De rook trok over de A3 (de wind kwam uit het zuidwesten).
Het wel en wee op de wegen in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland
-
- stadsweg
De rook trok naar Dortmund, zelfs daar moesten ze ramen en deuren sluiten. Ook mag je niks opruimen, aanslag op bv tuinstoelen moet je melden dan komen ze schoonmaken. Opbrengst uit volkstuintjes niet gebruiken. Geen gebied waar je lekker doorheen reed vanmiddag. Bron Aktuelle Stunde vanavond.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
-
- verkeersader
-
- expressweg
Er is nu een voorspelling voor de Eifelstrecke (Euskirchen - Trier) en daar verwacht men december 2022 weer te kunnen rijden. Inderdaad die 1,5 jaar die ik al noemde. Maar DB wil ook kijken of de baan anders gelegd kan worden om toekomstige hoogwaters beter het hoofd te kunnen bieden.martien schreef: ↑za 24 jul 2021, 16:08 Het is de verkeerde soort infrastructuur: Deutsche Bahn schat de schade aan de spoorwegen op 1,3 miljard Euro en durft geen inschatting te maken wanneer de spoorlijn in het Ahrtal weer hersteld (opnieuw gebouwd) is.
Er gaan stemmen op om de Eifelquerbahn (Andernach -) Kaisersesch - Gerolstein te gebruiken om bouwmateriaal aan te voeren. Daarvoor moet die weer opengesteld worden want hij is sinds 2012 gesloten (en kende ook alleen maar toeristisch verkeer) omdat een brug niet meer goed zou zijn. Er wordt nu gevraagd om een reëele inschatting van die brug, want de melding was dat de brug niet meer met 60 km/h bereden kon worden en dus afgesloten moest worden, maar de snelheid ter plaatse was maar 30 km/h en voor bouwmaterialen zou stapvoets ook voldoende zijn.
Er is een busdienst ingelegd, maar Gerolstein - Euskirchen is met de bus 2:47 terwijl het met de trein 1:02 was.
-
- 2x3 autosnelweg
Een nieuwe manier om een stuk Autobahn aan te leggen... met beton verharding. Ze zijn er kennelijk nog steeds niet van op de hoogte dat beton veel meer onderhoud nodig heeft dan asfalt. 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Voorzitter

-
- Moderator
Het probleem van beton is dat je eigenlijk niks aan effectief onderhoud kan doen. Je kan niet een stukje frezen en er een nieuwe betonlaag aanbrengen. Reparaties resulteren vaak in hobbelig wegdek. De drempel voor complete vervanging ligt heel hoog met dat doorlopend gewapend beton. Het lijkt de eerste jaren heel mooi maar in de praktijk zal je zien dat de vervanging uitgesteld wordt en de laatste jaren of zelfs decennia een slecht wegdek hebben.
Als je iets niet wil als wegbeheerder zijn het pieken in je onderhoudscyclus. Je wilt het liefste een zo stabiel mogelijk uitgavenpatroon, want zo werken onderhoudsbudgetten en de politiek. Beton past niet goed in dit plaatje, aan het einde van de levensduur heb je te maken met hele hoge uitgaven terwijl frequent onderhouden asfalt in een stabiele onderhoudscyclus resulteert. Dat is ook de reden dat tolwegbeheerders in Spanje, Italië en Frankrijk nergens beton toepassen en waar al beton lag dit vervangen is door asfalt. Daar gaan ze in bijvoorbeeld Polen ook nog wel achter komen.
Als je iets niet wil als wegbeheerder zijn het pieken in je onderhoudscyclus. Je wilt het liefste een zo stabiel mogelijk uitgavenpatroon, want zo werken onderhoudsbudgetten en de politiek. Beton past niet goed in dit plaatje, aan het einde van de levensduur heb je te maken met hele hoge uitgaven terwijl frequent onderhouden asfalt in een stabiele onderhoudscyclus resulteert. Dat is ook de reden dat tolwegbeheerders in Spanje, Italië en Frankrijk nergens beton toepassen en waar al beton lag dit vervangen is door asfalt. Daar gaan ze in bijvoorbeeld Polen ook nog wel achter komen.
-
- expressweg
Hoe zit het ook met warmteuitdijing? Ik dacht dat beton daar gevoeliger voor was dan asfalt (wat gewoon smelt, ook niet geweldig natuurlijk). Met betonplaten krijg je dat ze omhoog geduwd worden. Hier heb je een doorlopende betonplaat met wapening, dus dat kan niet uitzetten.
Gaat dat dan niet breken?
-
- expressweg
Ik neem aan dat ze daarom dilatatievoegen aanbrengen om de x meter? Daardoor lijken het platen, maar zijn het niet.
-
- 2x3 autosnelweg

