[A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

jan
autoweg

Re: [A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes

Bericht door jan »

keokiracer schreef:^^ 's Ochtends weet ik niet. Ik heb dat nog niet eerder gezien via geenfile.nl. 's Avonds nog wel, maar dat komt meer door het stuk Eemnes-Hoevelaken volgens mij...
Eemnes - Hoevelaken is qua file's nu al veel heftiger dan de passage door het Gooi. Ik denk dan ook dat met de opening van de spitsstrook door het Gooi het 's avonds nog een stuk drukker wordt tussen Eemnes en Hoevelaken. Gelukkig ligt er voor Eemnes - Hoevelaken een 2X4 in de planning, maar dat duurt nog even volgens mij...
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Die passage is zowel in de ochtend als avondspits een chronische file die net zoals de files vroeger op de A9 pas na verbreding weg zal zijn. Het eerste probleem is het invoegen van het verkeer komende vanaf de A27. Daar gaan bij Eemnes op de parallelbaan al eerst 2 rijstroken naar 1 en dan nog eens invoegen op een hoofdrijbaan van 2 rijstroken. Dat past gewoonweg niet en zorgt voor een chronische file bij het invoegen. Daarna gaat het met veel moeite tot de volgende afslag en rijdt het moeizaam tot aan het tankstation waar de file voor Amersfoort weer begint. Pas vanaf Hoevelaken rijdt het dan weer door het verkeer wat de A28 op draait en daarna de permanent opengestelde spitsstrook naar Barneveld.
In de vrijdagmiddagspits rij ik dus richting Ewijk vanuit Almere al maanden niet meer over de A1/A30/A12/A50 richting het zuidoosten, maar via de A27/A2/A15. Dan omzeil ik zowel de file op de A1 als op de A50 bij Valburg door de recente opening van de N322 en dat scheelt mij zeker ruim een half uur ten opzichte van filerijden.
chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz »

captain007 schreef:
keokiracer schreef:^^ Ja, want daar staat de laatste tijd, na openen 2e wisselstrook en spitsstroken bij Diemen, geen file meer. Maar is dit niet meer een vraag voor het A1-A6-A9-topic?.
EDIT: Of volgens Chris toch niet :p
Ik kom er nog wel eens op maandagochtend vanuit de richting Amersfoort en dan staat er nog wel eens file bij knooppunt Muiderberg bij een geopende wisselstrook. Gelukkig sla ik dan rechtsaf de A6 op en kan dan net de staart van de file ontwijken. Maar ik kan niet oordelen hoe dit in het verleden was voor de verbreding, aangezien ik er toen nog niet kwam.
Ben je de afgelopen 2 weken daar geweest? Die file is volgens mij nu verdwenen. Die file wordt (werd?) namelijk o.m. veroorzaakt doordat bij een geopende wisselbaan de A1 bij Muiderberg tot 1 rijstrook werd afgekruist zodat verkeer uit Almere (voor wie de wisselbaan dan dicht was) wat meer ruimte kreeg. Een en ander omdat de wisselbaan op het einde tot 1 strook versmald werd, en 2 stroken in 1 strook uit leidde tot eindeloze files. Nu het laatste stuk af is, is dit allemaal (hopelijk) niet meer nodig.
captain007
Forumbeheerder

^^ Ben er alleen maandag voorbij gereden en toen stond er inderdaad geen file. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld in de komende tijd.
captain007
Forumbeheerder

Vandaag viel het mij op dat er vandaag op de niet geopende spitsstrook een file stond voor afrit 8 Blaricum (rijbaan Eemnes - Muiderberg). Het is nu nog een geluk dat de spitsstrook niet open is, want anders staat meteen de hele A1 vast. Er zal dus echt wat gedaan moeten worden aan de kruising daar bij de afrit om te voorkomen dat de rij voor de VRI terugslaat op de spitsstrook.
captain007
Forumbeheerder

Gisteren ben ik weer eens over dit wegvak gereden vanuit knooppunt Muiderberg richting Amersfoort. Het viel mij op dat men een aantal blunders heeft begaan met het plaatsen van de snelheidsborden. Deze staan namelijk op een aantal plekken niet aan beide zijden van de rijbaan in de rijrichting Amersfoort en zijn derhalve dus niet handhaafbaar...
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Ssst. Stil houden ;).
Berni
polderweggetje

Bericht door Berni »

Weet iemand in hoeverre er op de lange termijn nog maatregelen worden getroffen voor dit wegvak? Zelfs met 2 rijstroken en een spitsstrook wordt dit toch zeker een toekomstige flessenhals. Met ten westen 5+2+5 (Planstudie Almere, Schiphol, Amsterdam) en ten oosten 2*4 (Planstudie a27/a1). Zou dit een van de eerste nieuwe projecten van minister Schultz worden?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Aanstaande woensdag doet de Raad van State opnieuw uitspraak over het wegaanpassingsbesluit 't Gooi.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

