Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » zo 30 apr 2023, 1:16

GuteFahrt schreef: di 11 apr 2023, 21:59 ^^ Klopt. Die taferelen hebben zich afgespeeld op Rasthof Gräfenhausen West langs de A5 tussen Frankfurt en Darmstadt. Het knokploeg volk is weer weg, de chauffeurs zeggen er te blijven tot ze hun geld krijgen...

https://www.hessenschau.de/panorama/ras ... k-104.html

Er staat bij dat de getroffen chauffeurs vooral uit Georgië en Oezbekistan komen.
Dat is gelukt, afgelopen donderdag hebben de laatste chauffeurs geld ontvangen.

Middels een ter beschikking gestelde touringcar is men vertrokken richting standplaats in Polen, om verder terug huis (?) te reizen.
De Poolse expediteur had al vervangende chauffeurs klaarstaan om de vrachtauto's met trailer/lading naar de eindbestemming te rijden.

Met dank aan de NL FNV onderhandelaar. ;)
(..)Der wochenlange Lkw-Fahrer-Streik an der A5 bei Gräfenhausen (Kreis Darmstadt-Dieburg) ist vorbei! Alle Fahrer haben ihr Geld bekommen. In einem Bus sind sie nun unterwegs nach Polen - und fahren von dort weiter in ihre Heimat nach Georgien und Usbekistan. Die Abfahrt des Busses hat unser Reporter vor Ort begleitet. (..)
https://www.ffh.de/nachrichten/hessen/s ... ahmen.html

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » ma 22 mei 2023, 22:00

Ik reed vandaag vanaf de Nederlandse A37 Duitsland binnen en volgde de B402 en B213 (E232) naar de A1. Wat een rotweg. :nahzeg:

Heel veel vrachtverkeer dat, zoals bekend, op Duitse Bundesstrassen slechts 60 km/h mag. In de praktijk rijdt het rond de 70, maar ook dat is vergeleken met de 100 voor het overige verkeer nogal langzaam. Gevolg: kolonne vorming. En desondanks geen inhaalverbod, ik ben twee keer getuige geweest van een gevaarlijke inhaalmanoeuvre.

Die B403 en B213 moeten echt zo snel mogelijk aangepakt worden. Een A34 zou ideaal zijn, maar desnoods volstaat een 2x2 autobahnänliche Strasse ook. In de huidige toestand zijn beide wegen, ondanks af en toe een stukje 2+1 alternerend, naar mijn indruk overbelast. Alleen vanaf Cloppenburg naar de A1 is goed uitgebouwd naar 2x2.

Op de A1 twee keer een Baustelle, maar tot aan Hamburg geen noemenswaardige vertraging. Grootste deel van de A1 telt 2x3 rijstroken, dus met 150 - 160 lekker op kunnen schieten. Via de A255 de stad in, parkeren bij de Landungsbrücken voor een twee uur durende rondvaart door de haven en Hamburg zelf. Leuk en interessant, maar toch was ik opgelucht weer vaste grond onder mijn voeten te hebben. :D

De Köhlbrandbrücke vanaf het water:
Afbeelding

Afbeelding

Machtig bruggetje. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 22 mei 2023, 22:06

De E233 rij ik om die reden nooit doordeweeks. Er zijn maar een paar plekken waar je veilig kan inhalen, op veel plekken is vanwege begroeiing dicht op de rijbaan in combinatie met lange bochten het doorzicht gewoon te beperkt. En vrachtwagens rijden inderdaad 60-70 waardoor je daar continu harmonicabewegingen achter krijgt. Heel irritant rijden is dat.

Alleen op zondag kan je hier wel goed doorrijden. Zaterdagen vind ik ook maar zo-zo, er is toch wel redelijk wat Nederland-Scandinavië vrachtverkeer op deze route.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » ma 22 mei 2023, 22:25

Ik heb ook aan de Nederlandse A1, de A30 en vanaf Osnabrück de Duitse A1 gedacht. Maar dan kom je meen ik in een lang traject wegwerkzaamheden terecht waar men bezig is de Autobahn naar 2x3 te verbreden.

En irritant rijden? Ok, het schiet niet echt op, maar met voldoende afstand (mijn auto heeft adaptive cruise control, hij houdt zelf 2 seconden afstand tot de voorligger in acht, vertraagd en remt zelf) vind ik het wel meevallen. Eerst een ergernis, die adaptive cruise control, maar eenmaal gewend is het een zegen. Gewoon mee met de flow. ;)

Nathan_070
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 aug 2021, 22:53

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Nathan_070 » ma 22 mei 2023, 22:40

is de b402. a31 a28 en a1 een eventuele optie?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » di 23 mei 2023, 5:53

Dat is zodanig omrijden dat het niet sneller is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 23 mei 2023, 8:43

Als je doordeweeks rijdt zou ik toch wel de snelwegroute nemen. Het traject binnendoor is ook te lang om 'even' een stukje binnendoor te gaan. Het is gauw een uur boemelen achter vrachtwagens.

