Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2023, 17:07

duikgek89 schreef: ma 27 mar 2023, 22:44In principe is het zicht genoeg om 170-180 te rijden, met meer dan dat wacht ik tot na het bos. Richting NL zie je de grens van zover af liggen dat je ook vanaf 220 nauwelijks moet remmen maar kunt laten uitrollen; hooguit bij de :A1-100: iets corrigeren (of iets meer remmen als je dacht dat de pit-limiter op de echte grens pas aan moest).
Dat jij aangeeft dat je dat stuk met 170-180 rijdt, maar dat je ook tot na het bos wacht om het gas nog verder in te trappen, geeft ergens ook wel aan dat dit eerste stukje vlak na de grens toch even een tikje anders is dan wat daarna volgt. Het is een combinatie van heel kleine, subtiele factoren: een flauwe helling, een brug, het bos, wegdek dat beduidend minder goed is dan aan de Nederlandse zijde van de grens, en een flinke wijziging in verkeersregels waar een stukje gewenning bij komt kijken. Voor een ieder die vaak de grens passeert en dit stukje weg kent niet echt een probleem, voor Nederlanders die hier niet vaak rijden en bij het bord Duitsland denken: Mooi, nu kan het gas er vol op kan dat soms wel problematisch worden. Maar goed, dan kom je wellicht al meer op het terrein van verkeerspsychologie en hoe de weggebruiker dit stuk wegen en de overgang van de Nederlandse A12 naar de Duitse A3 beleeft.

De andere kant op is het ook voor mij gevoelsmatig minder een probleem, dat ben ik met je eens.
Verder lijkt het me niet de verantwoordelijkheid van de Duitse overheid om Nederlanders aan/met een normale snelwegsnelheid te moeten laten wennen
In principe ben ik het niet oneens met je, maar elke wegbeheerder draagt wel een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de weg zo veilig mogelijk is voor elke weggebruiker. Je houdt rekening met de verkeersregels en de locatiespecifieke omstandigheden. Ik zeg niet dat er per se iets aan de weg moet veranderen, maar of het verstandig is dat dit eerste stukje al vrij is van een Vmax... Ik kom er misschien niet zo vaak langs als jij, maar vermoedelijk wel vaker dan de meeste anderen op dit forum en ik ken het ook goed. Mijn persoonlijke mening is dat het niet verkeerd zou zijn om hier een kleine tussenstap in te bouwen met Vmax 130 voor de eerste paar km door het bos. In ieder geval in de richting Oberhausen. Vooropgesteld: ik gun iedereen die zo hard wil rijden als dat kan die vrijheid, als de weg er geschikt voor is. Wat betreft dit specifieke stukje weg van zo'n 4 km ben ik persoonlijk van mening dat er een paar zaken zijn die de weg hier suboptimaal maken en waarbij je je zou moeten afvragen of Freie Fahrt hier gelijk vanaf de grens zou moeten kunnen, of dat het beter is er eventjes mee te wachten.
en ik geloof ook niet dat die 2 minuten echt verschil maken. Het is de Nederlandse overheid die op snelwegen een OWN-bubeko snelheid doordramt; schaf die bullshit gewoon af. En daarna misschien een idee om met de rest van het betuttelen ook te kappen; de laatste statistieken die op het forum ergens voorbij kwamen bevestigen niet dat het werkt, terwijl de rijvaardigheid slechter en slechter blijkt te worden.
Dit is een wat andere discussie. Ik ben het met je eens dat de maximumsnelheid in Nederland ook overdag best terug kan naar 130, maar ik denk dat ook in die situatie een kleine maatregel aan de Duitse zijde van de grens niet verkeerd zou zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 28 mar 2023, 17:15

Pino schreef: di 28 mar 2023, 16:33 Ik denk dat we beter kunnen concluderen dat we van mening verschillen
Dat wisten we tien discussies geleden eigenlijk ook al.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 28 mar 2023, 19:02

Er zijn veel variabelen waarmee je rekening moet houden als je beduidend sneller wilt rijden dan normaal. Uiteraard het voertuig, dat moet in uitstekende conditie zijn. Niet alleen de banden (profiel!), maar ook remmen, stuurinrichting etc.

En verder: de weg en de weginrichting. Snel rijden op een provinciale weg is gevaarlijker dan op een autosnelweg. Een provinciale weg is smaller, je hebt te maken met directe tegenliggers, eventueel bomen en erftoeritten, minder uitwijkmogelijkheden en minder werkruimte.

- Tegenliggers op een weg met gescheiden rijbanen zijn "indirecte tegenliggers"
- Werkruimte: ruimte die je kunt gebruiken om uit te wijken of om andere voertuigen voorbij te gaan. Bijvoorbeeld een voorsorteervak, een busbaan of een verdrijvingsvak. Ik hoef er denk ik niet bij te zeggen dat het onjuiste gebruik of zelfs het gebruik op zich niet is toegestaan. ;)

Dan de weersomstandigheden (droog, regen, hagel, sneeuw) en de weg zelf. Is die nat of droog? Enzovoort.

