[A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes
Waarom is de linkerrijstrook op de tegenrichting eigenlijk afgesloten?
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Ik heb niet gezien waar precies men op die linkerstrook bezig was. Ben maar een klein stukje op de A1 zelf geweest, verder binnendoor gereden om van het ene viaduct naar de andere te gaan
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Berrychello
- verkeersader
Mooie plaatjes!
De gigantische drukte in de avondspits lijkt wat af te nemen in de loop van de week. Men reist blijkbaar toch anders of op een ander tijdstip (ik ook).
Vanavond was de N201 een uur afgesloten vanwege een ongeval. Al het verkeer in westelijke richting moest langs de Vecht van Vreeland naar Loenen. Maar opvallend genoeg was het niet heel druk en stonden er dus geen lange files. Maar dit moet je niet overdag hebben… afgelopen week wel opvallend veel aanrijdingen op de N201, voornamelijk bij Loenersloot.
Gaat de A1 in oostelijke richting ook nog op de schop trouwens? Ik las daar ergens iets over.
De gigantische drukte in de avondspits lijkt wat af te nemen in de loop van de week. Men reist blijkbaar toch anders of op een ander tijdstip (ik ook).
Vanavond was de N201 een uur afgesloten vanwege een ongeval. Al het verkeer in westelijke richting moest langs de Vecht van Vreeland naar Loenen. Maar opvallend genoeg was het niet heel druk en stonden er dus geen lange files. Maar dit moet je niet overdag hebben… afgelopen week wel opvallend veel aanrijdingen op de N201, voornamelijk bij Loenersloot.
Gaat de A1 in oostelijke richting ook nog op de schop trouwens? Ik las daar ergens iets over.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
N201 is wel opvallend drukker. De N236 zal vast ook een stuk drukker zijn vanwege regionaal verkeer dat nu via die routes richting Amsterdam gaat.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op vr 10 jul 2026, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Berrychello
- verkeersader
N236 zie ik op Maps nauwelijks extra drukte. De hele route blijft de hele tijd groen. Dat verbaast mij ook. Als ik bestemming of vertrekpunt Hilversum zou hebben zou ik het wel weten….
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Dat staat voor zomer 2027 gepland.Berrychello schreef: vr 10 jul 2026, 21:07 Gaat de A1 in oostelijke richting ook nog op de schop trouwens? Ik las daar ergens iets over.
-
Bobbje
- woonerf
Geen idee, afgelopen woensdagavond was deze wel gewoon geopend.Chris schreef: vr 10 jul 2026, 15:18 Waarom is de linkerrijstrook op de tegenrichting eigenlijk afgesloten?
Trouwens wel goed dat ze de verbindingsboog, vanaf de A1 vanuit Amersfoort maar de A27 richting Almere in knooppunt Eemnes 2 baans hebben gemaakt, dat scheelt ook een stuk vertraging.
Wonderbaarlijk stond er afgelopen woensdag 200 meter voor het eerste matrixbord waarop
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Veiligheid voor de wegwerkers.Chris schreef: vr 10 jul 2026, 15:18 Waarom is de linkerrijstrook op de tegenrichting eigenlijk afgesloten?
Ja de N236 is echt verrassend rustig. Heeft wel wat extra verkeer, maar niet zoveel als je zou verwachten.Berrychello schreef: vr 10 jul 2026, 21:25 N236 zie ik op Maps nauwelijks extra drukte. De hele route blijft de hele tijd groen. Dat verbaast mij ook. Als ik bestemming of vertrekpunt Hilversum zou hebben zou ik het wel weten….
Misschien heeft dat ook te maken dat het niet zo lekker aansluit op de A9 in -Zuidoost?
-
ThatPCDude
- dorpsstraat
Een 90 met flashers? Interessant. Niet een alledaags symboolbeeld.Bobbje schreef: za 11 jul 2026, 10:11 Wonderbaarlijk stond er afgelopen woensdag 200 meter voor het eerste matrixbord waaropstond, een flitser. Ging er toch maar niet met 100 langs....
