Afbeelding

[B][B401][FOTO][VIDEO] inprikker Gent-centrum

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg

Re: [FOTO] B401 inprikker Gent-centrum

Bericht door Wimpie24 » wo 08 dec 2010, 14:57

Alleen spijtig dat Charleroi zowat de grootste "stedelijk" miskleun is van België...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 dec 2010, 15:15

Blijft over dat de B401 gewoon vrij nutteloos is, omdat hij op een paar veredelde stadssteegjes uitkomt. Een van de aspecten van verkeersplanning is dat er een letterlijke circulatie moet zijn, een goede afstroming aan beide kanten van de weg dus. Die is er nu niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 08 dec 2010, 15:17

Feit blijft dat je gewoon recht in het centrum van de stad uitkomt, afwikkeling of niet.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 08 dec 2010, 18:13

Vinny schreef:Blijft over dat de B401 gewoon vrij nutteloos is, omdat hij op een paar veredelde stadssteegjes uitkomt. Een van de aspecten van verkeersplanning is dat er een letterlijke circulatie moet zijn, een goede afstroming aan beide kanten van de weg dus. Die is er nu niet...
Je hebt heel zeker een punt, maar hoe zou jij dit willen oplossen?

In principe is de insteker tot aan 't Zuid niet nodig. Een optimalisatie van de aansluiting B401/R40 zou beter geschikt zijn. Al heb ik hier nu geen rekening gehouden met de plaats en effectieve mogelijkheid tot aanleggen:

Afbeelding
(Rood: nieuwe aansluitingsviaducten/ groen: afgebroken huidig viaduct)

Het is trouwens heel logisch dat deze inprikker 'dood' loopt. Ze is aangelegd op het spoorwegcomplex van het Gentse Zuidstation (afgebroken in 1930 ergens). Dat was zo een eindstation vergelijkbaar met Antwerpen Centraal.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 08 dec 2010, 18:18

sirdanilot schreef: En er zijn er vast meer. In België heeft vooral de stad Brussel een enorme hoeveelheid aan stedelijke inprikkers, voor de rest valt het erg tegen. Antwerpen, Gent en Luik hebben er elk ééntje. Ik vind het wegennet van Brussel en Charleroi de beste van België, al zijn er bij Brussel wegen die nodig moeten worden verbreed, en er is een gat in de R0 dat idealiter wordt gedicht. Kortrijk komt, na completering van het knooppunt A19xR8 en idealiter de completering van de gehele R8, ook hoog in die lijst te staan. Eigenlijk heeft alleen Charleroi een 'perfect' wegennet.
Bijna elke autosnelweg naar Antwerpen mondt uit in het centrum, behalve de E17.
Wimpie24 schreef:Feit blijft dat je gewoon recht in het centrum van de stad uitkomt, afwikkeling of niet.
In het centrum van Gent ben je niets met een auto. Vandaar dat ik de kritiek dat deze weg doodloopt wel begrijp.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 dec 2010, 20:13

Een redelijk radicale oplossing is het ondertunnelen van de Keizervest, en de tunnel laten beginnen op de B401, ongeveer hier:
http://maps.google.be/maps?q=51.036028, ... 21865&z=16

Maar ik weet niet hoe het met het hoogteverschil zit. Het kan zijn dat het totaal onhaalbaar is. En je moet natuurlijk wat puzzelen met aansluitingen. Maar goed, in Brussel bestaan ook ondertunnelde knooppunten, dus in Gent zou dat ook moeten kunnen.

Het mooie van deze oplossing is dat de stad er een mooi "waterfront" voor kan terugkrijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 08 dec 2010, 20:19

Spijtig dat die Gentse spoorwegkathedraal ooit afgebroken is geweest. Zo zijn er ook in Antwerpen heel wat schoonheden tegen de vlakte gegaan.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 08 dec 2010, 20:28

Vinny schreef:Blijft over dat de B401 gewoon vrij nutteloos is, omdat hij op een paar veredelde stadssteegjes uitkomt. Een van de aspecten van verkeersplanning is dat er een letterlijke circulatie moet zijn, een goede afstroming aan beide kanten van de weg dus. Die is er nu niet...
het verschil is inderdaad toch wel groot... enkele honderden meter na het nemen van de laatste foto stond ik in de file, met een erg slechte verkeersafwisseling.