BREAKING NEWS
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zal geen uitspraak meer doen in het geschil tussen de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat en de Buurtpreventievereniging Craai uit Huizen, en een aantal inwoners uit Laren, Naarden en Bussum. Nadat partijen gisteren onderling overeenstemming hebben bereikt, hebben de bezwaarmakers hun beroepen vanochtend ingetrokken. Hiermee is een einde gekomen aan het geschil.
:schrikreactie: :top:
chriskrusz
autoweg

Ik ben benieuwd wat die overeenstemming inhoudt!
hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe »

Vermoed een extra geluidsscherm of extra dubbellaags ZOAB?
chriskrusz
autoweg

De omwonenden van de geplande spitsstrook en Rijkswaterstaat zijn aanvullende geluidsmaatregelen overeengekomen. Zo komt er 150 meter meer dubbellaags ZOAB, extra stil asfalt. Bestaande geluidsschermen worden verhoogd en er komen extra geluidsschermen bij, aldus Rijkswaterstaat.
Bron.
captain007
Forumbeheerder

Het geeft in ieder geval aan dat RWS geen vertrouwen had in een eventuele uitspraak van de Raad van State en dus deze oplossing heeft gekozen. In ieder geval goed dat die spitsstrook straks open mag met deze aanvullende maatregelen.
captain007
Forumbeheerder

^^ Dubbellaags ZOAB zorgt wel voor een extra geluidsreductie, dus lokaal zal je er wel wat van merken. Nadeel is alleen dat dubbellaags ZOAB veel vaker vervangen moet worden, omdat het sneller is versleten. De overgang van het type asfalt valt overigens niet echt op. Bij Abcoude ligt er nu ook al een stukje dubbellaags ZOAB op de A2 en daar merk je als bestuurder ook weinig van die overgang van het type asfalt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

150 meter 2L ZOAB heeft echter vrijwel geen invloed ten opzichte van normaal ZOAB, tenzij de woning echt pal voor dat stuk van 150 meter staat.
chriskrusz
autoweg

Misschien komt die 150 meter ZOAB op de oprijlanen van de bezwaarmakers?
barnovens
polderweggetje

Bericht door barnovens »

Prima toch als die 150 meter ZOAB de oplossing is? Ik zie liever deze oplossing, dan een uitspraak waar ze het hele onderzoek nog eens opnieuw moeten doen. Een nachtje afsluiten en de spitsstroken kunnen permanent open lijkt me. De geluidsschermen wat verhogen en er een paar toevoegen kunnen we dan wel later afronden.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Gaan andere bewoners nu weer bezwaar maken tegen verhoging van de geluidschermen? :shutup:
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

^^ niet bij dit project. De beroepstermijn is allang gesloten en de beroepen zijn ingetrokken, dus is er sprake van een onherroepelijk besluit.

En ja: in andere projecten kan er weer op geluid worden geappelleerd. Maar goed, dat is op zich niets nieuws, de meeste mensen stellen (o.a.) beroep in vanwege de extra geluidsbelasting op hun woning.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

^^
Dat levert hooguit nog wat uitstel op, maar het risico van langdurig afstel is gelukkig geweken.

Overigens zit ik meer in mijn maag met de regelmatige drukte van de afritten op dit wegvak, en de mogelijke terugslag naar de spitsstrook. Iets om na openstelling scherp in de gaten te houden.
captain007
Forumbeheerder

^^ Dan is de afrit bij het ziekenhuis Tergooi (afrit 8) een grote kanshebber. Daar staat nu vaak al een file op de vluchtstrook (toekomstige spitsstrook). Ik denk dat de VRI's op het OWN nog even een grondige optimalisatieslag kunnen gebruiken.
barnovens
polderweggetje

Bericht door barnovens »

Op de site van rijkswaterstaat het nu ook. http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pla ... %5Faanpak/

de werkzaamheden aan de spitsstrook worden in de zomer 2011 afgerond. Als ze dan vlot doen dan heeft het slechts tot een paar maanden vertraging geleid. Het meeste werk is immers gedaan.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Volgens de VID gaat RWS in september aan de slag met de spitsstroken en gaan ze in november open. Op de site van Rijkswaterstaat kan ik nog geen mededeling vinden.
captain007
Forumbeheerder

^^ Dat is goed nieuws. Volgens mij moet er alleen nog op een stuk een extra laag ZOAB worden aangebracht en de installatie zelf (camera's, MTM) worden getest, voordat de spitsstrook in gebruik kan worden genomen. Ben wel benieuwd of de files op de A1 richting Amersfoort nu gaan toenemen of hardnekkiger worden.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Rijkswaterstaat heeft een persbericht op haar website geplaatst.
Rijkswaterstaat schreef:A1: afsluitingen en snelheidsbeperkingen Bussum-Eemnes; tot en met november
16-08-2011 | Noord-Holland | persbericht

Rijkswaterstaat is begonnen met de aanleg van spitsstroken op de A1 tussen aansluiting Bussum en knooppunt Eemnes. De werkzaamheden duren volgens planning tot en met november 2011. Het verkeer heeft tijdens de werkzaamheden twee rijstroken per rijrichting beschikbaar. Op het deel van de A1 waar gewerkt wordt zijn geen vluchtstroken aanwezig. Het verkeer moet rekening houden met een snelheidsbeperking van negentig kilometer per uur in de richting Amersfoort. Hierdoor krijgen weggebruikers te maken met een langere reistijd. Ook is de toe- en afrit Laren een aantal weekenden afgesloten. De spitsstroken zijn nodig om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken.

