Tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Zuid rijden 50.000 vrachtwagens per dag. Dat is nergens in Europa zo hoog, met een flinke marge. Elders is 25.000+ al zeldzaam. Op het Viaduct van Merksem rijden 39.000 vrachtwagens per dag.
Algemene staat van de Vlaamse snelwegen
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen
Het klopt hoor 
Tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Zuid rijden 50.000 vrachtwagens per dag. Dat is nergens in Europa zo hoog, met een flinke marge. Elders is 25.000+ al zeldzaam. Op het Viaduct van Merksem rijden 39.000 vrachtwagens per dag.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Deze PPS van deze 49 bruggen gaat voornamelijk over bruggen in de op één na slechtste categorie. De bruggen in de allerslechtste categorie (ook een 40-tal dacht ik) worden versneld aangepakt via reguliere middelen. Een heel aantal werven hieraan zijn bezig of starten nog dit of volgend jaar.
De volledige lijst van de 49 bruggen kan via volgend document worden ingekeken: https://www.lydiapeeters.be/content/new ... ggen-1.pdf
Het gaat bijvoorbeeld over 12(!) onderbruggen van de E313 en een 15-tal bruggen over en onder de E40 tussen Brussel en Oostende.
De volledige lijst van de 49 bruggen kan via volgend document worden ingekeken: https://www.lydiapeeters.be/content/new ... ggen-1.pdf
Het gaat bijvoorbeeld over 12(!) onderbruggen van de E313 en een 15-tal bruggen over en onder de E40 tussen Brussel en Oostende.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De meeste zijn standaardbruggen uit de jaren '50 (die er toegegeven beter uitzien dan standaardbruggen uit latere periodes), maar er zitten ook een paar iconischere bruggen bij, hopelijk worden het niet allemaal saaie betonnen kokerbruggen. Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk? Zal er 1 ontwerper aangesteld worden voor al die bruggen aangezien het allemaal in dezelfde procedure zit?
-
SAN RED
- verkeersader
De regels in België zijn nog steeds zeer streng bij nieuwe bruggen:
https://www.mobilis.nl/nl/actueel/fly-o ... an-plannen
Artikel van het Nederlands bedrijf Mobilis over de Oosterweelverbinding opening knooppunt Antwerpen-West.De nieuwe fly-overs moeten hier nog een proefbelasting doorstaan met 20 vrachtwagens en sensoren vele uren meten door de maatvoerder. Dat gebeurt in Nederland niet meer.
https://www.mobilis.nl/nl/actueel/fly-o ... an-plannen
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Als het een zuivere DBFM betreft mag de aannemer kiezen hoe hij zijn brug bouwt zolang hij maar voldoet aan alle gevraagde eisen.Alfa schreef: do 11 mei 2023, 15:41 De meeste zijn standaardbruggen uit de jaren '50 (die er toegegeven beter uitzien dan standaardbruggen uit latere periodes), maar er zitten ook een paar iconischere bruggen bij, hopelijk worden het niet allemaal saaie betonnen kokerbruggen. Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk? Zal er 1 ontwerper aangesteld worden voor al die bruggen aangezien het allemaal in dezelfde procedure zit?
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Overzicht van de werven op de snelwegen tot het einde van het jaar: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/03 ... p-bruggen/
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Overzicht werven in 2024, per provincie: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240309_96241929 41 plaatsen, goed voor 902 miljoen euro aan investeringen, Oosterweel niet meegerekend.
Of artikel op VRT Nieuws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/09 ... rven-2024/

Of artikel op VRT Nieuws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/09 ... rven-2024/

-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Wat mij aan dat kaartje opvalt, is dat er in Vlaanderen geen goede oost-west verbinding bestaat. Oost-west verkeer moet via Antwerpen (ring) of Brussel (noordelijke ring). Eigenlijk mist een er verbinding tussen de E313 en de E17, dus tussen Antwerpen en Brussel door, met een kruising van de E19 en A12.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het zal er alleszins nooit komen.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Tussen de A12 en de E17 ligt de N16 die die verbindende functie invult.Hajo schreef: zo 10 mar 2024, 19:36 Wat mij aan dat kaartje opvalt, is dat er in Vlaanderen geen goede oost-west verbinding bestaat. Oost-west verkeer moet via Antwerpen (ring) of Brussel (noordelijke ring). Eigenlijk mist een er verbinding tussen de E313 en de E17, dus tussen Antwerpen en Brussel door, met een kruising van de E19 en A12.
