Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » za 14 okt 2023, 15:20

^^ Daar is niks discutabel aan. Zo'n transport is niet alleen lang, maar vaak ook nogal <--BREED--> en heeft echt veel ruimte nodig. Rechtdoor gaat nog wel, maar bij bochten zwenkt het hele zaakje, de hele 75 meter, nogal uit. Daar wil je echt niet naast zitten.
Donateur Vereniging Wegenforum

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 14 okt 2023, 23:47

^^ maar erachter hangen met lage snelheid ben je ook wel een keer zat.. zéker als je zulk transport vaker in de week treft. Lijkt mij.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 okt 2023, 9:19

Ik kwam een konvooi tegen van de week op de A50, maar het kostte met een personenauto zelfs al moeite om ze in te halen. Maar dat kan ook aan het regenachtige weer gelegen hebben.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 15 okt 2023, 9:44

^^ twee of drie rijstroken scheelt ook, natuurlijk.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 17 okt 2023, 13:50

ndr.de schreef: Der Schaden liegt vermutlich bei etwa 500.000 Euro.
Is de opbrengst van het Bußgeldbescheid hier al van afgehaald?
Anders is het net alsof de vlijt en toewijding van Herr Polizist helemaal voor niets zijn geweest...
Ubi volentia est, via est

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 nov 2023, 11:05

Duizenden automobilisten hebben de nacht in de auto moeten doorbrengen vanwege een brandende vrachtauto op de A7 tussen Homberg en Bad Hersfeld (ten zuiden van Kassel).

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 08 nov 2023, 19:27

^^ Schandalig. Ik kan er niets anders van maken. :down:
Donateur Vereniging Wegenforum

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 08 nov 2023, 19:52

Wat een bananenrepubliek :neenee:
Enne gojje mins blieft altied leave.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 08 nov 2023, 20:40

Mijn grootste angst bij een ritje over de Duitse snelweg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 08 nov 2023, 21:32

Dat is mij al een keer gebeurd, al konden we uiteindelijk er wel na 3-4 uur wachten langs. In een "Vollsperrung" staan is me verder wel vaker gebeurd, ook een keer 's ochtends vooraan (al was het ongeluk een stuk verderop, de politie had ons met beduidend afstand stilgezet) en dat duurde dan ook wel 2-3 uur. Zeer onprettige ervaringen. En dan natuurlijk nog divese "Vollsperrungen", waar ik de snelweg nog wel af kon, met ook al dan niet enorme vertragingen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 08 nov 2023, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 nov 2023, 21:36

Om de één of andere reden leiden ze het verkeer niet van de weg af bij een langdurige afsluiting.

Misschien een gevalletje 'in 1980 hadden we ook deze procedure, dus waarom zouden we iets veranderen'.

1 of 2 uur is lang en vervelend, maar een hele nacht is gewoon problematisch, mensen hebben behoefte aan eten, drinken, toilet, slaap. Dan kan je ook medische problemen krijgen.

Op een snelweg met 3 rijstroken moet het toch wel mogelijk zijn om ingesloten verkeer weg te leiden langs het ongeval? Je ziet wel vaker van urenlange afsluitingen waarbij 2 of zelfs 3 rijstroken gewoon vrij zijn. Ik snap dat ze die ruimte nodig hebben bij blussen of wegtakelen, maar dat is ook geen proces wat 10 uur continu hoeft te duren. Mijn indruk is dat ze zo star in de procedures zitten dat het gewoon volledig afgesloten blijft.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 nov 2023, 22:33

^^ Gecontroleerd om laten draaien en terug laten rijden naar voorafgaande afrit. Elders vaak genoeg gezien.

