Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: ma 08 jun 2026, 13:44 Valt wel op hoe weinig er nog echt hard gereden wordt, een enkeling doet nog 160 of sneller.
Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat dit per traject zeer verschillend is. De route via Kassel en Nürnberg zijn naar mijn ervaringen inderdaad niet zo'n "race trajecten", maar de A9 naar München bijv. wel weer meer. Waarschijnlijk komt het vooral ook door het verschil tussen 2x2 en 2x3 snelwegen. Al zijn de Kassler Berge veel te bochtig voor flinke snelheden, desondanks het stuk 2x3.

Maar het zal beslist ook minder worden, de brandstofprijzen stijgen en ik heb ook het gevoel dat juist jongeren helemaal niet meer persé zo hard willen rijden. Echter kan ik dat niet op basis van harde cijfers zeggen. Mogelijk spelen er meer componenten in mee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Heb ook nog wel eens het idee dat 2x3-snelwegen gevoeliger zijn voor racen dan 2x2. Op 2x2 heeft men wel zo'n beetje door dat hoge snelheden er niet in zitten (behalve op superrustige tijdstippen), op 2x3 bestaat dan het idee dat je als "middel-snelle" personenauto maar snel naar de middelste rijstrook moet uitwijken om plek te maken. Dit wellicht ook nog enigszins versterkt doordat mensen die van racen houden en meerdere opties beschikbaar hebben -pak 'm beet tussen Rhein-Ruhr en München- zullen kiezen voor de route met de minste stukken 2x2. Dit zijn trouwens echt niet alleen de buitenlanders; meer dan genoeg Duitsers maken zich er ook aan schuldig.

Dat zijn voor een deel trouwens mensen voor wie het bochtige profiel van de A7 door de Kasseler Berge of de scherpe bochten van de A3 door het Westerwald geen reden zijn om de snelheid aan te passen.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Plus dat het ongetwijfeld in de (late) avond en in de nacht waarschijnlijk nog wel wat meer gebeurt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Pino schreef: di 09 jun 2026, 9:51 Dit zijn trouwens echt niet alleen de buitenlanders; meer dan genoeg Duitsers maken zich er ook aan schuldig.
Ja, ik durf zelfs te beweren dat het vooral Duitsers onder de hardrijders zijn. Buitenlanders zijn bij lange na niet overal zo opvallend en de meesten vinden hard rijden mogelijk eerder eng als spannend. En dieper het land in heb je natuurlijk gemiddeld ook beduidend minder buitenlanders op de weg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Routes als de A3 of de combinatie A3-A5 tussen Nederland en Zwitserland zijn wel hunting grounds voor gefrustreerde Nederlanders én Zwitsers. Maar genoeg routes die niet zo interessant zijn voor de buitenlanders en daar krijg je toch puur met Duitsers te maken. Degenen die me het meest agressief van de weg af proberen te flashen zijn sowieso eerder Duitsers. Van die opgeschoten twintigers die ook voor het eerst worden uitgelaten en een zaterdag-uitje ergens heen hebben gepland. Ik moet daarbij trouwens eerlijk toegeven dat, toen ik als twintiger zelf rondreed door Duitsland, ik die snelheid ook wel eens wilde meemaken. Alleen na het een paar keer te hebben meegemaakt was de lol er ook wel weer vanaf (en ik geloof niet er ooit agressieve praktijken op na te hebben gehouden).

