Het wel en wee op de wegen in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland
Dat is vanwege een kapotte voegovergang.
Kennelijk is dat nog steeds niet gerepareerd.
Zie ook: viewtopic.php?p=1232734#p1232734
Kennelijk is dat nog steeds niet gerepareerd.
Zie ook: viewtopic.php?p=1232734#p1232734
-
- expressweg

Svenlo
-
- expressweg
6 tot 32 maanden. Blijft DEsven_engelen schreef: ↑do 15 sep 2022, 21:58Jeetje hoe moeilijk is het nou om een kapotte voegovergang te vervangen
![]()

-
- autoweg
Ik had deze week weer het “genoegen” om een stukje door Duitsland te mogen sturen. Uiteraard weer de verplichte Vollsperrung en uren langer onderweg geweest op een simpel ritje naar Frankfurt. Ging om deze:
https://www.express.de/koeln/koeln-unfa ... ung-109123
Een volledige afsluiting van ruim 7 uur voor een ongeval met 3 personenauto’s
Terugweg op vrijdagavond was uiteraard ook dramatisch, met de A61 en A45 niet beschikbaar als alternatieven.
https://www.express.de/koeln/koeln-unfa ... ung-109123
Een volledige afsluiting van ruim 7 uur voor een ongeval met 3 personenauto’s

Terugweg op vrijdagavond was uiteraard ook dramatisch, met de A61 en A45 niet beschikbaar als alternatieven.
-
- verkeersader

'Vroegah' verheugde je je erop als een autorit naar of door Duitsland ging.
Nu is het iets waar ik allesbehalve naar uitkijk.
Het hoogst haalbare is een prettig gevoel achteraf. Dit indien de Baustellen meevielen, en je ook niet in een urenlange ongevalsfile bent beland.
-
- 2x5 autosnelweg

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x5 autosnelweg
Het is altijd drukker dan verwacht. Bij regen is het een mistdeken. En bij sommige wegrestaurants was de keuken gesloten om 18.00 uur.
Maar ik kon zondag op de A4 in Sachsen en Thüringen langdurig 130+ aanhouden.
Maar ik kon zondag op de A4 in Sachsen en Thüringen langdurig 130+ aanhouden.
-
- Moderator
Er is grote verkeershinder op de A3 en omgeving omdat er een tankauto met zoutzuur is verongelukt ten zuidoosten van Köln.
Omdat zowel de A61 als A45 dicht zijn maakt dit de A3 erg kwetsbaar voor lange-afstandsverkeer, de A59 neemt nu die taak op zich maar dat betekent afslaan op knooppunten die niet ontworpen zijn op dergelijke verkeersstromen.
Omdat zowel de A61 als A45 dicht zijn maakt dit de A3 erg kwetsbaar voor lange-afstandsverkeer, de A59 neemt nu die taak op zich maar dat betekent afslaan op knooppunten die niet ontworpen zijn op dergelijke verkeersstromen.
-
- 4x3 autosnelweg

Ik meen hoe dan ook wel grotere drukte op de A61 te zien vanochtend. Maar liever daar korte files en vanaf Dernbach een omweg dan aansluiten naar en over de A59!
-
- expressweg
Je kan nog van-naar de A45 via de A4 bij Köln en de A61 is toch ook gewoon te bereiken via Bonn?
-
- Moderator
Je kan nog via kronkelroutes er omheen, maar het feit staat dat de drie belangrijkste noord-zuid verkeersaders door West-Duitsland gelijktijdig grote problemen hebben. En de A3 is extra kwetsbaar doordat vanwege de afsluitingen van de A45 en A61 meer verkeer via die route om rijdt dan normaal. En dat is ook te zien in de grote congestie op wat normaal de rustigste ochtend van de week is.
-
- 4x3 autosnelweg
Je ziet aan de drukte dat zeker optie Bonn gevolgd wordt. En terecht punt over A4-A45, die naar mijn gevoel eigenlijk onder-gebruikt wordt op dit soort momenten. Maar lang verhaal kort: een stremming van de A3 kan het Rijnland eigenlijk niet hebben; de beschikbare alternatieven kunnen dat feitelijk niet opvangen.
