Misschien omdat Brussel al dicht was op dat tijdstip? Op Luik wordt 24 uur per dag gevlogen.Vinny schreef:Je moet niet vergeten te vermelden dat de terminal van Luik al dicht was, en dat de passagiers sowieso door de brandweer geevacueerd moesten worden. Ik vind het in eerste instantie dan ook een "foutje" van de luchtverkeersleiding. Ik snap niet waarom het vliegtuig niet kon uitwijken naar Brussel of Schiphol, vliegvelden die veel beter geequipeerd zijn dan Luik..., en bovendien ook nog eens betere verbindingen met Parijs hebben.
[EINDHOVEN AIRPORT] 'Vliegveld dopen tot Van Gogh Airport'
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [EINDHOVEN AIRPORT] 'Vliegveld dopen tot Van Gogh Airpor
-
- 4x3 autosnelweg
Vraag me overigens ook af of je het als luchtvaartmaatschappij kunt maken om tegen je passagiers te zeggen "we zitten nog vier uur busreis af van onze bestemming, dus iedereen moet maar in die bus stappen". Ik ken de precieze regels niet, maar volgens mij moet je op een gegeven moment gewoon mensen in een hotel gaan onderbrengen en dan de volgende ochtend verder vliegen. Het is natuurlijk des Ryanairs om die kosten ten koste van alles te willen vermijden.
-
- 2x2 autosnelweg

Wat de regels op dat punt zijn weet ik niet, maar ik denk dat als je voor €25,- enkele reis vliegt, je niet hoeft te verwachten dat een maatschappij je een hotelovernachting aanbiedt. Of doet de NS dat wel?

-
- 4x3 autosnelweg
De Europese regels maken geen uitzondering voor Ryanair of low-cost-vluchten in het algemeen. Die gelden of je nu KLM vliegt met een volledig flexibel ticket van honderden euro's of op zijn Ryanairs. Het enige verschil is dat het geld dat je terugkrijgt bij grotere vertragingen zich in een andere orde van grootte bevindt.
Als gezegd, ik weet niet precies wat de Europese regels bepalen. Goed mogelijk dat ze op dit punt niet verder komen dan "de passagiers kunnen hun geld terugkrijgen", dus dan zit je nog steeds in de bus.
Als gezegd, ik weet niet precies wat de Europese regels bepalen. Goed mogelijk dat ze op dit punt niet verder komen dan "de passagiers kunnen hun geld terugkrijgen", dus dan zit je nog steeds in de bus.
-
- 4x5 autosnelweg
Merkwaardig. Het krantenartikel dat ik erover gelezen heb vermeldde dat de terminal van Luik dicht was. Het lijkt mij dat wanneer er s nachts op de luchthaven wordt gevlogen de terminal dan ook gewoon open moet zijn voor passagiers?Op Luik wordt 24 uur per dag gevlogen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt. Toen mijn treinreis naar Zürich gecancelled werd mocht ik het lekker zelf uitzoeken van CNL. Ben toen gewoon met de KLM naar Zürich gegaan, en heb aan de balie van de SBB mijn treinticket volledig vergoed gekregen. Maar als je onderweg strandt met de trein dan kan je als het goed is een taxivergoeding, een hotelovernachting of een veldbedje in de Jaarbeurs verwachten volgens mij.Of doet de NS dat wel?
-
- 2x4 autosnelweg
Veldbedden in de stationshal van Utrecht is een beproefd NS-concept, maar gezien de korte afstanden bij de NS wordt er niet altijd gebruik van gemaakt (overigens begrijpelijk). In voorkomende gevallen (zoals de brand van enkele weken geleden) is je familie met de auto in hooguit twee uur wel bij het station om je op te pikken.
De NS is eerder een metrobedrijf dan een spoorwegonderneming.
Het is verder de vraag wat de reiziger liever heeft: vanuit die optiek is het beter om per bus van Luik naar Brussel gebracht te worden (en dan op de plaats van bestemming aan te komen) dan in een hotel in Luik ondergebracht te worden. Reizigers zitten er ook niet op te wachten om in een plaats waar ze niet willen zijn te moeten overnachten. Zij willen naar hun bestemming, al is het met (forse) vertraging.