Naar mijn gevoel rijden die twintigers bovengemiddeld vaak met een kenteken uit Bayern. Daarbij weet ik alleen niet of dat komt omdat dat ik meer ritten maak door de zuidelijke helft van het land (waar Bayern nu eenmaal een fors deel van uitmaakt) of omdat het ergens ook wat terug te voeren is op de regionale inborst. Het feit dat, naar ik begrijp, best wel veel huurauto's in München geregistreerd staan is dan natuurlijk ook nog een mogelijke factor.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Dat er in Bayern steviger wordt doorgereden als in de rest van Duitsland dekt ook wel mijn ervaringen. Maar dat de A3 en A5 vol zitten met gefrusteerde Nederlanders en Zwitsers... Mwah, misschien Zwitsers op de A5, sommigen laten in het buitenland per definitie alle remmen los, ongeacht snelheidslimiet. Opvallend vind ik dat vooral in Italië, waar Zwitsers schijnbaar het gevoel hebben dat ze alle regels aan hun laars kunnen lappen en de Italianen zelf flink willen overtreffen. Nederlanders vind ik echter überhaupt niet opvallen onder de hardrijders. In de tijd dat ik veel naar Nederland reed waren het vooral Duitsers, ook kort voor de Nederlandse grens, die hard reden.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

mhkamp schreef: di 09 jun 2026, 6:06 ^^ Dus je spreekt voor jezelf? :duck:
Nee, het valt alleen op dat je Duitsers niet vaak bezig hoort over "ik reed wel 160 over de autobaan" waar niet-duitsers daar wel graag sterke verhalen over vertellen of domme vragen over stellen. Tenminste, onder de mensen die ik ken...
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef: di 09 jun 2026, 10:19 Dat er in Bayern steviger wordt doorgereden als in de rest van Duitsland dekt ook wel mijn ervaringen. Maar dat de A3 en A5 vol zitten met gefrusteerde Nederlanders en Zwitsers... Mwah, misschien Zwitsers op de A5, sommigen laten in het buitenland per definitie alle remmen los, ongeacht snelheidslimiet. Opvallend vind ik dat vooral in Italië, waar Zwitsers schijnbaar het gevoel hebben dat ze alle regels aan hun laars kunnen lappen en de Italianen zelf flink willen overtreffen. Nederlanders vind ik echter überhaupt niet opvallen onder de hardrijders. In de tijd dat ik veel naar Nederland reed waren het vooral Duitsers, ook kort voor de Nederlandse grens, die hard reden.
Mijn opmerking over de A3-A5 moet je niet letterlijk nemen als dat dat een omgeving zou zijn waar je steeds moet wegduiken voor de gefrustreerde Nederlanders en Zwitsers - en meer voor hen dan voor Duitsers. Maar ze zijn er wel. De buitenlandse kentekens vallen natuurlijk ook ietsje meer op, en dan praat je ook nog eens over stukken in de buurt van de grens waar auto's uit het buurland sowieso talrijker zullen zijn, dus de hoeveelheid buitenlandse jakkeraars (als een absoluut getal) ook.

Naar mijn gevoel heb je de "gefrustreerde rijstijl" in beide rijrichtingen. Of je het land van de gefrustreerde nu verlaat ("we mogen eindelijk") of er naartoe rijdt ("nog even voordat we weer braaf moeten zijn"). Wat je zegt over Zwitsers in Italië is zeker waar trouwens. Ook des te vaker met VS of TI-kentekens. Weet niet of je daar met volksaard van die twee kantons te maken hebt en mensen in streken dichterbij Duitsland misschien toch wat gezagsgetrouwer zijn...
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Ik moet het statement dat in Bayern steviger wordt doorgereden dan in andere delen van Duitsland tóch wel tegenspreken hoor. Op de 2x3 trajecten in NRW wordt ook aardig geraced maar door de dichtheid van het gebied zijn die wegen soms dusdanig druk dat hardrijden niet kan maar men koste wat het kost door probeert te duwen. De A2 Oberhausen - Bielefeld en A3 Duisburg - Köln zijn daar onder andere slachtoffer van. Ik heb de indruk dat dat in andere delen van Duitsland juist weer een stuk minder gebeurt. Ik zou niet treuren als men op die trajecten een maximumsnelheid van 130 in zou voeren overdag met actieve controle. Want zelfs als de matrixborden aan staan worden die soms straal genegeerd. Als het druk is moet je gewoon niet willen racen op de Autobahn. En dat komt van iemand die zelf ook regelmatig de 200 aantikt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de Beierse A3 tussen Nürnberg en Passau kwamen mij maar een stuk of 3 echt snel voorbij. Terwijl het rustig was. In de tegenrichting wel veel vrachtverkeer. Je ziet op maandag echt een golf vrachtverkeer Duitsland in.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Misschien nog wel dubbel in het weekend na Fronleichnam. Zou een afnemend aantal razers trouwens verband kunnen houden met de benzineprijs? Dat mensen, zeker met alle verbruikmeters die auto's toch allemaal wel hebben tegenwoordig, gewoon bedenken dat het echte harde rijden toch wel heel duur begint te worden afgezet tegen tijd die je ermee kunt winnen?
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Pino schreef: di 09 jun 2026, 14:18 ^^ Misschien nog wel dubbel in het weekend na Fronleichnam. Zou een afnemend aantal razers trouwens verband kunnen houden met de benzineprijs? Dat mensen, zeker met alle verbruikmeters die auto's toch allemaal wel hebben tegenwoordig, gewoon bedenken dat het echte harde rijden toch wel heel duur begint te worden afgezet tegen tijd die je ermee kunt winnen?
Psychologie van de koude grond, maar ik denk dat het een combinatie van factoren is.

