[A074] De aanleg van de A74 Tegelen - Kaldenkirchen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [A074] De aanleg van de A74 Tegelen - Kaldenkirchen

Bericht door Vinny » vr 29 apr 2011, 10:40

De hamvraag is natuurlijk hoe ze de afrit Venlo-Zuid (Venlo-Sud) ontwerpen. Ik vermoed niet dat dat een knooppuntachtige afrit wordt en dan maakt de rest van die paar honderd meter ook niet veel meer uit... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 29 apr 2011, 10:44

Kan geen echte tracekaarten vinden van hoe het er nu in Duitsland precies uit komt te zien. Alleen een schets van snelwegenkenner gevonden in een oud topic:
Afbeelding

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » vr 29 apr 2011, 12:25

uit (waarschijnlijk)hetzelfde topic:
Kaaiman schreef:Voor wie benieuwd is naar het tracé aan Duitse zijde, heb ik na enig zoekwerk een kaartje gevonden in deze brochure over het nieuwe bedrijventerrein dat aan de Duitse kant langs de nieuwe A61 zal verschijnen.

AFBEELDING:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het tracé loopt vrij dicht tegen de grens, het slootje net ten noorden van het trompetje is de grens.

Aan de tekst 'Nach Venlo' bij de nieuwe afrit van de A61 maak ik op dat die weg wordt verbonden met de Keulse Barrière. Uit het kaartje op te maken, zal deze nieuwe weg ongelijk met het spoor kruisen. De aftakking naar het westen is dan de weg Schwanenhaus en het weggetje met die gekke slinger zal dan wel iets van een parallelweg langs het spoor worden o.i.d., waar die verbindingsweg naar de Keulse Barrière dus overheen of onderdoor gaat.

Lokaal verkeer tussen Venlo en Kaldenkirchen blijft dus mogelijk.
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 29 apr 2011, 14:48

Maar de weg wordt wel 1+1 naar Venlo en niet erg vloeiend aangesloten op de '61', dus in Duitsland kunnen ze ook degraderen ...

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » vr 29 apr 2011, 15:48

Gelukkig bouwen ze dan wel weer parkplatzen om dat (belachelijke) LKW-fahrverbot op te vangen; mits ze groot genoeg zijn.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » vr 29 apr 2011, 15:55

^^
Het vrachtwagenparkeren is al jaren een puinhoop bij onze Oosterburen, daar zal die ene parkplatz ook niet veel tegen helpen. :mrgreen:
Ze moeten vaak (uit nood gedwongen) op de vluchtstrook staan, wat eigenlijk ook niet mag, want een boete krijgen ze toch wel linksom of rechtsom. :nuts:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 29 apr 2011, 15:56

^^ Het is in ieder geval beter dan die rommelzooi bij de Keulse Barriere op dit moment. Hoe gaat het er daar nu eigenlijk aan toe bij een fahrverbot?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 29 apr 2011, 16:00

De parkeerplaats lijkt mij bovendien in hoge mate te klein... :facepalm:

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » vr 29 apr 2011, 19:30

Als de A74 vast komt te staan met vrachtwagens dan zal het nieuwe knooppunt ook een puinhoop worden, en zal de A73 ook vast komen te staan. Op de A1 bijvoorbeeld geeft het minder problemen.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » vr 29 apr 2011, 19:36

^^
Is er dan een officïele grensovergang gepland met opstelterrein voor vrachtverkeer?
Daar is op de tekeningen ook niks van terug te vinden.
Ook op de site van Dura Vermeer wordt er niet over gesproken, of nemen de Duitsers dit voor hun rekening?
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 29 apr 2011, 19:48

^^ Volgens mij een klein parkeerplaatsje tussen de grens en Kaldenkirchen. Op Duits grondgebied dus. Ik heb pas nog ergens een tekening gezien, als ik die vind, zet ik em wel in een spoiler of edit.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 29 apr 2011, 22:04

^^ Maar dat helpt dus alleen voor verkeer, wat op zaterdag avond met de pauze begint. Verkeer wat op zondag komt, mag dan niet op de parking. Laat het verkeer maar lekker op een grote parking langs de A67 wachten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 29 apr 2011, 22:42

Geen grenscontroles voor incidentele dingen/dagen hier dan?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mei 2011, 9:28

Snelwegenkenner schreef:Geen grenscontroles voor incidentele dingen/dagen hier dan?
Ik denk dat die parkeerplaatsen daar primair voor zijn bedoeld.
Timmetje schreef:^^ Maar dat helpt dus alleen voor verkeer, wat op zaterdag avond met de pauze begint. Verkeer wat op zondag komt, mag dan niet op de parking. Laat het verkeer maar lekker op een grote parking langs de A67 wachten.
Dan maakt Duitsland er dus een Nederlands probleem van en wordt de verantwoordelijkheid afgeschoven.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 02 mei 2011, 10:18

Coen Tunnel schreef:
Timmetje schreef:^^ Maar dat helpt dus alleen voor verkeer, wat op zaterdag avond met de pauze begint. Verkeer wat op zondag komt, mag dan niet op de parking. Laat het verkeer maar lekker op een grote parking langs de A67 wachten.
Dan maakt Duitsland er dus een Nederlands probleem van en wordt de verantwoordelijkheid afgeschoven.
Dat is het in zekere zin al.
Zoveel "grote" parkings zitten er niet meer tussen Knp. Leenderheide en de Keulse Barriëre, volgens mij alleen de Meelakker en even voor Venlo bij een Routiers restaurant.
Er zitten nog wel 2 kleintjes tussen maar die zitten zo vol.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 mei 2011, 11:02

Strekking van het Fahrverbot is dat vrachtauto's Duitsland niet inmogen. Dat maakt het probleem altijd primair een probleem voor de buurlanden. Als Duitsland zover wil gaan om toe te laten dat vrachtwagens nog een stukje Duitsland in rijden, is dat feitelijk al toeschietelijk, want dat is een concessie op het verbod. Denk daarbij niet dat het zin heeft om Duitsland om hulp te vragen onder het motto "dit is jullie troep, dus dan moet je ook helpen opruimen". Uiteindelijk heeft de Nederlandse politie zelfs op piekdagen de boel heel goed onder controle, met een zeer beperkte hinder voor het overige verkeer.