-
Joshua
- autoweg
Als aanvulling daarop zie ik zelf geen enkele reden van gebrek aan een West-Oost verbinding. Al de huidige verbindingen die zijn genoeg en voldoende.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Chris
- Moderator
Het einde van de E17 is zo ongeveer de meest filegevoelige snelweg van Europa, als je kijkt naar het aantal uren per dag dat er file staat voor Antwerpen.
Gelukkig wordt dat wel aangepakt, maar dat doorgaand verkeer altijd rond Brussel of Antwerpen moet, zowel noord-zuid als oost-west, is wel een zwak punt van het Vlaamse snelwegennet.
-
Joshua
- autoweg
De E17/A14, die zijn functie die zou ooit kunnen veranderen naar de toekomstige E420, al is dat dan ook maar deels.
De ringwegen die zijn niet alleen maar om al het doorgaande verkeer uit de stad te houden maar ook om andere autosnelwegen met elkaar te verbinden. Dus daar zie ik zelf persoonlijk het probleem niet van.
De ringwegen die zijn niet alleen maar om al het doorgaande verkeer uit de stad te houden maar ook om andere autosnelwegen met elkaar te verbinden. Dus daar zie ik zelf persoonlijk het probleem niet van.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Je ziet eigenlijk ook geen noord-zuidverbinding tussen Gent en Mons, maar daar is de N60 langs Ronse en Oudenaarde natuurlijk voor.Hajo schreef: zo 10 mar 2024, 19:36 Wat mij aan dat kaartje opvalt, is dat er in Vlaanderen geen goede oost-west verbinding bestaat. Oost-west verkeer moet via Antwerpen (ring) of Brussel (noordelijke ring). Eigenlijk mist een er verbinding tussen de E313 en de E17, dus tussen Antwerpen en Brussel door, met een kruising van de E19 en A12.
Eigenlijk ontbreken er twee snelwegdelen op deze kaart; de A11 tussen Westkapelle en Brugge en het slechts 600 meter lange gedeelte van de A25 tussen de Nederlandse grens en Wallonië in de Voerstreek (vorig jaar waren hier nog werken aan de asfaltering).
Ook staan er eigenlijk "te veel" snelwegen op de kaart; nl. de R0 bij Tervuren en de R4 rond Gent (beiden hebben niet geheel de autosnelwegstatus).
Ook niet te vergeten de N49 ten westen van Zelzate die (nog) niet de autosnelwegstatus heeft.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het probleem is dat alle oost-west-verkeer via 1 van die twee ringwegen moet (Antwerpen of Brussel) en dat die daarom chronisch overbelast zijn. Zeker omdat het ook nog eens in beide gevallen feitelijke halve ringwegen zijn. Oosterweel zal dat een beetje oplossen, maar dat blijft een tolverbinding, dus de gratis verbinding zal overbelast blijven. Een Vlaamse Transversale had dat probleem zeker aangepakt en een goed alternatief geboden om Antwerpen en Brussel te vermijden. Maar dat zijn vijgen na Pasen, die weg zal er toch niet meer komen.Joshua schreef: zo 10 mar 2024, 21:06
-
Wouter N14
- Moderator
Hopelijk wordt ook het eerste deel van de E313 vanaf
Antwerpen-Oost snel aangepakt. Paar weken geleden overheen gekomen, wat een gatenkaas was dat zeg 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het was te denken dat dat gedeelte de winter ging uitkomen als zwitserse kaas. Sommige vakken zagen er vorige zomer al als biscuit uit. Daar is op de rechterrijstrook over een flinke lengte eens een "vreemde" herstelling uitgevoerd begin 2019, en het is daarna nooit meer goed gekomen.