Brugge heeft trouwens ook een soort inprikker, weliswaar niet helemaal ongelijkvloers, en dat is de Bevrijdingslaan (N351), die de verbinding vormt tussen de N31 en de R30 thv Het Zand.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 08 dec 2010, 21:27

Wimpie24 schreef:Spijtig dat die Gentse spoorwegkathedraal ooit afgebroken is geweest. Zo zijn er ook in Antwerpen heel wat schoonheden tegen de vlakte gegaan.
Gent Zuid was niet echt een spoorwegkathedraal. Het was een relatief simpel neoromaans bouwsel zoals er wel meer zijn.

Afbeelding

Eigenlijk is het wel goed dat het station verhuist is. Nu bevindt het station zich langs een doorgaande spoorweg. Vroeger moest steeds gekeerd worden aangezien het een kopstation was, handig is dat allerminst. Het enige nadeel dat de huidige situatie heeft is weliswaar de grotere afstand naar het stadscentrum.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 08 dec 2010, 23:20

Spijtig vind ik, de sloop van zulke mooie gebouwen. Als je nu Gent binnenrijdt via die brug dan krijg je allerminste een eerste goede indruk van de stad.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 09 dec 2010, 10:48

^^Ik vind de sloop van mooie historische gebouwen ook spijtig. Alleen zou ik dit niet echt als een mooi historisch gebouw beschouwen. Zoals ik zei: er zijn honderden neoclassicistische stationsgebouwen in België te vinden. Het 'nieuwe' station uit 1913 is veel mooier en architecturaal gezien waardevoller en unieker (hoewel het nog altijd niets is vergeleken met bv Antwerpen-Centraal).

Afbeelding

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 09 dec 2010, 11:42

Alfa schreef:Eigenlijk is het wel goed dat het station verhuist is. Nu bevindt het station zich langs een doorgaande spoorweg. Vroeger moest steeds gekeerd worden aangezien het een kopstation was, handig is dat allerminst. Het enige nadeel dat de huidige situatie heeft is weliswaar de grotere afstand naar het stadscentrum.
Ik ben daar niet 100% mee akkoord. Gent Sint-Pieters ligt inderdaad veel te ver van het centrum én ligt tevens in een dicht bevolkt woongebied. Gent Sint-Pieters is dus moeilijk bereikbaar en heeft weinig ruimte rond zich (parkings, Kiss en rides, fietsenstallingen, ...). Het is niet voor niets dat momenteel heel de stationsbuurt er wordt aangepakt (Zie project Gent Sint-Pieters - Ik ga daar niet verder op in).

Een kopstation heeft nadelen, maar ik blijf voor Gent meer voordelen zien dat het hoofdstation aan de Zuid zou zijn gebleven. Tot op de dag van vandaag is 't Zuid nog steeds een belangrijk knooppunt voor vervoer en openbaar vervoer. En dat lukt er ook zonder chaos.

Al was het inderdaad geen spoorwegkathedraal. Nog enkele foto's van toch mooie vervlogen tijden:

Afbeelding

Afbeelding
www.vanityplates.be

Jump
autoweg

Bericht door Jump » do 09 dec 2010, 11:48

Het hoefde geen kopstation te blijven, ondertunnelen en doortrekken richting Dampoort :)

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » di 28 dec 2010, 1:41

Hier moet ik Wimpie bijtreden. Zeer jammer dat een stad als Gent zo'n lelijke verouderde zooi als toegangsweg heeft...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 28 dec 2010, 19:41

Tommy schreef: Een kopstation heeft nadelen, maar ik blijf voor Gent meer voordelen zien dat het hoofdstation aan de Zuid zou zijn gebleven. Tot op de dag van vandaag is 't Zuid nog steeds een belangrijk knooppunt voor vervoer en openbaar vervoer.
Momenteel is Gent-Sint-Pieters minstens even belangrijk als knooppunt voor het openbaar vervoer (vrijwel alle streekbussen en trams stoppen er). Sinds de opening van de Valentin Vaerwyckweg is de bereikbaarheid met de wagen trouwens uitstekend, veel beter dan het Zuidstation (want de B-401 had er uiteraard niet gelegen mocht het Zuidstation niet gesloopt zijn).

