Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Teetje
stadsweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Teetje » wo 18 mei 2022, 12:04

Mijn ervaring in Duitsland is eigenlijk niet minder negatief dan hier in Nederland, waar er óók een hoop lui zijn die er een automobilistisch potje van weten te maken qua agressie jegens medeweggebruikers. Kwestie van anticiperen en je vooral niet opwinden is mijn instelling. En soms gewoon lak hebben aan andermans agressieve gedrag.

Overigens vind ik Duitsers helemaal zulke goede chauffeurs niet: lang hard rechtuit op de Autobahn ja, maar een fatsoenlijke bocht nemen of behoorlijk een bergweg afrijden zonder continue op de rem te moeten staan, das schafft man nicht... :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 18 mei 2022, 12:29

^^ Op 2x3-wegen of breder vind ik de Duitsers ook maar matig. Mensen met een personenauto die wat langzamer rijden gaan in het midden zitten "want over een minuut moet ik wel weer een vrachtwagen inhalen". Mensen die sneller rijden gaan principieel links zitten door enerzijds de eerste groep weggebruikers, en anderzijds uit een soort wens om zo snel als de situatie het toelaat naar 180 km/h te gaan op die linkerstrook. Wat in de gegeven omstandigheden dan vaak iets is waarvan je tien kilometer afstand kunt zien dat die altijd een wens zal blijven. Komen de makken van Freie Fahrt ook weer in beeld.

Maar ja, de Duitsers prijzen zichzelf met dat ze de beste chauffeurs van de wereld zijn, zie het eerdere punt over het soort reactie op buitenlandse kentekens. "Ja we hebben hier echt alles, behalve bescheidenheid."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 mei 2022, 12:30

Teetje schreef: wo 18 mei 2022, 12:04 Mijn ervaring in Duitsland is eigenlijk niet minder negatief dan hier in Nederland, waar er óók een hoop lui zijn die er een automobilistisch potje van weten te maken qua agressie jegens medeweggebruikers. Kwestie van anticiperen en je vooral niet opwinden is mijn instelling. En soms gewoon lak hebben aan andermans agressieve gedrag.
Mee eens. Zo slecht is Duitsland qua agressiviteit in het verkeer ook weer niet, al tref je hier en daar wel eens schoolmeester gedrag, maar dat heb je ook in Nederland. Juist voor een land met "Freie Fahrt" zou je denken vaker problemen in het verkeer te moeten krijgen, maar dat valt reuze mee. Juist daar waar vele beperkingen zijn, is gevoeld de agressiviteit hoger als daar waar je meestal "Freie Fahrt" hebt.
Teetje schreef: wo 18 mei 2022, 12:04 Overigens vind ik Duitsers helemaal zulke goede chauffeurs niet: lang hard rechtuit op de Autobahn ja, maar een fatsoenlijke bocht nemen of behoorlijk een bergweg afrijden zonder continue op de rem te moeten staan, das schafft man nicht...
Mwah, persoonlijk vind ik de benoemde punten wel meevallen. Duitsers zijn inderdaad niet de beste automobilisten, maar ook zo slecht nog niet. Over het algemeen ben ik vrij tevreden. Men kan soms wat vriendelijker zijn.
Pino schreef: wo 18 mei 2022, 11:55 Het klinkt bijna als zedendelicten en #metoo-ervaringen. Het is kansloos bij de rechter, dat is nu eenmaal hoe het gaat, tel maar tot tien.
Zedendelicten en verkeersdelicten zonder ongeval zijn wel een enorm groot verschil van dag en nacht. Ik snap wat je bedoeld, maar deze vergelijking vind ik nogal grof. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 18 mei 2022, 12:40

