[N069] Omlegging Valkenswaard (Westparallel)
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- autoweg
-
- expressweg
Ik heb drie nieuwe documenten (met af en toe schokkende inhoud) omtrend rijksweg 69 gevonden. De situatie blijkt nog erger te zijn dan ik dacht, vooral de ontwikkeling ervan.
Het zijn pdf-bestanden, die uit een boel pagina's bestaan. Ik heb ze zelf ook nog niet allemaal gelezen, maar ik ben er nog druk mee bezig.
Samenvatting verkeersonderzoek N69 (1502 kB)
Pleitnota N69 (684 kB)
Verzonden brief aan de minister: "verzoek tot gezamenlijk uitvoeren van een verkenning" (1068 kB)
Het zijn pdf-bestanden, die uit een boel pagina's bestaan. Ik heb ze zelf ook nog niet allemaal gelezen, maar ik ben er nog druk mee bezig.
Pleitnota N69 (684 kB)
Verzonden brief aan de minister: "verzoek tot gezamenlijk uitvoeren van een verkenning" (1068 kB)
-
- expressweg
Met spoed van een tweede rijbaan aanleggen en bij Valkenswaard en Aalst een rondweg rondom deze plaatsen aanleggen. Verder alle kruisingen ongelijksvloer aanleggen. Liefst als autosnelweg uitvoeren.IQ[] schreef:Ik heb drie nieuwe documenten (met af en toe schokkende inhoud) omtrend rijksweg 69 gevonden. De situatie blijkt nog erger te zijn dan ik dacht, vooral de ontwikkeling ervan.
Pleitnota N69 (684 kB)
MvG
Rogier de Groot
-
- autoweg
Ik hoop dat er een ongelijkvloerse 4-baansweg wordt aangelegd die een goede ongelijkvloerse aansluiting krijgt op de A67-(A2) en landschappelijk goed wordt ingepast. Een aantal tunnels en ecoducten zouden daarbij erg mooi zijn. Het is een niet erkende schakel in het nationaal en internationaal transport. Ik hoop en verwacht dat verschillende overheidsinstanties over de brug komen om deze schakel te kunnen bouwen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst
-
- autoweg
Ik las vandaag in het Eindhovens Dagblad dat er een plan was voor de bouw van een 2x1 weg ('een snelweg komt er de komende 30 jaar toch niet'> lekkere instelling, wel reeel). Het ging om de Keersopperdreef/weg die tussen Dommelen en Riethoven in ligt. Daarbij zou wel de Lage Heideweg aangelegd moeten worden. De ruimte is nu nog schaars. Moet veel gekapt en gesloopt worden dan. Ik hoop wel dat een eventuele weg goed wordt ingepast. Maar men vertelde in het artikel dat er wel ruimte over moest blijven voor een eventuele ombouw tot auto/snelwegvoor 2x2 rijstroken. Ik hoop dat er nu dus ruim 2x1 wordt aangelegd met brede viaducten (als het uberhaupt ongelijkvloers wordt). Ik hoop daarop op een fatsoenlijk, volledig ongelijkvloers knooppunt op de A67. Echt concreet is het nog lang niet, maar de omliggende gemeenten staan ervoor open. 'gemeente Bergeijk is het sluipverkeer ook beu en kommen van Aalst en Valkenswaard zijn erbij gediend'. Een paar tunneltjes en ecoducten zijn wel gewenst. Ik ben geen natuurfreak, maar met het landschap moet men voorzichtig zijn. Zeker om versnippering van groen in deze streek te voorkomen en verbindingen te verbeteren.
-
- expressweg
Het Keersoptracé dus. Zoals ik eerder gepost heb, zo mogelijk ondertunneld aanleggen op de kwetsbare stukken. En een afrit voor Valkenswaard.
In de aanvullingennota op het RVVP, het MJUP (meerjarenplannen) van het SRE wordt er gerept over een aansluiting Veldhoven-West op de A67 voor ASML en ind. "De Run", etc te realiseren in 2008.