De belangrijkste factor ben jij: de chauffeur. Je bent altijd in staat het voertuig te beheersen en onder controle te houden. Ook bij 230 km/h. Je weet wat je doet en vooral ook wat je niet moet doen. Nat wegdek? Regen? Gas los!

Kortom: snel rijden moet je leren. Dat kan bij de politie, maar ook bij een erkende rijschool die gevorderde rijopleidingen aanbiedt. :)

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » di 28 mar 2023, 21:08

^^ Ik zou niet gas (abrupt) los adviseren bij regen(plassen). Dit kan juist onverwachte onbalans in de auto brengen waarna een schuiver snel gemaakt is. Gas terug nemen is wel een goed advies. ;)

Als ik het onderstaande zo lees..
(..)Drie van de vier slachtoffers waren buiten de auto. Het is gewoon een ongelooflijke samenloop van omstandigheden geweest."(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/355906 ... hNDCL36d94

... dan denk ik dat de aangereden personen écht op de verkeerde plaats op het verkeerde moment waren. Helaas was de geleiderail niet meer in tact om achter te schuilen, qua bescherming, zo te zien..

Zoals in dit draadje al eerder is geschreven: de derde Porsche kan uit schrik (van het zien van dit ongeval) het gas abrupt los gelaten hebben.. óp een waterplas en toen aan de glij ging en precies bij de slachtoffers uit moest komen. :(

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » di 28 mar 2023, 21:38

Hajo schreef: di 28 mar 2023, 19:02 De belangrijkste factor ben jij: de chauffeur. Je bent altijd in staat het voertuig te beheersen en onder controle te houden. Ook bij 230 km/h. Je weet wat je doet en vooral ook wat je niet moet doen. Nat wegdek? Regen? Gas los!
Nog beter is om snelheden boven de 160 km/u even lekker op een circuit te doen en niet op een openbare snelweg.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 28 mar 2023, 22:07

Coen Tunnel schreef: di 28 mar 2023, 17:07 De andere kant op is het ook voor mij gevoelsmatig minder een probleem, dat ben ik met je eens.
Ik herken dat ook wel. Kom daar toch vaker aan met wat hogere snelheid en neem dan rustig gas terug naar zo 120 in de laatste kilometer voor de grens. Dat suggereert toch wel heel sterk dat de naweeën van de drukte van Arnhem -het genoemde plekje zoeken- een grotere rol speelt dan alignement of omgeving. Richting grens heb je dat effect trouwens ook wel een beetje na Kreuz Oberhausen, maar naar mijn gevoel minder sterk.
elke wegbeheerder draagt wel een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de weg zo veilig mogelijk is voor elke weggebruiker. Je houdt rekening met de verkeersregels en de locatiespecifieke omstandigheden.
Waarbij verkeersregels (en dus ook plaatselijke geboden/verboden) zijn ingericht aan de uiterst conservatieve kant. Het argument “in de grote meerderheid van de gevallen gaat het vanzelf goed” heeft beperkte waarde wanneer wordt geredeneerd vanuit dat zeldzame geval dat het goed mis gaat. Als dat niet is om onschuldige passagiers of buiten hun schuld aangereden personen te beschermen, dan ergens ook wel om mensen die welwillend zijn maar risico’s van hun gedrag niet goed inschatten tegen zichzelf te beschermen (een soort nudging). En dat is dan maar jammer voor die Mister Perfect die nooit iemand in gevaar brengt, zelfs in onverwachte situaties altijd adequaat reageert en alleen maar snel op zijn bestemming wil zijn. Dat is in zo ongeveer de hele westerse wereld het kader waaraan wordt getoetst - er is vast een expert die het preciezer onder woorden kan brengen. Als je het toepast op deze context, denk ik dat je richting Oberhausen wel een case kunt maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 28 mar 2023, 23:44

Hajo schreef: di 28 mar 2023, 19:02De belangrijkste factor ben jij: de chauffeur. Je bent altijd in staat het voertuig te beheersen en onder controle te houden. Ook bij 230 km/h. Je weet wat je doet en vooral ook wat je niet moet doen. Nat wegdek? Regen? Gas los!

Kortom: snel rijden moet je leren. Dat kan bij de politie, maar ook bij een erkende rijschool die gevorderde rijopleidingen aanbiedt. :)
Heel veel daarvan is ook ervaring en routine. Als je weinig rijervaring hebt, of zelfs met veel kilometers op je CV niet vaak sneller dan 100 rijdt en zelden boven 120; dan is het absoluut een extreem slecht idee om in een land waar je niet bekend bent ineens heel hard te gaan rijden; zeker niet als de omstandigheden niet perfect zijn.