De NS is eerder een metrobedrijf dan een spoorwegonderneming.
Het is verder de vraag wat de reiziger liever heeft: vanuit die optiek is het beter om per bus van Luik naar Brussel gebracht te worden (en dan op de plaats van bestemming aan te komen) dan in een hotel in Luik ondergebracht te worden. Reizigers zitten er ook niet op te wachten om in een plaats waar ze niet willen zijn te moeten overnachten. Zij willen naar hun bestemming, al is het met (forse) vertraging.
-
- 4x3 autosnelweg
Luik ontvangt veel vrachtvluchten. Goed mogelijk dat de passagiersterminal dicht was en het vrachtgedeelte open.Vinny schreef:Merkwaardig. Het krantenartikel dat ik erover gelezen heb vermeldde dat de terminal van Luik dicht was. Het lijkt mij dat wanneer er s nachts op de luchthaven wordt gevlogen de terminal dan ook gewoon open moet zijn voor passagiers?Op Luik wordt 24 uur per dag gevlogen.
-
- 2x2 autosnelweg

Exact. Ik denk dat in Luik de verhouding vrachtvluchten - passagiersvluchten 90% - 10% is.
-
- 4x5 autosnelweg
Deze reizigers wilden in het vliegtuig blijven om daarna (met de bemanning) naar Parijs te kunnen vliegen. Verder moet ik het ook doen met de media-coverage, die zal niet altijd even objectief zijn :PHet is verder de vraag wat de reiziger liever heeft: vanuit die optiek is het beter om per bus van Luik naar Brussel gebracht te worden (en dan op de plaats van bestemming aan te komen) dan in een hotel in Luik ondergebracht te worden. Reizigers zitten er ook niet op te wachten om in een plaats waar ze niet willen zijn te moeten overnachten. Zij willen naar hun bestemming, al is het met (forse) vertraging
Maar goed, ik blijf het toch frappant vinden dat een vliegtuig wordt omgeleid naar een luchthaven waarvan men weet dat de baggage niet wordt afgehandeld, en dat de reizigers door de brandweer moeten worden geevacueerd...,
En deze discussie helemaal vanwege een opmerking in deze draad die ik had bedoeld als grapje...

-
- 2x2 autosnelweg
Een onrealistische, onmogelijke eis op dat moment...Vinny schreef:Deze reizigers wilden in het vliegtuig blijven om daarna (met de bemanning) naar Parijs te kunnen vliegen.
Dat is inderdaad merkwaardig, maar naar ik aanneem zal er echt wel gekeken zijn naar andere mogelijkheden (Lille, Charleroi, Brussel) en zal er een reden zijn waarom men in Luik terecht kwam.Vinny schreef:Maar goed, ik blijf het toch frappant vinden dat een vliegtuig wordt omgeleid naar een luchthaven waarvan men weet dat de baggage niet wordt afgehandeld, en dat de reizigers door de brandweer moeten worden geevacueerd...
Maar goed, we zijn erg off-topic inderdaad.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is het punt niet. Ten eerste is de wereld groter dan Amerika of Engeland. Ten tweede is het onbelangrijk hoe anderstaligen de naam Van Gogh uitspreken.Wouter N14 schreef:Erg handig om in een zeer engelstalige wereld met een naam als Van Gogh te gaan werken
Belangrijker is dat de link met de locatie verloren gaat. Een 'Van Gogh Airport' kan overal liggen, een 'Eindhoven Airport' niet. De link tussen Vincent Van Gogh en Brabant is gewoon niet sterk genoeg.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik denk ook niet dat men enkel de naam van Van Gogh wil gebruiken voor het vliegveld, maar slechts als toevoeging. Vergelijk het met o.a. :
* Berlin Tegel "Otto Lilienthal"
* Berlin Brandenburg International "Willy Brandt"
* Keulen-Bonn "Konrad Adenauer"
* Venetië "Marco Polo"
* New York "JFK"
* Liverpool "John Lennon"
* Krakau "Johannes Paulus II"
* Gdansk "Lech Walesa"
Kortom: zeer gebruikelijk om vliegvelden te benoemen naar iemand en geen enkel probleem m.b.t. de locatie. Stelt men echter voor, om een vliegveld Eindhoven "Vincent van Gogh" te noemen, dan is dat opeens een probleem? Ik begrijp die altijd negatieve houding in Nederland eigenlijk niet zo goed...