De werkzaamheden voor de aanleg van de spitsstroken bestaan uit het aanleggen van pechhavens, het verhogen of verplaatsen van bestaande geluidschermen, het plaatsen van extra geluidschermen en het aanpassen van belijning en bewegwijzering. Om de pechhavens te realiseren moet een aantal bomen worden gekapt. Afgelopen voorjaar is het grootschalig onderhoud op de A1 ’t Gooi tussen Bussum en knooppunt Eemnes afgerond.

Afsluiting toe- en afrit Laren
Voor de aanleg van de geluidschermen in en nabij de aansluiting Laren zijn de toe- en afrit Laren tijdens drie weekeinden afgesloten. Gele borden geven de omleiding aan. De weekeinden waarin de afsluitingen van de toe- en afrit plaatsvindt zijn:

vrijdag 9 september 23.00 uur tot en met maandag 12 september 05.00 uur
vrijdag 16 september 23.00 uur tot en met maandag 19 september 05.00 uur
vrijdag 23 september 23.00 uur tot en met maandag 26 september 05.00 uur

Hinder omwonenden
De omwonenden kunnen vooral geluidshinder ondervinden tijdens de heiwerkzaamheden voor de geluidschermen die in het talud – schuine helling van de A1- komen te staan. Door het gebruik van een speciale techniek voor de heiwerkzaamheden, probeert Rijkswaterstaat de geluidshinder zoveel mogelijk te beperken.

Aanleg spitsstroken
Op het traject Bussum-Eemnes wordt aan beide zijden van de A1 de vluchtstrook omgebouwd tot spitsstrook. Zo kan het verkeer bij grote drukte over een lengte van ruim vijf kilometer gebruik maken van drie in plaats van twee rijstroken per rijrichting. Met name in de ochtend- en de avondspits verbetert hierdoor de doorstroming op het traject. De openstelling staat gepland in november 2011.
jelger
expressweg

Bericht door jelger »

Het meeste werk is toch al gedaan?
Tenminste, telkens als ik er langs kom de laatste maand dan heb ik het gevoel dat slechts de electronica nog aangezet hoeft te worden.

De spitsstrook op dit stuk is slechts een pleister. Het werkelijke probleem zit em in het chronische gebrek aan ruimte in de breedte op het stuk Bussum-Laren. Er zijn al heel lang allerlei wilde plannen over dubbeldeks of tunnels.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het lijkt krapper dan het is. Alleen het deel door de gemeente Huizen heeft villa's echt dicht op de snelweg staan aan de noordzijde. Als je die uitkoopt (20 woningen) voor € 25 miljoen, en her en der wat grond aankoopt moet je een heel eind kunnen komen. Aanzienlijk goedkoper dan een tunnel. In de gemeente Laren zou de parallelweg moeten verdwijnen, maar daar worden geen woningen op ontsloten.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

jelger schreef:Het werkelijke probleem zit em in het chronische gebrek aan ruimte in de breedte op het stuk Bussum-Laren. Er zijn al heel lang allerlei wilde plannen over dubbeldeks of tunnels.
^^ Er is tussen Laren en Bussum ruimte zat om een 2x3 met vluchtstroken aan te leggen binnen bestaand profiel van de A1 met de noordelijke parallelweg.
Alleen moet dan afgezien worden van alle bermen. Je legt dan wel de rijbanen neer voor 2x3 compleet volgens de richtlijn, maar je sluit die direct op tussen barriers, waarbij de buitenbarriers één geheel vormen met geluidschermen. Je kunt er zelfs 2x4 zonder vluchtstroken kwijt. Zonder tunnels of dubbeldeks handel. Zoveel ruimte is er dus echt wel.
jelger
expressweg

Bericht door jelger »

OK, als wegen(aanleg)leek stel ik dan waarom ik dan als (ex Gooi resident) wel met regelmaat enige decennia lees (in de regionale media) over allerlei (tunnel)varianten, maar niet over bovenstaand scenario... of heb ik gewoon toevallig die elke keer gemist?

Mij is het om het even via welke wijze het gebeurd hoor, dus als 2x4 past binnen bestaande veiligheidscriteria dan ben ik daar net zo happy mee als met een tunnelvariant. De dubbeldeks variant lijkt me niet wenselijk eigenlijk.