Je hebt enerzijds dat het verkeer alsmaar drukker wordt, dus de mogelijkheid tot razen wordt -zeker overdag- minder groot.
Daarnaast heb je te maken met stijgende benzineprijzen en een toenemend bewustzijn dat zo hard rijden slecht is voor je portemonnee en het milieu.
Tot slot kan ik mij het beeld van de A3 herinneren van een jaar of 25 geleden, ik had toen net mijn rijbewijs en ging in die tijd in de winter vaak naar Oostenrijk. Je had toen van die ‘treintjes’ op de linkerbaan, iemand -liefst met van die iets te felle xenon koplampen- die het ‘treintje’ aan trok met zo’n 180 a 200 km/h en daarachter had je dan een zwikkie auto’s in het kielzog. Je was een beetje de kneus als je niet mee kon in die treintjes. Dat fenomeen zie ik niet tot nauwelijks meer, het is normaal geworden om met ±120 km/h te rijden, en de uitzondering als jij nog wel 180 km/h wilt rijden. Mensen zijn kuddedieren.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

sven_engelen schreef: di 09 jun 2026, 12:48 Ik moet het statement dat in Bayern steviger wordt doorgereden dan in andere delen van Duitsland tóch wel tegenspreken hoor. Op de 2x3 trajecten in NRW wordt ook aardig geraced maar door de dichtheid van het gebied zijn die wegen soms dusdanig druk dat hardrijden niet kan maar men koste wat het kost door probeert te duwen. De A2 Oberhausen - Bielefeld en A3 Duisburg - Köln zijn daar onder andere slachtoffer van. Ik heb de indruk dat dat in andere delen van Duitsland juist weer een stuk minder gebeurt.
In NRW wordt in ieder geval een stuk asocialer gereden, in Bayern wordt er van beide kanten beter geanticipeerd, en daar heb je ook minder last van automobilisten die zich desondanks drukte zich er door proberen te 'duwen'. Dat heb je in NRW - en vooral Ruhrgebiet - inderdaad erg vaak. In geen enkele andere deelstaat heb ik dermate asociale acties gezien als in NRW, maar ik heb uiteraard ook een flinke tijd in het Sauerland gewoond, dus dan zie je ook meer. In het Sauerland zelf viel het overigens allemaal wel reuze mee, maar het viel wel op dat het richting Dortmund altijd veel ruwer aan toe ging, als pakweg richting Frankfurt.

