[F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg

[F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

De RN164 loopt dwars door het midden van Bretagne van west naar oost. In 1992 werd beslist om de 163km lange weg om te bouwen naar expresweg. Ongeveer 83km is al voltooid en ondermeer ter hoogte van St-Caradec (midden 2012) zijn er werken bezig. Dit is ook het geval tussen La Garenne en Ty-blaise. (opening voorzien midden 2011). Verder moet de ombouw van de ring van Loudéac starten in 2012 en die van St-Meen richting N12 in 2013. De omleiding van Châteauneuf-du-Faou zal nog op zich laten wachten. Een tijdstip waarop de hele as klaar zal zijn is nog niet geweten.

Afbeelding

Overzichtskaart:
http://www.bretagne.fr/internet/upload/ ... _rn164.jpg

Hier kan in detail het nieuwe stuk bekeken worden bij Gouarec - St Gelven (luchtbeelden):
http://www.dre.bretagne.developpement-d ... index.html

Enkele foto's:
Chris
Moderator

Re: RN 164 Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

Mooi project! :)

Is er een kans dat deze route in de toekomst ook een autoroute wordt?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ze zijn hier inderdaad al tijden mee bezig. Maar goed, het is een weg met beperkt belang, dus het is fijn dat er aan verbeteringen gewerkt wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Voor West-Bratagne onstaat een goed alternatief, de expresswegen N 12 en N 24 zijn een beetje overbelast in de zomer. De kans dat er nog autosnelwegen bijkomen in Bretagne is erg klein. De A 84 is een revolutie, het is de eerste en vooralsnog de enige autoroute in Bretagne zelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Chris schreef:Is er een kans dat deze route in de toekomst ook een autoroute wordt?
Neen, voorlopig wordt er gefocust op de A82 en A81. Meer plannen zijn er niet...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

De A81 stopt werkelijk voor de poorten van Bretagne en gaat dan over de in Voie Express N157. Is er een reden dat het Bretonse deel nooit een Autoroute (met tol) is geworden?
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Een sluitend antwoord heb ik niet, maar een reden zou kunnen zijn dat de RN157 tijdens de jaren 60 al omgebouwd is naar expresweg in het kader van het "Plan Routier Breton". De expresweg stopt namelijk precies op de Region-grens. De snelweg A81 die later aangelegd is (1980) door Cofiroute kon hier dan zonder problemen op aansluiten. Omgekeerd kan ook, het is mogelijk dat Cofiroute om de een of andere reden slechts tot La Gravelle een concessie gekregen heeft. Hierna zou de overheid dan een expresweg kunnen voorzien hebben tot aan Rennes.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De regio schijnt bedongen te hebben dat er geen tolwegen zouden komen. Gevolg: geen autosnelwegen (behalve dan de eerder genoemde A 84), maar wel expresswegen...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Tolwegen in economisch zwakke regio's is meestal ook niet het beste plan, en de Franse tolwegen zijn ook erg duur. In Spanje zie je ook dat op het platteland de tolwegen massaal gemeden worden.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Het wordt dan ook konsequent vie beide routes bewegwijzerd. Van Donostia (San Sebastián) naar Bilbao lopen de AP-8 en de N-634.
In het midden van dat stuk (Éibar) worden zowel Bilbao als ook Donostia via OWN en tolweg verwezen...
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Chris schreef:Tolwegen in economisch zwakke regio's is meestal ook niet het beste plan, en de Franse tolwegen zijn ook erg duur. In Spanje zie je ook dat op het platteland de tolwegen massaal gemeden worden.
Bretagne is inderdaad een echte uithoek. Van Parijs naar Brest is verder dan naar Bordeaux, Lyon of Strasbourg. Dan helpt het niet mee als je het westen ook nog het hele eind over tolwegen zou moeten rijden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Veel dieper in het westen dan Brest kun je ook niet komen :nothanks:
Coen Tunnel
Voorzitter

Allemachtig, ik had niet gedacht dat van Parijs naar Brest nog bijna 600 km is... :schrikreactie: Nu snap ik ook wel dat er bij de start van de Tour de France in Brest twee jaar geleden bijna niemand was. :mrgreen:
vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Algemene vorderingen:

Afbeelding
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Waarom wordt dat geen snelweg. In dat gebied liggen er al amper snelwegen. :|
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

^^ De komende jaren worden de expreswegen tussen Rennes en Brest en Brest en Nantes omgevormd tot snelweg ;)
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

^^ Worden dat tolwegen?