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 06 dec 2010, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Als je kijkt naar het gemak waarmee aan Nederlandse objecten de naam van een lid van het koningshuis wordt meegegeven, valt er ook weinig te klagen over het vernoemen van een vliegveld naar een schilder. Je kunt moeilijk klagen over het ontbreken van een band tussen naamgever en object als je dat niet doet wanneer een zoveelste boot naar een prinses wordt genoemd die nog niet kan lezen of schrijven.
Waar ik me wel tegen verzet is het idee dat Noord-Brabant / de regio Eindhoven er baat bij zou hebben om het vliegveld van Eindhoven naar Vincent van Gogh te noemen. Laat er dus vooral ook geen publiek geld vloeien naar een grote naamswijzigings-operatie.
Waar ik me wel tegen verzet is het idee dat Noord-Brabant / de regio Eindhoven er baat bij zou hebben om het vliegveld van Eindhoven naar Vincent van Gogh te noemen. Laat er dus vooral ook geen publiek geld vloeien naar een grote naamswijzigings-operatie.
-
- 2x4 autosnelweg
Mee eens. Bovendien heeft het wel zijn charmes om iets puur Nederlandstaligs te hebben. Zo zijn er buitenlandse DJ's die een Nederlandse artiestennaam aannemen omdat die Hollanders het wereldwijd zo goed doen.Alfa schreef:Dat is het punt niet. Ten eerste is de wereld groter dan Amerika of Engeland. Ten tweede is het onbelangrijk hoe anderstaligen de naam Van Gogh uitspreken.Wouter N14 schreef:Erg handig om in een zeer engelstalige wereld met een naam als Van Gogh te gaan werken
Overigens heb je bij Los Angeles een airport liggen dat Van Nuys heet. Afkomstig van een Nederlander. En dat wordt dan dus "Ven Noijs". Niks mis mee toch?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 4x3 autosnelweg
Helemaal leuk wordt het bij Australië, waar een eiland genaamd Groote Eylandt ligt. Het woord Groote wordt uitgesproken op zijn Engels ("Groet") en Eylandt als het Engelse island - Groet Island dus.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Groote Eylandt ligt nogal ver verwijderd van de bewoonde wereld. Vermoedelijk leert de Australiër het één keer in zijn jeugd bij aardrijkskunde en daarna hoeft hij er nooit meer over te praten of te schrijven (behalve als je in de mijnbouw actief bent; BHP Biliton schijnt actief te zijn op het eiland). Dat vertraagt het verbasteringsproces dat zich in Amerika wel voltrokken heeft.
-
- 2x4 autosnelweg
BHP-Billiton (2 ellen dus). Billiton is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat genoemd is naar het Nederlands Indische eiland Billiton, waar tin gewonnen werd. Het Australische BHP heeft Billiton later opgekocht, nadat het enkele jaren van Shell is geweest. Om onduidelijke reden (BHP was veel groter dan Billiton) heeft men de naam Billiton tot op heden behouden in de bedrijfsnaam. Wellicht bekt het lekker...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x3 autosnelweg
Weet niet of BHP Billiton zo vreselijk lekker bekt, maar het zorgt denk ik wel voor wat meer onderscheidend vermogen dan alleen de letters BHP. Het bedrijf heeft een belangrijk kantoor in Den Haag, en daar wordt door Nederlanders doorgaans naar verwezen als Billiton. Enerzijds niet zo gek vanwege de roots van dat kantoor, anderzijds illustratief voor de waarde van de toevoeging in de naam.
