra toeristen te kunnen ontvangen en daarmee inkomsten te genereren. Resultaat: 0,0
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » zo 21 nov 2010, 11:28
Palance schreef:Een gevalletje Calimero, waarbij het door mij onderstreepte stukje een wel hele rare redenering is.
Hij zal wel Amsterdam bedoelen.
Blijkbaar komt ie nooit buiten Enkhuizen.

-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » zo 21 nov 2010, 12:09
Of het er opkomt moeten ze zelf weten daar bij RTL, maar het is wel een stukje land en heeft niks met wegen te maken. Het kan zelfs heel belangrijk zijn, wat het weer wordt op een dijk. De Maasvlakte staat er ook op.
-
tsov
- verkeersader
Bericht
door tsov » zo 21 nov 2010, 13:01
Of zoals ik op de radio hoorde zeggen: "Ik kijk natuurlijk altijd als ik een route wil plannen naar de weerkaart van RTL"

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » zo 21 nov 2010, 19:50
nederland24 schreef:Het kan zelfs heel belangrijk zijn, wat het weer wordt op een dijk. De Maasvlakte staat er ook op.
Het weer op de dijk zal niet noemenswaardig afwijken van het weer in West-Friesland of Flevoland. De Maasvlakte is een grote polder, dus het is logisch dat die wel op de kaart staat. Een dijk is maar een simpel lijntje. Bovendien dient zo'n kaart alleen maar om aan te geven dat het in Zeeland halfbewolkt weer met 8 graden is, terwijl het in Twente 6 graden met regen is. De rest doet er niet toe.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 21 nov 2010, 20:31
boe! schreef:Palance schreef:Een gevalletje Calimero, waarbij het door mij onderstreepte stukje een wel hele rare redenering is.
Blijkbaar komt ie nooit buiten Enkhuizen.

Via Apeldoorn omrijden kan anders wel, alleen is volgens mij de herkomst van het verkeer dan relatief bepert tot Epe. Volgens mij is dat nou niet zo^n wereldstad dat je speciaal voor deze mensen de dijk Enkhuizen-Lelystad op de kaart wilt hebben. Overigens vind ik - ondanks de wat ongelukkig gekozen argumentatie - de wethouder wel een punt hebben. De dijk, is net als de Afsluitdijk - een onlosmakelijk onderdeel van de Nederlandse topografie. Mensen die Calimero roepen komen zelf wat te kort heb ik zo het idee...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Tim
- expressweg
Bericht
door Tim » zo 21 nov 2010, 20:57
Het antwoord lijkt me vrij simpel.
Of geen dijken en dammen of Alsuitdijk éń Houtribdijk éń de zeeuwse dammen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 21 nov 2010, 20:58
Hoe moeilijk kan het nou zijn...?
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.40 ... 68&t=h&z=7
Hierop kun je toch gewoon regenwolken en zonnetjes projecteren...?

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Ties
- autoweg
Bericht
door Ties » zo 21 nov 2010, 21:03
De Afsluitdijk is veel bepalender voor de vorm van Nederland dan de Houtribdijk, maar wat mij betreft hoeven ze allebei niet aangegeven te worden.
Er is ook een weerbericht met een achterlijk breed Noordzeekanaal, maar ik weet zo gauw niet meer welke.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » zo 21 nov 2010, 21:28
Timmetje schreef:Het antwoord lijkt me vrij simpel.
Of geen dijken en dammen of Alsuitdijk éń Houtribdijk éń de zeeuwse dammen.
Niet alle futiliteiten hoeven principieel geregeld te worden hoor

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » zo 21 nov 2010, 21:53
Ze moeten gewoon de Combikaart als achtergrond gebruiken. Daar staan alle grote dijken, bewoonde eilanden en grote meren die ooit zee zijn geweest op.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » zo 21 nov 2010, 23:04
Veel te veel details. Weerkaarten moeten simpel zijn.
Sowieso vindt ik het jammer dat Google de laatste jaren een alleenrecht op de cartografie lijkt te hebben (op steeds meer websites zie je vrijwel enkel Googlekaarten). Zeker als hun kaarten, zoals sinds de overstap naar een andere kaartenboer, maar voor de helft kloppen.
PS: Heet dat ding nu Houtribdijk? Ik hoor ook regelmatig de naam Markerwaarddijk voorbijkomen, ik dacht zelfs dat dat de officiële naam was.
-
Tim
- expressweg
Bericht
door Tim » zo 21 nov 2010, 23:13
Volgens wikipedia is de naam Houtribdijk, en Markerwaarddijk was alleen de straatnaam van het flevolandse gedeelte.
Ik zelf ken het van kaarten als Houtribdijk, maar in gewone spreektaal zou ik Dijk Enkhuizen-Lelystad gebruiken... Zo heb ik het altijd van niet-wegennerds gehoord.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 22 nov 2010, 12:31
Timmetje schreef:Volgens wikipedia is de naam Houtribdijk, en Markerwaarddijk was alleen de straatnaam van het flevolandse gedeelte.
Waarbij moet worden opgemerkt dat de dijk voor het overgrote deel in Flevoland ligt, de provinciegrens ligt op enkele honderden meters van het einde van de dijk, vlakbij Enkhuizen.
-
peejay
- autoweg
Bericht
door peejay » ma 22 nov 2010, 13:38
Volgens de Enkhuizer Almanak valt 1 april dit jaar blijkbaar op
17 november.
Het vervolg:
"Paulusma zet dijk op weerkaart na oproep"...
Rij met je hart
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » ma 22 nov 2010, 13:47
tsov schreef:Of zoals ik op de radio hoorde zeggen: "Ik kijk natuurlijk altijd als ik een route wil plannen naar de weerkaart van RTL"
Vorige week was dit nieuws bij Giel Beelen (R3). Direct daarna kwam de verkeersinformatie.
Giel: "Staan er nog files?"
Anwb'er: "Volgens mij niet. Maar ik zit natuurlijk wel naar de weerkaart van RTL te kijken."

