Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

JuwaA35
dorpsstraat

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door JuwaA35 »

Autostrada schreef: wo 11 jun 2025, 20:56 Gisteren een rit gemaakt van Breda richting Lille, via de E19, R1, E17 en vandaag terug van Lille richting NL via de E19, R4, A11, R2 en A12.
Over het algemeen vind ik dat deze wegen in Vlaanderen er fantastisch bij liggen.
Klinkt te mooi om waar te zijn. Toen we vorige maand in Bergen op Zoom waren geweest en daarna even in Ekeren gingen tanken, zei mijn vader toen we een tijdje later op de A12 & N180 reden "hm, slecht wegdek.".

Ik heb alleen maar ervaring met het oosten van het Vlaams Gewest (Limburg & Brabant), en daar vind ik het wegdek op de autosnelwegen niet echt om aan te prijzen, in tegenstelling tot het (enkelbaans) own, wat op zich wel oké is, ook voor Wallonië.
Ik vind het wegdek van de A3/E40 in Wallonië dan ook een stuk beter dan van dat in het Vlaamse.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Mmm, dat is toch niet mijn ervaring. In Vlaams-Brabant liggen de autosnelwegen er buiten de R0 over het algemeen goed bij, omdat ze allemaal in de laatste 10 tot 15 jaar structureel onderhoud hebben gehad (dat wil zeggen, vernieuwing van het merendeel van de wegenis). Akkoord, sommige stukken daarvan beginnen ook al ouder te worden, en zijn nog vaak uitgerust met SMA. Maar dat wil niet zeggen dat ze er slecht bij liggen. Enkel op de E40 na Tienen ligt nog het originele betonnen wegdek, maar buiten het feit dat dat erg luid is, is dat altijd goed onderhouden geweest.

In Limburg is het anders, daar heb je zowel op de E314 als op de E313 nog trajecten "buiten de bewoonde wereld", waar nog het originele ASFALT van bij de aanleg ligt. Dat is het zogenaamde grijze grove asfaltbeton, dat kan echt niet meer. Het contrast is ook groot, op de E314 is de autosnelweg tot aan Genk prima onderhouden, maar daarna duik je de rimboe in. Bij de E313 hetzelfde verhaal, vanaf Bilzen tot aan Wallonië lijkt de snelweg niet meer van belang te zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het originele asfalt uit begin jaren 60? Dat kan niet kloppen... asfalt gaat zelden langer dan 20 jaar mee op druk bereden snelwegen. Misschien 30 als het heel dicht asfaltbeton is. Bijna 65 jaar oud asfalt kan niet.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Het is natuurlijk geen ZOAB, en volgens mij gebruikt België dat ook niet omdat het een korte levensduur heeft en veel onderhoud vergt (corrigeer me als dat niet zo is).
JuwaA35 schreef: wo 11 jun 2025, 22:26 Toen we vorige maand in Bergen op Zoom waren geweest en daarna even in Ekeren gingen tanken, zei mijn vader toen we een tijdje later op de A12 & N180 reden "hm, slecht wegdek.".
Ik moet ook toegeven dat ik het ook helemaal niet zo'n erg wegdek vond hoor, die A12 (Zoomse Weg). Alleen het blijft gewoon een contrast met de A4 (net zoals bijna overal bij de :vlag-nl: :vlag-be: grens).
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Ik vermoed dat Wimpie dit soort asfalt bedoelt: https://www.google.com/maps/@50.7777021 ... FQAw%3D%3D

Geen idee of dat al zo lang meegaat, maar het zou me niet verbazen in alle eerlijkheid...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad dat asfalt, het is een soort mix tussen beton en asfalt, enorm luid en vandaag bijna altijd ook in slechte staat. Dat het vrijwel nog van de opening afstamt, kan je zien aan die oude gele markeringen die soms komen piepen. Die zijn eind jaren 70 afgevoerd, dus in beste geval is het wegdek nog steeds bijna 50 jaar oud.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het lijkt mij toch wel erg sterk dat asfalt van 60+ jaar oud nog op een snelweg zou liggen. In de praktijk zie je dat zelfs beton van de jaren '80 (dus 20 - 25 jaar minder oud) al in slechte staat verkeert. Een asfaltverharding bezwijkt na verloop van tijd, hoe dichter het asfalt, hoe langer dat duurt, en op weinig bereden wegen kan het meer dan 30 jaar mee gaan, maar 65 jaar op een autosnelweg met decennia aan intensief vrachtverkeer lijkt mij wel heel erg oud.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Op de E40 tussen Brussel en Luik is ook nog deels de oude gele, onderbroken kantstreep zichtbaar. Dus ja, kan best. Duidelijk dat de vluchtstrook daar overlaagd is geweest en die laag dus weer weg is gesleten.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Oostenrijk paste tot 1996 gele markeringen toe en die zie je in de praktijk al nagenoeg nergens meer. Ik ben het tot nu toe maar één keer tegengekomen op een kort stuk weg. En dat is dus minder dan 30 jaar geleden.

