Als vrachtwagenchauffeurs gewoon een normale volgafstand zouden houden, was er geen enkel probleem.
Moderator: Moderatoren
Ik vind het hoogst opmerkelijk dat hier discussie over is ontstaan. Dit zou toch gewoon uit de boordcomputer af te lezen moeten zijn? Kan mij niet voorstellen dat dat niet wordt geregistreerd, als je zo hoort en leest wat er allemaal wél wordt opgeslagen.
Gewaagde uitspraak. Het ongeluk was ongetwijfeld anders verlopen, maar dat het daadwerkelijk vermeden zou zijn, zou ik niet durven te stellen. Een mogelijkheid dat het systeem niet werkte kan ook volgens mij ook best iets banaals zijn zoals vuil op de radar.
Goed punt ja. Het feit dat dit makkelijk is te simuleren, maar dat ze dat kennelijk niet doen is wellicht een veeg teken. Ik denk zo maar eens dat het wettelijk niet is toegestaan dat een systeem direct ingrijpt zonder de feitelijk verantwoordelijke de mogelijkheid te bieden in te grijpen. Technisch zal het waarschijnlijk wel kunnen, behoudens de mitsen en maren die er nu ook al zijn.Chris schreef: ↑vr 15 feb 2019, 19:08Ik vraag me overigens af hoe zo'n systeem reageert als het een object zo abrupt snel nadert dat eerst een geluidswaarschuwing niet voldoende is om tijdig te remmen. Zal het dan direct automatisch ingrijpen? Je ziet situaties dat vrachtwagens dicht op elkaar rijden, als de voorste daarvan bijvoorbeeld op iets knalt dan moet de achterste eigenlijk direct een noodstop maken en niet eerst de chauffeur de kans geven in te grijpen met een geluidsignaal.
Uiteraard heeft dat invloed lijkt mij. Het systeem werkt maar op één manier, maar doet eindelijk niks meer dan een signaal naar de remmen sturen. Zo'n systeem kan toch onmogelijk variabel zijn aan de hand van de staat van de banden? Doet mij ook denken aan de kettingbotsing onlangs bij Zoetermeer in de sneeuw. Daar stond een Tesla tussen en in de reacties werd het raar gevonden dat die auto ook botste, want die heeft toch Autopilot en automatische remmen? Ja, dat heeft die. Maar dat zorgt niet opeens voor genoeg wrijving tussen de banden en sneeuw. Het systeem kan nog zo op tijd een signaal naar de remmen sturen, als die remmen vervolgens door externe factoren falen dan is het systeem ook nutteloos.
Ik heb één ervaring met een automatische noodremingreep en mijn twijfel over nut en noodzaak is er alleen maar door versterkt. Ja, het kan erger voorkomen en dus waardevol zijn en misschien mensenlevens redden. Maar het systeem kiest uiteindelijk heel simpel 1 of 0, en kan dus niet de feitelijke situatie beoordelen zoals een mens dat wel kan (c.q. wel zou moeten kunnen). En dan is het systeem hinderlijk en is de bemoeienis juist iets wat de situatie onnodig complicerend maakt, en dus ook voor afleiding zorgt.Chris schreef: ↑vr 15 feb 2019, 19:08De kritiek van truckers is vaak dat zo'n systeem onnodig ingrijpt en de kans op een ongeval met een achterligger vergroot. Het is wel een lastig dilemma. De techniek is kennelijk nog niet geperfectioneerd. Aan de andere kant: zeg dat tegen de nabestaanden van dat ongeval...
Als je een normale volgasfand volgt als trucker of gewone auto, dan springt er iemand tussen. Wat een argument ook alweer. Sorry, maar gebruiken jullie het verkeer zo af en toe eens?
Dan krijg ik melding in boordpc dat het geavanceerde remsysteem mogelijk niet werkt. Dat gebeurd meestal met sneeuw.Wouter N14 schreef: ↑vr 15 feb 2019, 20:08Gewaagde uitspraak. Het ongeluk was ongetwijfeld anders verlopen, maar dat het daadwerkelijk vermeden zou zijn, zou ik niet durven te stellen. Een mogelijkheid dat het systeem niet werkte kan ook volgens mij ook best iets banaals zijn zoals vuil op de radar.