Maar de echt hoge snelheden worden niet in NRW gereden, dat zie je in Bayern veel meer. Zolang dat relatief netjes gebeurd, en op rustigere wegen, krijg je uiteraard ook een totaal ander beeld daarvan.
sven_engelen schreef: di 09 jun 2026, 12:48Want zelfs als de matrixborden aan staan worden die soms straal genegeerd.
Matrixborden zijn in Duitsland een soort reclame voor een bepaalde snelheden. Een betere (soms fiscale) adviessnelheid misschien. :lol:
Autostrada schreef: di 09 jun 2026, 14:23 Daarnaast heb je te maken met stijgende benzineprijzen en een toenemend bewustzijn dat zo hard rijden slecht is voor je portemonnee en het milieu.
Mwah, ik betwijfel of mensen vanwege het milieu minder snel zijn gaan rijden. Maar pijn in de portemonnee zal zeer zeker een reden zijn van minder hoge snelheden. En ook wel de consentie dat in Duitsland stijgt, dat het iets rustiger aan ook veiliger en prettiger is. Jarenlang heb ik beweerd dat een snelheidslimiet in Duitsland er nooit daadwerkelijk van gaat komen. Langzaam veranderd dat beeld wel. Je ziet zelfs op social media dat mensen langzaam maar zeker meer richting een snelheidslimiet tenderen.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb daar (zeker ook in discussies met jou) vaak genoeg over gezegd dat argumentatie opbouwen aan milieu en veiligheid altijd al kansloos was, omdat de simpele reden dat uitstoot in de loop van de jaren alleen maar omlaag is gegaan en ook de veiligheid er heel redelijk op vooruit is gegaan. Mensen kopen de SPD- en Grüne-retoriek op dit punt gewoon niet.

Er liggen veel betere argumenten klaar op een gebied "sommigen een beetje langzamer, allemaal sneller op bestemming". Eens een keer dat egoïstische "iedereen moet maar even opzij wanneer ik dat wil" aanpakken dat in veel vormen van hardrijden zit ingebakken. En dan zullen er natuurlijk altijd mensen zijn die zeggen dat zij echt alleen maar hard rijden wanneer de verkeerssituatie het toelaat. Behalve dat dat vaak een vorm van zelfoverschatting zal zijn, moet naar hen toe de boodschap dan maar eens zijn dat het hele verkeersrecht aan elkaar hangt van regels die niet nodig zouden zijn als iedereen automatisch het goede deed. Dus jammer voor je, en met 130 (of desnoods 140-150) als bovengrens creëer je tenminste eens duidelijkheid in het belang van eenieder.
SnarfFlevoland schreef: di 09 jun 2026, 15:15 In NRW wordt in ieder geval een stuk asocialer gereden, in Bayern wordt er van beide kanten beter geanticipeerd, en daar heb je ook minder last van automobilisten die zich desondanks drukte zich er door proberen te 'duwen'. Dat heb je in NRW - en vooral Ruhrgebiet - inderdaad erg vaak. In geen enkele andere deelstaat heb ik dermate asociale acties gezien als in NRW, maar ik heb uiteraard ook een flinke tijd in het Sauerland gewoond, dus dan zie je ook meer.
Dat gedrag zie ik dan dus ook in Bayern wanneer je daar rijdt op de wat drukkere tijdstippen. Bijvoorbeeld op vrijdagavond München uit naar de gebieden waar Hansi en Franzl hun weekenden willen doorbrengen. Op de wat rustiger tijdstippen kun je in het dunnerbevolkte Bayern best een eind komen met op elkaar anticiperen, maar uiteindelijk praat je ook over weten wanneer het hard rijden er niet in zit en je daarop aanpassen. In dezelfde serie de manier waarop Duitsers bij het invoegen meteen helemaal naar links willen - dat ze maar vast klaar zitten om plankgas te kunnen geven zodra het verkeer dat ook maar even toelaat. Behalve dat er meters dik bovenop ligt dat hetzo druk is dat dat moment nooit gaan komen. En in de tussentijd worden de verschillende rijstroken ineffiënt gebruikt doordat iedereen links wil zitten en vooral niet naar een andere rijstrook wil, omdat 'ie weet dat er links nooit meer ruimte voor hem gemaakt zal worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is vaak wel zo dat zodra je de grens over bent van Duitsland naar een ander land, het verkeer gemoedelijker is. Ook al wordt er een stuk minder geraced, de mindset van 'ik moet iedereen voorbij' blijft in Duitsland wel aanwezig. Ook al is het maar een paar km sneller. Van Duitsland naar Oostenrijk, van Duitsland naar Denemarken of van Duitsland naar Nederland merk je dat direct.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Pino schreef: di 09 jun 2026, 16:53 Dat gedrag zie ik dan dus ook in Bayern wanneer je daar rijdt op de wat drukkere tijdstippen. Bijvoorbeeld op vrijdagavond München uit naar de gebieden waar Hansi en Franzl hun weekenden willen doorbrengen.
Ja, dat klopt wel. Misschien zie ik het nog teveel met de NRW bril. Ik ben destijds voor m'n werk regelmatig in München en omgeving geweest. Ik weet nog dat ik bij gebrek aan hotels in of rond de stad vanwege het Oktoberfest, een keer een week in Wolfratshausen zat. Daar was het elke rit op de A95 'feest' met hektische automobilisten die persé de 200+ wilden aantikken. Goed, dat is wel zo'n 10 jaar geleden, maar ik denk niet dat dat enorm is veranderd in die tijd. Misschien ietsje milder.

Ook op de A96 is het best stressig vanuit München tot en met Landsberg met zulke figuren. Deels nog 2x2 en Vmax, dat maakt allemaal niet uit. Het helpt ook niet dat de A96 door de stad met 2x3 rijstroken deels maar Vmax 80 of zelfs 60 heeft, dat wordt grandioos door velen genegeerd. Desondanks laseracties van de politie aan het einde van de A96 stadinwaards. Dan wordt even met z'n allen op de rem getrapt en als jij niet verder doorrijdt, maar keurig de Vmax aanhoudt, dan wordt je heel boos aangekeken. (Been there, done that.)

Maar echte asociale acties van remtestjes en afsnijden, dat heb ik wel veel meer in NRW meegemaakt en eigenlijk nooit in Bayern. In Bayern wordt je gewoon van de linkerrijstrook weggesijnt als je niet snel genoeg bent, maar men gaat je niet plagen als ze je eenmaal voorbij zijn. Over NRW kan ik wel een boek schrijven met dingen die ik zelf heb meegemaakt of gezien heb. :lol:
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Van vorige week donderdag, maar toch:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... -2092.html

Met caravan en al willen keren op de B402 is niet zo'n goed idee...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

SnarfFlevoland schreef: di 09 jun 2026, 17:23Ja, dat klopt wel. Misschien zie ik het nog teveel met de NRW bril.

....

Maar echte asociale acties van remtestjes en afsnijden, dat heb ik wel veel meer in NRW meegemaakt en eigenlijk nooit in Bayern. In Bayern wordt je gewoon van de linkerrijstrook weggesijnt als je niet snel genoeg bent, maar men gaat je niet plagen als ze je eenmaal voorbij zijn. Over NRW kan ik wel een boek schrijven met dingen die ik zelf heb meegemaakt of gezien heb. :lol:
Ik denk dat er ook een aardige factor grootstad vs land is. In de grote steden vooral wat meer gehannes kort op elkaar, op het land wat netter maar wel met een zwaardere poot.
Desalniettemin, is ook mijn indruk dat de Roerpot erger is dan bv. München, Frankfurt of Berlijn.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Opvallend dat baustelle hier niet als reden genoemd wordt waarom dat hardrijden er uit gaat. Als er gechargeerd gezegd elke 30 km een zone is waar de snelheid tot 80 beperkt wordt en de rijbaan versmald dan voelt het ook nutteloos om in de tussenliggende zones 200 te rijden.
Pino schreef: di 09 jun 2026, 10:11 ^^ Routes als de A3 of de combinatie A3-A5 tussen Nederland en Zwitserland zijn wel hunting grounds voor gefrustreerde Nederlanders én Zwitsers
Ik vind de A3 tussen Keulen en Frankurt veel te bergachtig voor hoge snelheden. Ik mispak me daar vaak aan bij Duitse snelwegen. Bij het bergop rijden haalt mijn auto soms maar de 100 en bij het naar beneden rijden wordt de snelheid voortdurend naar 100 beperkt. En Duitsers plaatsen graag flitscamera's op de meest onverwachte plaatsen.
Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi »

Kom een nieuws artikel tegen op NOS over de A40: https://nos.nl/artikel/2618356-bommen-o ... -onderzoek

Staat een mooie foto bovenaan het artikel, en van wie is die foto? :woop:
Eigenlijk wel knap dat ze die gewoon weten te scoren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

;)

De licentie staat erbij
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Complimenten voor de nieuwsredactie voor het vinden van een passende foto :worship:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Als men inderdaad nog dagdagelijks bezig is met explosieven opsporing.. is er dan in al die jaren nooit eens spontaan zo'n bom afgegaan dan? Dat zou ik dan toch denken want anders is het misschien een idee om het te laten rusten, gaat al 80 jaar goed, toch?
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ja, dat gebeurt wel eens.

Zo ook in München in 2021, meen ik. Op een bouwplaats bij een spoorlijn ging ineens spontaan een bom uit de Tweede Wereldoorlog af. Er vielen enkele gewonden, geen doden. Omdat de bom redelijk diep in de grond lag, bleef de overige schade beperkt tot enkele gesprongen ruiten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

In 2019 ging er een spontaan af in een veld bij Limburg a/d Lahn: https://www.dw.com/en/wwii-bomb-self-de ... a-49331435
Volgens dit artikel ontploffen er gemiddeld 1 tot 2 bommen per jaar spontaan.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

In het westen van België vallen incidenteel ook nog wel eens slachtoffers van bommen uit de Eerste Wereldoorlog, die bijvoorbeeld bij (landbouw)werkzaamheden afgaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ja, door "patatten" of "obussen".

Zelfs nu, meer dan een eeuw na de Eerste Wereldoorlog, worden er jaarlijks nog honderden van dat soort projectielen opgegraven. Je kunt je nauwelijks een voorstelling maken van de hoeveelheid munitie, groot en klein, die daar in de Belgische Westhoek in vier jaar tijd (1914 - 1918) moet zijn afgevuurd. Dat moet immens zijn geweest.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben benieuwd of andere reizigers deze constateren ook delen: volgens mij zijn er tegenwoordig een stuk minder extreem smalle baustelles waar een maximumsnelheid van 60 km/h geldt. Ik heb er door Duitsland weer heel wat gehad, maar bijna overal was dit 80 km/h en bij een 3-1 systeem zelfs enkele malen 100 km/h op de linker strook.

Voordat Die Autobahn het management over nam zag je naar mijn idee veel vaker smalle 4-0 systemen met 60 km/h.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

^^ Dat idee heb ik ook, al is het volgens mij het beleid een aantal jaar daarvoor al aangepast omdat er zoveel ongelukken gebeurden in die smalle werkzaamheden. Tenminste, er staat me ergens ver weg bij iets op het nieuws gezien of gehoord te hebben.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... d-114.html

Twee werknemers zijn gisteren om het leven gekomen toen ze op de A31 tussen Meppen en Lingen aan het werk waren. Een vrachtwagen had de pijlwagen geramd, die weer tegen de mannen van 34 en 60 jaar geknald werd.

Een recht, overzichtelijk en niet druk bereden traject. Toch knalt een chauffeur er bovenop. Triest, maar die tagesbaustellen zijn toch wel risicovol. Ik heb ook wel gezien dat de verlaagde maximumsnelheid bij dit soort korte puntlocaties niet serieus genomen wordt en dat verkeer nagenoeg nooit een rijstrook opschuift, terwijl zo'n wagen zowat op de kantstreep staat.