Wellicht is er na een asfaltwerk een keer markering volgens een oud bestek toegepast. In Nederland zie je soms ook nog RONA nieuw toegepast worden terwijl dat ook al 25 jaar niet meer de norm is.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het kan natuurlijk altijd dat er na het wijzigen van de wegcode in de jaren 70, nog hier en daar oude gele markering is toegepast. Maar Ik schat de kans zéér klein in dat men dat in de jaren 80 per vergissing nog nieuw heeft toegepast. Belgisch asfalt uit die tijd heeft een absurd lange levensduur.

Op de deze verbindingsboog van knooppunt Sint-Stevens-Woluwe ligt ook nog het originele wegdek, te zien aan de gele markeringen onder de kantlijnen.

https://www.google.com/maps/@50.8678713 ... FQAw%3D%3D

Hetzelfde hier op dit stuk van de A201

https://www.google.com/maps/@50.8941502 ... FQAw%3D%3D

Om een idee te geven, quasi onbereden wegdek uit de jaren 70 kan er zo lang zo goed blijven bijliggen.

https://www.google.com/maps/@50.9316028 ... FQAw%3D%3D

Nog een ander voorbeeld, het asfalt hier op het doodlopende stuk van de N73 is ook nog origineel van bij de aanleg, van hetzelfde type en van ongeveer dezelfde generatie.

https://www.google.com/maps/@51.0777276 ... FQAw%3D%3D
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Wegmarkering ging/gaat van vroeger ook nog veel langer mee, alsof het er in is 'getatoeëerd'.
vynkce schreef: do 12 jun 2025, 14:09 Ik vermoed dat Wimpie dit soort asfalt bedoelt: https://www.google.com/maps/@50.7777021 ... FQAw%3D%3D

Geen idee of dat al zo lang meegaat, maar het zou me niet verbazen in alle eerlijkheid...
In de andere rijrichting heeft de rechter rijstrook een nieuwere strook asfalt en de rest is nog ook het origineel. Aan Waalse zijde werd de weg eens vernieuwd: https://www.google.com/maps/@50.7640955 ... FQAw%3D%3D.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

60 jaar oud asfalt is op een hoofdweg wel zeldzaam, maar niet onmogelijk denk ik. Heb een SV plaatje van een nogal zwaarbelast stukje OWN waar volgens mij 60 jaar oud asfalt ligt (in NL): https://maps.app.goo.gl/2B2bTzwNdK86mvob9
Forse gaten te zien maar die zijn er pas afgelopen winter in gekomen. Daarvoor was de staat nog heel acceptabel, in tegenstelling tot de betonplaten op de Corridor ernaast; die zijn allemaal aan het verzakken, spatten en gedeeltelijk overlaagd (en daardoor nog ernstiger spattingen vanwege het donkere asfalt).
Beton gaat soms nog wat langer mee; de betonplaten hier in Boxtel zijn vrijwel zeker ouder dan 1937 (jaar van openstelling van de Brederodeweg): https://maps.app.goo.gl/a4VQmmMGw7ajT9sW7
Misschien wel 100 jaar oud dus.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Joshua schreef: do 12 jun 2025, 23:59 ^^ Wegmarkering ging/gaat van vroeger ook nog veel langer mee, alsof het er in is 'getatoeëerd'.
Er is ook ergens een dorp in (denk ik) West-Vlaanderen waar in het centrum nog wegmarkeringen liggen van in de jaren 70. Da's hier op het forum ooit eens voorbij gekomen. Om in te pikken op uw stelling, die gingen inderdaad insane lang mee en ik vermoed dat dat komt omdat men die aanbracht in kleine uitgeschrapen geulen.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Steyn_E schreef: vr 13 jun 2025, 13:41 60 jaar oud asfalt is op een hoofdweg wel zeldzaam, maar niet onmogelijk denk ik. Heb een SV plaatje van een nogal zwaarbelast stukje OWN waar volgens mij 60 jaar oud asfalt ligt (in NL): https://maps.app.goo.gl/2B2bTzwNdK86mvob9
Forse gaten te zien maar die zijn er pas afgelopen winter in gekomen. Daarvoor was de staat nog heel acceptabel, in tegenstelling tot de betonplaten op de Corridor ernaast; die zijn allemaal aan het verzakken, spatten en gedeeltelijk overlaagd (en daardoor nog ernstiger spattingen vanwege het donkere asfalt).
Beton gaat soms nog wat langer mee; de betonplaten hier in Boxtel zijn vrijwel zeker ouder dan 1937 (jaar van openstelling van de Brederodeweg): https://maps.app.goo.gl/a4VQmmMGw7ajT9sW7
Misschien wel 100 jaar oud dus.