Document is hierte vinden.
In de aanvullingennota op het RVVP, het MJUP (meerjarenplannen) van het SRE wordt er gerept over een aansluiting Veldhoven-West op de A67 voor ASML en ind. "De Run", etc te realiseren in 2008.
De laatste zin snap ik niet.De inventarisatieronde heeft met name opgeleverd dat een aantal locaties, zoals in het RSP zijn gekozen een bijdrage in de sfeer van ontsluiting behoeft. Deze zijn dan ook toegevoegd in het MJUP. Als concrete locaties waarvoor het RVVP bijdrages wil leveren zijn genoemd:
1. Best-noord/Dijkstraten,
2. Veldhoven-west/Habraken (westelijke ontsluitingsroute Veldhoven, noordelijk deel 2008, west na 2010),
3. Strijpse Kampen (verbetering ontsluitingsroute naar aansluiting A58 en A2),
4. Lungendonk (ontsluiting richting A67 en traverse),
5. Luchen (mogelijk al in 2009),
6. Gulbergen/Nuenen Eeneind (ontsluiting A270),
7. Cranendonk DIC, randweg Zuid en Randweg Oost,
8. Ekkersrijt verbindingsweg (2007).
De ontsluiting van KBP/aansluiting A67 is gehandhaafd, maar de aansluiting BeA2 is naar een later tijdstip verschoven.
Document is hierte vinden.
-
- expressweg
-
- autoweg
^IQ[] schreef: - Het Keersoptracé dus. Zoals ik eerder gepost heb, zo mogelijk ondertunneld aanleggen op de kwetsbare stukken. En een afrit voor Valkenswaard.
- De laatste zin snap ik niet.
Mee eens, en het liefst als autoweg (danwel snelweg) aanleggen. met vangrail en vluchtstroken, ook tunnels en ecoducten zijn nodig om versnippering in het (natuur)gebied tegen te gaan en leefbaarheid te behouden. Geen afslag op A67 maar hoogwaardige ongegelijkvloers knooppunt.
^
Het gaat hierbij over een speciale afslag voor het Kempisch BedrijvenTerrein bij Hapert/Eersel
-
- 2x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Tis niet veel, maar toch een beetje goed nieuws . . .
http://www.infranieuws.nl schreef:
08-02-2006 Nieuwsbericht
Instantie: Provincie Noord-Brabant (meer nieuws van deze instantie)
Overleg Brabant en Limburg (B) cadmium en vervoer
's-Hertogenbosch - De provincies Noord-Brabant en Belgisch-Limburg gaan bestuurlijk de krachten bundelen om meer duidelijkheid te krijgen over de gevolgen voor de volksgezondheid van de cadmiumvervuiling in de Kempen. Dat is een van de afspraken die zijn gemaakt tijdens het werkbezoek van de Bestendige Deputatie van Belgisch-Limburg aan het provinciehuis in 's-Hertogenbosch.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant en de Bestendige Deputatie van de provincie Belgisch-Limburg hebben afgesproken om vanuit de overheden de cadmiumproblematiek in het grensgebied van de Kempen nader te onderzoeken. Ook streven zij er naar om de uitwisseling van informatie tussen Actief Bodembeheer de Kempen (ABdK) en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) te verbeteren.
Tijdens het overleg zijn verder afspraken gemaakt over andere actuele thema's, zoals de luchtkwaliteit. In Vlaanderen is dat de bestuurlijke bevoegdheid van het Vlaams Gewest. De delegatie uit Belgisch Limburg heeft aangeboden om de provincie Noord-Brabant in contact te brengen met vertegenwoordigers van het Vlaams Gewest. Het doel daarvan is onder meer om meetgegevens uit te wisselen alsmede informatie over meettechnieken in Vlaanderen en Noord-Brabant.