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Durashift
- expressweg
Tegenwoordig via de nieuwe ring rond Weesp kan je via de indusrie aldaar ook nog naar de A1 rijden. Wel jammer dat die ringweg 50 km/h is, risico dat dat ook daadwerkelijk gereden wordt voor je neus is dan aanwezig.mavas schreef: za 11 jul 2026, 10:25Veiligheid voor de wegwerkers.Chris schreef: vr 10 jul 2026, 15:18 Waarom is de linkerrijstrook op de tegenrichting eigenlijk afgesloten?
Ja de N236 is echt verrassend rustig. Heeft wel wat extra verkeer, maar niet zoveel als je zou verwachten.Berrychello schreef: vr 10 jul 2026, 21:25 N236 zie ik op Maps nauwelijks extra drukte. De hele route blijft de hele tijd groen. Dat verbaast mij ook. Als ik bestemming of vertrekpunt Hilversum zou hebben zou ik het wel weten….
Misschien heeft dat ook te maken dat het niet zo lekker aansluit op de A9 in -Zuidoost?
Persoonlijk vind ik die N236 bereiken vanuit Hilversum nog wel een dingetje, ten opzichte van omgeving van de Diependaalselaan. Als je daar al, noodgedwongen, rijdt dan is dat volgen toch de betere optie, lijkt mij.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Vanaf de Diependaalselaan is de N201 het snelste om bij Amsterdam te komen. Zou mij niks verbazen dat er dan ook via de Kanaaldijk naar Weesp gereden wordt.
En bij Weesp, ik zou het geen ring willen noemen zo omslachtig als die route is. Het nieuwe deel buiten de nieuwbouw om is 80 km/u. En de Hogeweyselaan is 30 gemaakt. Nu loopt de bedoelde route dacht ik via de Pampuslaan en Bloemendalerweg maar dat is volgens mij niet aangegeven
En bij Weesp, ik zou het geen ring willen noemen zo omslachtig als die route is. Het nieuwe deel buiten de nieuwbouw om is 80 km/u. En de Hogeweyselaan is 30 gemaakt. Nu loopt de bedoelde route dacht ik via de Pampuslaan en Bloemendalerweg maar dat is volgens mij niet aangegeven
-
Berrychello
- verkeersader
Ik heb antwoord van Rijkswaterstaat gehad. Het kruis kan niet één portaal naar achteren want dan zit het te dicht op de splitsing.
Men geeft aan dat de extra stroom richting A27 juist erg veel drukte geeft waar het opstroopt en niet het stuk ervoor waar de rijstrook afgekruisd is.
Weesp: die weg naar de A1 is vmax 60. Idealiter hadden ze in één streep van het spoor naar de A1 gegaan (kijk maar eens op de kaart) maar dan wordt die route waarschijnlijk veel te aantrekkelijk om Weesp door te steken.
Men geeft aan dat de extra stroom richting A27 juist erg veel drukte geeft waar het opstroopt en niet het stuk ervoor waar de rijstrook afgekruisd is.
Weesp: die weg naar de A1 is vmax 60. Idealiter hadden ze in één streep van het spoor naar de A1 gegaan (kijk maar eens op de kaart) maar dan wordt die route waarschijnlijk veel te aantrekkelijk om Weesp door te steken.
-
Matthijs
- expressweg
Heeft de N236 niet ook best wat restcapaciteit? Het is er daar vaak (als ik er kom) al best rustig, met bovendien relatief weinig kruisend verkeer. Ik kan me best voorstellen dat daar meer verkeer over kan zonder vast te lopen.mavas schreef: za 11 jul 2026, 10:25 Ja de N236 is echt verrassend rustig. Heeft wel wat extra verkeer, maar niet zoveel als je zou verwachten.
De aansluiting op de A9 is een beetje knullig maar valt in de praktijk ook wel mee.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
De Waterlinie is 80 km/u. En de route loopt zo omdat het de bedoeling is die hele hoek nog vol te bouwen. De wegen in de wijk worden ook zo dat het eigenlijk niet mogelijk is door de wijk heen van de ene naar de andere kant te rijdenBerrychello schreef: zo 12 jul 2026, 15:10
De Korte Muiderweg/Weesperweg was de oude route, die zal tzt wel volledig binnen de kom komen te liggen.