Om de Duitsers hier enigszins te verdedigen: de brand ontstond rond 23.00 uur en rond 05.00 uur werd het verkeer langs de brandende vrachtwagen geleid over één rijstrook. Dat is zes uur wachttijd, langer dan je het elders ziet, maar de kop van het artikel suggereert bijna dat mensen er uren stonden en toen werd het ook nog eens nacht.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 nov 2023, 23:16

Pino schreef: wo 08 nov 2023, 22:33 ^^ Gecontroleerd om laten draaien en terug laten rijden naar voorafgaande afrit. Elders vaak genoeg gezien.
Ik heb dat 's nachts een keer in Zwitserland meegemaakt, midden in de nacht op de dubbelnummering A1/A2 tussen Härkingen en Rothrist. Vlak voor Rothrist was een ongeval gebeurd en was de weg geblokkeerd. De Zwitsers waren razendsnel, en het verkeer kon keren en over de vluchtstrook naar Raststätte Gunzgen Süd rijden, alwaar deze slagboom was geopend zodat verkeer via Kappel, Hägendorf, Olten en Aarburg weer naar de A1/A2 kon rijden. Die omweg over het OWN was nodig omdat er geen andere brug over de Aare in de buurt is. Ik heb niet heel lang hoeven wachten, en had de indruk dat alles strak en efficiënt geregeld was.

Helaas lees je dit soort verhalen over urenlange wachttijden bij nachtelijke ongevallen wel vaker, en vrijwel altijd komen deze verhalen uit Duitsland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 nov 2023, 7:44

^^
Dat staat in Duitsland natuurlijk niet in de procedures. :facepalm: Ze hebben het ooit wel eens na een ongeval op de A45 nabij Lüdenscheid gedaan, maar daar heeft men geloof ik de middenberm vangrails geopend en zo het verkeer terug gestuurd. Geen direct omdraaien dus.
Chris schreef: wo 08 nov 2023, 21:36 Op een snelweg met 3 rijstroken moet het toch wel mogelijk zijn om ingesloten verkeer weg te leiden langs het ongeval? Je ziet wel vaker van urenlange afsluitingen waarbij 2 of zelfs 3 rijstroken gewoon vrij zijn. Ik snap dat ze die ruimte nodig hebben bij blussen of wegtakelen, maar dat is ook geen proces wat 10 uur continu hoeft te duren. Mijn indruk is dat ze zo star in de procedures zitten dat het gewoon volledig afgesloten blijft.
Precies. Dat kan ik zelfs uit ervaring vertellen, toen ik 's ochtends op de A5 nabij Langen in een Vollsperrung stond. De politie was zelfs de bureaucratie gemoedelijk op de snelweg aan het afronden. Toen de snelweg voor het verkeer weer vrijgegeven werd, was iedereen weg.

Laten we het gewoon nog maar eens herhalen: Duitsland is in veel opzichten gewoon een ontwikkelingsland. Hoe meer tijd verstrijkt, des te meer valt het op (en wordt het gevoelsmatig ook erger).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 09 nov 2023, 9:05

SnarfFlevoland schreef: do 09 nov 2023, 7:44
Duitsland is in veel opzichten gewoon een ontwikkelingsland. Hoe meer tijd verstrijkt, des te meer valt het op (en wordt het gevoelsmatig ook erger).
Duitsland is een land van een dwangmatige "ordnung muss sein" "regeln und gesetze" wat zelfs zo ver gaat dat ze vrolijk zelf de regels overtreden om een andere overtreder op zijn fouten te wijzen.
Wat dat betreft een heel naar land.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 nov 2023, 9:21

^^ Dat onhebbelijke gedrag (door Oostenrijkers samengevat in één woord Piefke) zie ik als een ding op zichzelf. Wat ik hier zie lijkt mij een combinatie van alles volgens een bepaald handboek willen doen en een calvinistisch “Soms heb je nou eenmaal pech en dan moet je maar doorbijten”. Buiten het protestantse landsdeel sluit het dan ook nog eens aan op de Rijnlandse klassieker “es ist wie es ist, es kommt wie es kommt und es hat noch immer gut gegangen”. Al met al dus geen enkele prikkel om eens buiten het boekje te gaan omdat een situatie uit de klauwen loopt. Lekker wijzen naar factoren buiten je controle en met zijn allen boos worden op de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die het paradijs genaamd Autobahn verloren hebben laten gaan.