De provincies willen tot slot ook een slag maken in de verbetering van de infrastructuur tussen Belgisch-Limburg en Noord-Brabant. Afgesproken is dat de colleges elk op hun manier zullen lobbyen met Den Haag en de Vlaamse gewestregering voor de opwaardering van de N69/N74 (de weg van Eindhoven naar Hasselt). Voor Belgisch-Limburg is een goede wegverbinding van belang in verband met de uitbouw van het stedelijk netwerk Lommel-Neerpelt-Overpelt. Deze goede wegverbinding vormt mede de basis voor de verdere economische en logistieke ontwikkeling van Limburg en draagt bij tot de verder ontsluiting van Limburg en de stedelijke ontwikkeling tot een ruimer gebied, gaande tot Genk en Hasselt.
Over de IJzeren Rijn stellen beide provincies met tevredenheid vast dat Den Haag en Brussel op één lijn zitten voor de spoedige heropening op het bestaande historisch tracé. Het ontbreken van een spoorverbinding tussen Eindhoven en Hasselt wordt door beide provincies als een gemis gezien. Een goede internationale busverbinding als alternatief staat op de agenda, maar stuit vooralsnog op problemen op het gebied van regelgeving en financiering.
Het overleg stond onderleiding van gouverneur Stevaert en de Commissaris van de Koningin Maij-Weggen.
Bron: Provincie Noord-Brabant
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Treurig nieuws, naar aanleiding van een vergadering begin deze maand :huilen:
Hopelijk is er ooit nog eens goed nieuws te melden...Eindhovens Dagblad 9 februari schreef:Opnieuw vertraging voor N69
Door MARILOU NILLESEN
VALKENSWAARD – Het wil maar niet vlotten met een voortvarende aanpak van de N69, de drukke weg die vanuit Eindhoven via Aalst en Valkenswaard naar de Belgische grens leidt. Opnieuw moet er een studie worden verricht; dit keer naar alle wegen en de knelpunten van Brabant. Maar alleen met deze zogeheten netwerkanalyse maakt de provincie kans op financiële ondersteuning vanuit het rijk om ook de N69 aan te pakken, aldus P. Smetsers van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).
In het gemeentehuis van Valkenswaard werden deze week raadsleden van Bergeijk, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre voorgelicht over de stand van zaken rond de N69. Duidelijk werd dat voorlopig nog geen concrete actie mag worden verwacht. Eerst moet door de provincie een netwerkanalyse worden opgesteld. Hierin worden alle wegen (zowel van gemeente, provincie als rijk) en de bijbehorende knelpunten in kaart gebracht. Verkeersminister Peijs wil dat álle provincies voor deze zomer een dergelijke analyse indienen. Hierdoor brengt iedere provincie haar verkeersproblematiek op een identieke manier in beeld en kan de minister aan de hand daarvan een afgewogen keuze maken hoe zij het ministeriële geld inzet.
Maar dat betekent ook dat voor een nieuwe N69 de schop voorlopig nog niet de grond in gaat. Tot grote frustratie van de aanwezige raadsleden. Volgens N. Zevenhek (Waalre) is niet aan burgers uit te leggen dat er weer eerst een onderzoek moet worden gedaan. SRE-verkeersman Smetsers gaf toe dat dat moeilijk was. Hij gaf zelfs aan dat ook deze analyse geen garantie is voor flink wat geld uit Den Haag. „Het kan zijn dat deze weg doodlopend is, maar één ding is zeker: als we dit niet doen, krijgen we zeker geen geld.“
De suggestie van onder anderen SP’er B. Gerard (Eindhoven) om van de rijksweg N69 een provinciale weg te maken en dan maar zelf aan de slag te gaan, kreeg weinig bijval van gedeputeerde E. Janse de Jonge en Smetsers. Zij stelden dat het probleem moet blijven liggen waar het hoort: bij het rijk.
Flinke bruidsschat
Desgevraagd reageerde Janse de Jonge dat de provincie de weg wel wíl kopen, maar alleen met een ’flinke bruidsschat’ erbij. Hij gokte op z’n minst op honderd miljoen euro en het leek hem onwaarschijnlijk dat het rijk dat zou doen.