^^ Het is geen vergelijking tussen de delicten, maar tussen de reacties die het slachtoffer krijgt na grensoverschrijdend gedrag van een ander. In het "laat het maar gebeuren, je doet er toch niets aan". De reactie is dezelfde. Nu kun je natuurlijk een verschil maken tussen dezelfde reactie bij een delict waarvoor je een paar jaar de gevangenis in zou moeten en minder fysieke agressie: of dat nou seksueel getinte opmerkingen op straat of op de werkvloer zijn of bepaalde reacties komend uit een auto die sneller door had willen rijden. Maar de basis is dat het begint met grensoverschrijdend gedrag en dat dat een beetje wordt weggemoffeld. De vergelijking met zedendelicten (overlopend in #metoo-handtastelijkheden en vrouwen die dan toch maar ingaan op de bed-avances van een man met machtspositie) was hierbij overigens vooral gedreven door de recente media-aandacht in Nederland over hoe weinig aangiften leiden tot veroordelingen, juist door het soort bewijskwesties dat hier ter sprake komt. En ook dát fenomeen roept dan nog wel eens reacties op van het slag "je kunt beter uithuilen en opnieuw beginnen dan er een zaak van maken."

Linksom of rechtsom: we praten hier over agressief gedrag waarvan we collectief vinden dat het onacceptabel is. Dat je met het één een paar kringen dieper in de hel van Dante terecht komt dan met het ander - ja duh. Het punt is de reactie, dat het maatschappelijk wordt weggeschoven met "laat het maar over je heenkomen, het hoort er nu eenmaal bij, je wint het toch niet bij de rechter". Nou sorry: een betere maatschappij begint niet bij degenen die op die manier onacceptabel gedrag van anderen zien en er echt helemaal niets aan doen, het slachtoffer vaak ook nog een beetje schuld toeschuiven: "Had je niet een te strak truitje aan? Had je echt niet eerder naar rechts gekund?"

En waar we ook over praten: dat handhaving verrekt lastig is door bewijsproblemen en het feit dat er nul prioriteit aan wordt gegeven. Je met harde repressie focussen op de ergste gevallen, creëert naast consensus over de ergste gevallen een ongewenst schaduwgebied waarin de net wat minder erge gevallen zich veilig wanen en denken binnen de norm te opereren. Je kunt altijd naar anderen wijzen, zonder ooit echt op je gedrag te worden aangesproken. Dat is iets waar met #metoo wat verandering in komt -eerder maatschappelijk dan strafrechtelijk. Op de Autobahn hoef je geen mensen te cancellen om tenminste eens maatschappelijke consensus te hebben welk racegedrag völlig daneben is. Doordat mensen dat gewoon eens uitspreken en zeggen dat het niet normaal is om tot tien te tellen en zeggen dat het er nu eenmaal bijhoort.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » wo 18 mei 2022, 23:41

Durashift schreef: di 17 mei 2022, 21:29 ... en dan later bij de vestiging Arnhem (die nu grotendeels afgebrand is) de HH platen weer op het terrein zien staan.. Of het dan extern verhuur is of intern gewissel met auto's.. :s
Bij Europcar is internationale teruggave mogelijk. Een Nederlander bijvoorbeeld die in Duitsland een auto huurt kan tegen een aanzienlijke meerprijs het Duitse voertuig in Nederland teruggeven. Vaak haalt dan een Duitse collega dat voertuig dan in Arnhem weer op. Kan ook dat hij weer terug naar Duitsland verhuurt word (als er toevallig een klant voor is).
Hamburg, meine Perle