Nu vind ik dat ook niet heel raar; zie wat er in Nederland gebeurt wanneer een A2 of A4 in de Randstad gestremd raakt. Maar ik geloof wel dat Nederland en bijvoorbeeld ook Frankrijk bepaald beter zijn in die stremming snel weer opheffen. Ook als er zoutzuur in het spel is.
Nu vind ik dat ook niet heel raar; zie wat er in Nederland gebeurt wanneer een A2 of A4 in de Randstad gestremd raakt. Maar ik geloof wel dat Nederland en bijvoorbeeld ook Frankrijk bepaald beter zijn in die stremming snel weer opheffen. Ook als er zoutzuur in het spel is.
-
- 2x2 autosnelweg
Lijkt mij ook. Twee weken geleden had ik een file waar ze een ongeluk aan het opruimen waren. Toen ik er langsreed waren ze eigenlijk net klaar, leek mij tenminste, maar uren later werd die locatie nog steeds in de verkeersinformatie genoemd met een even lange file. De doorstroming heeft gewoon totaal geen prioriteit in Duitsland.
-
- Moderator
Ongeval op de A1 bij Hagen, auto over de kop geslagen. De A1 was 10 uur lang (!) dicht.
https://www.wp.de/staedte/hagen/hagen-s ... 16035.html
https://www.wp.de/staedte/hagen/hagen-s ... 16035.html
-
- 2x2 autosnelweg
Afgelopen weekend naar Nederland gereden. Dat was via Frankrijk en Saarbrücken echt een verademing. Tot kort voor Trier op de A1 geen enkele wegwerkzaamheden, vervolgens 2 langere wegwerkzaamheden kort achter elkaar en dan weer niks tot het einde bij Kelberg. Dan binnendoor zonder poespas naar Blankenheim en vervolgens slechts 1 dalbrug met wegwerkzaamheden (1+1, korte file in de tegenrichting) ter hoogte van Bad Münstereifel, om vervolgens tot Köln (via A553-A555) niks te hebben. Alleen het laatste stuk A3 van Köln tot Oberhausen was afzien, vooral i.v.m. verkeersdrukte.
Wel opvallend dat de lange wegwerkzaamheden ten zuiden van Dreieck Moseltal op de A1 ook maar 1+1 rijstroken hebben. Schijnbaar is de capaciteit van de snelweg dermate laag, dat dit daar zonder grote problemen uit kan. Er was desnoods best wel plek voor een 2+2 systeem.
Wel opvallend dat de lange wegwerkzaamheden ten zuiden van Dreieck Moseltal op de A1 ook maar 1+1 rijstroken hebben. Schijnbaar is de capaciteit van de snelweg dermate laag, dat dit daar zonder grote problemen uit kan. Er was desnoods best wel plek voor een 2+2 systeem.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Ik ben nu vlakbij München. Valt op hoe weinig er nog hard gereden wordt. Een enkeling doet 160 of sneller. Het meest op de A8 Ulm - München, maar ook niet enorm veel.
Ik reed vorige maand ook de A1 vanuit Saarbrücken. Viel mij ook op hoe rustig het daar was doordeweeks. Recent zijn werkzaamheden afgerond in die regio waardoor je nu redelijk kan doorrijden daar
A45 en A7 zijn wel drama qua werkzaamheden.
Ik reed vorige maand ook de A1 vanuit Saarbrücken. Viel mij ook op hoe rustig het daar was doordeweeks. Recent zijn werkzaamheden afgerond in die regio waardoor je nu redelijk kan doorrijden daar
A45 en A7 zijn wel drama qua werkzaamheden.
-
- expressweg
Op de A3 wordt nog altijd wel stevig doorgereden tussen Wesel en de grens. Ik zat vanmiddag in een treintje dat met 160 het hele stuk heeft gereden.
Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Ik reed tussen 125 en 130 op de teller. Meestal haalt dan iedereen je in, maar dit keer viel het mij op dat ik voortdurend anderen aan het inhalen was. Er lijkt toch wel een effect van de benzineprijzen of energiebesparing dat men minder snel rijdt.
