Dit ter informatie.Eindhoven, 9 september 2005
Kentekenonderzoek: N69 vraagt om netwerkbenadering
Regio gaat minister verzoeken om de N69 problematiek samen aan te pakken
In de kernen Aalst en Valkenswaard speelt al jaren het probleem van luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersveiligheid als gevolg van het vele verkeer op de N69. Nadat de minister van Verkeer en Waterstaat in 1999 haar standpunt had bepaald om met kleinschalige maatregelen de problemen aan te pakken, hebben de betrokken gemeenten, het samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en de provincie Noord-Brabant de handen ineen geslagen om de problemen echt op te lossen. Zo is dit voorjaar een kentekenonderzoek gehouden in het gebied ten zuiden van Eindhoven tot over de grens met België. Eén van de aspecten die uit dit onderzoek duidelijk naar voren komt, is dat het probleem van alle wegbeheerders is. Dus zowel van de gemeenten, de provincie Noord-Brabant als van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het SRE, alle betrokken gemeenten en de provincie Noord-Brabant zullen de minister van Verkeer en Waterstaat vragen om samen een Verkenning naar alle problemen en oplossingen uit te voeren die uit moet monden in een netwerkanalyse.
Stand van zaken
De planstudie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in 1998 het rapport Trajectnota Rijksweg 69 opgeleverd. Op basis hiervan hebben de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM in 1999 het standpunt ingenomen om geen nieuwe infrastructuur aan te leggen. Wel is toen besloten om op de bestaande N69 kleine infrastructurele maatregelen uit te voeren, zoals de gerealiseerde busbaan tussen Valkenswaard en Aalst. De betrokken partijen zijn van mening dat hiermee de problemen niet zijn opgelost en werken intensief samen bij het zoeken naar oplossingen. Daartoe is in mei 2004 de Intentieverklaring N69 ondertekend. De betrokken partijen zijn:
· de gemeenten Bergeijk, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre;
· de provincie Noord-Brabant;
· het SRE.
De betrokken bestuurders hebben op 7 september jongstleden geconcludeerd dat het probleem van dusdanige aard is dat samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat nodig is om te komen tot de juiste oplossingen. De problematiek rond de N69 is duidelijk geen lokaal probleem. Dat is de reden dat er naar oplossingen wordt gezocht op (boven)regionale schaal, waarbij een netwerkanalyse een goed instrument kan zijn. Hierbij wordt op het niveau van lokale, provinciale en rijkswegen bezien waar en hoe de beste oplossingen gevonden kunnen worden.
Kentekenonderzoek
In opdracht van het SRE is in april 2005 een kentekenonderzoek uitgevoerd ten zuiden van Eindhoven. Dit was het grootste kentekenonderzoek ooit gehouden in het onderzoeksgebied: vanaf de A67 bij Waalre en de A2 bij Leende tot over de Belgische grens. Dit kentekenonderzoek maakt duidelijk wat de intensiteiten op diverse wegen zijn en wat de hoeveelheid lokaal en (boven)regionaal vrachtverkeer en autoverkeer is.
Resultaten kentekenonderzoek
Het kentekenonderzoek heeft veel inzicht gegeven in de verkeersafwikkeling in het onderzoeksgebied. De resultaten van het kentekenonderzoek zijn vergeleken met reeds bekende verkeersgegevens uit het verleden. De belangrijkste resultaten zijn:
· De problemen spelen niet alleen op de N69 maar in het hele gebied tussen de A67, A2 en de Belgische grens. Het verkeer dat deze problemen veroorzaakt is internationaal, regionaal maar ook lokaal.
· In Aalst is de intensiteit op de N69 in de afgelopen jaren amper gestegen, wat erop duidt dat daar de weg geen extra verkeer meer kan verwerken. Alle wegen naar de A67 bij Eersel en Bergeijk en naar
de A2 bij Leende krijgen mede daardoor steeds meer verkeer te verwerken.
· Per etmaal rijden over de N69 bij de aansluiting met de Randweg Eindhoven, in Aalst, in Valkenswaard en op de grensovergang met België respectievelijk 30.000, 24.000, 17.000 en 15.000 auto’s en vrachtauto’s. De helft van het verkeer in Aalst is afkomstig uit de gemeenten Aalst-Waarle en Valkenswaard. Van het verkeer in Aalst passeert één op de vijf motorvoertuigen de grensovergang met België bij Lommel.
· Bij de grensovergang is het aandeel vrachtauto’s 15%. Het merendeel hiervan rijdt niet over de N69 maar via Eersel en Leende door het gebied.
Vervolg
Om tot een oplossing te komen voor het probleem van luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersveiligheid als gevolg van het vele verkeer op de N69 zullen de gemeenten Bergeijk, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre, de provincie Noord-Brabant; en het SRE de minister van Verkeer en Waterstaat vragen om samen een Verkenning c.q. Netwerkanalyse uit te voeren.
[N069] Omlegging Valkenswaard (Westparallel)
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Het persbericht van het SRE:
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Dat wordt-ie niet. De provincie wil de weg niet hebben, omdat ze dan een rijksbijdrage helemaal kunnen vergeten. Maarja, het zuiden (Zeeland, Brabant en Limburg) wordt wel eens vaker vergeten bij het uitdelen, terwijl wij wel 1/3 van de centjes IN de la brengen...Vinny schreef:De N 69 wordt overgedragen aan de provincie Noord-Brabant. Zie hier de verklaring waarom Peijs er niets over zegt :P