Vanaf Hoogeveen kan je ook de A28-N33-A7 nemen richting Oldenburg.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door BHJ » di 23 mei 2023, 8:52

Afgelopen week vanuit Zeeland richting Thüringen gereden. Heen via de A40 - B1 - A44. Vervolgens door Kassel via de B7 naar de nieuwe A44 en door naar de A4. Opvallende dingen: De A40 door het Ruhrgebiet wijzigt iedere paar km van maximumsnelheid, vond ik zelf erg irritant. We hadden geen problemen bij de passage door Dortmund. Achteraf had omrijden via de A45 - A1 misschien geloond door de baustelle voor :KP: Dortmund/Unna. Op de A44 Dortmund - Kassel is het wegdek op grote delen in slechte staat; men maakt vaak grappen over de staat van de Belgische wegen, maar ik heb het gevoel dat Duitsland niet beter is hierin. De nieuwe A44 tussen Kassel en de A4 is een mooie weg, maar eigenlijk overal begrensd op 100 of zelfs 80 voor de tunnelpassages (80 is wel heel langzaam voor een ASW).

Terug over de A4 - A5 - A480 - B429 - B49 - A45 - A4. Op deze route waren veel werkzaamheden; met name op de A45 Gießen - :KP: Olpe-Sud om de paar kilometer. Daar worden veel dalbruggen vernieuwd, wat er toe leidt dat de Vmax hier binnen tien kilometer veel kan wijzigen (van onbeperkt naar 130, 120, 100, 80, 60 of zelfs 40 en weer terug).
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mei 2023, 10:53

waldo79 schreef: di 23 mei 2023, 5:53 Dat is zodanig omrijden dat het niet sneller is.
Het hangt van het tijdstip af, maar in de praktijk is het vaak wel sneller. En dan hoef je niet eens een heel zware rechtervoet te hebben. Op z'n minst is het in reistijd gelijkwaardig, en rijdt het prettiger. Alleen op de zondag, als je op de E233-route vrij goed de 100 km/u kan aanhouden en er bijna geen vrachtverkeer is, dan is via Cloppenburg wel sneller.
Chris schreef: di 23 mei 2023, 8:43Vanaf Hoogeveen kan je ook de A28-N33-A7 nemen richting Oldenburg.
Dat is maar 1 km korter en binnen Nederland overal 100 km/u overdag. Tenzij er wegwerkzaamheden in Duitsland zijn is dat niet sneller. Het loont om sneller in Duitsland te zijn en dan met 120-130 km/u door te rijden. Als ik de omweg via Leer en Oldenburg neem, dan is het in principe altijd A37-A28 en dan de Duitse B402-A31-A28. Ik ben misschien eenmaal via Veendam en Assen gereden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 23 mei 2023, 15:41

Het heeft weliswaar niets met Duitse wegen te maken, maar je ontkomt er niet aan: contant geld opnemen in Duitsland. :roll:

Het begint met parkeren. "Nur Kartenzahlung", staat op de parkeerautomaat. Ok, ik heb drie cards op zak: Amex, Visa en mijn Rabobank bankpas. Geen enkele werd geaccepteerd! Achter mij een rij ongeduldig wachtenden. Een dame bood hulp aan: apparaat accepteert alleen en uitsluitend bankpassen van een DUITSE bank. Ze kocht toen een parkeerkaartje voor me. Aardige Duitsers bestaan ook. :D

Toch maar even langs een Sparkasse (bemand, een volledig kantoor, bankfiliaal) om 25 euro uit de muur te trekken. Op de markt een Imbiss. Eine Bratwurst bitte. Mit Senf? Ja, bitte! :p

En wat hangt er op de achterwand van die Imbiss snackwagen? Een stuk karton met daarop in grote letters: "Keine Kartenzahlung!" :nahzeg:

Ach ja. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Palance » di 23 mei 2023, 16:08

Hajo schreef: di 23 mei 2023, 15:41 Het begint met parkeren. "Nur Kartenzahlung", staat op de parkeerautomaat.
Vorige week zaterdag was ik in Kleve. Daar werd in de parkeergarage enkel contact geld geaccepteerd. Geen enkele kaart werd geaccepteerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » di 23 mei 2023, 16:08

Om vervolgens de Globus market te bezoeken in Krefeld en vervolgens de zelfscankassas te zien met 25! verschillende manieren van betaling.