Benzine is in Duitsland wel 30 cent duurder geworden per 1 september, dat speelt denk ik een rol. E10 heb nog een paar keer voor € 1,79 gezien maar een beetje service station zit dichter tegen de 2 euro aan.
Benzine is in Duitsland wel 30 cent duurder geworden per 1 september, dat speelt denk ik een rol. E10 heb nog een paar keer voor € 1,79 gezien maar een beetje service station zit dichter tegen de 2 euro aan.
-
- expressweg
-
- Moderator
De A480 bij het Kreuz Wetzlar is één van de kortste Autobahnen in Duitsland. En zelfs daar is een baustelle 
Vandaag wat nieuwe stukken gereden, de A8 Ulm - München, de A96 in München en de hele A95. De A95 is erg mooi zo de Alpen in, al is tweederde een jungle.
Over de Königin der Autobahnen gesproken, de A3 Aschaffenburg - Würzburg verdient die titel veel meer dan de A45. Een mooi stukje rijden is dat.
Op de A3 bij Aschaffenburg nog bijna een zwaar ongeluk gezien, bij free flow verkeer stond op de linkerrijstrook ineens een auto stil. Een Audi bestuurder zag dat ondanks vrij zicht pas echt op het laatste moment en klapte er net niet met 140 op.
Vandaag wat nieuwe stukken gereden, de A8 Ulm - München, de A96 in München en de hele A95. De A95 is erg mooi zo de Alpen in, al is tweederde een jungle.
Over de Königin der Autobahnen gesproken, de A3 Aschaffenburg - Würzburg verdient die titel veel meer dan de A45. Een mooi stukje rijden is dat.
Op de A3 bij Aschaffenburg nog bijna een zwaar ongeluk gezien, bij free flow verkeer stond op de linkerrijstrook ineens een auto stil. Een Audi bestuurder zag dat ondanks vrij zicht pas echt op het laatste moment en klapte er net niet met 140 op.
-
- 2x5 autosnelweg
Ja, dat stuk Aschaffenburg - Würzburg is een verademing nu het integraal 2x3 en 3+4 is 

-
- 2x2 autosnelweg
Daar herken ik me wel in. Eigenlijk had ik altijd de indruk dat juist in Bayern deels nog wel doorgereden wordt, maar ook dat is veel minder geworden. Op de A5 tussen pakweg Gießen en Offenburg wordt op de 2x3 stukken best deels nog flink doorgereden, maar boven de 200 is het ook zelden. Dat kan overdag ook nauwelijks. Zelfs op het 2x4 stuk tussen Frankfurt en Darmstadt wordt best nog wel door diversen 160-180 gereden, maar daarboven tref je zelden aan.
Absoluut! Beide snelwegen zijn niet meer fatsoenlijk te berijden. De A45 was altijd wel in het beeld van "vervelende" snelweg, maar de A7 hoort daar inmiddels net zo goed bij helaas.
Ja, maar is 160 nu echt zo snel? Het is zondermeer stevig doorrijden, maar ook nog lang weer geen 200. Nu rij ik niet vaak naar Nederland, maar ik kom dan altijd wel over de Hollandlinie. Heb daar in de laatste jaren geen enkele echte hardrijder met NL-kenteken meer gezien. Is natuurlijk een momentopname, maar ook elders in Duitsland vind ik dat met hardrijdende Nederlanders uiterst meevallen.sven_engelen schreef: ↑di 04 okt 2022, 14:35 Op de A3 wordt nog altijd wel stevig doorgereden tussen Wesel en de grens. Ik zat vanmiddag in een treintje dat met 160 het hele stuk heeft gereden.
De A95 is richting zuiden inderdaad fraai, met uitzicht op de bergen. In noordelijke richting is het eerste stukje van Eschenlohe tot Großweil nog wel aardig, maar daarna niks meer aan. Eindelijk wordt ondertussen ook aan het einde van de A95 weer gebouwd voor de Auerbergtunnel. Nu de Tunnel Oberau klaar is, is dat min of meer tot Garmisch-Partenkirchen de enigste missing link. Ik reed er twee weken terug ook langs van Mittenwald naar Eschenlohe. Ben benieuwd of ze ooit de B2n dan ook tot Garmisch omnummeren naar A95, want het wordt dan een doorgaande 2x2 verbinding.
