[F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Kort overzicht van de stand van zaken:

- 96km is gerealiseerd
- 2,2km is in aanbouw (Saint-Méen-le-Grand)
- 21km is gefinancierd (werken starten eind dit jaar en begin 2013 bij Châteauneuf-du-Faou, Loudéac en Saint-Méen-le-Grand)
- 22km is in studie (Rostrenen, Glomel-Loméven en Plouguernével)
- 21km waarmee nog niks gebeurd is schieten dan over. Vermoedelijk zal dit nog wel enkele jaren duren voor hier ook daadwerkelijk een aanleg/ombouw van start gaat.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Vinny »

- 2,2km is in aanbouw (Saint-Méen-le-Grand)
Ten oosten van de plaats waarschijnlijk, de 2x2 ringweg van St. Méen zelf lag er al in de jaren '90 :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Omleiding van Gouarec richting Rostrenen:
Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

De 2,2km tussen Saint-Méen-le-Grand en de aansluiting met de N12 bij Montauban-de-Bretagne die al een tijd in aanbouw was werd afgelopen week opengesteld. Er ontbreekt hier nu nog 5,3km.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

De laatste jaren is er heel wat werk verzet aan de ombouw van de N164 naar expresweg. Ongeveer 60% is hiervan voltooid momenteel. Hieronder een korte tussenstand:

Loudéac:
Werk in uitvoering sinds september 2012, opening voorzien eind 2015.

Saint-Méen-le-grand:
Werk in uitvoering sinds oktober 2013, opening voorzien eind 2016.

Châteauneuf-du-Fou:
Werken starten in 2017, opening voorzien in 2020.

Rostrenen:
DUP in 2015, nog geen data van openstelling bekend.

Mûr-De-Bretagne:
DUP in 2016, nog geen data van openstelling bekend.

Plémet:
DUP in 2016, nog geen data van openstelling bekend.

Merdrignac:
DUP in 2017, nog geen data van openstelling bekend.

http://www.bretagne.developpement-durab ... 51d65c.pdf
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

De N164 is een rustige weg. In 2013 kwamen de intensiteiten nergens boven de 11000 voertuigen per dag uit. De drukste delen liggen ter hoogte van de aansluiting met de N12 richting Rennes en ter hoogte van Loudéac. Over het algemeen gesproken liggen de intensiteiten verder tussen de 4500 en 7000 voertuigen per dag.

Bron: DIR Ouest http://www.enroute.ouest.developpement- ... c_2013.pdf
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Er is momenteel een inspraakperiode gaande voor de omvorming van de N164 naar expresweg zowel ten oosten als ten westen van Merdrignac. Verschillende tracé's worden onderzocht. De werken starten zeker niet voor eind 2017. Meer info:
http://www.bretagne.developpement-durab ... 2ee71c.pdf
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Afgelopen week opende 3 bijkomende kilometer expresweg ter hoogte van Loudéac tussen Chaffaud en La Ville Donio. Het gaat hier om fase 2.

http://www.bretagne.developpement-durab ... oudeac.pdf

Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door marcel »

C-nummers staan al zelden op borden, maar een C-nummer als enige bestemming bij een afrit heb ik nog nooit gezien:
https://www.google.nl/maps/@48.181568,- ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

De status van de N164:
Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Komende zomer gaan de werken van start ter hoogte van Châteauneuf-du-Faou. Hier wordt 12km nieuwe expresweg aangelegd voor een bedrag van 65 miljoen.
Ontwerp:
http://www.bretagne.developpement-durab ... 5b415c.pdf

Afbeelding

http://www.bretagne.developpement-durab ... _nov16.pdf
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

^^ De werken aan bovenstaande omleiding zijn ondertussen gestart.

Meer info: http://www.bretagne.developpement-durab ... t_2017.pdf
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

De N164 richting N12 nabij Montauban-de-Bretagne is bijna voltooid:

Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Een recente stand van zaken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

Op 6 oktober is de eerste helft van de voie express tussen de N12 bij Montauban-de-Bretagne en Saint-Méen-le-Grand geopend. In december volgt de andere rijbaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

^^ De tweede rijbaan is vandaag geopend: https://www.ouest-france.fr/bretagne/re ... ee-5465577

Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

De bouw van het nieuwe gedeelte van de N164 nabij Plémet werd op 4 juni 2018 van openbaar nut verklaard (DUP). De werken gaan van start in 2020.

http://www.bretagne.developpement-durab ... n_2018.pdf
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Van 6 september tot 10 oktober loopt er een openbaar onderzoek naar de bouw van een nieuw gedeelte N164 op 2x2 rijstroken ter hoogte van Mûr-de-Bretagne. In totaal gaat het over 11km. De werken starten pas na 2020. Meer info: http://www.bretagne.developpement-durab ... a3707.html
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Foto van de werken nabij Landeleau:

Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

Actuele stand van zaken (02/2019) van de volledige route:
http://www.bretagne.developpement-durab ... er2019.pdf
Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Lekkere Kwal »

^^ ter vergelijking met het plaatje uit aug 2017:
Afbeelding

Bij Mur-de-Bretagne is nu het begin der werkzaamheden verdwenen.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door vynkce »