Het is echt een land van uiterste aan het worden

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door JB81 » di 23 mei 2023, 16:48

Ongelofelijk. Tot in Roemenië en Bulgarijë aan toe kon ik bijna overal met mijn Nederlandse bankpas contactloos betalen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » di 23 mei 2023, 18:01

Beetje terug on-topic: ik heb waarschijnlijk weer een ritje naar Elten in het vooruitzicht, omdat de apotheek waar ik nu medicijnen heb besteld (lang verhaal kort: in NL is het niet leverbaar) alleen in Duitsland laat bezorgen. Dus dan maar het dichtstbijzijnde DHL Packstation ingevoerd als woon- en bezorgadres.

Pfff. Het begon al met een voorkeur aangeven naar welk Packstation ik het opgestuurd wilde hebben, daarvoor moest ik een DHL Konto met Postnummer hebben.
Account aanmaken dan maar.
Na wat klikken en mail ontvangen was de account voor mij als buitenlander aangemaakt en had ik een Postnummer.
Nee, nog nog een keer bevestigen via de mail.
Er moest nog een verificatie plaatsvinden via POSTIDENT.
App gedownload.
Voor- en achterkant van mijn Ausweis (bitte!) gefotografeerd, en mijn gezicht moest in een ovaal passen voor de lens.
Ondertussen zou er een TAN-code naar mijn adres in Ede opgestuurd worden.
Nou, ik wacht het maar af. Geduld moet je wel hebben. :roll:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mei 2023, 18:49

^^ Even een kleine zijsprong: dat versturen van goederen naar een DHL Packstation wordt nog wel eens gedaan door mensen die een (dag)trip naar Helgoland maken, omdat je bij een bestelling in Helgoland geen BTW hoeft te betalen en dat maakt veel elektronica bijvoorbeeld een stuk goedkoper. Er is wel een grens tot maximaal € 430 euro, de maximale besparing is effectief zo'n € 82 zoals in dit artikel is uitgelegd (waarmee je een aardig deel van de reiskosten van boot of vliegtuig naar Helgoland er al weer uit hebt):

Duty-free: Ausflug nach Helgoland machen, vorher bei Amazon shoppen = 16% Rabatt

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door wellproc » di 23 mei 2023, 19:27

Behalve dan dat er nu geen postadres meer is... Dus het trucje gaat niet meer op :|
Update: Die Deutsche Post hat scheinbar ihre Filiale und auch die Packstation auf Helgoland geschlossen. Damit gibt es aktuell keine Möglichkeit, sich ohne eine Adresse auf Helgoland, ein Paket dorthin schicken zu lassen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023, 20:43

Foutje op de A30 bij Osnabrück (versterking Talbrücke Hakenhof).

Afbeelding

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door IQ[] » ma 29 mei 2023, 21:32

^^ je bedoelt dat het jaartal niet klopt? :p

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 29 mei 2023, 23:42

Niet alleen dat.

Het moet zijn "Instandsetzung."

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door MINI » zo 25 jun 2023, 10:09

Door de afsluiting van de A8 bij Pforzheim tot morgenochtend ontstond er gisteren in de omgeving een totale verkeerschaos met lange files als gevolg van de afsluiting (vertragingen tot 1 uur en ook in Pforzheim liep het muurvast). Er was meer aanbod dan verwacht en natuurlijk werdt geadviseerd de omgeving te mijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 26 jun 2023, 19:50

Ik reed vanmiddag over de A7 van Flensburg naar Hamburg.

Op het 2x2 deel reed veel meer vrachtverkeer dan op de aansluitende E45 in Denemarken, ik vond dat wel bijzonder. Zo dichtbevolkt is Nord-Schleswig nou ook weer niet. Het reed ook voor geen meter door op het 2x2 deel omdat elke paar kilometer een vrachtwagen aan het inhalen was. Ik heb amper meer dan 1 of 2 minuten 130 kunnen rijden voordat je aansloot in de volgende colonne.

Vanaf Bordesholm is het dan 2x3 en dan is dat probleem meteen voorbij. Echter bij Bad Bramstedt was iets aan de hand net na de aansluiting. Ik stond al iets van 20 minuten vrijwel stil over de laatste 500 meter tot de afrit, besloot om de afrit te nemen en een stukje binnendoor te gaan. Omdat de file nog maar net ontstaan was, deden nog niet veel mensen dit en ik kon zonder vertraging de volgende afrit bereiken. Er kwam nog wel enig verkeer over de A7, dus een complete vollsperrung was het niet. Maar in Duitsland weet je nooit hoe lang zoiets gaat duren.

