Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 11 feb 2022, 17:04

^^ Nee joh.. Dat helpt niet. Gewoon op een snelweg, Je vastplakken met 1 secondelijm en hopen dat niemand je overrijd. :evil:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 feb 2022, 13:33

Op de A7 ten zuiden van Kassel is bij Knüllwald een vrachtwagen uitgebrand onder een viaduct. Het viaduct is uit voorzorg afgesloten. Op het oog is er niet grote schade aan de brug (niet zwartgeblakerd), de lading die uit Cola en Bacardi bestond is ook niet zo brandbaar.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 19 feb 2022, 14:51

Gisteravond laat dwars door Duitsland naar Basel gereden. Vanwege de storm waren vooral ten zuiden van Winterberg de nodige wegen afgesloten. Aangezien de B236 ten zuiden van Bromskirchen door de brandweer afgesloten was, moest ik terug naar Hallenberg en ben via Röddenau naar Allendorf gereden. Daar was de B253 nogmaals door de brandweer afgesloten, waardoor ik een sluiproute door Battenberg heb moeten rijden om weer op de B236 richting Marburg te komen. Vervolgens lag er op de B236 een boom midden op de weg. Gelukkig kon je er nog voorzichtig langs de berm er voorbij rijden. Er was nog geen brandweer, anders had ik waarschijnlijk nogmaals om mogen rijden.

Hoewel voorspeld was dat de storm eerder door Noord-Duitsland zou trekken, waren er nog wel tot Darmstadt flinke windstoten op de snelweg te merken. Daarna nam het tot Karlsruhe langzaam af, waarna het rustig was.

Zoals verwacht best wat Nederlanders op de snelwegen ten zuiden van Frankfurt. De meesten sloegen bij Karlsruhe af naar de A8 richting Stuttgart en München. En om eens wat positiefs te zeggen, vond ik mijn landgenoten vrij netjes rijden, in tegenstelling tot een paar Zwitsers die schijnbaar dachten dat de rechterrijstrook lava was. Wel frappant dat Nederlanders vaak niet zo op snelheidslimieten letten. Bij Baden-Baden geldt kort 120 km/h, een Volvo met Nederlands kenteken die ik eerst nog op het vrije stuk had ingehaald, haalde me in met zo'n 140 en werd door een mobiele camera geflitst. :lol: Kort daarna was het snelheidslimiet weer opgeheven en haalde ik hem weer in. Dat was toch voor hem/haar een "quick-win" geweest om even van de cruisecontrol af te gaan om zo een boete van €88,50 (incl. adminkosten) te voorkomen. Voor dat geld had je het Zwitserse tolvignet er al ruim 2x uit gehad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 20 feb 2022, 23:26

Link
De oprichting van Die Autobahn GmbH leidt er blijkbaar ook toe dat vele Autobahnmeistereien gesplitst moeten worden. In het voorbeeld wordt de Autobahnmeisterei in Schleswig-Holstein aangehaald van waaruit momenteel Landes- en Bundesstraßen en Autobahnen door het Bundesland worden onderhouden. Dankzij de oprichting van Die Autobahn GmbH gaat het onderhoud van de Autobahnen naar de federale overheid. Daarvoor moeten nu in 13 gevallen nieuwe Autobahnmeistereien opgetuigd moeten worden, in dit geval pal naast de bestaande :facepalm:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 10:32

Activisten hebben de toegang naar de Köhlbrandbrücke en andere wegen in Hamburg geblokkeerd. De zuidkant van de stad staat behoorlijk vast.

https://www.24hamburg.de/hamburg/strass ... 61707.html

Afbeelding

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 21 feb 2022, 12:22

^^ Er gaat een dag komen dat een gefrustreerde bestuurder vol op die demonstranten inrijdt...

Ik besloot vandaag eens voor de verandering via Duitsland naar school te rijden (Arnhem) om polshoogte te kunnen nemen bij de Rheinbrücke Neukamp in de A40. Het asfalt/beton op de A40 was al slecht en is nog slechter geworden. Constant hobbelen van grens tot Kaiserberg was het gevolg daarvan. voor en na de brug zijn een 4+0 opstelling wegens werkzaamheden met een snelheidslimiet van 40 km/u. Die 40 km/u is nu ook verlengd tot 3/4 van de brug. Daarna 80. Er staat een flitser aan het begin van de brug die voorheen op 80 km/u flitste maar ik vertrouwde hem nu absoluut niet dus ook ik heb maar 40 km/u gereden tot de ergernis van andere bestuurders om me heen. Ik werd massaal ingehaald.