-
Chris
- Moderator
Kijk maar op dit tijdstip (woensdag, 12:45 uur). Massieve congestie om door Antwerpen te komen, terwijl in Rotterdam of Amsterdam geen file staat.Chris schreef: zo 10 mar 2024, 20:53Het einde van de E17 is zo ongeveer de meest filegevoelige snelweg van Europa, als je kijkt naar het aantal uren per dag dat er file staat voor Antwerpen.
Gelukkig wordt dat wel aangepakt, maar dat doorgaand verkeer altijd rond Brussel of Antwerpen moet, zowel noord-zuid als oost-west, is wel een zwak punt van het Vlaamse snelwegennet.

-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Woensdagmiddag kent in Vlaanderen nu wel typisch een drukke middagspits. Dat heeft te maken met het feit dat het onderwijs dan maar een halve dag loopt, en dat veel mensen hun werkschema daar op aanpassen en slechts een halve dag werken. Je hebt dan een deel van de avondspits op de middag, terwijl het woensdagavond over het algemeen rustiger op de baan is. Als je naar de typische verkeersdrukte kijkt per weekdag om 13u, dan springt woensdag eruit als de drukste.
-
Joshua
- autoweg
Op mijn school veroorzaakt het busvervoer er de woensdagmiddag ook altijd de spits aan de school in/uit-rit als ze allemaal tegelijkertijd gaan vertrekken om de leerlingen thuis af te zetten.
-
Tommy
- autoweg
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/10 ... r-precies/43 grote werven langs snelwegen in Vlaanderen in 2025: ontdek hier waar en wanneer in jouw buurt wordt gewerkt
Dit jaar zullen op 43 plekken langs de Vlaamse autosnelwegen grote wegenwerken plaatsvinden. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. De hinder zal het grootst zijn aan de ring rond Antwerpen en op de E40 in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het verbeteren van een aantal N wegen kan geen kwaad: zoals een nieuwe weg (doortrekken N 41) tussen Dendermonde en Aalst, en het verbeteren van de N 19 tussen Geel en Aarschot. Dan heb je in het 'wybertje' tussen Gent, Antwerpen, Brussel en Hasselt wat extra verbindingen voor bovenregionaal verkeer.Joshua schreef: zo 10 mar 2024, 20:44 Als aanvulling daarop zie ik zelf geen enkele reden van gebrek aan een West-Oost verbinding. Al de huidige verbindingen die zijn genoeg en voldoende.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Bij sommige van deze werken die nu al lopen, onderschat de VRT de hinder toch wel grote mate. Bijvoorbeeld nummertje 17 (herinrichting knpt Zaventem), die werken zorgen voor de moment voor de grootste hinder die de R0 ooit gekend heeft. Ook is de impact op het lokale wegennet enorm, er is amper nog uit Zaventem of Diegem weg te raken, 20 minuten over 1km tijdens de spits op een lokale weg is geen rariteit.Tommy schreef: wo 12 mar 2025, 9:07Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/10 ... r-precies/43 grote werven langs snelwegen in Vlaanderen in 2025: ontdek hier waar en wanneer in jouw buurt wordt gewerkt
Dit jaar zullen op 43 plekken langs de Vlaamse autosnelwegen grote wegenwerken plaatsvinden. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. De hinder zal het grootst zijn aan de ring rond Antwerpen en op de E40 in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen.
En wat nummer 20 betreft, dat moeten zowat de langste omleidingen in de geschiedenis van omleggingen zijn. En dit voor een fietsbrug
-
Tommy
- autoweg
Laat ons maar aannemen dat zo goed als iedereen de omleiding '...of lokaal via Leuven' zal nemen ;-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Mikhail
- expressweg
Waarom niet de N25 richting Waver als ‘grote omleiding ‘ gebruiken? Lijkt me veel logischer.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Op zich is een omleiding via Waals-Brabant ook mogelijk. Maar als ik me niet vergis zijn er ook werken gaande op de N25. Je mag ook niet vergeten dat een deel van de N25 uit gewone steenweg bestaat en weekendverkeer is tegenwoordig zo druk als een weekdag.