Daarna door de enorme bouwput die Hamburg heet. Er stond iets van 10 kilometer LKW-stau, maar autoverkeer kon gewoon doorrijden, alleen even langzaam door de Elbtunnel. Maar wat een vrachtverkeer daar, de A7 is daar gewoon verstikt in het vrachtverkeer. Je ziet dan de Kohlbrandbrücke, wat ook één rij van vrachtwagens is. Je ziet dan die gigantische zeeschepen met containers, maar de meeste vrachtwagens hebben geen container, dus toch een andere vorm van transport dan wat er vanaf zee binnenkomt.

Na Hamburg kon ik wel prima doorrijden tot Meppen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » ma 26 jun 2023, 22:12

Zijn er deze zomer nog veel Baustelle richting Kiel/Hamburg/Travemunde (gezien vanaf Oldenzaal / Assen) ?

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door martien » di 27 jun 2023, 20:46

De A7 wordt 's nachts en in het weekend soms afgesloten voor werkzaamheden. Er wordt ten noorden van de Elbtunnel een landtunnel (zoals bij Utrecht in de A2) aangelegd en ten zuiden wordt een brug verbreed. NDR heeft een aparte site met alle berichten.

Leuke documentaire van de NDR over de werkzaamheden op de A7 van april. Wisten jullie dat de A7 ten zuiden van de Elbtunnel de langste Autobahnbrücke van Duitsland bevat? En dat de constructie van portalen (Schilderbrücken) op enkele millimeters nauwkeurig gebouwd worden (en dat niet altijd goed gaat...)?
Link

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » ma 03 jul 2023, 18:00

Dat je in Duitsland nog wel eens gekke dingen tegen komt waarbij de maximumsnelheid hard omlaag gaat weet iedereen wel maar gisteren op de A40 bij Straelen was toch wel het toppunt. Ik kwam van een feestje in Duisburg vandaan, lekker met 140 op Cruise control en er verschijnen in één keer borden met 60 en als onderbord straßenschäden. Bouwde zich heel snel af van onbeperkt naar 100 naar 80 naar 60 en dat voor een kort stuk met welgeteld 2 hobbels. :ongeduldig:
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mavas » di 04 jul 2023, 15:32

Aankomende zomer wordt een hel verwacht op de Duitse Autobahnen, door maar liefst 1394 wegwerkzaamheden, volgens Autoblog:
https://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-a ... er-3516250
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 04 jul 2023, 15:46

De ADAC meldt ook een dergelijk aantal, maar dat kan toch haast niet? Er is 13.175 kilometer Autobahn. Dat zou betekenen dat er elke 10 kilometer een baustelle moet zijn in één of beide richtingen?

Vorige maand reed ik heen en terug van Nederland naar Denemarken en afgezien van de enorme bouwput in Hamburg was er nagenoeg niks aan wegwerkzaamheden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » di 04 jul 2023, 16:39

^^
Waarschijnlijk worden voor de zomer de afzettingen geplaatst. Dan kan men na de vakantie direct beginnen... :hahaHAHA:

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Ger81 » wo 05 jul 2023, 18:44

mavas schreef: di 04 jul 2023, 15:32 Aankomende zomer wordt een hel verwacht op de Duitse Autobahnen, door maar liefst 1394 wegwerkzaamheden, volgens Autoblog:
https://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-a ... er-3516250
Hier het AD-artikel waarnaar door Autoblog wordt verwezen, maar dan zonder paywall te lezen op Nu.nl.
De op dit forum door Chris wel eens aangehaalde Duitse wijze van aanbesteden (en het effect daarvan) komt ook nog even aan bod.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 28 jul 2023, 10:13

Op dat steile stuk op de A7 ten noorden van Kassel is een dieplader met graafmachine van de weg geraakt. Het ongeluk gebeurde gistermiddag al, maar de A7 is richting noorden nog steeds afgesloten.

Afbeelding

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door PeterSchoeber » vr 28 jul 2023, 10:23

^^ Ik zie nergens meer een vrachtauto met dieplader en daarop een graafmachine. Is dus goed mis gegaan maar ik vraag mij af waarom de weg dan niet binnen enkele uren weer volledig open kan zijn. Een en ander uiteraard nadat het slachtoffer is geborgen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie