[A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar
Probleem ligt dus niet bij de N242, maar bij de N508. De VRI op het kruispunt Nollenweg/Herenweg geeft te weinig groen voor het rechtdoorgaand verkeer op de N508.
-
- expressweg
Helder.
Kan me de drukte destijds bij die kruising even niet voor de geest halen. Als ik er langskwam was het in de vrijdagavondspits in uitgaande richting om naar Leeuwarden te rijden.
Kan me de drukte destijds bij die kruising even niet voor de geest halen. Als ik er langskwam was het in de vrijdagavondspits in uitgaande richting om naar Leeuwarden te rijden.
-
- verkeersader
Nog niet, maar omdat de N242 tot aan de spoorbrug bij Heerhugowaard 2x2 is en daarna 2x1 wordt voorzie ik daar binnenkort grote problemen.Rene schreef:Probleem ligt dus niet bij de N242.
Het verkeer loopt daar nu al met grote regelmaat vast omdat de verkeerslichten op de kruising Broekerweg/N242/Zuidtangent het niet kunnen bijbenen.
De file staat dan van eerder genoemde kruising tot de splitsing N242/Westtangent.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
-
- 2x3 autosnelweg
*schop*
Rijkswaterstaat schreef:A9: scheuren in asfalt spitsstroken Alkmaar - Uitgeest
09-02-2012 | Noord-Holland | persbericht
Rijkswaterstaat heeft gisteren - woensdag 8 februari - scheuren geconstateerd in het asfalt van de spitsstroken A9 Alkmaar-Uitgeest in beide richtingen. Op de spitsstrook richting Amsterdam betreft het scheuren tot maximaal 30 meter in de lengte, nabij het linker rijspoor en verspreid over het gehele traject. De scheurvorming op de spitsstrook richting Alkmaar is beperkt van omvang.
Op dit moment wordt uitgezocht wat de oorzaak is. Als de oorzaak bekend is, bepaalt Rijkswaterstaat met welke maatregelen de scheuren verholpen kunnen worden.
De spitsstroken gaan normaal open wanneer de verkeersintensiteit daar om vraagt. De veiligheid voor de weggebruiker is niet in het geding. Rijkswaterstaat monitort dagelijks de spitsstroken om te bepalen wat de ontwikkeling van de scheurvorming is.
De spitsstroken zijn sinds 6 oktober 2011 in gebruik. Bij grote drukte kan het verkeer over een lengte van bijna 10 kilometer gebruik maken van drie in plaats van twee rijstroken per rijrichting. Met name in de ochtend- en de avondspits is hierdoor de doorstroming op dit traject verbeterd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- stadsweg
De oorzaak lijkt mij voor de hand te liggen: onvoldoende fundatie bij de vluchtstroken. De plaats waar het afsalt scheurt is de overgang van de dikke fundatie naar de dunnere fundatie.
Bij de spisstroken op de A4 ten noorden van Badhoevedorp en de ring A10 was dit probleem er ook. De logische oplossing was toen de verharding onder de vluchtstroken uitbreiden tot de volledige vluchtstrookbreedte, asfalteren en vervolgens de spitsstroken openzetten. Het asfalteren moest toch al gebeuren, omdat de rest van de rijbaan eraan toe was. Deze aanpak stuitte echter op een bezwaar: pas toen de openingsdatum al was vastgesteld, werd geconstateerd dat de verharding van de vluchtstroken onvoldoende was. De minister duldde geen uitstel (= gezichtsverlies naar de Kamer), dus werd het verbeteren van de vluchtstroken uitgesteld. De stroken werden opengesteld en een paar weken later alweer gesloten voor 'gepland grootschalig onderhoud'. Dat was dus geen onderhoud, maar gewoon het herstellen van de reeds geconstateerde problemen. Eigenlijk was de vroegtijdige openstelling van deze spitsstroken dus een wassen neus
. Helaas leidde deze wassen neus ertoe dat de vluchtstrook tweemaal is geasfalteerd, hetgeen totaal onnodige kosten met zich meebracht 
Bij de spisstroken op de A4 ten noorden van Badhoevedorp en de ring A10 was dit probleem er ook. De logische oplossing was toen de verharding onder de vluchtstroken uitbreiden tot de volledige vluchtstrookbreedte, asfalteren en vervolgens de spitsstroken openzetten. Het asfalteren moest toch al gebeuren, omdat de rest van de rijbaan eraan toe was. Deze aanpak stuitte echter op een bezwaar: pas toen de openingsdatum al was vastgesteld, werd geconstateerd dat de verharding van de vluchtstroken onvoldoende was. De minister duldde geen uitstel (= gezichtsverlies naar de Kamer), dus werd het verbeteren van de vluchtstroken uitgesteld. De stroken werden opengesteld en een paar weken later alweer gesloten voor 'gepland grootschalig onderhoud'. Dat was dus geen onderhoud, maar gewoon het herstellen van de reeds geconstateerde problemen. Eigenlijk was de vroegtijdige openstelling van deze spitsstroken dus een wassen neus

Laatst gewijzigd door Autorun op vr 10 feb 2012, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumbeheerder
Ik kan mij herinneren dat Rene hier nog destijds heeft gezegd dat er al problemen met de fundering waren tijdens de aanleg. Zou dat met deze problemen die nu aan het licht komen samenhangen?