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 22 nov 2010, 18:19
Ties schreef:
Er is ook een weerbericht met een achterlijk breed Noordzeekanaal, maar ik weet zo gauw niet meer welke.
De kaart van het RTL-weer in het ochtendnieuws mist Groot-Brittannië dat je op die schaal wel zou moeten zien. 's Avonds staat het er wel op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » ma 22 nov 2010, 20:46
boe! schreef:Palance schreef:Een gevalletje Calimero, waarbij het door mij onderstreepte stukje een wel hele rare redenering is.
Ik heb dit artikel in de krant nagelezen en dit is wat hij zij: "Mensen uit Apeldoorn die naar Enkhuizen willen en de files bij Amsterdam willen vermijden, rijden soms om via Harlingen omdat ze de dijk Enkhuizen-Lelystad niet kennen". Ook dan blijft het een vreemde redenatie, want hoeveel mensen zullen niet weten dat er een dijk tussen Enkhuizen en Lelystad bestaat?
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » ma 22 nov 2010, 20:54
Ik kende er 1 die de dijk niet kende, en die kwam nog wel uit Hoorn

Toen ik hem daar over vertelde had hij direct een uur kortere reistijd naar Emmen, met zijn snelheid.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 23 nov 2010, 7:23
Dat laatste kan ik me nou écht niet voorstellen

Autosnelwegen.net
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 23 nov 2010, 8:09
De meeste rijden tegenwoordig op GPS, die kent de dijk wél.
Ik vraag me af wat het nut van die dijk nog is nu de Markerwaardpolder er niet komt. Zijn de onderhoudskosten van zo'n dijk niet geweldig hoog? Of zijn er nog andere voordelen aan verbonden zoals de bescherming van Amsterdam?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 23 nov 2010, 8:14
Alfa schreef:De meeste rijden tegenwoordig op GPS, die kent de dijk wél.
Al heb je geen GPS, je mag toch wel minstens verwachten dat, als je ergens woont, je je omgeving leert kennen, dus ook de uitvalswegen. En staat Lelystad niet gewoon ergens aan de N302 aangegeven?
Ik vraag me af wat het nu van die dijk nog is nu de Markerwaardpolder er niet komt. Zijn de onderhoudskosten van zo'n dijk niet geweldig hoog? Of zijn er nog andere voordelen aan verbonden zoals de bescherming van Amsterdam?
Wel, een korte route van de kop van Noord-Holland naar midden- en oost-Nederland bijvoorbeeld.
Autosnelwegen.net
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » di 23 nov 2010, 11:30
Waterstaatkundig heeft die dijk nog steeds wel betekenis, enkel meer eigenlijk. Je kunt het peil van het IJsselmeer namelijk loskoppelen van dat van het Markermeer. En dat scheelt je bij een peilverhoging in het IJsselmeer weer een groot deel van Oostelijk, maar vooral Zuidelijk Flevoland maatregelen nemen, omdat het peil van het Markermeer dan niet verandert.
Daarnaast beschermt de dijk ook tegen aanvallende winden en waterstromen vanuit het Noorden. Het functioneert dan als een golfbreker. Anders zou al het water van beide meren bij noorderstorm naar het IJ opgestuwd worden, wat nu feitelijk een trechter is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 23 nov 2010, 14:32

Maar het lijkt me dat er van die dijk nooit sprake zou geweest zijn mocht men niet ooit het plan opgevat hebben om de Markerwaard in te polderen.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 23 nov 2010, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ties
- autoweg
Bericht
door Ties » di 23 nov 2010, 15:29

Misschien niet. Maar nu hij er eenmaal ligt, zijn er genoeg redenen om hem te laten liggen.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » di 23 nov 2010, 20:48
En hoewel er nu geen plannen voor zijn, kan in de (verre) toekomst de plannen voor de Markerwaard altijd nog een keer uit de kast worden gehaald, al zou het maar voor een nieuw vliegveld als opvolger voor Schiphol zijn.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 8:48