Als je regelmatig op de autobaan onderweg bent en je rijervaring met hogere snelheden langzaam opbouwt, is het een hele andere discussie. Toen ik 18 was reed ik meestal maar 140 a 150; uitgezonderd de A57 waar ik dan misschien eens 160 deed op zondagochtend.
Eens dat comfortabel werd en ik ook het idee had wat lastigere situaties meegemaakt en goed afgehandeld te hebben; ben ik dat langzaam wat gaan opvoeren.
sven_engelen schreef: di 28 mar 2023, 21:38
Hajo schreef: di 28 mar 2023, 19:02 De belangrijkste factor ben jij: de chauffeur. Je bent altijd in staat het voertuig te beheersen en onder controle te houden. Ook bij 230 km/h. Je weet wat je doet en vooral ook wat je niet moet doen. Nat wegdek? Regen? Gas los!
Nog beter is om snelheden boven de 160 km/u even lekker op een circuit te doen en niet op een openbare snelweg.
Niet bedoeld om je aan te vallen, maar gewoon nieuwsgierig: Waarop baseer je die 160km/h? Waarom niet 150 of 170? Of wellicht 140 of 180?
Pino schreef: di 28 mar 2023, 22:07Mister Perfect die nooit iemand in gevaar brengt, zelfs in onverwachte situaties altijd adequaat reageert en alleen maar snel op zijn bestemming wil zijn.
Zo'n mindset is heel gevaarlijk, zeker op hoge snelheid. Niemand is foutloos. Ik niet, van Hajo weten we ook dat hij ondanks al z'n politie-opleidingen niet compleet foutloos is, niemand.
De crux is snappen en accepteren dat je fouten kunt maken en dat andere fouten kunnen maken; dan kun je daar namelijk rekening mee houden.

Ook met 200, mag je niet denken dat je geen fouten maakt of mag maken. Je moet er vanuit gaan dat je wel foutjes kunt maken; dus moet je zorgen dat je werkruimte hebt, dat je niet op het randje van je kunnen en op het randje van de beschikbare grip zit. Waarbij de marges die je neemt passen bij de mogelijke foutjes die jij maakt, bovenop de blunders die anderen kunnen maken.

Dat nu zo uitschrijvende snap ik ook echt jouw perspectief wel, er zijn genoeg bestuurders die alleen maar stompzinnig gas kunnen geven en over zulke dingen totaal niet nadenken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Palance » wo 29 mar 2023, 6:08

Je moet gewoon sowieso niet aan die 200 beginnen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » wo 29 mar 2023, 8:46

duikgek89 schreef: di 28 mar 2023, 23:44 Dat nu zo uitschrijvende snap ik ook echt jouw perspectief wel, er zijn genoeg bestuurders die alleen maar stompzinnig gas kunnen geven en over zulke dingen totaal niet nadenken.
Je hebt natuurlijk de echte hufters die je met geen enkele limiet zult stoppen. Voordeel van een limiet is dan vooral dat je makkelijker achter ze aan kunt. Je hoeft geen gevaarzetting of zoiets te bewijzen.

De groepen eronder, dat is een hellend vlak. De Mister Perfect die ik noemde, die zoals jij terecht zegt echt wel foutjes maakt maar voor precies die foutjes genoeg marge inbouwt, is de beste chauffeur die je kunt krijgen, maar tegelijkertijd geen maatman waarop je de verkeersregels en plaatselijke geboden mag inrichten. Het is altijd ingericht op zwakkere broeders en zusters: mensen die onvoldoende nadenken of gewoon niet zo goed zijn in risico’s inschatten.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » wo 29 mar 2023, 9:51

duikgek89 schreef: di 28 mar 2023, 23:44
sven_engelen schreef: di 28 mar 2023, 21:38
Hajo schreef: di 28 mar 2023, 19:02 De belangrijkste factor ben jij: de chauffeur. Je bent altijd in staat het voertuig te beheersen en onder controle te houden. Ook bij 230 km/h. Je weet wat je doet en vooral ook wat je niet moet doen. Nat wegdek? Regen? Gas los!
Nog beter is om snelheden boven de 160 km/u even lekker op een circuit te doen en niet op een openbare snelweg.
Niet bedoeld om je aan te vallen, maar gewoon nieuwsgierig: Waarop baseer je die 160km/h? Waarom niet 150 of 170? Of wellicht 140 of 180?
Afgeronde 20% marge op vAdvies. Als je tot 20% over de vAdvies rijdt in Duitsland wordt jou de schuld niet automatisch toegekend. 20% is zo'n 156 km/u. Met foutmarge meting van 3% zou je op ongeveer 160 uitkomen. Als er dan een ongeluk plaatsvindt ben je verzekeringstechnisch dus nog niet fout. Bij alles erboven wel. Dat risico moet je niet willen nemen op de openbare weg.
Svenlo