Aan het eind van de bijeenkomst luidden burgemeesters De Wijkerslooth (Waalre) en Haas (Valkenswaard) de noodklok bij de provincie. Zij wezen erop dat mobiliteit belangrijk is, maar dat gezondheid en veiligheid eveneens van groot belang zijn. „En ik maak me met een dergelijke weg door mijn gemeente zorgen over de gezondheid van mijn inwoners“, aldus De Wijkerslooth.
-
- expressweg
Wat lokale politiek uit het Eindhovens Dagblad (4 en 17 feb):

Helemaal mee eens!’Eerst oversteekplaats voor scholieren en pas daarna voor konijnen’
Door MARILOU NILLESEN
VALKENSWAARD – Wel meewerken aan een oversteekplaats voor dieren terwijl Valkenswaardse scholieren zich dagelijks moeten wagen aan de drukke N69? Wethouder A. van Hedel van Valkenswaard peinst er niet over. Hij wil niet meewerken aan een ecoduct tussen Leende en Valkenswaard, zolang verkeersminister Peijs niet heeft gereageerd op de pleitnota voor een snelle aanpak van de N69. „Ik kan niet verantwoorden dat ik me wel inzet voor het behoud van konijnen terwijl er geen antwoord komt om de andere bedreigde diersoort (de homo sapiens) te helpen“, vindt Van Hedel. De Valkenswaardse wethouder verwijst hierbij naar de twee- é drieduizend jongeren die dagelijks de N69 (van Eindhoven naar België) moeten oversteken. Van Hedel heeft dit gisteren tijdens een bestuurlijk overleg met Heeze-Leende, provincie en Rijkswaterstaat laten weten.
De VVD-wethouder benadrukt dat het een principiële opstelling is. „Want natuurlijk willen wij het initiatief van een ecoduct tussen Leende en Valkenswaard wel ondersteunen. Maar ik kan me niet inzetten voor de fauna zolang onze eigen inwoners worden blootgesteld aan zoveel gevaar“, meent hij.
Van Hedel wijst erop dat hij op eigen titel spreekt, omdat het voorstel pas dinsdag in het Valkenswaardse college van Burgemeester en Wethouders aan bod komt. Hij verwacht echter dat zijn medebestuurders hem hierin steunen. Of minister Peijs nu direct in de pen klimt na deze actie weet Van Hedel niet. „Maar ik hoop dat het indruk maakt en dat het extra motivatie geeft om wel snel met een antwoord te komen. Wij zitten daar zeer dringend op te wachten.“
De gemeente Heeze-Leende vindt dat de plannen voor een ecoduct zich nog in een te vroeg stadium bevinden en wil daarom niet reageren op het standpunt van de buurgemeente.
Stelletje zotten, dit zou een maatregel zijn die meer last geeft dan de huidige situatie.’Verkeerslicht moet verkeer uit dorp houden’
AALST – Op de N69 en de Heikantstraat in Aalst moeten verkeerslichten komen die maar mondjesmaat verkeer in Aalst en Waalre toelaten. Dat is een van de eisen van de Belangenvereniging Aalst N69 (BAN69). De aanwonenden van de N69 zijn het wachten op een oplossing goed zat en dreigen met acties als er niet op korte termijn maatregelen worden genomen. Tijdens een vergadering die deze week gehouden is, werd nog vooral over ludieke acties gesproken. Voorzitter A. Bosma sluit harde acties in de toekomst echter niet uit. „Mensen pikken het niet langer, reacties tijdens de vergadering waren tegen het agressieve aan“, aldus Bosma.
Ook burgemeester De Wijkerslooth van Waalre zit in zijn maag met de gezondheidsproblemen van mensen die rond de N69 wonen. „Natuurlijk is het onacceptabel. Helemaal nu we weten dat het nog lang gaat duren voordat er eventueel een nieuwe weg komt. Als je kijkt naar openbare orde en veiligheid zouden we het gebied eigenlijk moeten evacueren, maar dat kan in Nederland natuurlijk niet.“
Volgens De Wijkerslooth zijn er geen gemakkelijke oplossingen voor het probleem.