Dit zijn natuurlijk situaties die vragen om maatwerk; er is geen handboek voor te schrijven. De foto bij de oorspronkelijke post suggereert dat de rijbanen hier even uit elkaar liggen. Even de vangrail demonteren wordt het dan niet; er zal geen CADO in de buurt zijn geweest. En dat wijkt dan alweer af van mijn enige ervaring met een langere blokkade, bij Florence, die over een doorsteek een stukje achter het ongeval werd afgewikkeld - waar ik hier zo vlug dacht aan terug geleiden naar vorige oprit.

Het is alweer ruim 20 jaar terug dat ik een jaar rechten studeerde in Duitsland, maar een van de dingen die mij toen opviel was een grote afkeer van iedere vorm van maatwerk en hardheidsclausules. Vergeleken met Nederland zag ik een veel dominantere gedachte “als je dat hek eenmaal op een kier zet, geeft het voor iedereen onzekerheid en individuen zouden beslissingen kunnen nemen die helemaal niet beter zijn.” Ik heb het er toen wel eens over gehad met een hoogleraar, en die legde uit dat het voor een deel ook terugging op de Nazi-tijd, waarin iedere speelruimte die een wet bood zwaar werd misbruikt. Daar wil men natuurlijk nooit naar terug, en men houdt mede daarom van boven (inclusief hoogste rechters) ieder deurtje naar maatwerk zo dicht als het maar kan. Ik heb niet het idee dat die cultuur ook maar enigszins veranderd is. Dat helpt niet in een wereld die toch langzaam steeds complexer wordt, en waar bevolkingsgroei en toenemende verbondenheid vaker knelpunten opleveren. Ik snap de angst, maar vertrouw in de kern ook op mensenwerk.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 09 nov 2023, 20:04

^^
Dat niet in staat zijn om een keer af te wijken van regels, een keer pragmatisch te zijn, lijkt er bij veel mensen keihard in te zitten. Soms hoor je mensen weleens zuchten waarom iets in b.v. Nederland of Zwitserland wel kan, maar in Duitsland niet. Maar zelf eens van het stramien afwijken, is er niet bij. Is naar mijn indruk vaak absoluut geen pure onwil, maar ze zijn het zo gewoon om nooit eens een andere afslag te nemen, dat ze dat gewoon verschrikkelijk moeilijk vinden als het wel moet. Inclusief veel twijfel als "ja maar als ik afwijk, wat dan, wat kan ik over het hoofd zien, wat kan er allemaal fout gaan,..."

Nu is kunnen plannen absoluut niet slecht, maar soms moet je ook gewoon pragmatisch kunnen beslissen, iets doen, een risico'tje nemen. En maar zien hoe het loopt.
SnarfFlevoland schreef: do 09 nov 2023, 7:44Laten we het gewoon nog maar eens herhalen: Duitsland is in veel opzichten gewoon een ontwikkelingsland. Hoe meer tijd verstrijkt, des te meer valt het op (en wordt het gevoelsmatig ook erger).
Toen ik er woonde leken veel dingen nog relatief normaal, kon er misschien een keer om lachen of klagen. Pas later realiseerde ik me hoe bezopen veel van die dingen eigenlijk zijn voor zo'n sterk geindustrialiseerd land met zo'n grote economie. En hoe zonde het is dat men maar niet weet hoe daar doorheen te breken. Die paar pogingen die er zijn verzanden in dezelfde problemen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 nov 2023, 21:57

duikgek89 schreef: do 09 nov 2023, 20:04 Dat niet in staat zijn om een keer af te wijken van regels, een keer pragmatisch te zijn, lijkt er bij veel mensen keihard in te zitten. Soms hoor je mensen weleens zuchten waarom iets in b.v. Nederland of Zwitserland wel kan, maar in Duitsland niet. Maar zelf eens van het stramien afwijken, is er niet bij. Is naar mijn indruk vaak absoluut geen pure onwil, maar ze zijn het zo gewoon om nooit eens een andere afslag te nemen, dat ze dat gewoon verschrikkelijk moeilijk vinden als het wel moet. Inclusief veel twijfel als "ja maar als ik afwijk, wat dan, wat kan ik over het hoofd zien, wat kan er allemaal fout gaan,...
Behalve de angst om zelf eens pragmatisch te zijn is er natuurlijk ook angst wat er allemaal zou kunnen gebeuren als je buurman eens pragmatisch doet. Liever met zijn allen doelloos ronddobberen dan individuele keuzevrijheid. En dan kijken ze naar Nederland, met enerzijds een zekere bewondering omdat we hier verre van stuurloos zijn, maar ook met een “dat moeten we hier absoluut niet hebben”. En dat draait dan niet alleen om drugsbeleid en andere wat lossere moraal.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 10 nov 2023, 9:19