Overigens moet men dan nog wel nodig wat aan de route door Garmisch en Partenkirchen doen. Dat is een chaos. Maar ook daar zijn natuurlijk tunnels gepland of al dan niet in aanbouw. Als dat ooit geheel klaar is, ben ik benieuwd of zo'n route nog wat verkeer van de A8-A93 via Rosenheim en Kufstein wegsnoept.
Dat is inderdaad nu met 2x3 rijstroken inderdaad een fraai stukje snelweg geworden. Dat vond ik vroeger met 2x2 echter niks aan. Dat was toen ook nog een erg dichte jungle. Dat hebben ze bij de ombouw volledig aangepast. Ik vind het richting Singen (A81) ook ideaal, i.p.v. de vervelende A6 tussen Walldorf en Heilbronn of de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- autoweg
Hoe staat het eigenlijk in Lüdenscheid met die brug in de A45? Ik zit op google maps op dit moment niet gek veel langzaam verkeer. Doen ze daar nog wat qua bouwen?
En doordat daar nu toch geen doorgaand verkeer rijdt lijkt het me een uitgelezen moment om veel projecten aan te pakken, dus dat het daar nu helemaal drama is qua werkzaamheden kan ik me indenken.
En doordat daar nu toch geen doorgaand verkeer rijdt lijkt het me een uitgelezen moment om veel projecten aan te pakken, dus dat het daar nu helemaal drama is qua werkzaamheden kan ik me indenken.
-
- 2x3 autosnelweg

https://www1.wdr.de/nachrichten/westfal ... d-100.html
De brug zou op 18 december, in verband met de noodzakelijke voorbereidingstijd, worden opgeblazen. Dat gaat echter niet door omdat er kennelijk fouten zijn gemaakt bij de aanbesteding. De sloop vindt daarom pas volgend jaar plaats, een datum is nog onbekend. Pas als de brug gesloopt is, start de aanbesteding voor de bouw van een nieuwe brug. En we weten dat de Duitsers daar graag twee of drie jaar voor uittrekken, maar er dan in werkelijkheid jaren langer over doen.
Kortom: de inwoners van Lüdenscheid en omgeving zitten zeker nog minimaal vijf jaar, en vrijwel zeker nog langer, zonder een nieuwe dalbrug.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Ik herinner me de A45 al als een aaneenschakeling van “werk”zaamheden vóór de afsluiting van deze brug. Eigenlijk ter hoogte van ieder viaduct versmallingen/beperkingen.
-
- Moderator
Dat klopt, en dat is nog steeds zo. Als je bij Lüdenscheid de A45 weer op rijdt richting zuiden kom je direct in een baustelle. En binnen 10 kilometer volgen er nog twee.
Na Gießen is het weinig problematisch, nog wel een baustelle bij het Hanauer Kreuz. En een slechte brug over de Main.
Na Gießen is het weinig problematisch, nog wel een baustelle bij het Hanauer Kreuz. En een slechte brug over de Main.
-
- 2x2 autosnelweg
Heb de indruk dat op de typische tijden dat de kaaskoppenoptocht onderweg is de snelheid lager ligt, maar met onrustiger verkeer. Met af en toe een malloot of een paar malloten die perse 200+ menen te moeten rijden terwijl de omstandigheden dat niet toelaten, ze moe zijn en ze er ook geen ervaring mee hebben omdat ze rondom huis zelden boven de 100 a 120 komen. Terwijl op andere tijden met hogere snelheid kalmer gereden wordt.SnarfFlevoland schreef: ↑wo 05 okt 2022, 9:47Ja, maar is 160 nu echt zo snel? Het is zondermeer stevig doorrijden, maar ook nog lang weer geen 200. Nu rij ik niet vaak naar Nederland, maar ik kom dan altijd wel over de Hollandlinie. Heb daar in de laatste jaren geen enkele echte hardrijder met NL-kenteken meer gezien. Is natuurlijk een momentopname, maar ook elders in Duitsland vind ik dat met hardrijdende Nederlanders uiterst meevallen.sven_engelen schreef: ↑di 04 okt 2022, 14:35 Op de A3 wordt nog altijd wel stevig doorgereden tussen Wesel en de grens. Ik zat vanmiddag in een treintje dat met 160 het hele stuk heeft gereden.