Als parkeerlokatie langs de A67 zou ik overigens nog de afrit naar de Middenpeelweg noemen (afrit 38). Daar zit de nodige horeca met parkeergelegenheid, ik meen een AC Restaurant, een McDonalds en nog een Tulip Inn.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 02 mei 2011, 11:12

Pino schreef:
Als parkeerlokatie langs de A67 zou ik overigens nog de afrit naar de Middenpeelweg noemen (afrit 38). Daar zit de nodige horeca met parkeergelegenheid, ik meen een AC Restaurant, een McDonalds en nog een Tulip Inn.
Klopt, die was ik nog vergeten.
Maar als Duitsland gaat toestaan dat vrachtverkeer nog een stukje het eigen land in mag (bijv. tot de eerste grote parking) dan krijgt Bedburger Land alles voor zijn kiezen.
En wie zegt dat er geen vrachtwagenchauffeurs zijn die, Als Bedburger Land vol is, toch doorrijden naar de eindbestemming, of een andere grote parking?
Dat zal dan ook onherroepelijk strengere controles op de naleving van het "fahrverbot" moeten gaan opleveren.
Dat ze dan liever alles "buiten de poort" willen houden..........
Maar ja, op A1 taferelen zit je toch ook niet te wachten...........aardig dilemma.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mei 2011, 11:45

Pino schreef:Strekking van het Fahrverbot is dat vrachtauto's Duitsland niet inmogen. Dat maakt het probleem altijd primair een probleem voor de buurlanden.
Oké, daar heb je gelijk in, feit is wel dat niet alle vrachtwagenchauffeurs netjes hun vrachtwagen op een parkeerplaats parkeren maar ook gewoon op de vluchtstrook. Daar is wel degelijk wat aan te doen: flinke boetes en sommeren om door te rijden en de vluchtstrook vrij te maken, anders wegslepen op kosten van de vervoerder. Blijkbaar willen die vrachtwagenchauffeurs wel de Duitse wet respecteren, maar niet de Nederlandse. :down:
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 02 mei 2011, 11:53

^^
Op zich een prima idee, maar heb je wel eens op een vrijdag op de A1 richting Duitsland gekeken?
Chris heeft ooit op YT een filmpje geupload waar de vluchtstrook van de A1 voor ettelijke kilometers werd geblokkeerd door vrachtwagens.
Ik weet niet of de situatie inmiddels veranderd is maar waar wil je al die vrachtwagens in Godsnaam allemaal heen slepen? :nuts:
Dorrijden is immers altijd overtreding van het fahrverbot, ze gaan daar staan omdat ze nergens anders heen kunnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 mei 2011, 11:57

Nergens, dat is dus juist het probleem. We hebben daar overigens een hele draad voor:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... &start=360

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 mei 2011, 11:58

De vluchtstrook is de meest praktische locatie om incidenteel zulke grote aantallen vrachtwagens te parkeren. Het gaat om slechts enkele dagen per jaar dat er in Duitsland een feestdag is en elders niet. Je praat dan over een paar duizend vrachtwagens, die kun je elders simpelweg niet kwijt. Laten we wel wezen; langs de oostgrenzen van Polen staan ze bijvoorbeeld gewoon midden op de weg te wachten voor de Oekraïense of Wit-Russische grens. Dus zo groot is ons "probleem" nog niet. We kunnen het prima managen.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 02 mei 2011, 12:34

^^
En vrachtvervoer over het spoor zoals in Zwitserland, is dat geen optie voor het probleem?
Of is vrachtvervoer per spoor ook verboden op weekenden in Duitsland?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 02 mei 2011, 12:36

^^ Volgens mij mag dat gewoon.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 mei 2011, 12:43

Heren: zullen we de discussie over het fahrverbod en alles wat er bij komt kijken in de daarvoor bestemde draad voeren?
Terug naar Venlo :)

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 02 mei 2011, 12:53

^^ Oké, het is waarschijnlijk een vraag die al heeeel vaak is gesteld, maar wanneer gaat de weg - volgens de planning - open?
Je moet toch iets doen om weer on-topic te geraken ;)

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 02 mei 2011, 13:09

^^
Ze willen hem voor de Floriade van volgend jaar open hebben. Die wordt in Venlo gehouden.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 02 mei 2011, 13:22

^^ Dan moet de weg dus voor 5 april 2012 geopend zijn, dank :top:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 02 mei 2011, 18:22

Als ze in dit tempo door blijven bouwen, moet dat kunnen lukken. Al moet je dan ook een beetje geluk hebben met de winter.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 mei 2011, 18:37

Het asfalteren is het probleem niet. Daar kunnen ze zelfs nog in februari 2012 mee beginnen. De kunstwerken kosten het meeste tijd.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » za 14 mei 2011, 1:54

Er zijn nu mooie luchtfoto's beschikbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop zondag zelf foto's te maken van de werkzaamheden.