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » wo 29 mar 2023, 10:58

sven_engelen schreef: wo 29 mar 2023, 9:51
Afgeronde 20% marge op vAdvies. Als je tot 20% over de vAdvies rijdt in Duitsland wordt jou de schuld niet automatisch toegekend. 20% is zo'n 156 km/u. Met foutmarge meting van 3% zou je op ongeveer 160 uitkomen. Als er dan een ongeluk plaatsvindt ben je verzekeringstechnisch dus nog niet fout. Bij alles erboven wel. Dat risico moet je niet willen nemen op de openbare weg.
Ook niet automatisch. Pas nog dashcamfilmpjes gezien waar iemand die 200+ rijdt iemand aanrijdt die naar links komt omdat er voor die persoon iemand naar links komt. Die persoon zei nog "ik had je wel gezien maar ik moest naar links" en kreeg 100% schuld.

Ook een ander filmpje waar iemand naar links komt om in te halen, de hardrijder wijkt uit naar rechts en rijdt de auto die rechts rijdt aan. Degene die naar links kwam kreeg ook 100% schuld en moest ook alle schade betalen die de hardrijder toebracht aan de auto en persoon op rechts.

Beide op ongelimiteerde stukken waar dus 200+ gereden werd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 29 mar 2023, 11:35

^^ Die 20% is geen vaste regel; ik heb daar tenminste nooit hele harde bronnen over gevonden. In principe is naarmate de V_advies meer overschreden wordt, de kans groter dat je een deelschuld krijgt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 29 mar 2023, 11:49

Egbert schreef: wo 29 mar 2023, 10:58 Ook niet automatisch. Pas nog dashcamfilmpjes gezien waar iemand die 200+ rijdt iemand aanrijdt die naar links komt omdat er voor die persoon iemand naar links komt. Die persoon zei nog "ik had je wel gezien maar ik moest naar links" en kreeg 100% schuld.

Ook een ander filmpje waar iemand naar links komt om in te halen, de hardrijder wijkt uit naar rechts en rijdt de auto die rechts rijdt aan. Degene die naar links kwam kreeg ook 100% schuld en moest ook alle schade betalen die de hardrijder toebracht aan de auto en persoon op rechts.

Beide op ongelimiteerde stukken waar dus 200+ gereden werd.
Heb je daar een bron van? Niet dat ik er persé aan twijfel, maar het zou me erg interesseren. Gebruikelijk is toch wel een deelschuld op die snelheden. Bedenk ook dat er een verschil zit tussen strafrechtelijke schuld en die van de verzekering. Ook al spreekt de politie / justitie je geen schuld toe, de autoverzekering kan daar bij 200+ snelheden anders over denken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » wo 29 mar 2023, 11:53

SnarfFlevoland schreef: wo 29 mar 2023, 11:49
Egbert schreef: wo 29 mar 2023, 10:58 Ook niet automatisch. Pas nog dashcamfilmpjes gezien waar iemand die 200+ rijdt iemand aanrijdt die naar links komt omdat er voor die persoon iemand naar links komt. Die persoon zei nog "ik had je wel gezien maar ik moest naar links" en kreeg 100% schuld.

Ook een ander filmpje waar iemand naar links komt om in te halen, de hardrijder wijkt uit naar rechts en rijdt de auto die rechts rijdt aan. Degene die naar links kwam kreeg ook 100% schuld en moest ook alle schade betalen die de hardrijder toebracht aan de auto en persoon op rechts.

Beide op ongelimiteerde stukken waar dus 200+ gereden werd.
Heb je daar een bron van? Niet dat ik er persé aan twijfel, maar het zou me erg interesseren.
Situatie 1: 1:00 - 3:10
Situatie 2: 4:24 - 5:20
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door brytje008 » wo 29 mar 2023, 11:56

duikgek89 schreef: di 28 mar 2023, 23:44 Dat nu zo uitschrijvende snap ik ook echt jouw perspectief wel, er zijn genoeg bestuurders die alleen maar stompzinnig gas kunnen geven en over zulke dingen totaal niet nadenken.
Maar dit komt natuurlijk om 99% van de automobilisten zich een betere chauffeur vindt dan een ander. Ik ben in mijn leven pas letterlijk 1 iemand tegen gekomen die zei 'auto rijden is gewoon niet mijn grootste talent' dat is mijn buurman. Staat ook wel flink te stuntelen bij het file parkeren. :rofl2: De meeste mensen overschatten zich zelf zo schromelijk in het verkeer.