Bretagne is de enige regio, waar geen tolweg ligt.
Nu Nantes (de voormalige hoofdstad van Bretagne) bij de Loire regio zit, heeft het gelijk twee tolwegen vanuit die stad lopen. Jammer dat die stad niet meer bij Bretagne hoort, want ik hou wel van die expresswegen zonder die belachelijk hoge tol.
Coen Tunnel
Voorzitter

Ik heb laatst eens gehoord dat in Bretagne nooit tolwegen zullen komen, omdat Anna van Bretagne vroeger heeft gezegd dat niemand zou moeten betalen voor het gebruik van de wegen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Uiteindelijk zijn wegen als de N 157 en N 136 in een tijd aangelegd dat snelwegen in Frankrijk in principe tolwegen moesten zijn. Beide wegen kunnen gewoon snelweg worden door de groene bebording door blauwe te vervangen. Dat is in Normandie met delen van de A 84 ook gebeurd. Wegen als de N 12, N 24 en N 176 zijn opgewaardeerde N wegen. Deze hebben te veel en te korte op en afritten om voor en autosnelwegklassificatie in aanmerking te komen.
Persoonlijk vind ik het een verspilling van geld om deze wegen tot autosnelweg om te bouwen. Wegbeeld van de N 12 bij Lamballe:
http://maps.google.nl/maps?q=Lamballe,+ ... ,,0,-11.24

Voldoet prima.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Ja die expreswegen rijden goed door. Ik ben 15 a 20 jaar geleden nog wel eens in Bretagne op vakantie geweest (toen was ik nog een klein kind :)) en ik herinner mij toen al een soort van expresweg richting Vannes vanuit Rennes. Dus toen waren er al expreswegen die niet veel onder deden voor autosnelwegen. Ik kan mij alleen nog wat oponthoud bij Rennes herinneren. Hoe het noordelijker in Bretagne gesteld is en was zou ik niet weten, aangezien ik daar nooit ben geweest.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Snelwegenkenner schreef:Worden dat tolwegen?
Neen, het is niet doenbaar om aan elke op- en afrit tolplaatsen te gaan bouwen. De wegen in Bretagne blijven dus tolvrij in de toekomst.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Vinny schreef: Persoonlijk vind ik het een verspilling van geld om deze wegen tot autosnelweg om te bouwen. Wegbeeld van de N 12 bij Lamballe:
http://maps.google.nl/maps?q=Lamballe,+ ... ,,0,-11.24

Voldoet prima.
De N24 vond ik ook een prima weg. :)
Coen Tunnel
Voorzitter

Expreswegen in Frankrijk zijn doorgaans prima en zoals die N12 is, daar is niks mis mee. Ook voor langere afstanden vind ik het prima, zeker omdat ze gratis zijn. Ik ben van Poitiers naar Bordeaux eerder dit jaar over de N10 gereden, dat is bijna volledig 2x2 en grotendeels expresweg, en je bespaart veel tol. Oké, het is niet altijd zo breed als een autosnelweg, het wegdek ligt er niet altijd tiptop bij en voorzieningen langs de weg zijn matig, maar al met al zijn het toch vaak behoorlijke wegen. :top:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik denk dat je kritiek op expresswegen ook van toepassing is op sommige tolvrije autosnelwegen, zoals de A 31.

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom op dit soort plaatsen de snelweg ophoudt:
http://maps.google.fr/?ll=49.415217,5.9 ... 86,,0,9.87

Maar goed, dat is lichtelijk off topic hier.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Vinny schreef:Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom op dit soort plaatsen de snelweg ophoudt
Komt wel vaker voor aan de departements- of regiogrenzen. Andere voorbeelden waar dit het geval is:

- A81- N157
- A35 - N83
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

- A81- N157
Voor deze overgang geldt dan nog dat het tolgedeelte ophoudt. De overgang tussen de A 22 en de N 227 is ook wat discutabel natuurlijk. De weg had ook gewoon A 22 kunnen blijven, met een snelheidsbeperking (gevaarpunt) bij de scherpe bochten.
Coen Tunnel
Voorzitter

Vinny schreef:Ik denk dat je kritiek op expresswegen ook van toepassing is op sommige tolvrije autosnelwegen, zoals de A 31.
Klopt, en bijvoorbeeld ook de A35 en het tolvrije deel van de A36.
Vinny schreef:
- A81- N157
Voor deze overgang geldt dan nog dat het tolgedeelte ophoudt. De overgang tussen de A 22 en de N 227 is ook wat discutabel natuurlijk. De weg had ook gewoon A 22 kunnen blijven, met een snelheidsbeperking (gevaarpunt) bij de scherpe bochten.
Ik kwam laatst nog over de N227. Buiten dat het eigenlijk nauwelijks meer als doorgaande route wordt bewegwijzerd, zijn de afritten soms wat substandaard.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Werken tussen St-Méen-le-Grand en de N12:

Afbeelding

Het gaat om 7,2km nieuwe expresweg die de aansluiting zal verzekeren met de rest van het Bretoense expreswegennet. De eerste fase moet begin 2012 opengesteld worden waarna de werken zullen starten aan de tweede fase. De kosten worden geschat op 48 miljoen.

Hieronder volgen nog enkele kaarten van de ontbrekende delen:

De omleiding van Châteauneuf du Faou. Hier wordt meer dan 60 miljoen geïnvesteerd, maar een opening is pas voorzien na 2014:
Afbeelding

De verdubbeling van de ringweg van Loudéac. Hier wordt 20 miljoen geïnvesteerd en de werken starten in 2012:
Afbeelding
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ De eerste 2 plaatjes zijn hetzelfde.

Met deze N164 en ook diverse noord-zuidverbindingen, die binnen Bretagne worden opgewaardeerd, kijg je in dit deel van Frankrijk toch een heel behoorlijk wegennet.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Goed dat je het zegt! Ik heb het aangepast. ;)