‐---‐--------
Enkele jaren geleden reed ik vanuit Cuxhaven naar Bremen, Autobahn 27. Beton wegdek. Er zaten scheuren en gaten in. Ik ben met circa 160 km/h onderweg. Op een gegeven moment hoor ik een harde tik. Een visuele inspectie leverde niets op. Kort daarna werkte de airconditioning niet meer naar behoren.
Pas later, thuis, en na een bezoek aan de garage, bleek dat een stuk beton een gat in de condensor (radiator voor de airconditioning) had geslagen. Die moest vervangen worden. Samen met de compressor, die versleten was, en normaal onderhoud, kwam de rekening uit op € 2.500.
Ik heb overwogen een claim bij de Duitse wegbeheerder in te dienen, maar dat is een kansloze onderneming. Ik kon het ook niet claimen bij mijn verzekering, die vergoeden dit soort schade niet.
Inmiddels ben ik naar een andere verzekering overgestapt, die vergoeden dit soort schade, onder bepaalde voorwaarden, wel.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Hopelijk heeft de EU dan een verdrag aangepast dat lidstaten ook eruit gezet kunnen worden... hoeven we niet een 2e keer te betalen voor die snelwegen daar..
-
- stadsweg
Een opeenstapeling van groot onderhoud aan infrastructuur waar een lidstaat geld voor nodig heeft vind ik niet bepaald een geldige reden voor het royement van een lidstaat. Ik zie Polen alleen geroyeerd worden als de rechtsstaat flink in gevaar komt.
-
- expressweg
Daarmee snijden ze dan ook de wapening door dus. Is dat dan wel een goed idee omdat de kopse einden van de staaldraden onherroeppelijk gaan roesten. Daar is geen conservering tegen te maken.
-
- autoweg
dilataties worden in de algemeenheid toch niet doorgewapend?

-
- expressweg
Het was gebaseerd op een waarneming die ik ooit deed in Duitsland, misschien verkeerd gezien of verkeerd geïnterpreteerd. Sorry als het niet juist is. Misschien dat ze na het doorlopend storten die voegen, zoals in het plaatje van Robonus, weer vrij "zagen"? Ik ben ook geen beton-expert 

-
- verkeersader
Bij doorlopend gewapend beton zijn er geen dilatatievoegen, de wapening is bedoeld om het scheuren bij het krimpen te voorkomen en de krachten bij het uitzetten op te vangen en af te voeren naar verankeringsblokken die aan het begin en aan het einde van het verhardingsvak zijn aangelegd, vaak bij kunstwerken.
-
- autoweg
Ik werd toch wel nieuwsgierig, had nog een boekje van m'n opleiding liggen lang lang geleden. Maar aangezien vernieuwing niet in de Duitse vocabulaire voorkomt zal het zo wel nog steeds werken

Voor wat leeswerk zie spoiler.

Voor wat leeswerk zie spoiler.
- SPOILER: TOON
-
- expressweg
Vast niet, als je het als zodanig aanlegt. Maar als je het filmpje van de A61 bekijkt is het duidelijk dat de wapening doorgaand is. In lengterichting zijn de ijzeren staven weliswaar niet met elkaar verbonden, maar ze overlappen elkaar.
Je kunt daar geen voeg in snijden zonder die wapening door te snijden. Of de voegen moeten wel heel ver uit elkaar liggen, verder dan wat je in het filmpje kunt zien van de wapening.
-
- autoweg
Ik zat onjuist te denken vanuit het kader fietstunneltjes etc. waar dilataties niet doorgewapend worden.
Zie ook de post erboven waar het wat duidelijker beschreven staat in de spoiler
Zie ook de post erboven waar het wat duidelijker beschreven staat in de spoiler
-
- Moderator
Op de A3 bij Limburg is een vrachtwagen verongelukt. Er staat in de richting van Frankfurt een file van 'uren vertraging'.