Op de A3 weinig baustellen. Opvallend zijn de nieuwe matrixborden die er al een aantal maanden staan maar met een zak over de signaalgevers. Die zakken zijn dus nog steeds niet weggehaald. Alleen op de vakwerkbrug bij Kreuz Oberhausen-West was een korte vmaxverlaging naar 100 km/u onder het mom van werkzaamheden maar er was verder niets te zien. Ook op de A3 was het asfalt zeer slecht. Vanaf Kreuz Oberhausen was het ook niet veel beter. Hoewel geen baustellen, wel veel :A1-80: bei Nässe (waar overigens niemand zich aan hield). Het was over de afstand van ongeveer 65 km veel geschommel van snelheden, slecht asfalt en een verschrikkelijk gejaag van sommige bestuurders ondanks de weersomstandigheden. Het water op de weg spatte op en auto's lieten een enorme spray achter en daarbij kwam ook nog een stormachtige wind. Ik hield het dan ook bij 120 km/u en niet harder.

Nee... rijden door Duitsland wordt een steeds onprettigere ervaring. Slechte infrastructuur, veel werkzaamheden, een gejojo met (soms ongeloofwaardige) maximumsnelheden en ongeduldige bestuurders maken Duitsland steeds meer een land waar ik minder prettig door rij.
Svenlo

boriq
zandpaadje

Bericht door boriq » ma 21 feb 2022, 17:18

Ik rij regelmatig van Twente naar Kreis Viersen en herken mij volledig in het beeld van de A3 en A40. Ik neem om de Rheinbrucke Neuenkamp te ontwijken daarom ook meestal de A42 vanaf Oberhausen-West en dan een stukje A57 tot aan de A40. Op de A42 heb je rondom kreuz Duisburg-Nord en de brug over het spoor bij de IKEA ook wat werkzaamheden, maar dit vloeit met de nieuwe fasering veel beter door dan de werkzaamheden op de A40.

Het opstuivende water op de A3 bij regen is ook een wereld van verschil met onze Nederlandse snelwegen. Op een stukje van de A3 (weet niet meer waar precies) hebben ze nieuw asfalt gelegd een tijd terug, en zelfs daar merk je al een groot verschil.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 21 feb 2022, 17:31

boriq schreef: ma 21 feb 2022, 17:18 Ik neem om de Rheinbrucke Neuenkamp te ontwijken daarom ook meestal de A42 vanaf Oberhausen-West en dan een stukje A57 tot aan de A40.
Doe ik normaliter ook maar ik wou nu specifiek bij de Rheinbrücke Neuenkamp kijken wat de voortgang van werkzaamheden was. De A42 is ondanks de werkzaamheden een fijnere route maar nog ver van goed.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 17:43

Er zijn maar twee grote bruggen over de Rijn in het gebied die niet uit het jaar schroot dateren.

De Beeckerwerther Brücke van de A42 uit 1990 en de Flughafenbrücke van de A44 uit 2002. Bijna alle andere bruggen hebben beperkingen of problemen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 21 feb 2022, 18:58

En op die Beeckerwertherbrücke staat ook weer een baustelle 🥲
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 feb 2022, 19:59

Tijdens Storm Franklin is maandag een vrachtwagenchauffeur van de 70 meter hoge Ambachtalbrücke van de A45 bij Herborn gevallen. De chauffeur was gestopt om zijn lading te zekeren en werd door een windstoot van zijn wagen in de diepte geblazen. :o

https://www.rtl.de/cms/a45-bei-herborn- ... 24119.html

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 feb 2022, 21:25

^^
Hoe kun je in hemelsnaam zomaar van een brug afwaaien? :schrikreactie: Daarvoor heeft zo'n viaduct toch leuningen? Is de vrachtwagenchauffeur iets hoger opgeklommen en dan door de wind meegesleurd?