Kijk maar is op verjaardagen, daar wordt altijd wel over drukte op de weg gepraat en hoe belachelijk 'andere' zich wel niet gedragen in het verkeer. Maar mensen praten dan vaak zo, dat ze er automatisch vanuit gaan dat ze in de catogorie 'goede automobilisten' vallen.
Touren is rough so you got to be tough

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 29 mar 2023, 12:06

keokiracer schreef: wo 29 mar 2023, 11:53 Situatie 1: 1:00 - 3:10
Situatie 2: 4:24 - 5:20
Dank voor de hulp! Ja, bij zulke video's weet je nooit wat het echte verhaal is geweest, of dat de hardrijders toch niet de gehele waarheid aan de uploader hebben verteld om een rechtvaardigheidsgevoel bij de kijkers te krijgen. Officiële documenten zie je er helaas nergens bij. Waarschijnlijk is het vooral afhankelijk van de politie, rechter, deelstaat of autoverzekering hoe de schuldvraag opgelost wordt.

Ik wil m'n handen niet in onschuld wassen: Heb zelf in de jaren dat ik in Duitsland woonde altijd, mits het kon, flink doorgereden en doe dat nog steeds als ik er kom. Echter ben ik ook in diverse situaties geweest, waarvan ik achteraf moet zeggen: Geluk gehad. En ik was me er altijd van bewust, dat je boven de adviessnelheid zomaar een deelschuld kan krijgen, in ieder geval van de verzekering. Zeker bij snelheden rond de 200 km/h.

Het gevaarlijkste aan hardrijden is wel steeds meer spontaan opdoemende snelheidslimieten. Als je met 200 aan komt stuiven, moet je op diverse plekken flink in de ankers, om niet geflitst te worden. En dan zit je op hoge snelheden zomaar een maand zonder rijbewijs.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door nederland24 » wo 29 mar 2023, 12:09

In Duitsland is de adviessnelheid op de Autobahn 130km/u. Dat betekent dat 130km/u als een veilige snelheid wordt gezien op basis van bijvoorbeeld het wegontwerp. Als je als automobilist sneller wilt rijden dan die snelheid dan moet je rekening houden dat er weggebruikers zijn die niet harder willen rijden dan 130km/u. Dat betekent dat je voertuig op tijd moet kunnen afremmen naar die snelheid en dat je andere weggebruikers de ruimte geeft om in te voegen of een inhaal manoeuvre te maken. Iedereen heeft namelijk recht om op een veilige manier gebruik te maken van de Autobahn.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » wo 29 mar 2023, 12:25

keokiracer schreef: wo 29 mar 2023, 11:53 Situatie 1: 1:00 - 3:10
Situatie 2: 4:24 - 5:20
Ik twijfel eraan of deze twee echt gelijk hebben gehad. In beide situaties houdt de dashcammer geen rekening met de wegsituatie. (ik praat het gedrag van de linksgooiers trouwens niet goed, die hadden gewoon uit hun doppen moeten kijken) In situatie 1 is het gewoon veel te druk om op de linkerrijstrook 200+ te rijden en in situatie 2 is de bocht niet overzichtelijk genoeg om 200+ te rijden. Dat zal de rechter vast en zeker meegenomen in zijn beoordeling.
Egbert schreef: wo 29 mar 2023, 10:58
sven_engelen schreef: wo 29 mar 2023, 9:51
Afgeronde 20% marge op vAdvies. Als je tot 20% over de vAdvies rijdt in Duitsland wordt jou de schuld niet automatisch toegekend. 20% is zo'n 156 km/u. Met foutmarge meting van 3% zou je op ongeveer 160 uitkomen. Als er dan een ongeluk plaatsvindt ben je verzekeringstechnisch dus nog niet fout. Bij alles erboven wel. Dat risico moet je niet willen nemen op de openbare weg.
Ook niet automatisch. Pas nog dashcamfilmpjes gezien waar iemand die 200+ rijdt iemand aanrijdt die naar links komt omdat er voor die persoon iemand naar links komt. Die persoon zei nog "ik had je wel gezien maar ik moest naar links" en kreeg 100% schuld.

Ook een ander filmpje waar iemand naar links komt om in te halen, de hardrijder wijkt uit naar rechts en rijdt de auto die rechts rijdt aan. Degene die naar links kwam kreeg ook 100% schuld en moest ook alle schade betalen die de hardrijder toebracht aan de auto en persoon op rechts.