Nu gaat een trein in quasi rechte lijn van Brussel naar Oostende met stops in Gent en Brugge. Mocht Gent-Zuid er nog zijn had dat nogal wat gegeven qua manoeuvres: eerst van Brussel naar Gent-Z., dan keren (reken maar op minstens 10 minuten, om van de kostprijs nog maar te zwijgen), vervolgens het parcours richting Oostende vervolgen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 28 dec 2010, 20:54

Wanneer een station afgeschaft wordt, hoeft het gebouw daarvoor nog niet gesloopt te worden.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 28 dec 2010, 23:19

^^ vroeger sloopte men zowat alles. Nu worden er al veel meer dingen beschermd en een nieuwe bestemming aangeboden.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 28 dec 2010, 23:25

Klopt, zo worden in Aarschot op dit moment gebouwen aan de lopende band beschermd en is er een constante stroom van (Europese) subsidies om die gebouwen te renoveren en een nieuwe bestemming te geven. In Leuven aan de andere kant is men bezig met het oude stationsgebouw aan de binnenkant in zijn originele glorie te herstellen. Men heeft in de loop van de geschiedenis een interieur gegeven van het dertiende kantoor in een dozijn. Dat is men er nu terug aan het uithalen om de klasse van weleer terug te halen.

Zo heeft men van deze ruïne in Aarschot een mooi hotel en brasserie gemaakt.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Tommy
autoweg

Re: Foto van de maand, april 2011

Bericht door Tommy » do 14 apr 2011, 2:33

Snelweg in België. Afrit 1 van B401 in Gent

http://tim.simpy.be/wev/foto/random/IMG_5337.JPG
www.vanityplates.be

Davy
expressweg

Re: [B][B401][FOTO][VIDEO] inprikker Gent-centrum

Bericht door Davy » ma 16 apr 2012, 21:05

Vandaag deze video geschoten van de B401, komende van de E17 richting Gent-centrum:
Link

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 17 apr 2012, 0:00

^^

Vòòr de lichten naar links? Dan ben je zo goed als naast mijn deur gepasseerd...
Laatst gewijzigd door Tommy op do 19 apr 2012, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
www.vanityplates.be

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 17 apr 2012, 15:15

^^ Inderdaad, ben via die lus gekeerd om weer via de B401 richting de E17 te rijden...
Bij het snelwegbegin richting E17 staat trouwens een wat aparte bordencombinatie:
Afbeelding

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » wo 18 apr 2012, 18:42

Verboden toegang voor voetgangers op een autosnelweg?

Afbeelding

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 19 apr 2012, 10:38

^^

Op dit punt, zo'n 50m vòòr bovenstaande foto stond vroeger een zebrapad.

Op de streetview is het verlaagde voetpad nog heel duidelijk te zien en er staat zelfs een dame in kwestie te wachten om over te steken. Deze oversteekplaats is voor de veiligheid verdwenen, maar wordt nog al te vaak gebruikt. Ik denk dat deze (unieke) bordencombinatie daar wel een rol in speelt, zodat mensen die er wandelen niet 'stomweg' de autosnelweg zouden opwandelen...
www.vanityplates.be

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 19 apr 2012, 10:53

Nou ik vermoed dat mensen die uit zichzelf of uit het bord niet snappen dat je op een autosnelweg niet mag wandelen, ook de betekenis van het verbodsbord voor voetgangers niet begrijpen. Wat mij betreft een overbodig bord op deze plaats. Anders kan men er net zo goed nog een bord verboden voor fietsers en weet ik veel welke andere verbodsborden neerzetten.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » do 19 apr 2012, 15:14

Eigenlijk vind ik dat bord "Verboden voor voetgangers" daar wel nuttig, het is een inprikker in Gent-CENTRUM ... Veiligheid en duidelijkheid boven alles: "Don't say we didn't warn you ... !"
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 24 apr 2012, 15:57

Dit topic begon met een fotoreportage vanop de B401... Vandaag rond de middag heb ik er weer eentje gemaakt, maar deze keer langs en onder dezelfde B401. Ik moet zeggen, het ziet er toch vrij grootstedelijk uit op die manier. De kwaliteit van het viaduct zelf leek me nog redelijk te zijn, hoewel er inderdaad wel sporen waren van waterinsijpeling en beginnende betonrot, ik denk niet dan men nog 10 jaar moet wachten om dit boeltje te gaan renoveren...

klik voor foto's in Picasa-album: https://picasaweb.google.com/goda1979/B401gent#

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 24 apr 2012, 16:58

Ziet er alvast beter uit dan het viaduct van Boirs indertijd ;)

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 24 apr 2012, 22:57

Toen ik vandaag op de B401 reed naar huis, staken hier, ter hoogte van de eerste boom links, twee mensen de (autosnel)weg over. Onbegrijpelijk! Want het is er nog de autosnelweg. Maar zulke toestanden zijn er jammergenoeg niet uitzonderlijk...
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 24 apr 2012, 23:17

^^Alsof het wel begrijpelijker zou zijn mochten ze net ná het bordje 'einde autosnelweg' overgestoken hebben. ;)