Dat asfalt is zeker geen 60 jaar oud. Als je van streetview de beelden uit 2014 bekijkt ziet het asfalt veel beter uit. Dit lijkt mij hooguit 20 - 25 jaar oud te zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Volgens mij zijn al deze gevallen gekomen omdat er een slijtlaag over het asfalt heen is aangebracht. Dat deed men vroeger vaak (in Nederland en België). Als de slijtlaag dan een keer vervangen is en weer wegslijt komt de oude asfaltlaag met eventuele oude wegmarkering weer boven. Dan kan blijkbaar het onderliggende asfalt 60 jaar mee. In het tijdperk van ZOAB en SMA past men dit principe nauwelijks meer toe heb ik de indruk en wordt de volledige toplaag eens in de zeven, acht jaar vervangen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Vinny schreef: zo 15 jun 2025, 9:59 Volgens mij zijn al deze gevallen gekomen omdat er een slijtlaag over het asfalt heen is aangebracht. Dat deed men vroeger vaak (in Nederland en België). Als de slijtlaag dan een keer vervangen is en weer wegslijt komt de oude asfaltlaag met eventuele oude wegmarkering weer boven. Dan kan blijkbaar het onderliggende asfalt 60 jaar mee. In het tijdperk van ZOAB en SMA past men dit principe nauwelijks meer toe heb ik de indruk en wordt de volledige toplaag eens in de zeven, acht jaar vervangen.
Dat kan alleen bij zeer licht belaste lokale wegen. Bij zwaar belaste wegen krijg je uiteindelijk spoorverbinding en dat kun je 1 keer met emulsie asfalt opvullen, maat daarna is groot onderhoud noodzakelijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Nederland zijn volgens mij ook nog wel veel onderlagen van autosnelwegen uit de jaren 60 en 70, waarbij telkens alleen de deklaag en al dan niet ook de tussenlaag zijn vervangen. Op die manier kan je snel onderhoud uitvoeren zonder veel verkeershinder. Zoiets kan namelijk 's nachts of in het weekend.

Er zijn in Nederland ook nog wel her en der DAB asfaltverhardingen uit de jaren 70, maar dat is op wegen die nauwelijks nog een verkeersfunctie hebben.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Bij veel autosnelwegen zijn de originele onderlaken in de meeste niet vervangen. Vaak zijn alleen de deklagen vervangen icm versterkingslagen. Dit laatste zorgt ervoor dat de verharding de belasting aankan en niet bezwijkt.

De sterkte van bestaande verhardingen wordt vaak dmv van valdeflectiemetingen bepaald.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... D0pm6JQY1X
hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane »

Wimpie25 schreef: wo 11 jun 2025, 23:58 Mmm, dat is toch niet mijn ervaring. In Vlaams-Brabant liggen de autosnelwegen er buiten de R0 over het algemeen goed bij, omdat ze allemaal in de laatste 10 tot 15 jaar structureel onderhoud hebben gehad (dat wil zeggen, vernieuwing van het merendeel van de wegenis). Akkoord, sommige stukken daarvan beginnen ook al ouder te worden, en zijn nog vaak uitgerust met SMA. Maar dat wil niet zeggen dat ze er slecht bij liggen. Enkel op de E40 na Tienen ligt nog het originele betonnen wegdek, maar buiten het feit dat dat erg luid is, is dat altijd goed onderhouden geweest.