De ombouw van de volledige N164 naar expresweg nadert ondertussen zijn einde. Grote delen werden al afgewerkt en op de overblijvende stukken zijn bijna overal al werken aan de gang. Een volledige afwerking wordt verwacht tegen 2028. Ik geef hieronder nog kort enkele zaken mee, meer info in het artikel via de link: https://actu.fr/bretagne/loudeac_22136/ ... 90675.html

Momenteel wordt er gewerkt op vier plekken:
- Châteauneuf du Faou (17km) => opening eind 2021/begin 2022
- Rostrenen (10,5km) => opening in twee delen in 2022 en eind 2023
- Plouguernével (4,5km) => opening half 2022
- Merdrignac Est => opening half 2023

Werken nog op te starten:
- Merdrignac Ouest => start werken 2023
- Plémet (5,5km) => start werken 2022
- Guerlédan/Mûr => nog geen timing beschikbaar
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7547
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door GuteFahrt »

Vandaag opende het wegvak Saint-André - Landeleau met 2x2 rijstroken.

https://www.letelegramme.fr/finistere/c ... 704334.php
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

Ik zit dat eens op Google Earth te bekijken, het is een deelsegment van 3,5 kilometer van de N164 upgrade tussen Lennon en het voormalig einde van de 2x2 ter hoogte van Landeleau (de bypass van Châteauneuf-du-Faou), maar op de beelden van juli 2019 lijkt het middendeel bij Châteauneuf-du-Faou juist verder gevorderd te zijn dan het oostelijk deel bij Landeleau. Op het westelijk deel van Lennon naar Châteauneuf-du-Faou was in juli 2019 nog niet overal gestart.

Als dit dan allemaal klaar is heb je op het westelijk einde van de N164 wel een mooi traject van ruim 50 kilometer dat 2x2 rijstroken telt. Desondanks is er nog wel behoorlijk wat werk te gaan voordat de hele N164 2x2 rijstroken telt door het midden van Bretagne.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

Op 6 oktober is een nieuw stuk voie express geopend bij Rostrenen, vanaf de aansluiting Rostrenen-Nord tot de bestaande N164 ten oosten daarvan. Dit is 1,5 kilometer, maar in juli 2022 opende aansluitend ook 5,2 kilometer tweede rijbaan van de N164 verder tot een punt nabij Plouguernével.

Dus in totaal ongeveer 7 kilometer nieuwe voie express in dit gebied.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=48. ... 39/-3.2982

https://www.ouest-france.fr/bretagne/ro ... a2e97ee6a1

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

Vandaag was er een officieel moment om het voltooien van de N164 als 2x2 voie express in Finistère te vieren.

De verdubbeling was al begin dit jaar min of meer voltooid, maar kennelijk waren er nog afrondende werkzaamheden met 90 km/h tot in de zomer. Nu is het dus officieel af.

Dit betekent ook dat er nu 52 kilometer ononderbroken 2x2 voie express is vanaf de N164 tot voorbij Carhaix-Plouguer. Waarmee het gefragmenteerde karakter van de N164 nu een stuk minder is geworden. In plaats van gefragmenteerde stukken 2x2, zijn er nu nog fragmenten die nog enkelbaans zijn, een belangrijk verschil.

edit: nog eens nagerekend: 127 van de 161 kilometer is nu 2x2.

Dit stuk is nu helemaal 2x2:
Afbeelding
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9606
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Ds79m »

Hoewel het niet op recordsnelheid wordt aangelegd, valt het toch wel op dat deze ogenschijnlijk niet zo heel belangrijke weg aardig van de grond komt. Bij veel delen van de RCEA gaat het zonder concessie al jaren niet meer zo vlug.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Chris »

Sinds 2010 is er zo'n 50 kilometer geopend, dat heeft toch wel de omslag gegeven van 'gefragmenteerd 2x2' naar 'gefragmenteerd enkelbaans'.

Volgens Open Street Map zijn bijna alle ontbrekende schakels nu ook in aanbouw.

In het oorspronkelijke Plan routier Breton uit de jaren '70 was voorzien om de N164 op te waarderen naar een 3-strooks weg maar ik vraag mij af of de weg ooit wel eens als zodanig in gebruik is geweest. Het concept van driestrooks wegen viel niet lang na die tijd wel uit de gratie.

Er zijn voor pakweg 1990 wel een aantal bypasses aangelegd en in de jaren '90 een aantal hele korte stukken 2x2 bij een enkele aansluiting. Voor 2000 waren er maar een paar korte stukken 2x2 op de hele route.

Bretagne heeft toch wel een pro-wegenbouw sentiment, wellicht ook omdat het een afgelegen streek is, ver van de doorgaande hoofdaders van Frankrijk. Van veel van de voormalige N-wegen wordt ook nog wel de nodige 2x2 aangelegd.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F][N164] Montauban-de-Bretagne - Châteaulin

Bericht door Pino »

Voor afgelegen delen van Bretagne staat de aanbinding aan de bewoonde wereld op het spel. Dat kun je plaatsen, maar voor stukken Centraal Massief of langs een N4 geldt dat ook. Dus als er een verschil is, moet het toch zijn in het proces.