duikgek89 schreef: do 09 nov 2023, 20:04 ^^
Dat niet in staat zijn om een keer af te wijken van regels, een keer pragmatisch te zijn, lijkt er bij veel mensen keihard in te zitten.
Dat zie je ook in de dashcamfilmpjes waar je heel veel duitse compilaties van hebt.
Bijvoorbeeld, toeteren als twee auto's voor je iemand gaat inhalen als dat niet mag. Welk nut heeft dat toeteren dan. Maar van de andere kant niet toeteren als de voorste bij het verkeerslicht niet optrekt als het groen is. Want toeteren mag natuurlijk alleen voor het afwenden van gevaar.
Voetgangers of fietsers die zonder iemand te hinderen door rood gaan, nee dat kan echt absoluut niet. Mensen anzeigen omdat ze een middelvinger laten zien, chill de fok uit.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 10 nov 2023, 10:37

^^ Met de kanttekening dat dat wel de situaties zijn die er bovenuit steken, anders waren ze niet op Youtube terecht gekomen.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 10 nov 2023, 17:44

duikgek89 schreef: do 09 nov 2023, 20:04 Toen ik er woonde leken veel dingen nog relatief normaal, kon er misschien een keer om lachen of klagen. Pas later realiseerde ik me hoe bezopen veel van die dingen eigenlijk zijn voor zo'n sterk geindustrialiseerd land met zo'n grote economie. En hoe zonde het is dat men maar niet weet hoe daar doorheen te breken. Die paar pogingen die er zijn verzanden in dezelfde problemen.
Ik woon er nog steeds en het hangt me de laatste tijd zo enorm m'n keel uit dat ik sterk overweeg te vertrekken. M'n vriendin overwoog een tijdje terug een eigen bedrijf te starten om naast haar vaste baan nog wat anders ernaast te doen, vervolgens kregen we zo een onnavolgbaar en dik formulier opgestuurd dat ze het maar opgegeven heeft. Daarnaast zijn we recentelijk verhuisd en het gedoe wat we hebben met het gemeentelijk energiebedrijf (Mainova) en Deutsche Telekom is niet minder dan kafkaësk. De uit de hand gelopen bureaucratie is tot daaraan toe, maar wanneer je door de totale incompetentie van de organisaties ook nog herhaaldelijk door die mallemolen heen moet drijf je mensen echt tot wanhoop. Dienstverlening voor burgers is in Duitsland simpelweg waardeloos.
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op vr 10 nov 2023, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 nov 2023, 17:50

https://tweakers.net/nieuws/215490/cbs- ... -2030.html

Moet je in deze reacties even naar 'Duitsland' scrollen (of CTRL+F in je browser zoeken). Fascinerende ervaringen wel.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 10 nov 2023, 17:59

omNOMNOMNOM schreef: vr 10 nov 2023, 17:44De uit de hand gelopen bureaucratie is tot daaraan toe, maar wanneer je door de totale incompetentie van de organisaties ook nog herhaaldelijk door die mallemolen heen moet drijf je mensen echt tot wanhoop. Dienstverlening voor burgers is in Duitsland simpelweg waardeloos.
Dat organisaties zo incompetent zijn dat ze mensen tot wanhoop drijven past eerder bij mijn Nederlandse ervaringen. Duitsland heb ik wel als langzaam en lastig ervaren, maar niet als een foutenfestival.