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 19 mei 2022, 11:19

Ger81 schreef: wo 18 mei 2022, 9:42
Pino schreef: di 17 mei 2022, 15:47 Of dat soort aso’s asocialer zijn tegen niet-Duitse kentekens? Misschien, misschien niet.
Ik heb ooit eens het relaas gelezen van een Duitser die, om diezelfde theorie te toetsen, in Duitsland is gaan rijden met een Nederlands gekentekende auto van een vriend oid.
Dat was voor hem een behoorlijke eye-opener...
(Ik weet helaas niet waar dit verhaal terug te vinden is, als het uberhaupt nog online staat)
Het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland wordt ook weinig gewaardeerd. Ik heb een aantal keer voor het werk met een Duits gekentekende bus startend met BM moeten rijden in de randstad voor mijn bijbaan. Voornamelijk in en om Rotterdam. De maximumsnelheid rijden werd als "Duitser" 0,0 gewaardeerd. Met een bus met Nederlands kenteken word ik veel minder gebumperdrukt dan met Duits kenteken.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 mei 2022, 11:56

Ik kreeg in mijn studententijd ooit een gloednieuwe auto met HH-kenteken mee, gewoon bij Europcar in Rotterdam. Dat leverde in de auto wel een breed gedragen gevoel op dat we wel even los konden. Maar goed, we bleven in het Rotterdamse, behalve de Brienenoord weinig snelweg gezien, dus niet echt getest wat dat nu echt opleverde …

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 mei 2022, 12:22

sven_engelen schreef: do 19 mei 2022, 11:19 Het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland wordt ook weinig gewaardeerd. Ik heb een aantal keer voor het werk met een Duits gekentekende bus startend met BM moeten rijden in de randstad voor mijn bijbaan. Voornamelijk in en om Rotterdam. De maximumsnelheid rijden werd als "Duitser" 0,0 gewaardeerd. Met een bus met Nederlands kenteken word ik veel minder gebumperdrukt dan met Duits kenteken.
Kan ik me in de randstad wel voorstellen. Elders in Nederland valt het wel mee. Persoonlijk heb ik mezelf niet extra slecht bejegend gevoeld in het Nederlandse verkeer met een Duits kenteken. Misschien helpt het ook wel wat voor type auto je rijdt.

Het kan overigens ook andersom: Met de feestdagen (kerst) reed ik op de Duitse A5 's nachts richting noorden. Toen haalde ik een "schoolmeester" in met Zwitsers kenteken. Die was er schijnbaar niet van gediend dat ik op de cc 130 i.p.v. stipt 120 reed (plaatselijke Vmax), dus haalde hij me steeds weer in om voor me dan weer te reduceren naar 120. Soms trok hij ook gelijk en reed parallel mee, om vervolgens rechts in te halen en dan weer naar 120 te reduceren. Ten eerste is zo'n gedrag van de zotten, ten tweede als buitenlander* extra vreemd om je als "schoolmeester" te gedragen en ten derde is 130 op de teller in realiteit minder snel. In Duitsland wordt je daarvoor niet geflitst. Eenmaal bij Freiburg werd de Vmax opgeheven en ben ik er met 180 vandoor gereden, de "schoolmeester" was snel in m'n spiegel verdwenen.

* Misschien was het ook wel een Duitser met Zwitsers kenteken. In Zwitserland zelf zijn er niet veel pesterijen op de weg, al rijden velen onnodig links op de snelweg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 19 mei 2022, 13:03

^^ Gevalletje eigen rechter spelen. :nuts:
Donateur Vereniging Wegenforum

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 05 jun 2022, 11:30

Even een ervaring van een reis naar voorbij Stuttgart, vanaf Walldorf. Situatiebeschrijving zeg maar. Zou ook in een andere draad kunnen, wanneer gewenst mag het verplaatst worden.

Anderhalve week geleden vanuit Hessen aan komen rijden richting zuiden. Intensief verkeersinfo gevolgd, nog een korte stop gemaakt op de A5 bij T+R Hardtwald om een definitieve beslissing te maken.