-
- 2x4 autosnelweg
Aan de Laakhaven staat het kantoor nu. Vroeger zat Billiton in Leidschendam (of all places) en was het veel groter....
BHP staat voor Broken Hill Participation meen ik. De volledige oorspronkelijke naam wordt (net als bij HEMA, C&A of KPN) nooit meer gebruikt.
Vaak worden bij fusies de oude namen overgenomen (ABN en Amro werd ABN-Amro en Amro was weer een fusie tussen de Amsterdam en de Rotterdam bank), maar vaak worden te lange namen weer versimpeld. Total + Fina + Elf werd Total-Fina-Elf. Daarna TFE wat niet klonk. Daarna weer gestript tot Total onder lozing van Fina en Elf...
Maar goed: Van Gogh (ven kook) is als naam zeer bekend in het buitenland. Maar niemand zal het met Eindhoven associeren. Alleen steden met meerdere internationale vliegvelden (London, NY, etc) hebben namen die gebezigd worden door reisbureaus of op verkeersborden staan in de regel. Schiphol is een beetje een uitzondering omdat de naam kort en makkelijk is en Schiphol een zeer belangrijke overstaphaven is (net als London Heathrow, Frankfurt of Parijs CdG)
BHP staat voor Broken Hill Participation meen ik. De volledige oorspronkelijke naam wordt (net als bij HEMA, C&A of KPN) nooit meer gebruikt.
Vaak worden bij fusies de oude namen overgenomen (ABN en Amro werd ABN-Amro en Amro was weer een fusie tussen de Amsterdam en de Rotterdam bank), maar vaak worden te lange namen weer versimpeld. Total + Fina + Elf werd Total-Fina-Elf. Daarna TFE wat niet klonk. Daarna weer gestript tot Total onder lozing van Fina en Elf...
Maar goed: Van Gogh (ven kook) is als naam zeer bekend in het buitenland. Maar niemand zal het met Eindhoven associeren. Alleen steden met meerdere internationale vliegvelden (London, NY, etc) hebben namen die gebezigd worden door reisbureaus of op verkeersborden staan in de regel. Schiphol is een beetje een uitzondering omdat de naam kort en makkelijk is en Schiphol een zeer belangrijke overstaphaven is (net als London Heathrow, Frankfurt of Parijs CdG)
Laatst gewijzigd door Peter op ma 06 dec 2010, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Peter schreef:Vroeger zat Billiton in Leidschendam (of all places)

-
- 2x4 autosnelweg
Ik dacht wel dat er een Leidschendammer zou reageren....
Is de AIVD niet inmiddels geheel verkast ? Het Shell kantoor (IT & data processing) naast de AIVD is inmiddels afgestoten en staat denk ik leeg.
Is de AIVD niet inmiddels geheel verkast ? Het Shell kantoor (IT & data processing) naast de AIVD is inmiddels afgestoten en staat denk ik leeg.
-
- Moderator
Voorspelbaar he
De AIVD zit inderdaad niet meer hier, is volgens mij verhuisd naar het voormalige pand van OC&W in Zoetermeer (dat grijze ding naast het Stadshart). Ik was in de war met een tribunaal waarvoor Naomi Campbell van de zomer moest verschijnen.

De AIVD zit inderdaad niet meer hier, is volgens mij verhuisd naar het voormalige pand van OC&W in Zoetermeer (dat grijze ding naast het Stadshart). Ik was in de war met een tribunaal waarvoor Naomi Campbell van de zomer moest verschijnen.
-
- 4x3 autosnelweg
Broken Hill Properties. Een verwijzing naar de mijnstad Broken Hill, waar het bedrijf zijn oorsprong heeft.Peter schreef:BHP staat voor Broken Hill Participation meen ik.
-
- 2x4 autosnelweg
Je hebt gelijk. Properties is overigens een wat rare naam voor een mijnbouwmaatschappij. Wellicht zijn ze begonnen als investeringsmaatschappij.