Maar goed, andere kreis kan natuurlijk een verschil maken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 nov 2023, 23:38

^^
Mee eens. Duitse bureaucratie is langzaam en lastig, maar een foutenfestival heb ik persoonlijk ook niet zo meegemaakt. In Nederland vroeger wel. Maar het kan allemaal nog veel beter. Zwitserland is weliswaar ook bureaucratisch, maar modern, snel, grondig én gedisciplineerd. Zelfs bij de belastingdienst heb je hier het gevoel klant te zijn. Oke, dat geldt niet in de wegenbouw... maar wel in het dagelijks leven.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 11 nov 2023, 10:21

Chris schreef: vr 10 nov 2023, 17:50 https://tweakers.net/nieuws/215490/cbs- ... -2030.html

Moet je in deze reacties even naar 'Duitsland' scrollen (of CTRL+F in je browser zoeken). Fascinerende ervaringen wel.
Tja, het zal toch ook niet allemaal kommer en kwel zijn.. want ik lees hier op het forum van jullie juist vaak dat pinnen in Duitsland gewoon lukt.
;)

Als het allemaal zo slecht zou zijn.. dan kunnen al die grote DLD multinationals (Siemens, Bosch etc.) toch ook niet florerend bestaan?

Wat ik er ook lees, dat onze NL digitale infrastructuur er door BV NL doorheen gedrukt wordt (o.a. de banken.. haast geen fatsoenlijk toegankelijk filiaal te bekennen meer (op Volksbank merken na dan..) is wel een keerzijde bij ons, vind ik.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 nov 2023, 10:28

De Duitse industrie is gebaseerd op voornamelijk analoge tech. Daar waren ze heel goed in en leverden ze kwaliteitsproducten.

Maar de laatste 20 jaar zijn digitale producten steeds dominanter geworden en daar wordt de achterstand van Duitsland steeds groter.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 11 nov 2023, 12:00

^^ Dat is vooral te zien als ik bijvoorbeeld naar een Chempark moet gaan.

Sjee zeg, per chauffeur zijn ze 'gewoon' een kwartier bezig om alle data in de PC te voeren, je krijgt een half regenwoud aan papieren mee, op de laad / los locatie hetzelfde weer en bij uitchecken weer. En de CMR mag je zelf maken.

Ga ik naar de BASF in Antwerpen, ik voer mijn referentienummer en gegevens in, twee velletjes en een barcode. Biep, biep en weer weg inclusief CMR. Geen geneuzel.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 11 nov 2023, 14:03

^^ en de BASF in De Meern, NL? ;)

Best wel raar eigenlijk.. BASF is toch ook Duits van origine. Dan zouden ze het in een buitenlandse site wel digitaal vaardig hebben.. maar in thuisland niet? Misschien een stukje werkverschaffing?

:offtopic:

Ach, in NL heb je ook (mij) bevreemdende zaken in ons digitale landje: ik moest laatst het ziekenhuis bellen voor mijn moeder. Je mag niet rechtstreeks de afdeling bellen maar via de receptie helpen ze je graag, las ik op de afsprakenkaart. Enfin, bij de receptie worden de gegevens (geb. data, achternaam) gevraagd. Ter controle én om naar de juiste kant door te verwijzen, lijkt mij. Prima.
Ik verwacht dan echter wel dat ik wordt aangekondigd wordt bij het doorverbinden (waarom zou je anders zo'n receptie inbouwen?). Dat lijkt mij tegenwoordig ook digitaal te kunnen.. Niets was minder waar: ik kon gewoon opnieuw dezelfde gegevens opdreunen... B(

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 11 nov 2023, 17:09

SnarfFlevoland schreef: do 09 nov 2023, 7:44 Precies. Dat kan ik zelfs uit ervaring vertellen, toen ik 's ochtends op de A5 nabij Langen in een Vollsperrung stond. De politie was zelfs de bureaucratie gemoedelijk op de snelweg aan het afronden.
Dat is mij inderdaad ook een keer opgevallen. Het was ook nog direct bij een afrit, ze hadden gewoon even eraf kunnen rijden om hun administratie af te handelen en de weg zeker een half uur eerder vrijgeven.

Nog een voorbeeld van gebrek aan flexibiliteit: bij de reconstructie van de A8 in de buurt van Traunstein stond een huis in de weg dat ze eigenlijk wilden afbreken. Ik weet de bedragen niet precies meer, maar ik herinner mij dat het huis getaxeerd was op 200000, maar de eigenaar wilde het daarvoor niet verkopen, maar wel voor een half miljoen. De rekenkamer verbood dat, want 300000 meer uitgeven dan de waarde is verspilling van belastinggeld. Toen moesten ze in plaats daarvan een tijdelijke weg eromheen aanleggen voor 3 miljoen. Dat dat 2,5 miljoen meer kost is dan geen verspilling van belastinggeld ...