In Limburg is het anders, daar heb je zowel op de E314 als op de E313 nog trajecten "buiten de bewoonde wereld", waar nog het originele ASFALT van bij de aanleg ligt. Dat is het zogenaamde grijze grove asfaltbeton, dat kan echt niet meer. Het contrast is ook groot, op de E314 is de autosnelweg tot aan Genk prima onderhouden, maar daarna duik je de rimboe in. Bij de E313 hetzelfde verhaal, vanaf Bilzen tot aan Wallonië lijkt de snelweg niet meer van belang te zijn.
Voor de grap eens wat SV beelden bekeken van de E313 in zuidelijke richting aldaar maar dat ziet er inderdaad niet best uit. Het asfalt ziet er meer uit als schuurpapier zo rafelachtig.
steffoon
zandpaadje

Bericht door steffoon »

Wimpie25 schreef: wo 11 jun 2025, 23:58 Mmm, dat is toch niet mijn ervaring. In Vlaams-Brabant liggen de autosnelwegen er buiten de R0 over het algemeen goed bij, omdat ze allemaal in de laatste 10 tot 15 jaar structureel onderhoud hebben gehad (dat wil zeggen, vernieuwing van het merendeel van de wegenis). Akkoord, sommige stukken daarvan beginnen ook al ouder te worden, en zijn nog vaak uitgerust met SMA. Maar dat wil niet zeggen dat ze er slecht bij liggen. Enkel op de E40 na Tienen ligt nog het originele betonnen wegdek, maar buiten het feit dat dat erg luid is, is dat altijd goed onderhouden geweest.

E40 na Tienen is inderdaad opvallend luid ten opzichte van de rest van de E40, maar qua putten valt het daar dacht ik wel mee. Het stukje snelweg in Vlaams Brabant dat volgens mij in de slechtste staat verkeert is de A12 richting Antwerpen vanaf Wolvertem/Meise. Verre van de drukste snelweg / autoweg in Vlaams Brabant wat betreft doorgaand verkeer dus vandaar allicht minder prioritair om op te lossen.
- Komende van Brussel zijn de brugovergangen net voorbij afrit Meise in slechte staat en aan begin en einde erg hobbelig.
- Beetje verderop vanaf +- de brug over de snelweg en naast het Neromhof is de rechtste rijstrook een lappendeken waar geregeld auto's op kant staan met een klapband. Gaat hier ook over beton in plaats van asfalt met dus het bijhorend lawaai.
- Aan Neromhof is er een "oprit" voor uitzonderlijk verkeer die helemaal geen oprit is. Enkele jaren geleden was er nog een filmpje in het nationaal nieuws van een verward oud vrouwtje die hier de A12 op reed en vrolijk ging spookrijden. Is na al die jaren nog steeds niet aangepast... :facepalm:
- Nog wat verderop ter hoogte van Sarens en het kruispunt in Londerzeel (waar de snelweg is overgegaan in autoweg) staat er bij de avondspits ook steeds een gevaarlijke file op de linkse rijstrook ruim tot voorbij de voorsorteerstrook om links af te slaan richting Londerzeel. Enigszins verrassend dat daar niet vaker kop-staartbotsingen plaatsvinden. De doorsteek enkele honderden meters eerder naar Sarens zelf (gekende sluipweg om de file aan het kruispunt te omzeilen) is ondertussen toch al toe gemaakt, weliswaar pas na een dodelijk ongeval met een motard eerder dit jaar. :facepalm:

Die laatste wordt binnenkort aangepakt met de geplande werken aan het complex in Londerzeel. Van de overige puntjes nog niet veel gelezen.
steffoon
zandpaadje

Bericht door steffoon »

Drie keer raden op welk stuk Vlaams Brabantse snelweg er met deze hittegolf een rijstrook werd afgesloten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Vermoedelijk de E314, daar is het elk jaar prijs mee. :lol:
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ik vermoed A12.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Je hebt daarvoor een weg nodig met beton het asfalt.

Het is zoals ik al dacht weer de E314 op de vaste locatie :)

Blijkbaar is het goed prijs deze keer, in beide richtingen. Dat belooft met Rock Werchter.

https://www.hagelandactueel.be/aarschot ... t-aarschot
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

In het nieuwe investeringsplan van de Vlaamse overheid worden tot en met 2027 volgende budgetten voorzien als structureel onderhoud:

- A12: Meise - Londerzeel (20 miljoen)
- E403: Roeselare - Kortrijk (8 miljoen)
- E403: Taalgrens - Aalbeke (3 miljoen)
- E17: Beervelde - Lokeren (3,5 miljoen)
- E17: Sint-Niklaas - Kruibeke (3,5 miljoen)
- E17: Zwijnaarde - Kruishoutem (0,6 miljoen)
- E19: Hoogstraten - Wuustwezel (7,4 miljoen)
- E313: Onduidelijke locatie (20 miljoen)
- E313 Antwerpen - Ranst (0,6 miljoen)
- E34: Kemzeke - Moerbeke (16 miljoen)
- E40: Hoegaarden - Tienen (5 miljoen)
- R0: Beersel - Drogenbos (4,5 miljoen)
- R2: Beveren - Antwerpen (5 miljoen)