Bosma, die naast voorzitter van BAN69 ook wethouderskandidaat is van de lokale VVD, ziet die wel. Naast een doseringssysteem wil hij ook per direct een vrachtwagenverbod en veel beter openbaar vervoer.
In Valkenswaard is men uiteraard minder te spreken over de eerste twee maatregelen. „We moeten kijken naar een regionale oplossing, geen maatregelen nemen die alleen maar goed zijn voor één gemeente. Die tijd ligt achter ons“, aldus de Valkenwaardse wethouder A. van Hedel. „We zijn nu eindelijk zo ver dat we allemaal op één lijn zitten en duidelijke afspraken hebben. Een vrachtwagenverbod komt er pas als de Lage Heideweg er ligt, anders krijgt Bergeijk al het vrachtverkeer door de kern. Ik hoop dat het eventuele toekomstige gemeentebestuur van Waalre die lijn gewoon blijft volgen.“
BAN69 wil vooral Den Haag eens goed wakker schudden. „Wachten tot er een nieuwe weg ligt duurt gewoon veel te lang. Inmiddels is duidelijk dat fijnstof zeer schadelijk is voor de gezondheid, dan kun je zo’n situatie toch niet laten voortduren?“, stelt Bosma.

-
- 2x5 autosnelweg
Dat fijnstof zeer schadelijk voor de gezondheid is, is nog niet eens bewezen. Ahfijn, wij weten wel beter
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Eindhovens Dagblad (2-3-2006) schreef: N69 wordt veiliger vóór 2011
VALKENSWAARD – Vóór 2011 moet een nieuw pakket maatregelen de N69 tussen Eindhoven en de Belgische grens veiliger maken. Om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming in de regio te verbeteren, hebben de wethouders van Waalre, Valkenswaard en Bergeijk gisteren een overeenkomst ondertekend met Rijkswaterstaat.
De minister heeft al in 1999 aan de regio een bedrag van 5,4 miljoen euro toegezegd om maatregelen te nemen op de N69 tussen Eindhoven en de Belgische grens. De gemeenten hebben hier gezamenlijk een bedrag van 1,3 miljoen euro aan toegevoegd. Een deel van dit budget is al uitgegeven aan bijvoorbeeld de busbaan tussen Valkenswaard en Aalst en de rotonde op de kruising N69 en Bergeijksedijk in Borkel en Schaft. Hoewel er nog flink wat maatregelen lagen te wachten, was het de laatste tijd echter erg stil. „Het sleepte maar en het sleepte maar“, verzuchtte wethouder C. Ort van Waalre gisteren. „Met de ondertekening van deze overeenkomst is er eindelijk weer wat schot in de zaak gekomen.“
Op korte termijn wordt onder meer het linksafverbod bij de Lissevenlaan in Waalre ingevoerd. Ook komt er een inhaalverbod op de N69 en wordt de kruising Geenhovensedreef-Eindhovenseweg in Valkenswaard aangepast. Hoe die aanpassing er precies gaat uitzien, is nog niet duidelijk. Wel dat er een andere aansluiting moet komen van de Eindhovenseweg op de Europalaan. Ook moet daar – ter hoogte van de Geenhovensedreef – een veilige oversteek komen voor leerlingen van scholengemeenschap Were Di. Verder staat ook de realisering van de Lage Heideweg – die de N69 met de provinciale weg naar Eersel moet verbinden – op het lijstje. Als die weg er ligt, zijn er plannen voor een vrachtwagenverbod op zowel de N69 als de traverse door Waalre (van Valkenswaard naar Veldhoven). Dit alles moet voor 2011 gerealiseerd zijn.
-
- autoweg
Goed nieuws dat er weer wat schot in de zaak zit. Hoop dat ze niet gaan pappen en nathouden, maar ondertussen over een eventuele autoweg studeren. Ik ben wel bbang dat de komst dan de Lage Heide weg gepaard gaat met een enorme opkomst van bedrijventerreinen. Want die werden geplaatst wanneer de Lage heideweg er zou liggen.