-
- expressweg
Is wel makkelijk: het probleem van je afschuiven als regionaal. Maar wat inderdaad als het Rijk de weg kwijt wil, maar de provincie (en de gemeenten) willen hem niet hebben? Trouwens Ik vraag me af hoelang het regionaal blijft. Bij Lommel is een industrieterrein in aanbouw/gepland van 400 hectare! Reken maar dat daar ook verkeer snel naar het Roergebied wil via verschillende routes. Bovendien is de route via Eersel bij vrachtwagenchauffeurs favoriet omdat via die route geen opstoppingen zijn (1 VRI en een vijftal zeer drukke rotondes, that's it).
Oh opvallend: langs de N69 in Valkenswaard tussen de Markt en de zuidelijke komgrens worden alle handelspanden gesloten. Er staan nu een 6 dichtgetimmerde gebouwen.
Oh opvallend: langs de N69 in Valkenswaard tussen de Markt en de zuidelijke komgrens worden alle handelspanden gesloten. Er staan nu een 6 dichtgetimmerde gebouwen.
-
- 2x5 autosnelweg
Dan gaan die bedrijven of naar Eindhoven danwel Lommel, of er komen ook bouwplannen aan. Bij de N59 werden ook alle gebouwen dichtgetimmerd.IQ[] schreef:Oh opvallend: langs de N69 in Valkenswaard tussen de Markt en de zuidelijke komgrens worden alle handelspanden gesloten. Er staan nu een 6 dichtgetimmerde gebouwen.

-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
Ik dacht eerder in een flits te lezen naar andere locaties in Valkenswaard. Misschien komt er inderdaad nieuwbouw aan, of gaan ze de N69 verbreden :PViaHaaren schreef:Dan gaan die bedrijven of naar Eindhoven danwel Lommel, of er komen ook bouwplannen aan. Bij de N59 werden ook alle gebouwen dichtgetimmerd.IQ[] schreef:Oh opvallend: langs de N69 in Valkenswaard tussen de Markt en de zuidelijke komgrens worden alle handelspanden gesloten. Er staan nu een 6 dichtgetimmerde gebouwen.
Zo staan die gebouwen namelijk: http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF1080.JPG
@Vinny: ik weet het beleid van RWS ook hoor. Maar ik vind het belachelijk.
Maar er is nog steeds niet geantwoord op mijn vraag. Wat als niemand de weg wil hebben?
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
In principe moet het Rijk de provincie geld betalen als een soort van 'bruidsschat'; immers de weg is afgeschreven. Met dat geld kan de provincie vervolgens de N 69 opknappen/verbreden (of ombouwen tot autosnelweg). Het Rijk zal zelf de N 69 niet willen houden omdat het geen deel uitmaakt van het Nationaal hoofdwegennet en niet belangrijk is voor boven-regionaal vervoer. Als het Rijk met te weinig geld over de brug komt zal de provincie de weg weigeren aan te nemen. In zo'n geval zal het Rijk de weg blijven beheren en er hooguit het noodzakelijk onderhoud aan verrichten (en mogelijk in DV jasje steken). Als ik de foto bekijk zijn de verkeerslichten buitengewoon oud ~ die moeten dus sowieso worden vervangen. Ben benieuwd of het Rijk daar nog geld voor over heeft....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Die VRI's zijn over het algemeen vrij "nieuw". Laatst waren ze in Aalst nog bezig om een aantal van die oude (met van die vierkante kappen boven de lampen) te vervangen. Ik heb het idee dat ze ook iets beter zijn afgesteld op dat punt: t verkeer op de N69 moest al in de remmen als er maar één auto uit een zijstraat kwam. Voor de rest ja... t is een best belangrijke weg, die op twee plaatsen ook een dorpstraat is, voor internationaal verkeer :hypocrite:
-
- 2x2 autosnelweg
Hier wat foto's van de N69. Na de grens gaat de weg over in een luxe 4-baans autoweg. Deel 1 richting België, deel 2 richting Eindhoven.
Foto's: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/077/
Alles in een ZIP-bestand: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/temp/Serie077.zip
Album: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/alb/077/
Foto's: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/077/
Alles in een ZIP-bestand: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/temp/Serie077.zip
Album: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/alb/077/
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
Voor de oplossing van het A2 probleem in Maastricht heb ik mezelf wel eens afgevraagd waarom ze een tunnel willen bouwen, terwijl ze met internationale samenwerking beter een nieuwe snelweg kunnen bouwen aan de Belgische zijde. Bouw een snelweg vanaf de A2 bij knooppunt De Hogt naar de A31 bij Hasselt in België.
Meer bitumen!
-
- 2x5 autosnelweg
-
- stadsweg
Ik vraag mij wel eens af of er iemand is die denkt over de gevolgen van het vele praten. Er blijven nog steeds ongelukken gebeuren op de N69. Dan heb ik het over alles van blikschade tot aan een dodelijk ongeval
Soms moet er iets sneller gedacht worden en iets eerder wat ondernemen.
Ik vraag mij ook af hoe het met de concentratie fijnstof is in Waalre en Valkenswaard
. Deze zal wel veel te hoog zijn.