Beide op ongelimiteerde stukken waar dus 200+ gereden werd.
Er is voor zo ver ik weet geen harde wet die dat beschrijft maar ik heb mijn bron hiervan waarbij in een situatie, de 20% werd aangehaald. https://www.haufe.de/recht/weitere-rech ... 14542.html
Svenlo

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door janneman » wo 29 mar 2023, 14:32

nederland24 schreef: wo 29 mar 2023, 12:09 In Duitsland is de adviessnelheid op de Autobahn 130km/u. Dat betekent dat 130km/u als een veilige snelheid wordt gezien op basis van bijvoorbeeld het wegontwerp. Als je als automobilist sneller wilt rijden dan die snelheid dan moet je rekening houden dat er weggebruikers zijn die niet harder willen rijden dan 130km/u. Dat betekent dat je voertuig op tijd moet kunnen afremmen naar die snelheid en dat je andere weggebruikers de ruimte geeft om in te voegen of een inhaal manoeuvre te maken. Iedereen heeft namelijk recht om op een veilige manier gebruik te maken van de Autobahn.
Dit zelfde zou je terug kunnen brengen naar de NL situatie.
Niet iedereen wil 130 als de v max 100 is overdag.
Mensen die nog net geen 100 rijden zijn dan ook geen gevaar op de weg.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » wo 29 mar 2023, 14:39

Prima als de vMax 100 is maar in Nederland geldt het zelfde als in Duitsland: Stay the f**k in the right lane. Inhalen? Trek door en ga als de bliksem weer terug.
Svenlo

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door nederland24 » wo 29 mar 2023, 16:32

^^ Als de V-max 100km/u is, is het niet verplicht om harder te rijden dan 100km/u bij een inhaalactie. Bovendien kan je van weggebruikers ook niet verwachten dat ze 120/130km/u gaan rijden bij een inhaalactie, terwijl de maximumsnelheid 100km/u is. Na die inhaalactie hoor je inderdaad weer naar rechts te gaan. Echter zijn de wegen in Nederland op sommige momenten zo druk, dat als je rechts gaat, dat er amper meer ruimte is om naar links te gaan bij een volgende inhaalactie. Vandaar dat veel mensen daarom maar op de linkerrijstrook blijven rijden.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door janneman » wo 29 mar 2023, 16:35

Ah, dat is duidelijke taal Sven, van een jong(er), neem ik aan persoon.
Ikke ikke en de rest kan stikke mentaliteit.
Opzij opzij opzij…💪
Of is het een beetje gechargeerd die opmerking?

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door MaartenE » wo 29 mar 2023, 16:43

^^
De plaats van de weggebruiker is in principe gewoon de rechterrijstrook, tenzij file of inhalen. Zo heb ik althans geleerd.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » wo 29 mar 2023, 17:18

Dat is ook gewoon zo, maar in de realiteit wordt dat niet altijd even goed toegepast.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » wo 29 mar 2023, 17:26

janneman schreef: wo 29 mar 2023, 16:35 Ah, dat is duidelijke taal Sven, van een jong(er), neem ik aan persoon.
Ikke ikke en de rest kan stikke mentaliteit.
Opzij opzij opzij…💪
Of is het een beetje gechargeerd die opmerking?
Een beetje heel gechargeerd. Ik ben wel 23 dus dat heb je goed.
MaartenE schreef: wo 29 mar 2023, 16:43 ^^
De plaats van de weggebruiker is in principe gewoon de rechterrijstrook, tenzij file of inhalen. Zo heb ik althans geleerd.
Zo leert volgens mij iedereen het en zo staat het ook in de wet.
nederland24 schreef: wo 29 mar 2023, 16:32 ^^ Als de V-max 100km/u is, is het niet verplicht om harder te rijden dan 100km/u bij een inhaalactie. Bovendien kan je van weggebruikers ook niet verwachten dat ze 120/130km/u gaan rijden bij een inhaalactie, terwijl de maximumsnelheid 100km/u is. Na die inhaalactie hoor je inderdaad weer naar rechts te gaan. Echter zijn de wegen in Nederland op sommige momenten zo druk, dat als je rechts gaat, dat er amper meer ruimte is om naar links te gaan bij een volgende inhaalactie. Vandaar dat veel mensen daarom maar op de linkerrijstrook blijven rijden.
Dat klopt ook en ik verwacht echt niet dat mensen 120 of 130 gaan rijden bij een inhaalactie maar ik verwacht wel dat bij het inhalen iets doorgetrokken wordt. Het is vaak genoeg dat er iemand met 95 km/u op de linkerrijstrook een stoet vrachtwagens inhaalt. Dat is gewoon tergend traag en houdt de hele trein op de linkerrijstrook op (onnodig hinder veroorzaken). Rij dan op z'n minst 100-105. Mijn snelheid in Nederland is zelf meestal 115 en daarmee rij ik vaak mee met het verkeer op de linkerrijstrook.
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 29 mar 2023, 17:52