BTW: De Lage Heideweg zou de verbinding tussen de N69 ten zuiden van Valkenswaard en de N397(zeg ik het goed?) naar Eersel moeten worden. De Lage Heideweg zou ook het begin kunnen zijn voor de verlengde N69 naar Veldhoven.
Hopelijk wordt het ooit 2x2 met onderdoorgangen en tunnels waar nodig+ een ongelijkvloers knooppunt op de A67.
BTW: De Lage Heideweg zou de verbinding tussen de N69 ten zuiden van Valkenswaard en de N397(zeg ik het goed?) naar Eersel moeten worden. De Lage Heideweg zou ook het begin kunnen zijn voor de verlengde N69 naar Veldhoven.
Hopelijk wordt het ooit 2x2 met onderdoorgangen en tunnels waar nodig+ een ongelijkvloers knooppunt op de A67.
-
- 2x2 autosnelweg
Als ik dit bericht van het Eindhovens Dagblad lees, zakt mij de moed in de schoenen. Er wordt totaal niet gesproken over een structurele oplossing maar slechts enkele kleine maatregelen die een beperkte impact zullen hebben. En de 2x2 oplossing is verder weg dan ooit lijkt het.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- autoweg
eerlijk gezegd heb ik er ook geen vetrouwen in. Dromen zullen er altijd blijven. Niet dat ik een snelweg nou zo geweldig vind, maar een goede oplossing is het zo goed als monument maken van de huidige wegen ook niet. Ik vind dat ze wel wat op de korte termijn kunnen doen om het leed te verzachten, maar na een bepaalde periode moeten ze wel met iets goeds over de brug komen, want dat halve werk staat me ook niet aan. 

-
- 2x5 autosnelweg
Grappig, ik wilde net posten of een weg tussen de N397 westelijk van Dommelen en de N69 zuidelijk van Valkenswaard niet wat kon oplossen. Maar die wordt dus al aangelegd. 
Dan moet m.i. ook de N397 zijn autowegstatus weer terugkrijgen, zodat het voor het verkeer aantrekkelijker wordt om die route te nemen.

Dan moet m.i. ook de N397 zijn autowegstatus weer terugkrijgen, zodat het voor het verkeer aantrekkelijker wordt om die route te nemen.
-
- expressweg
En wat gaat dit veranderen? Helemaal niks, alleen twee doorgetrokken strepen op de weg en een onderbroken kantlijnOok komt er een inhaalverbod op de N69

Hier bestaan al jaren plannen voor (volgens mij al sinds 1999). En zoals altijd nog niks te zien (al meen ik ooit van die oranje paaltjes te hebben zien staan).ViaHaaren schreef:Grappig, ik wilde net posten of een weg tussen de N397 westelijk van Dommelen en de N69 zuidelijk van Valkenswaard niet wat kon oplossen. Maar die wordt dus al aangelegd.
Dat kun je vergeten. De weg is helemaal ver*** door DV met rotondes...Dan moet m.i. ook de N397 zijn autowegstatus weer terugkrijgen, zodat het voor het verkeer aantrekkelijker wordt om die route te nemen.

Al met al tijd voor een echte structurele oplossing

-
- expressweg
Jep. Gewoon de grens met België sluiten, ben je in één keer van dat hele verkeersprobleem af!IQ[] schreef:Al met al tijd voor een echte structurele oplossing

Tsja, het is jammer dat dergelijke projecten toch altijd weer verzanden doordat allerlei belangengroeperingen het niet eens met elkaar kunnen worden.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Niet dus. Het probleem van de N69 zit hem niet zozeer in het grensoverschrijdend verkeer, maar veel meer in regionaal verkeer tussen Eindhoven en Valkenswaard/Aalst.Alargule schreef:Jep. Gewoon de grens met België sluiten, ben je in één keer van dat hele verkeersprobleem af!IQ[] schreef:Al met al tijd voor een echte structurele oplossing
-
- expressweg