160 is op zich een gemoedelijke kruissnelheid, lekker vlot maar niet echt hard, vind ik.
Wat je ziet is overigens afhankelijk van je eigen snelheid, je komt namelijk vooral mensen met andere snelheden tegen (de groep met dezelfde snelheid rijdt met je mee).
-
- 2x2 autosnelweg
Terug ook via Saarbrücken gereden. Opvallend: Het stuk A3 door het Ruhrgebied had in de ochtend geen congestie, terwijl verderop bij Montabauer en Frankfurt wel files werden gemeld. En ook de A1 langs Köln was prima te berijden. Vervolgens nog getwijfelt tussen A61-A65-B9 naar de Franse A35, maar dan alsnog weer voor de A1 richting Trier en Saarbrücken gekozen. Die keuze was dan ook een uiterst prettige. Ook doordeweeks is het stuk A1 tussen Kelberg en Saarbrücken eigenlijk bijzonder rustig. Daar kan je overdag nog echt wat op hogere snelheden rijden (als je dat wilt). Met slechts twee wegwerkzaamheden schiet het daar ouderwets lekker op. Een mooie stukje Duitsland vind ik het daar altijd wel in Rheinland-Pfalz en het Saarland.
Het eerste stuk OWN aan het einde van de A1 bij Blakenheim is richting Gerolstein nog best druk bereden, maar eenmaal Ahrhütte voorbij was het opvallend rustig. Schijnbaar toch niet zoveel mensen die tussen beide uiteindes van de A1 rijden. Zowel op de heen als terugweg was dat mijn indruk. Toch vind ik de omweg via de B54 en A60 langs Prüm langer duren. Vanuit het noorden wordt de route binnendoor ook niet bewegwijzerd, vanuit het zuiden echter wel.
Mijn navigatie vond de A1 aanhouden tot het einde bij Saarbrücken het snelste, maar toen stond daar net een ambulance het verkeer op te houden om een onwel geworden persoon uit de tram te halen. Moest 5-10 minuten gewacht worden. In principe is het via de A623 sneller/makkelijker naar de A620.
Tegenwoordig is de Franse N61 tussen Kleinblittersdorf / Grosbliederstroff en de Franse A4 geheel 2x2 uitgebouwd. Voorheen was alleen het eerste stuk langs Saargemünd 2x2. Er reden daar best nog wat mensen van verder weg. Zwitsers, Belgen, de nodige Duitsers en Luxemburgers en ook een Nederlander. Schijnbaar wordt de doorsteek tussen Saarbrücken en de Franse A4 richting Strasbourg nog best door aardig wat transitverkeer gebruikt.
Het eerste stuk OWN aan het einde van de A1 bij Blakenheim is richting Gerolstein nog best druk bereden, maar eenmaal Ahrhütte voorbij was het opvallend rustig. Schijnbaar toch niet zoveel mensen die tussen beide uiteindes van de A1 rijden. Zowel op de heen als terugweg was dat mijn indruk. Toch vind ik de omweg via de B54 en A60 langs Prüm langer duren. Vanuit het noorden wordt de route binnendoor ook niet bewegwijzerd, vanuit het zuiden echter wel.
Mijn navigatie vond de A1 aanhouden tot het einde bij Saarbrücken het snelste, maar toen stond daar net een ambulance het verkeer op te houden om een onwel geworden persoon uit de tram te halen. Moest 5-10 minuten gewacht worden. In principe is het via de A623 sneller/makkelijker naar de A620.
Tegenwoordig is de Franse N61 tussen Kleinblittersdorf / Grosbliederstroff en de Franse A4 geheel 2x2 uitgebouwd. Voorheen was alleen het eerste stuk langs Saargemünd 2x2. Er reden daar best nog wat mensen van verder weg. Zwitsers, Belgen, de nodige Duitsers en Luxemburgers en ook een Nederlander. Schijnbaar wordt de doorsteek tussen Saarbrücken en de Franse A4 richting Strasbourg nog best door aardig wat transitverkeer gebruikt.