Tijdstip rond 14-15 h 's middags. Volgens de info (SWR / dWiSta) was er op de A8 bij Pforzheim in beide richting zo'n 6-7 km file voor de 'flessenhals Enzdal' (van 2x3 naar 2x2 bij Pforzheim, wordt aan gewerkt maar aanschuiven is overdag dagelijkse kost). A6 richting Nürnberg tussen Bad Rappenau en Heilbronn / Neckarsulm nogal meer dan 10 kilometer file, maar dat is meest LKW Stau, ofwel enkel de vrachtwagens. Daarop dan toch maar besloten de A6/A81 te nemen in plaats van de A5/A8 (bij Kronau had eerstgenoemde ook nog ca. 4 km file).

In de praktijk bleek dat het niet enkel beperkt bleef tot LKW Stau op rijstrook 2 en 3 (volledig bezet door vrachtwagens). Bij de werken aan de nieuwe Neckarbrücke zijn 'gewoon' 2x3 rijstroken beschikbaar, maar vooral de linker strook is smaller (2,2 m). Deel van het probleem die dag was dat veel bestuurders met camper/caravan lang door tuften totdat ze het niet meer aandurfden en daardoor nog wilden wisselen naar de "vrachtwagen stroken." Daardoor ook file op rijstrook 1. Achteraf was via Pforzheim misschien toch minder vertraging / tijdverlies (kostte me 45 min tot 1 u. extra), maar doorgaans kom je dus sowieso wel in een file terecht op beide routes. Op het bouwbord staat wel dat de werken bij Heilbronn bijna afgerond zouden moeten zijn. Dan is de A6 denk ik de beste route (uitgezonderd calamiteiten).

Een foto, vlak voor de versmalde verkeersvoering aan de westzijde van de nieuwe brug over de Neckar:

Afbeelding

^Vanaf Bad Rappenau kun je over de opleggers naar Heilbronn lopen op de middelste en rechter strook. Voor :AS: Sinsheim-Steinsfurt was dat ook het geval over een lengte van een paar kilometer...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 05 jun 2022, 11:52

Die foto laat ook zien dat steeds meer Duitsers lak hebben aan de situatie in de baustelle (inhalen, harder rijden, enz)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 05 jun 2022, 14:45

Daar heb je een punt, maar zo'n Lkw stau uitproberen lijkt me ook niet echt een plezierige bezigheid.

Op de Marburger Stadtautobahn / B3 vieren ze vandaag overigens feest aan 800 biertafels: https://www.hessenschau.de/freizeit/mar ... e-100.html

De stad bestaat 800 jaar...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jun 2022, 18:32

Vanochtend stond er een file van 45 kilometer lengte op een plek die je normaal niet hoort in het verkeersnieuws, de A4 tussen Görlitz en Bautzen. De oorzaak was terugreizende Polen die in een baustelle kwamen, in combinatie met erg veel vrachtverkeer dat 2 dagen niet mocht rijden.

https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen/ ... e-100.html

Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 07 jun 2022, 21:29

Een stel Zweden ging op de A7 bij Bad Fallingbostel in de file dan maar wat muziek spelen.

NDR Bericht: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... en168.html

Niet echt de bedoeling, maar tja.

Er was een vollsperrung, volledige afsluiting vanwege:
Zu der Vollsperrung war es gekommen, weil ein laut Polizei psychisch kranker Mann in einem Wohnwagen mit einer Bombe gedroht hatte. Die Beamten sperrten daraufhin beide Fahrtrichtungen zwischen 8.33 und 11.40 Uhr. Sprengstoff fanden die Ermittler nicht.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 08 jun 2022, 7:24

Ik vind de opmerking "Dass sie dabei ihren Bus verließen und kurz vor dem Dreieck Walsrode eine kurze Strecke auf der Fahrbahn Richtung Hannover liefen, ist genau genommen nicht erlaubt" toch wel een heel erg Duitse "ordnung muss sein".
In welke Vollsperrung gaan de mensen niet hun auto uit? Dat zie je toch overal, als het niet koud is of regent.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 08 jun 2022, 7:56

Ja, ok, maar formeel mogen voetgangers niet op de autosnelweg, en wat ben je als je uit je auto stapt in een file op de autosnelweg? Een voetganger. Dat is in andere landen ook zo.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 08 jun 2022, 8:39