Goed systeem om vrachtwagens te trollen. Ze willen het nu dus ook voor personenwagens geschikt maken. Lekker constant met 85 links naast een vrachtwagen rijden, geen auto die bij je kan komen.Chris schreef: ↑vr 15 feb 2019, 20:52 Een noodremassistent die uitstaat is geen noodremassistent, zo wordt gesteld. Ik heb wel eens gelezen dat het verplicht wordt dat ze niet meer uit te schakelen zijn. Maar ja, als tachografen en adbluesystemen gemanipuleerd kunnen worden, dan zal dat bij noodremassistenten ook wel kunnen.
Link
Hoe kun je dat nou omzeilen noemen? Normaal transport per vrachtwagen is voor zulke zendingen door de lange levertijd geen alternatief. Het is niet dat die Sprinters e.d. zendingen vervoeren die eigenlijk met een vrachtwagen hadden moeten gaan. Het is ook veel duurder dan (groupage)transport per vrachtwagen. Het gaat vaak niet eens om wie het goedkoopst kan leveren.Chris schreef: ↑di 02 apr 2019, 12:29Dat soort wagentjes worden ingezet om regulering met trucks te omzeilen, met name in de categorie internationaal koeriers / sneltransport. Stel dat een fabriek in Zweden urgent een onderdeel nodig heeft en een fabrikant in Spanje die het goedkoopst kan leveren dan heb je in anderhalve dag dat onderdeel van Spanje naar Zweden getransporteerd. Met een vrachtauto zou dat 4,5 dag duren.
Afgelopen herfst heeft de NDR daarover een artikel uitgezonden in het tv-programma Markt, het Duitse equivalent van Kassa. Best interessant om te weten hoe erbarmelijk de omstandigheden voor deze chauffeurs zijn en wat de meestvoorkomende oorzaak van dergelijke ongevallen is.Chris schreef: ↑di 02 apr 2019, 12:29 Het zijn wel vaak van die 'Sprinters'. Hier wordt volgens de anekdotes (en vele ongevallen) buitensporig lang mee gereden, ze hebben geen tachograaf en kunnen 130 km/h dus die rijden soms wel 2000 kilometer per dag. Dat soort wagentjes worden ingezet om regulering met trucks te omzeilen, met name in de categorie internationaal koeriers / sneltransport. Stel dat een fabriek in Zweden urgent een onderdeel nodig heeft en een fabrikant in Spanje die het goedkoopst kan leveren dan heb je in anderhalve dag dat onderdeel van Spanje naar Zweden getransporteerd. Met een vrachtauto zou dat 4,5 dag duren.
Jij komt er ook mee weg. Ik kom er ook mee weg. Iedereen komt daarmee weg, behalve vrachtwagenchauffeurs. Omdat er voor vrachtwagens nou eenmaal strengere regels gelden. Het maakt niet zoveel uit of het een beroepschauffeur is, zoals een koerier, of bv. een particulier. Genoeg mensen die in de zomervakantie in één ruk naar Turkije rijden met minimale rust. Dat is niet anders, maar dat is ook niet te controleren. Of je moet in elk voertuig een tachograaf installeren.Chris schreef: ↑wo 03 apr 2019, 9:50 Ze omzeilen de rij- en rusttijden die wel voor vrachtwagenchauffeurs gelden. Okay, formeel gezien is het geen omzeiling omdat die regels er gewoon niet zijn, maar dit soort sneltransport is een gevaar op de weg door oververmoeide chauffeurs. Een vrachtwagenchauffeur die 20 uur achter elkaar rijdt krijgt mega boetes omdat het zo gevaarlijk is, maar koeriers komen daar mee weg.
Er valt niet zoveel aan te doen. Regelgeving aanpassen zal ervoor zorgen dat er simpelweg met kleinere auto's gereden gaat worden, zoals een VW Caddy of Opel Combo. Of dat er met gewone personenauto's gereden gaat worden, in een beetje grote personenauto kun je ook wel een europallet kwijt als de achterbank omgeklapt is. Het is een complex issue, voor een specifieke markt van sneltransport en koeriersdiensten.In Duitsland gebeuren dit soort ongevallen extra veel omdat Duitsland nou eenmaal midden in Europa ligt. De Duitse TV heeft met enige regelmaat wel reportages over dit soort 'Sprinters'. Die chauffeurs leven ook net als vrachtwagenchauffeurs, maar dan met nog minder ruimte en comfort terwijl ze veel meer uren rijden.