De aansluiting met de A1 daar zal in de nabije toekomst nog wel een stuk drukker gaan worden. Een afsluiting voor groot onderhoud op dat deel van de A1 op dezelfde manier als het deel Muiden-Eemnes nu zal daar problematischer zijn denk ik.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Berrychello
- verkeersader
80 op die weg? Dan ben ik daar de treuzelaar haha. Dacht echt dat het 60 was. Als de A1 de andere kant op dicht gaat kan het daar drukker worden maar ik denk dat de A6 al dat extra verkeer wel aan kan dus dan zal er weinig via Weesp rijden.
-
Durashift
- expressweg
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Het deel
Diemen
Muiderberg heeft wel bredede rijbanen dan het stuk dat nu in onderhoud is waardoor er ook gekozen kan worden om half om half te doen. Dan kan het verkeer over minder rijstroken er langs. Wellicht zelfs door tijdelijk ook de wisselbaan erbij in te zetten.
Dan blijft de doorvoercapaciteit redelijk in stand.
Nadelen zijn dat de wisselbasn dan niet te gebruiken is voor Amstelveen - Almere v.v.
En bij eerst de ene helft van de rijbaan te doen en later de andere helft onstaat er een sluitnaad in het asfalt doordat er warm asfalt tegen een al bestaande laag aangezet moet worden. Is een zwakke plek die na een winter een lengtescheur kan worden. Dus in één keer rijbaan breed asfalt draaien levert meer solide rijbaan op.
En daarnaast het liever vierkant af willen sluiten van een wegvak vanwege veiligheid voor wegwerkers.
Bij volledige rijbaanafsluiting blijft de wisselbaan dan wel een optie al houdt dat niet over maar is in ieder geval iets. Omleiden voor dat stuk A1 is in ieder geval lastiger dan voor het deel dat nu is afgesloten.
Dan blijft de doorvoercapaciteit redelijk in stand.
Nadelen zijn dat de wisselbasn dan niet te gebruiken is voor Amstelveen - Almere v.v.
En bij eerst de ene helft van de rijbaan te doen en later de andere helft onstaat er een sluitnaad in het asfalt doordat er warm asfalt tegen een al bestaande laag aangezet moet worden. Is een zwakke plek die na een winter een lengtescheur kan worden. Dus in één keer rijbaan breed asfalt draaien levert meer solide rijbaan op.
En daarnaast het liever vierkant af willen sluiten van een wegvak vanwege veiligheid voor wegwerkers.
Bij volledige rijbaanafsluiting blijft de wisselbaan dan wel een optie al houdt dat niet over maar is in ieder geval iets. Omleiden voor dat stuk A1 is in ieder geval lastiger dan voor het deel dat nu is afgesloten.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Mwah, verwacht daar niet teveel van. Er zitten redelijk wat zonken in en die hoogteverschillen beslecht je niet makkelijk als je half-half werkt.Jackbauer1350 schreef: di 14 jul 2026, 9:15 Het deelDiemen
Muiderberg heeft wel bredede rijbanen dan het stuk dat nu in onderhoud is waardoor er ook gekozen kan worden om half om half te doen.
Ga maar uit van weekendafsluitingen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Chris
- Moderator
Rijkswaterstaat schreef:A1: tweede fase werkzaamheden tussen Eemnes en Muiderberg; 27 juli - 5 augustus 2026
Rijkswaterstaat start op maandag 27 juli 2026 05.00 uur met de 2e fase van de werkzaamheden aan de A1 tussen knooppunt Eemnes en knooppunt Muiderberg. In deze fase, die duurt tot woensdag 5 augustus 07.00 uur, zijn alle opritten naar de A1 afgesloten. Houd rekening met omleidingen en extra reistijd richting Amsterdam.
De werkzaamheden maken deel uit van het groot onderhoud aan de A1, waarbij asfalt, voegen en wegmeubilair worden vernieuwd. Tijdens de 2e fase vervalt de mogelijkheid om via de opritten Naarden-West (5) en Naarden-Vesting (6) de A1 richting Amsterdam op te rijden. Oprit Naarden-Vesting (6) blijft gesloten tot en met 17 augustus.