-
Joshua
- autoweg
Toekomstig gezien zou dat deels nog kunnen.
Wat dat het betreft even een update over de Oost Leuvense wegen: er gaan geen nieuwe wegen worden aangelegd.
Wat dat het betreft even een update over de Oost Leuvense wegen: er gaan geen nieuwe wegen worden aangelegd.
-
Autostrada
- autoweg
Gisteren een rit gemaakt van Breda richting Lille, via de E19, R1, E17 en vandaag terug van Lille richting NL via de E19, R4, A11, R2 en A12.
Over het algemeen vind ik dat deze wegen in Vlaanderen er fantastisch bij liggen. Mooie brede rijbaan (zowel de rijstroken zelf als de extra ruimtes aan de zijkanten), voorzien van goed asfalt, goede markering en prima bewegwijzering. Ook de Vlaamse signalering is dik op orde (Antwerpen en Gent). Zeker als je dat vergelijkt met de erbarmelijke staat van de Nederlandse aansluitende wegen, zeker de Nederlandse A4/A58/A29 route dit ik terug nam is een aanfluiting in vergelijk met de mooie Vlaamse biljartlakens. Slecht asfalt, super krappe rijbanen, overal groen wat over de weg woekert en de markering tussen Bergen op Zoom en Sabina ontbreekt zowat volledig. Ook de Nederlandse signalering is hopeloos gedateerd.
Het enige waar je in België niet omheen kunt is de onneembare vesting Antwerpen - er staat daar de hele dag file (en niet zo'n beetje ook), dat moet toch de Vlaamse economie een behoorlijke knauw kosten. De situatie is verergerd door de werken aan de R2 maar het is absurd dat alle bewegingen in Vlaanderen in feite via de R1 (of R0) moeten verlopen. Gisteren stond ik vanaf Brecht al in de file voor de ring van Antwerpen - en dat zonder noemenswaardige incidenten en bij goed weer.
Er wordt wel gewerkt aan het verbeteren van de R4, dat geeft in ieder geval nog een bypass van Antwerpen (via de Westerscheldetunnel) en natuurlijk de Oosterweelverbinding.
Over het algemeen vind ik dat deze wegen in Vlaanderen er fantastisch bij liggen. Mooie brede rijbaan (zowel de rijstroken zelf als de extra ruimtes aan de zijkanten), voorzien van goed asfalt, goede markering en prima bewegwijzering. Ook de Vlaamse signalering is dik op orde (Antwerpen en Gent). Zeker als je dat vergelijkt met de erbarmelijke staat van de Nederlandse aansluitende wegen, zeker de Nederlandse A4/A58/A29 route dit ik terug nam is een aanfluiting in vergelijk met de mooie Vlaamse biljartlakens. Slecht asfalt, super krappe rijbanen, overal groen wat over de weg woekert en de markering tussen Bergen op Zoom en Sabina ontbreekt zowat volledig. Ook de Nederlandse signalering is hopeloos gedateerd.
Het enige waar je in België niet omheen kunt is de onneembare vesting Antwerpen - er staat daar de hele dag file (en niet zo'n beetje ook), dat moet toch de Vlaamse economie een behoorlijke knauw kosten. De situatie is verergerd door de werken aan de R2 maar het is absurd dat alle bewegingen in Vlaanderen in feite via de R1 (of R0) moeten verlopen. Gisteren stond ik vanaf Brecht al in de file voor de ring van Antwerpen - en dat zonder noemenswaardige incidenten en bij goed weer.
Er wordt wel gewerkt aan het verbeteren van de R4, dat geeft in ieder geval nog een bypass van Antwerpen (via de Westerscheldetunnel) en natuurlijk de Oosterweelverbinding.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik ga over anderhalve week nr Lille, maar lees nu al dat dat weekend per rijrichting mr 1 rijstrook in de Kennedytunnel beschikbaar zal zijn. https://www.verkeerscentrum.be/werken/t ... #tab-20645
Dus ook dat weekend wordt het niet leuk om Antwerpen te passeren
Dus ook dat weekend wordt het niet leuk om Antwerpen te passeren
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.