Er wordt ook 15 miljoen voorzien om bepaalde wegvakken aan te pakken via een PPS-constructie en ongeveer 200 miljoen voor de aanpak van de diverse tunnels in Vlaanderen.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Eind juni werd er nog eens een overzicht vrijgegeven van de staat van de verschillende kunstwerken in Vlaanderen. Hierbij het overzicht:

- Toestand 1 goed: 779 stuks
- Toestand 2 aanvaardbaar: 1147 stuks
- Toestand 3 matig: 793 stuks
- Toestand 4 slecht: 271 stuks
- Toestand 5 zeer slecht: 41 stuks

Bron: https://www.vlaamsparlement.be/nl/parle ... en/1910964
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Apart dat deze fietsbrug van 12 jaar oud over de N31 in Brugge al wordt betiteld als klasse 4: slecht

Dat moet dan haast wel een ontwerp- of bouwfout zijn. Een kunstwerk van deze leeftijd zou zelfs met 0 onderhoud niet in slechte staat moeten zijn.

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

vynkce schreef: wo 16 jul 2025, 10:43 In het nieuwe investeringsplan van de Vlaamse overheid worden tot en met 2027 volgende budgetten voorzien als structureel onderhoud:

- E313: Onduidelijke locatie (20 miljoen)

Er wordt ook 15 miljoen voorzien om bepaalde wegvakken aan te pakken via een PPS-constructie en ongeveer 200 miljoen voor de aanpak van de diverse tunnels in Vlaanderen.
Ik hoop oprecht dat die "onduidelijke locatie" neerkomt op ergens in Limburg, want 2 weken geleden viel mij op dat vrijwel geen enkel gedeelte van de E313 tussen Lummen en Wallonië (buiten het recent vernieuwde traject met spitsstrook) er nog echt goed bijligt. Sommige stukken zijn echt op het randje af nog amper berijdbaar. Knooppunt Lummen zelf is ook aan een groot onderhoud toe, het originele wegdek van bij de reconstructie 15 jaar geleden, is nu echt wel aan zijn limiet aan het komen. de vele herindelingen van de rijstroken hebben er ook niet bij geholpen want die uitgeschrapen strekken beginnen nu uit te brokkelen.

Hetzelfde zien we jammer genoeg met de E314, al is die nog wel een stuk betere staat. Het probleem met de 2 autosnelwegen die Limburg rijk is, is dat het beheer ervan valt onder het wegendistrict van Hasselt. En de regel in Hasselt lijkt al jaren te zijn dat alle budget naar Hasselt dient te gaan.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Chris schreef: ma 04 aug 2025, 11:13 Apart dat deze fietsbrug van 12 jaar oud over de N31 in Brugge al wordt betiteld als klasse 4: slecht

Dat moet dan haast wel een ontwerp- of bouwfout zijn. Een kunstwerk van deze leeftijd zou zelfs met 0 onderhoud niet in slechte staat moeten zijn.

Hetzelfde geldt voor de Collegebrug in Kortrijk die uit 2009 dateert en ook wordt betiteld als klasse 4: slecht. Ik heb de indruk dat dit soort fietsbruggen vaak te licht berekend worden. Om architecturale redenen wordt ze vaak licht uitgevoerd om grote overspanningen te kunnen overbruggen. Maar men mag natuurlijk wel de levensduur niet uit het oog verliezen. Ik vraag me nu af hoe het nu verder moet voor deze twee bruggen. Zou er nog iets aan te doen zijn of zou het afbraak en wederop bouw zijn? In de pers heb ik er nog niets over gelezen.

Overigens zie ik in de excel-lijst enkel de bruggen in de provincie West-Vlaanderen. Ben ik de enige? Want de bijlage zou normaal ook de andere provincies moeten omvatten volgens het antwoord.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 04 aug 2025, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Nog een relatief recente brug die in slechte staat is is de Stalhillebrug in Jabbeke uit 2008. Deze is momenteel zelfs gesloten omdat afgelopen mei een van de gewichten boven de brug afbrak en op de ballustrade viel. Maar ook bij de laatste inspectie in 2024 kreeg de brug al het label klasse 3: matig.

Afbeelding