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » za 11 nov 2023, 17:38

duikgek89 schreef: vr 10 nov 2023, 17:59
omNOMNOMNOM schreef: vr 10 nov 2023, 17:44De uit de hand gelopen bureaucratie is tot daaraan toe, maar wanneer je door de totale incompetentie van de organisaties ook nog herhaaldelijk door die mallemolen heen moet drijf je mensen echt tot wanhoop. Dienstverlening voor burgers is in Duitsland simpelweg waardeloos.
Dat organisaties zo incompetent zijn dat ze mensen tot wanhoop drijven past eerder bij mijn Nederlandse ervaringen. Duitsland heb ik wel als langzaam en lastig ervaren, maar niet als een foutenfestival.

Maar goed, andere kreis kan natuurlijk een verschil maken.
SnarfFlevoland schreef: vr 10 nov 2023, 23:38 ^^
Mee eens. Duitse bureaucratie is langzaam en lastig, maar een foutenfestival heb ik persoonlijk ook niet zo meegemaakt. In Nederland vroeger wel. Maar het kan allemaal nog veel beter. Zwitserland is weliswaar ook bureaucratisch, maar modern, snel, grondig én gedisciplineerd. Zelfs bij de belastingdienst heb je hier het gevoel klant te zijn. Oke, dat geldt niet in de wegenbouw... maar wel in het dagelijks leven.
Mwah, mijn ervaringen zijn echt uitermate negatief. Een korte bloemlezing:

Ik heb in 2021 in m'n apartement ruim 10 maanden zonder energiecontract gezeten omdat Mainova (gemeentelijk energiebedrijf) kort voordat ik naar dat apartement toe verhuisde de meter had vervangen en dat niet fatsoenlijk had geregistreerd. De meter bestond dus officieel niet, met als gevolg dat iedere leverancier me weigerde. Nadat Mainova na talloze telefoontjes en berichten eindelijk tot de conclusie kwam dat de schuld bij hun lag mocht ik ook nog eens de hoofdprijs voor verbruikte elektriciteit gebruiken omdat de Grundversorgungstarieven van toepassing waren; van coulance ondanks aandringen geen sprake. :facepalm: Sterker nog, ze kwamen tot die conclusie kort nadat de oorlog in Oekraïne begon, dus dankzij de exploderende energieprijzen waren er überhaupt geen contracten meer beschikbaar.

Nu is het wederom prijs, per 15 september had ik m'n contract wegens verhuizing opgezegd en is dat ook bevestigd en afgerekend. Klaarblijkelijk was dat niet duidelijk genoeg, want ze hebben me per 16 september weer een nieuw contract gegeven op het oude adres en nadat ik daar achteraan heb gebeld hebben ze het per 3 november geannuleerd en... me per 4 november wéér een nieuw contract op het oude adres gegeven :wall: Inmiddels heb ik ook alweer een aanmaning binnen omdat ik de rekeningen natuurlijk niet betaald heb.

Met Telekom is m'n ervaring ook ronduit slecht, in m'n nieuwe apartement nam ik het internetabonnement mee maar heb ik vervolgens drie maanden zonder internet gezeten omdat Telekom een paar jaar terug het Anschlusspunkt in het gebouw heeft vervangen en dat niet fatsoenlijk heeft geregistreerd. Ze konden me dus ook daar niet aansluiten, zelfs toen de monteur langskwam heeft hij naar een uur in de kast rommelen moeten opgeven. Ondertussen werden de abonnementskosten natuurlijk wel vrolijk afgeschreven. Uiteindelijk heb ik Telekom na drie maanden kunnen annuleren en ben ik overgestapt naar Vodafone kabelinternet. Van die drie internetloze maanden heb ik de helft uit coulance terugbetaald gekregen, ondanks dat ik in die periode geen byte heb gedownload.