Soms moet er iets sneller gedacht worden en iets eerder wat ondernemen.
Ik vraag mij ook af hoe het met de concentratie fijnstof is in Waalre en Valkenswaard

Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.
-
- expressweg
Tja, maar zo werken de regels niet he. De N69 omleggen rond beide plaatsen mag niet, aangezien de concentratie fijnstof in de weilanden aldaar dan zouden stijgen. Dat de concentratie in de dorpen daalt en de totale concentratie per saldo ook doet niet ter zake.Westlander schreef:Ik vraag mij ook af hoe het met de concentratie fijnstof is in Waalre en Valkenswaard. Deze zal wel veel te hoog zijn.
-
- expressweg
Kijk hier voor de luchtfoto. Vooral het Keersoptracé was favoriet. Deze staat op oudere wegenkaarten in getekend. Als je wat naar boven bladerd zie je mijn ondergrondse versie hiervan, met verschil dat oorspronkelijk idee was om bij "De Hogt" aan te sluiten.ViaHaaren schreef:Trouwens, hoe ziet de aansluiting op de N74 er in de plannen uit? Want daar loopt nu een scherpe bocht, omdat de route vroeger over de andere weg in het verlengde van de N69 liep. Hoe wilde men de weg in Nederland dan leggen?
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
Ik zou eerder zeggen: wat doet die 90 km/h daar?IQ[] schreef:Wat doet dat fietspad hier??? Tegen het verkeer in, komend van nergens, gaand naar nergens??hock:

-
- 4x5 autosnelweg
Goed dan maar even speculeren:
Fietspad: Aan de pijl te zien heb je een fietspad tegen de stroom in. Ik vermoed dat er schuin links een fietspad (of een weg toegankelijk voor fietsers) aantakt op deze kruising. Ook rechts kan een fietspad gesitueerd zijn (net buiten de foto).
90: Pas na een tijdje begint de tweede rijstrook en mag men 120 rijden. Ook vanwege de schuin overstekende fietsers lijkt me dat niet zo'n overbodige snelheidsbeperking eerlijk gezegd.
Nogmaals: Ik ben er een keer in mijn leven geweest en toen is mij niets opgevallen, dus ik doe maar een gokje...
Fietspad: Aan de pijl te zien heb je een fietspad tegen de stroom in. Ik vermoed dat er schuin links een fietspad (of een weg toegankelijk voor fietsers) aantakt op deze kruising. Ook rechts kan een fietspad gesitueerd zijn (net buiten de foto).
90: Pas na een tijdje begint de tweede rijstrook en mag men 120 rijden. Ook vanwege de schuin overstekende fietsers lijkt me dat niet zo'n overbodige snelheidsbeperking eerlijk gezegd.
Nogmaals: Ik ben er een keer in mijn leven geweest en toen is mij niets opgevallen, dus ik doe maar een gokje...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Een interessant stuk over de N69.
http://www.interregio.nu/cms/download.jsp?id=29
In België straks een perfecte route naar de E314 en in Nederland... kunnen we net zo goed een vis op een muur tekenen en wachten tot die weg zwemt.
http://www.interregio.nu/cms/download.jsp?id=29
In België straks een perfecte route naar de E314 en in Nederland... kunnen we net zo goed een vis op een muur tekenen en wachten tot die weg zwemt.
-
- autoweg
{offtopic}
In dat artikel staat ook:

In dat artikel staat ook:
Ik vind de A4 helemaal geen goede verbinding vanuit Nederland met België. Eerder de A16....Nederland kent in feite momenteel maar twee goede noord-zuid verbindingen over de weg met België, Namelijk de A2 bij Maastricht richting Luik en de A4 onder Breda richting Antwerpen.

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279