Exactement. Bovendien was er geboden een Rettungsgasse te vormen. Dan loop je nogal in de weg...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 08 jun 2022, 9:46

Km357 schreef: wo 08 jun 2022, 7:56 Ja, ok, maar formeel mogen voetgangers niet op de autosnelweg, en wat ben je als je uit je auto stapt in een file op de autosnelweg? Een voetganger. Dat is in andere landen ook zo.
Dat is exact wat ik bedoel. "HET MAG NIET!!!!!!!".

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 08 jun 2022, 11:28

GuteFahrt schreef: wo 08 jun 2022, 8:39 Exactement. Bovendien was er geboden een Rettungsgasse te vormen. Dan loop je nogal in de weg...
Dat is los van wat regeltjes exact de reden dat je moet blijven zitten. Degenen in de Rettungsgasse of op de Seitenstreifen moeten er vanuit kunnen gaan dat ze geen voetgangers moeten ontwijken. Des te soepeler, veiliger en vlotter komen ze bij het ongeluk. Dat kan levens sparen maar helpt sowieso ook om de weg weer zo vlug mogelijk vrij te maken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 jun 2022, 11:34

^^ Dat deel snap ik, maar als de auto’s goed staan voor de Rettungsgasse, kunnen mensen die naast de auto staan echt wel snel genoeg opzij wanneer je de hulpvoertuigen met licht- en geluidssignalen van honderden meters kunt zien aankomen. Dat is niet anders wanneer een hulpverlener over een reguliere weg aan komt. Ik snap dat een dertig man uit een bus een wat grote groep is die opzij moet, maar ik vind het hier wel wat krampachtig wordt.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 08 jun 2022, 11:39

Bij zo'n volledige afsluiting ga ik zeker op een warme dag niet de hele tijd braaf in de auto blijven zitten hoor indien mogelijk. Gewoon aan de kant uitstappen waar niemand langs kan, zeker bij 2x2 met rettüngsgasse perfect mogelijk.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » wo 08 jun 2022, 11:39

Formeel is uitstappen op de snelweg natuurlijk verboden, maar als die mensen in de berm gaan staan en het opwerpen van hindernissen zoals openstaande deuren in de Rettungsgasse vermijden lijkt mij het probleem opgelost. Een oogje dichtknijpen mag wat mij betreft wel wat vaker als de overlast van een overtreding nihil is. We kennen immers allemaal de foto's van zwarte zaterdagen met stilstaand verkeer en uitstappende mensen zover het oog reikt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 11 jun 2022, 23:34

De 'normale' Brückenschäden zijn er nog niet genoeg van...

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... g9732.html

En het was ook weer 'abseildag' in Hessen: https://www.hessenschau.de/panorama/a4- ... d-100.html

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 13 jun 2022, 20:58

Bluemoon23 schreef: do 26 apr 2018, 23:45 B83 7 jaar dicht :nuts:
http://www.westfalen-blatt.de/OWL/Kreis ... e-gesperrt
Holzminden/Höxter (WB/iwas). Das ist der Hammer für alle Autofahrer und für den Schwerverkehr: Die B 83 zwischen Polle und Bodenwerder (Kreis Holzminden) soll ab Mai für mindestens sieben Jahre voll gesperrt werden. Grund sind die brüchigen Muschelkalkfelsen, die neu abgesichert werden müssen. Dadurch müssten Autofahrer Umwege von bis zu 45 Minuten in Kauf nehmen.