-
- 4x5 autosnelweg
Men heeft destijds bij SAABA-C erkend dat er een probleem was, waarna men extra maatregelen heeft genomen. het gevolg was ook vertraging in de openstelling. Ik heb geen flauw idee wat men nu heeft geconstateerd.
-
- Moderator
Dat stuk A9 is het oudste van de gehele snelweg, en is 51 jaar geleden opengesteld. Ik meen dat men bij de aanleg van de spitsstroken er achter kwam dat er nog klinkerverharding onder de vluchtstrook lag. Op de A28 tussen Zwolle en Meppel waren ze die ook tegengekomen.
-
- 2x4 autosnelweg
Langsscheuren duiden eerder op afschuiving. Denkbaar is de diepere fundering niet van ruw zand, maar zitten er slappe of gladde laagjes in zoals klei. Door zwaar verkeer wordt de grond langzaam zijwaarts gedrukt. Speculatie op grond van een vaag bericht uiteraard.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- expressweg
Ik denk dat wij eerst op het onderzoek moeten wachten, waardoor deze scheuren zijn veroorzaakt.
Wel is het zo dat de verharding van vluchtstroken uit de jaren vijftig, eerste helft jaren zestig dunner was, dan de verharding van de rijstroken.
Bij de aanleg van de plusstroken bij Veenendaal heeft men ook de vluchtstrook opgebroken en opnieuw aangelegd, omdat de verharding niet sterk genoeg was.
Wel is het zo dat de verharding van vluchtstroken uit de jaren vijftig, eerste helft jaren zestig dunner was, dan de verharding van de rijstroken.
Bij de aanleg van de plusstroken bij Veenendaal heeft men ook de vluchtstrook opgebroken en opnieuw aangelegd, omdat de verharding niet sterk genoeg was.
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Spitsstroken A9 Uitgeest - Alkmaar
Even terugkomend hierop, 12 jaar later!Rein schreef: ↑do 10 feb 2011, 20:49noordhollands dagblad.nl schreef:Probleem met fundering spitsstrook A9
HEILOO - De aanleg van de spitsstroken langs de A9 tussen Uitgeest-Alkmaar is tijdelijk stilgelegd. Onder delen van de bestaande vluchtstrook is afwijkende fundering aangetroffen, die onvoldoende draagkracht heeft om een spitsstrook aan te leggen.
Het gaat om een strook van zo’n zestig centimeter breed onder de buitenzijde van de vluchtstrook. Deze fundering is afdoende voor een vluchtstrook. In geval van een spitsstrook kunnen er echter scheuren ontstaan, beaamt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Momenteel wordt onderzocht of deze fundering over de hele lengte van het traject ligt. Wat de gevolgen zijn, is nog niet bekend. Deze week is Rijkswaterstaat in ieder geval wel kwijt. ,,We richten ons nu helemaal op het onderzoek, het overige werk is stilgelegd. Binnen een week is het onderzoek afgerond.’’
Bij de aanleg van de spitsstroken tussen Uitgeest en Alkmaar waren er dus grote problemen met de fundering onder de vluchtstrook, zoals in het nieuwsbericht te lezen is.
Nu rij ik zelf de afgelopen maanden geregeld over deze spitsstroken, en ik krijg meer en meer het idee dat de fundering in 2011 hier niet goed hersteld is. Het lijkt wel of in beide rijrichtingen de ondergrond afdrijft, waardoor de spitsstroken onder een steeds grotere hoek komen te liggen. Ik krijg steeds meer het gevoel dat je naar de buitenkant wordt gedrukt.
Dit kan nog wel eens foor grote problemen gaan zorgen, in de veiligheid en beschikbaarheid van de spitsstroken lijkt me.
Ik ben benieuwd hoe RWS gaat handelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Hoofdmoderator
Als frequent gebruiker kan ik bevestigen dat de verzakking langzaamaan erger wordt. Geen heel fijn stukje om overheen te rijden.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
Het probleem destijds was dat de verharding te dun was. De huidige problemen zijn mogelijk veroorzaakt, omdat de nieuwe verharding zwaarder is. Zolang de verharding niet breekt, lijkt mij de verzakkingen met asfaltlagen uitvullen, de slimste oplossing.
-
- 2x5 autosnelweg
Check dit: https://www.google.nl/maps/@52.5683246, ... 384!8i8192
En dit: https://www.google.nl/maps/@52.5731984, ... 384!8i8192
Kan dat makkelijk hersteld worden?
En dit: https://www.google.nl/maps/@52.5731984, ... 384!8i8192
Kan dat makkelijk hersteld worden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- expressweg
Afhankelijk hoe de boel in de onderlagen eruit ziet. Vanaf de bovenkant niet te beoordelen.
De vereist valdeflectie metingen.
De vereist valdeflectie metingen.