sven_engelen schreef: di 09 jun 2026, 12:48
Ik moet het statement dat in Bayern steviger wordt doorgereden dan in andere delen van Duitsland tóch wel tegenspreken hoor. Op de 2x3 trajecten in NRW wordt ook aardig geraced maar door de dichtheid van het gebied zijn die wegen soms dusdanig druk dat hardrijden niet kan maar men koste wat het kost door probeert te duwen. De A2 Oberhausen - Bielefeld en A3 Duisburg - Köln zijn daar onder andere slachtoffer van. Ik heb de indruk dat dat in andere delen van Duitsland juist weer een stuk minder gebeurt.
In NRW wordt in ieder geval een stuk asocialer gereden, in Bayern wordt er van beide kanten beter geanticipeerd, en daar heb je ook minder last van automobilisten die zich desondanks drukte zich er door proberen te 'duwen'. Dat heb je in NRW - en vooral Ruhrgebiet - inderdaad erg vaak. In geen enkele andere deelstaat heb ik dermate asociale acties gezien als in NRW, maar ik heb uiteraard ook een flinke tijd in het Sauerland gewoond, dus dan zie je ook meer. In het Sauerland zelf viel het overigens allemaal wel reuze mee, maar het viel wel op dat het richting Dortmund altijd veel ruwer aan toe ging, als pakweg richting Frankfurt.
Maar de echt hoge snelheden worden niet in NRW gereden, dat zie je in Bayern veel meer. Zolang dat relatief netjes gebeurd, en op rustigere wegen, krijg je uiteraard ook een totaal ander beeld daarvan.
sven_engelen schreef: di 09 jun 2026, 12:48Want zelfs als de matrixborden aan staan worden die soms straal genegeerd.
Matrixborden zijn in Duitsland een soort reclame voor een bepaalde snelheden. Een betere (soms fiscale) adviessnelheid misschien.
Autostrada schreef: di 09 jun 2026, 14:23
Daarnaast heb je te maken met stijgende benzineprijzen en een toenemend bewustzijn dat zo hard rijden slecht is voor je portemonnee en het milieu.
Mwah, ik betwijfel of mensen vanwege het milieu minder snel zijn gaan rijden. Maar pijn in de portemonnee zal zeer zeker een reden zijn van minder hoge snelheden. En ook wel de consentie dat in Duitsland stijgt, dat het iets rustiger aan ook veiliger en prettiger is. Jarenlang heb ik beweerd dat een snelheidslimiet in Duitsland er nooit daadwerkelijk van gaat komen. Langzaam veranderd dat beeld wel. Je ziet zelfs op social media dat mensen langzaam maar zeker meer richting een snelheidslimiet tenderen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"