Die B 83 gilt als eine der Hauptverkehrsadern im Weserbergland.
Wegen der aktuellen Ith-Sperrung (wir berichteten) nutzen einige Autofahrer in Richtung Hannover die B 83 als Ausweichstrecke. Bereits 2017 wurde die Steilwand mit bis zu 80 Meter hohen Felsen, mit einem Laser gescannt.
Dabei wurde nach Angaben der zuständigen Landesbehörde für Straßenbau in Niedersachsen festgestellt, dass sich die Lage im Vergleich zu Messungen im Jahr 2011 verschlechtert habe. Damit könne die Landesbehörde die Verkehrssicherheit nicht mehr gewährleisten.
Die Muschelkalk is een soort van gesteente als ik het goed heb.

Uiteindelijk ziet het er naar uit dat de afsluiting niet 7 maar 4 jaar gaat duren:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... er178.html

In augustus moet het verkeer er weer langs kunnen...

Verder was er vanmorgen een groot ongeval op de A6 zo'n beetje nabij de grens van Bayern en Baden-Württemberg in de buurt van Crailsheim. Vrachtwagen door de middengeleider gebroken en frontaal in botsing gekomen met verkeer van de tegengestelde rijbaan (zowel auto's als een vrachtauto). 1 dode, 7 zwaargewonden en vervolgens meer dan 50 kilometer file als gevolg van de urenlange afsluiting (verspreid over beide richtingen).

BR bericht: https://www.br.de/nachrichten/bayern/vo ... ke,T8c1Hi4

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 17 jun 2022, 0:04

Vaak ontkomt 'men' maar dit keer was het hoogstwaarschijnlijk "raak."

Thema: geldautomaat opblazers. Vrijwel nachtelijks(e) kost bij onze oosterburen. Dan hier, dan daar.
Ditmaal (inmiddels gisteren rond 2:10) was het in Kroppach, een dorpje oostelijk van Altenkirchen / Westerwald, niet ver van de B414.

Gistermiddag viel een Golf Variant de Duitse politie op met blauw kenteken als in Nederlandse taxi. Op de A3 bij :AS: Siebengebirge de achtervolging ingezet en bij een spoorwegovergang met spoorbomen te Bonn-Beuel was het einde verhaal voor 4 van 5. Nog één is er voortvluchtig. Nogal opgeschaald gedurende de avond met 70 agenten, 30 wagens, speurhonden en 2 helikopters betrokken...

https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... ei100.html

^Zie de link voor de foto met de betreffende wagen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 17 jun 2022, 0:10

Uber chauffeur geboekt door de verdachten of zal de chauffeur in het complot zitten? :hahaHAHA:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 17 jun 2022, 9:02

Wie zal het zeggen...afgelopen nacht was er hoe dan ook een uitstapje naar Hessen (Lahnau-Dorlar).

https://www.ffh.de/nachrichten/hessen/m ... rengt.html

^Toch maar weer -waarschijnlijk- voor een -donkere- Audi gekozen...

Volgens Hessen nieuws was de knal zo hard dat de mensen het in delen van Wetzlar konden horen.

Met recht 'schering en inslag.' Letterlijk en figuurlijk.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 18 jun 2022, 7:31

Zo'n soort taxi kwam ik gistermiddag ook tegen op de A10 onder Berlijn. :o

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 jun 2022, 15:10

^^ dat zal dan toch geen zakelijke rit zijn.. lijkt mij (of het betreft koeriers werk?

Is het een privé rit..dan lijkt mij dat de bestuurder / eigenaar snel in de knel komt met de toegestane, 10% niet zakelijke kilometers per jaar dat fiscaal toegestaan is voor taxi's zonder dat de BPM teruggave terugbetaald mag worden (behoudens de 500 km. vrijstelling voor de bijtelling). Nu is een jaar of wat geleden de mogelijkheid om BPM terug te vragen voor taxivoertuigen afgeschaft.. maar voertuigen van daarvoor zullen dat voordeel wel hebben benut.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 jun 2022, 15:59

^^ 500 a 600km naar Berlijn, dus 1200km op en neer.
Denk dat de gemiddelde taxi eerder 120000km per jaar rijdt dan 12000. Is dus niet echt een probleem.