SnarfFlevoland schreef: wo 29 mar 2023, 12:06
keokiracer schreef: wo 29 mar 2023, 11:53 Situatie 1: 1:00 - 3:10
Situatie 2: 4:24 - 5:20
Dank voor de hulp! Ja, bij zulke video's weet je nooit wat het echte verhaal is geweest, of dat de hardrijders toch niet de gehele waarheid aan de uploader hebben verteld om een rechtvaardigheidsgevoel bij de kijkers te krijgen. Officiële documenten zie je er helaas nergens bij. Waarschijnlijk is het vooral afhankelijk van de politie, rechter, deelstaat of autoverzekering hoe de schuldvraag opgelost wordt.
Bij die eerste denk ik nog van, ik had daar wat kalmer aan gedaan met al dat geklungel op andere stroken; maar ik vond de filmer geen extreem schokkende dingen doen. Ik kan me daar voorstellen dat de dashcammer niet veel deelschuld kreeg, maar helemaal geen verbaast me (of is BS...) ergens wel.

De tweede crash is een totale idioot als je het mij vraagt; >250 op 2x2 terwijl het vochtig is en er verkeersdeelnemers zijn die bij elkaar in de buurt zitten. :nooo:
Ik wil m'n handen niet in onschuld wassen: Heb zelf in de jaren dat ik in Duitsland woonde altijd, mits het kon, flink doorgereden en doe dat nog steeds als ik er kom. Echter ben ik ook in diverse situaties geweest, waarvan ik achteraf moet zeggen: Geluk gehad.
Herken ik; al zijn die "geluk" gehad situaties gelukkig heel zeldzaam.
Wat me het meeste bij staat waar ander verkeer bij zat is dat ik in een hele bulk aan 150 a 160 meereed van het Hattenbacher Dreieck richting Frankfurt en ineens alles vol op de rem ging met een flink harmonica effect, gelukkig hield ik heel veel afstand.

Daarnaast heb ik op de A57 in de nattigheid een keer een wat klamme handen moment gehad in een plas water, terwijl ik "maar" 120 - 130 ofzo reed. Ik reed een aantal jaar daarvoor dagelijks daarlangs, maar nadat ik er een tijdje niet geweest was, was blijkbaar precies op dat punt iets mis gelopen met de afwatering.

Verder de nodige keren in de ankers gemoeten, maar alles min of meer binnen het normale.

nederland24 schreef: wo 29 mar 2023, 12:09Dat betekent dat je voertuig op tijd moet kunnen afremmen naar die snelheid en dat je andere weggebruikers de ruimte geeft om in te voegen of een inhaal manoeuvre te maken. Iedereen heeft namelijk recht om op een veilige manier gebruik te maken van de Autobahn.
Hela, ga de regels eens leren!! Zelfs zo'n idioot die bij regen met 255 langs ander verkeer probeert te jakkeren, moet je in principe gewoon voorrang verlenen bij het wisselen van rijstrook. Dat maakt zijn gedrag niet goed en als er brokken van komen is de discussie anders, maar voordat het zover is heeft deze automobilist gewoon voorrang.

Sterker nog, zelfs in Nederland staat nergens in het RVV dat bestuurders die te hard rijden hun voorrang verliezen. Dat het algemeen geaccepteerd wordt om hem er onder het mom "ikke ikke ikke" voor te smijten maakt dat nog niet legaal.


janneman schreef: wo 29 mar 2023, 14:32 Dit zelfde zou je terug kunnen brengen naar de NL situatie.
Niet iedereen wil 130 als de v max 100 is overdag.
Mensen die nog net geen 100 rijden zijn dan ook geen gevaar op de weg.
Hangt er vanaf hoe ze zich gedragen. Als de verkeersstroom gewoon 130 rijdt, is iemand die 95 rijdt en geen voorrang verleent wel degelijk gevaarlijk. Fout zijn ze beide, de één rijdt te hard, de ander vertikt het om voorrang te verlenen.
nederland24 schreef: wo 29 mar 2023, 16:32 ^^ Als de V-max 100km/u is, is het niet verplicht om harder te rijden dan 100km/u bij een inhaalactie. Bovendien kan je van weggebruikers ook niet verwachten dat ze 120/130km/u gaan rijden bij een inhaalactie, terwijl de maximumsnelheid 100km/u is. Na die inhaalactie hoor je inderdaad weer naar rechts te gaan. Echter zijn de wegen in Nederland op sommige momenten zo druk, dat als je rechts gaat, dat er amper meer ruimte is om naar links te gaan bij een volgende inhaalactie. Vandaar dat veel mensen daarom maar op de linkerrijstrook blijven rijden.
Dit is typische goedpraterij van de gemiddelde kurk op wielen.
Als het goed is heb je geleerd dat je inhaalmanouvres vlot moet afronden. In D (en volgens mij ook B) is dat zelfs verplicht! Als jij met 100 een ander wilt inhalen die 98 rijdt, ben je gewoon fout bezig als je daarmee anderen tot last bent en de doorstroming om zeep helpt, wat schering en inslag is.
Wil je niet even 107km/h op je GPS (is nog onder de flitsgrens) aantikken om je inhaalactie af te ronden, blijf dan gewoon lekker achter die treuzelaar... Waarom moet de hele wereld last hebben voor een actie die niks anders dient dan jouw plezier?