-
- woonerf

-
- Voorzitter

Inmiddels lijkt de file overigens opgelost te zijn.
-
- verkeersader
Op de A2 bij Peine is er dit weekend alweer een Turbobaustelle (weekendafsluiting).
Het hoofd van de werken (de Baustellenchef) noemt het ‘historisch’ dat binnen 96 uur zowel boven- als onderlaag over een lengte van 4 km vervangen worden.
Wederom zijn er twee verschillende omleidingen. Een voor autoverkeer en een voor vrachtverkeer.
Het hoofd van de werken (de Baustellenchef) noemt het ‘historisch’ dat binnen 96 uur zowel boven- als onderlaag over een lengte van 4 km vervangen worden.
Wederom zijn er twee verschillende omleidingen. Een voor autoverkeer en een voor vrachtverkeer.
-
- woonerf
Tja, voor Duitsland is er wel meer historisch wat in de rest van de wereld al decennia wordt gedaan en hun het pas jaren later doen. Zal wel een cultuurdingetje zijn...
-
- expressweg
Dat schreef ik toch: paar keer testen, de nodige potten koffie, thee & bockworst
Nog eens een rondje test
1 jaar later: "Turbobaustelle gaat een blijvertje zijn op de belangrijkste wegen van Duitsland"
Alle media nemen het als zoete koek over.
@Martien: Keep us posted
Nog eens een rondje test
1 jaar later: "Turbobaustelle gaat een blijvertje zijn op de belangrijkste wegen van Duitsland"
Alle media nemen het als zoete koek over.
@Martien: Keep us posted

-
- woonerf
Als de media dat echt ooit gaat zeggen dan is er een bewijs dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. Aan de andere kant: de woorden 'belangrijkste wegen' in Duitsland ga ik met een flinke korrel zout nemen. Als ze de wegen echt zo belangrijk vinden zouden ze het onderhoud niet jaren versloffen. Of projecten 5-10 jaar langer laten duren dan gepland.
-
- verkeersader
De A2 gaat morgen om 12:00 uur ipv 18:00 uur alweer open.
NDR heeft een filmpje van de werkzaamheden inclusief interview met de Baustellenchef die vertelt dat de weekendafsluiting helemaal zijn idee is en hij er jarenlang voor gelobbyd heeft.
NDR heeft een filmpje van de werkzaamheden inclusief interview met de Baustellenchef die vertelt dat de weekendafsluiting helemaal zijn idee is en hij er jarenlang voor gelobbyd heeft.

-
- expressweg
@Martien: Lekker boeiend dat die ene persoon met de veren pronkt.
Duitse Infra heeft het al 20 jaar nodig - dus vort met de werkgeit
Duitse Infra heeft het al 20 jaar nodig - dus vort met de werkgeit

-
- Moderator
Op de A5 bij de Raststätte Gräfenhausen-Ost (tussen Darmstadt en Frankfurt) is vanochtend een voertuig met hogere snelheid in het tankstation gesjeesd en de boel vatte direct vlam.

-
- 2x2 autosnelweg
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom men dat in D als "de autosnelweg van de toekomst" propageert. In België worden al bijna 50 jaar autosnelwegen in doorlopend gegoten beton met wapening aangelegd. Het vereist veel minder onderhoud en de meest recente uitvoeringen zijn niet minder comfortabel of luider dan snelwegen aangelegd in SMA. Het enige nadeel is inderdaad dat herstellingen van schade langer duren omdat een heel wegvak moet uitgebroken worden, waarbij ook de wapening moet vernieuwd worden.Egbert schreef: ↑zo 01 aug 2021, 11:08 Hoe zit het ook met warmteuitdijing? Ik dacht dat beton daar gevoeliger voor was dan asfalt (wat gewoon smelt, ook niet geweldig natuurlijk). Met betonplaten krijg je dat ze omhoog geduwd worden. Hier heb je een doorlopende betonplaat met wapening, dus dat kan niet uitzetten.