Omleidingen werkzaamheden A2
Voor inwoners van Naarden en Bussum geldt dat reizen richting Amsterdam mogelijk blijft via de IJsselmeerweg (richting A6) of de N236. De IJsselmeerweg is tussen P2 en P3 Waterfront alleen open voor verkeer richting Amsterdam en afgesloten richting Naarden.
Weggebruikers uit Huizen, Laren, Blaricum en Eemnes worden omgeleid via de A27 en A6. Automobilisten vanuit de richting Amersfoort kunnen tevens de A28 richting Utrecht nemen om dan via de A12 en de A2 Rijkswaterstaat hun weg te vervolgen.
Houd rekening met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten, met name tijdens de ochtendspits.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
De oprit vanaf Naarden-west is sinds gisteren weer open. Het ziet er weer keurig uit, al valt op dat men de roestige vangrails heeft laten staan (en alleen de kop heeft vervangen). De invoeger heeft over enkele honderden meters twee rijstroken. Voorheen kwam de tweede rijstrook er aan de rechterkant bij, na de werkzaamheden is dat aan de linkerkant.

-
Ger81
- autoweg
Daarmee is de vroegere situatie in ere hersteld.
Ubi volentia est, via est
-
Kaaiman
- Secretaris
Nu nog die rotonde ombouwen tot turbo en dan wordt het asfalt pas echt weer fatsoenlijk benut. 
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Berrychello
- verkeersader
Gistermiddag in de staart van de file een flinke aanrijding. Een bestelbus had blijkbaar niet opgemerkt dat de vrachtwagen voor m remde.
En vanmiddag een vrachtwagen chauffeur die van mening was dat na de pijl op het matrixbord niemand hem meer mag passeren. Heel irritant want dat haalt de wegcapaciteit volledig onderuit. Net voor het kruis komt er namelijk rechts een rijstrook bij waardoor je bij het doorrijden tot aan het kruis twee volledige rijstroken aan capaciteit hebt. Kon niet anders, geeft Rijkswaterstaat aan.
Nog een paar dagen tot het weer open is!
En vanmiddag een vrachtwagen chauffeur die van mening was dat na de pijl op het matrixbord niemand hem meer mag passeren. Heel irritant want dat haalt de wegcapaciteit volledig onderuit. Net voor het kruis komt er namelijk rechts een rijstrook bij waardoor je bij het doorrijden tot aan het kruis twee volledige rijstroken aan capaciteit hebt. Kon niet anders, geeft Rijkswaterstaat aan.
Nog een paar dagen tot het weer open is!
-
Durashift
- expressweg
Zijn er nog 'beroeps'chauffeurs die, als automatisme, na de brug over de Eem bij toerit Baarn eerst nog naar links gaan, richting de hrb? Normaal al 'rijkelijk' vroeg maar nu een onnodige manouvre die men al aan kan zien komen, naar mijn idee.
Diependaalselaan 'loopt' nog een beetje door in H'sum?
-
Berrychello
- verkeersader
Voor Eembrugge staan de matrixborden al aan, dus daarom schuiven de vrachtwagens niet naar links denk ik.
Diependaalselaan gaat wel. Tenminste, tot de Utrechtseweg is het file en dan Hilversum uit tot de Intratuin. En vervolgens van Vreeland tot Loenersloot weer.
Dat de capaciteit bij de rotonde naar Nederhorst is afgenomen is ook goed te merken.
Diependaalselaan gaat wel. Tenminste, tot de Utrechtseweg is het file en dan Hilversum uit tot de Intratuin. En vervolgens van Vreeland tot Loenersloot weer.
Dat de capaciteit bij de rotonde naar Nederhorst is afgenomen is ook goed te merken.
-
Chris
- Moderator
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Berrychello
- verkeersader
De vakantie in regio Noord is weer voorbij, dus de A1 werd direct ook weer druk gebruikt. Ik rij net langs dit stuk, maar de route over de N201 was gelukkig ook weer goed te rijden!