Wat de oorzaak ook moge zijn, erg tragisch! :(
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 23 feb 2022, 21:29

Als hij op de wagen geklommen is...
Zou dat echt niet hebben kunnen wachten tot na de brug vraag je je af....?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 feb 2022, 21:42

^^
Ja, ook dat ging al door m'n hoofd. Even een stukje doorrijden tot na het viaduct had ook weinig verschil meer uit gemaakt voor de lading, misschien had hij zelfs voorzichtig tot de eerstvolgende parkeerplaats kunnen rijden. Achteraf natuurlijk allemaal lastig te beoordelen, maar op een dalviaduct stil gaan staan om lading te zekeren lijkt me alleen in een absoluut noodgeval nodig.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » ma 02 mei 2022, 13:26

Duitsland blijft ook wel een bijzonder land hoor qua incidenten. Op de A3 ten oosten van Bonn brandde vannacht een vrachtwagen uit op de rijbaan richting het noorden. De weg is daar nog steeds dicht. Op de omleidingsroute A59 ook ten oosten van Bonn klapten rond 11.40u meerdere auto's op elkaar bij een ongeval. En nu zit die weg ook dicht. :facepalm:

Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome Keulen. :rofl2:

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 13:40

Ik zou ruimer omrijden, A48-A61-A1 bijvoorbeeld ;) Of als je Dernbach voorbij bent: B256-A61.

Die 2e gaat het ook niet worden: een afsluiting op de B9 bij Neuwied :nothanks:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 13 mei 2022, 9:58

Laatst was ik in Friedrichshafen en ben terug eens via de B30 en A7 gereden. Dat was een enorme tegenvaller. Hoewel de B30 rond Ravensburg als snelweg is uitgebouwd, volgt vervolgens nog een vrij lang stuk tot Biberach enkelbaans met deels gelijkvloerse kruispunten en grotendeels inhaalverbod. Daarvoor grotendeels Vmax 100 km/h, zonder vaak naar 70 of 50 terug te moeten. Aangezien het laat in de avond was, schoot het wel goed op en heb ik maar een keer een doorgetrokken streep genegeerd om een vrachtwagen voorbij te komen. :oops: Er kwam nog een zwaartransport in de tegenrichting tegemoed met te brede lading voor de weg. Die werd begeleid door de politie, maar dat was niet erg duidelijk. De rode tekst op de politieauto's kon je in het voorbij rijden amper lezen. Snel samen met m'n voorganger de berm in gereden, want anders had het niet gepast...

Vervolgens was de A7 een grote "Baustelle"-horrorfilm. Vooral het stuk tussen Feuchtwangen en Fulda zat bomvol met wegwerkzaamheden, waarbij je om de haverklap flinke stukken maar 80 of zelfs 60 km/h mocht rijden. Pas voorbij Bad Hersfeld kon ik tot Kassel weer doorrijden. Een enorme tegenvaller voor deze route.

Normaliter ben ik de A5 of A81 gewend. Dat is gelukkig totaal anders, al heeft de A5 nu ook weer bij Bruchsal een rijstrook minder richting zuiden. Voor de A81 rij ik echter meestal over de A8 langs Pforzheim, wat weliswaar geen pretje is, maar dat is maar 1 knelpunt en vervolgens is de A81 rustig zonder veel gekkigheid. De A7 zal ik voorlopig met een grote boog vermijden. Alleen op drukke reisdagen wellicht nog een alternatief. Op de A44 tussen Dortmund en Kassel hang je ook vaak achter inhalende vrachtwagens, dat schiet ook niet bepaald lekker op.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 13 mei 2022, 10:19

^^ Freie Fahrt für Freie Bürger.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 13 mei 2022, 10:24

Vorige week heb ik de A7 gereden tussen Hannover en Kassel, maar inderdaad: wat een drama qua wegwerkzaamheden. Eerst drie losse Baustellen en daarna is er ééntje die zeker 20 km lang is, ongeveer van kilometerwaarde 230 tot 250. Geen idee waar dat precies is, maar echt krankzinnig :nuts:
Enne gojje mins blieft altied leave.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 13 mei 2022, 11:49

^^ Dat is globaal tussen Nörten-Hardenberg en Seesen. Daar wordt de A7 verbreed naar 2x3 rijstroken. Eind 2023 moet het klaar zijn.