Oh en vind je het echt raar dat anderen zulke irritante bestuurders afblokken? Is toch logisch dat niemand achter zo'n kurk wil hangen. Zeker niet als ie z'n plek niet kent.

janneman schreef: wo 29 mar 2023, 16:35 Ah, dat is duidelijke taal Sven, van een jong(er), neem ik aan persoon.
Ikke ikke en de rest kan stikke mentaliteit.
Opzij opzij opzij…💪
Of is het een beetje gechargeerd die opmerking?
Sven heeft gewoon volledig gelijk hierin. Het is verboden anderen te hinderen, het is de bedoeling om inhaalacties ook af te ronden en het is de bedoeling rechts te houden.

Maarja, de oudere generatie misbruikt het "ikke ikke ikke" verwijt naar anderen net zo goed om hun foute handelen op basis van zelf verzonnen regels en ronduit asociaal "ikke ikke ikke" gedrag goed te praten. Iets met een pot en een ketel.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 29 mar 2023, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door MaartenE » wo 29 mar 2023, 18:00

duikgek89 schreef: wo 29 mar 2023, 17:52

janneman schreef: wo 29 mar 2023, 16:35 Ah, dat is duidelijke taal Sven, van een jong(er), neem ik aan persoon.
Ikke ikke en de rest kan stikke mentaliteit.
Opzij opzij opzij…💪
Of is het een beetje gechargeerd die opmerking?
Sven heeft gewoon volledig gelijk hierin. Het is verboden anderen te hinderen, het is de bedoeling om inhaalacties ook af te ronden en het is de bedoeling rechts te houden.

Maarja, de oudere generatie misbruikt het "ikke ikke ikke" verwijt naar anderen net zo goed om hun foute handelen op basis van zelf verzonnen regels en ronduit asociaal "ikke ikke ikke" gedrag goed te praten. Iets met een pot en een ketel.
Jij zegt het, ik denk het...
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » wo 29 mar 2023, 18:51

duikgek89 schreef: wo 29 mar 2023, 17:52 Sterker nog, zelfs in Nederland staat nergens in het RVV dat bestuurders die te hard rijden hun voorrang verliezen.
Maar je mag de vMax niet overschrijden volgens het RVV. Iemand die grof de vMax overschrijdt is volgens de wet wél fout als iemand 'm naar links smijt... toch?
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 29 mar 2023, 19:06

^^
Het zou interessant zijn de jurisprudentie daarop na te slaan. Ik vermoed dat het niet zwart-wit is, als jij een kleine snelheidsovertreding pleegt waarbij het snelheidsverschil beperkt blijft, zal dat hoogstwaarschijnlijk niet zo zwaar wegen. Kom jij met 200 aanstuiven, heb je volgens het RVV in principe nog steeds voorrang, maar je kunt niet verwachten dat je die krijgt en mocht het fout gaan dan ga je nog een tijd op de blaren moeten zitten waarschijnlijk.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door janneman » wo 29 mar 2023, 19:07

Er zijn nogal wat handelingen die zijn ingevoerd en uiteindelijk een eigen leven zijn gaan leiden.
Ik bedoel met name op weefstroken komende van de rechterbaan en dan voorrang verwachtend en of nemend op verkeer wat daar al rijdt.
Ook tijdens invoegen verwachten dat verkeer op de rijbaan even naar links gaat om ruimte te maken.
Gebeurt dat dan niet dan volgen er sancties..
Nou vraag ik me ook af, hoe er dan gereageerd wordt door sommigen hier in dit topic als ik met 100 gps een personenauto inhaal die wat langzamer gaat.
Gaat men dan vlak achter mij hangen en bumperkleven? Of gaat men dan met lichten seinen?
Normaal is volgens mij dat men dan even wacht tot ik klaar ben met inhalen en dat ik dan naar rechts ga als dat veilig en mogelijk is.
En niet de voorbumper bijna van de door mij ingehaalde auto er bijna afrijd..
En niet normaal is dan na mij ingehaald te hebben vlak voor mij naar rechts te gaan en te remmen en gebaren van ongenoegen maken.
Eigen rechter spelen is altijd fout, hoe geïrriteerd men ook is.
Wat dat aangaat is het in Dld. echt beter gesteld met het gedrag.
Ook op de A3 in Dld. waar we met enige regelmaat gebruik van maken, zowel met als zonder caravan.

Plaats reactie