https://www.wegenwiki.nl/A7_(Duitsland) ... -_Kassel_2
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 13 mei 2022, 12:42

^^ Je bedoeld 2037? :duck:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 13 mei 2022, 13:08

't Is PPS. Da's een ander verhaal. Alhoewel ook hier vertraging was, schat ik in dat het er nu niet ver af zal zijn.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » za 14 mei 2022, 15:15

Snelwegfreak schreef: vr 13 mei 2022, 10:24 Vorige week heb ik de A7 gereden tussen Hannover en Kassel, maar inderdaad: wat een drama qua wegwerkzaamheden. Eerst drie losse Baustellen en daarna is er ééntje die zeker 20 km lang is, ongeveer van kilometerwaarde 230 tot 250. Geen idee waar dat precies is, maar echt krankzinnig :nuts:
Ik moest ook van Hamburg naar Frankfurt en weer terug. De hoeveelheid aan Baustellen is wellicht overdreven maar ik kwam er best goed doorheen. Op de heenweg wel een Vollsperrung in de Baustelle ter hoogte van Hildesheim. Ik ben dan bij Hannover via Braunschweig A2/A39 gereden.

Ik weet niet of iemand anders ervaring er mee heeft, maar tussen Walsrode en Hannover liggen stukken betonasfalt waarmee experimenteerd word. Ik heb nu met meerdere voertuigen dat stuk bereden en ik merk dat ook bij windstil minder zware auto's zoals bijvoorbeeld kompakt-SUV's bij snelheden hoger dan 120km/h beginnen te slingeren. Het gaat om het lichtgrijze asfalt waar dunne lijnen zichtbaar zijn. Heeft iemand anders hiermee ervaring?
Hamburg, meine Perle

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 14 mei 2022, 15:17

Ja, dat heb ik ook gemerkt! De auto begon beetje te trekken en bleef niet echt op dezelfde koers liggen. Reed best vervelend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 mei 2022, 15:22

Dat is gloednieuw als het goed is. De afgelopen jaren hebben ze daar betonplaten uit de jaren '80 vervangen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 15 mei 2022, 8:39

Over Hildesheim gesproken, zuidelijk daarvan tot vlak voor het compleet gemaakte :KP: Dreieck Salzgitter, is het ook al jaren een grote bouwput.
Persoonlijk wel benieuwd wat men met :AS: Derneburg/Salzgitter doet. Ombouwen, afbreken, half afbreken, iets in die geest?

Afbeelding

^Voorheen moest je over de B6 op de relatie Hannover->Salzgitter maar dat hoeft nu niet meer sinds het een volledig knooppunt is. Qua naam zou je zeggen dat het dan ook nog verandert.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 16 mei 2022, 21:41

Ik ben, met de brommobiel, in Duitsland bij een 30-zone met 44km/u geflitst. Ik dacht dat dit 50 weg was. Nu is mijn vraag, in Duitsland is de bestuurder verantwoordelijk, en volgens Google wordt er altijd van voren geflitst en hebben motoren daardoor geluk, kan de flitspaal in Duitsland óók de achterkant meepakken of heb ik geluk en zal ik de boete waarschijnlijk nooit zien?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » ma 16 mei 2022, 23:12

Was het een klassieke kast of een flitser uit een auto? Of zo'n moderne zwarte paal?

Er zijn nieuwe modellen waar ook de achterzijde geflitst word, maar die zijn zeldzaam.
Hamburg, meine Perle

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 16 mei 2022, 23:16

Ik denk een klassieke, oranje, kast. Je zag de flits ook echt,niet zoals in NL infrarood

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 16 mei 2022, 23:31

Widejo schreef: ma 16 mei 2022, 23:12 Was het een klassieke kast of een flitser uit een auto? Of zo'n moderne zwarte paal?

Er zijn nieuwe modellen waar ook de achterzijde geflitst word, maar die zijn zeldzaam.
Het was ommenabij Trier, geen foto kunnen vinden van de desbetreffende last, maar het meest in de buurt komt de oranje bak uit Italië alleen dan vierkant. En zoals gezegd de flotskadt gaf echt nog een flits.