Het wel en wee op de wegen in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
Sondermaut
- verkeersader
Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland
Het gebeurt in Duitsland ook regelmatig dat de Baustelle dusdanig lang duurt dat de tijdelijke markering op een gegeven moment op punten helemaal versleten raakt en mensen daardoor de reguliere markering blijven volgen. Dat zorgt zeker in verspringingen regelmatig voor hachelijke situaties.
-
Jeff
- expressweg
!!!
Volledige afsluiting van de A2 in beide richtingen ter hoogte van Burg. Oorzaak is spatting van het beton over de volledige lengte van de rijbanen.
De snelweg blijft mogelijk tot maandagochtend dicht
Volledige afsluiting van de A2 in beide richtingen ter hoogte van Burg. Oorzaak is spatting van het beton over de volledige lengte van de rijbanen.
De snelweg blijft mogelijk tot maandagochtend dicht
-
Chris
- Moderator
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Zo te zien bij Burg richting westen en bij Ziesar richting oosten.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Jeff
- expressweg
Afsluiting van de BAB2 wordt alleen maar groter en groter.
Ben benieuwd hoe groot de chaos aankomende werkweek wordt
Ben benieuwd hoe groot de chaos aankomende werkweek wordt
-
Chris
- Moderator
In Dresden hebben ze zo'n pedestrian scramble geïnstalleerd. Waarbij voetgangers in alle richtingen gelijktijdig groen krijgen en dan ook diagonaal kunnen oversteken, de 'Rundum-Grün-Ampel'.
De eerste resultaten zijn niet heel goed, het lijkt handig of cool, maar de observatie is dat de roodtijden voor zowel voetgangers als overig verkeer een stuk langer is geworden.

De eerste resultaten zijn niet heel goed, het lijkt handig of cool, maar de observatie is dat de roodtijden voor zowel voetgangers als overig verkeer een stuk langer is geworden.

-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Dit begreep ik eerst niet, maar ik vermoed dat in de oude situatie de voetgangers gelijk groen hadden met autoverkeer in dezelfde richting?Chris schreef: za 04 jul 2026, 17:55 ... de observatie is dat de roodtijden voor zowel voetgangers als overig verkeer een stuk langer is geworden.
-
Chris
- Moderator
Met een normale VRI-regeling kan je bepaalde richtingen combineren die elkaar niet kruisen. En in Duitsland zie je ook nog wel eens dat rechtsaf bijvoorbeeld tegelijk groen heeft als voetgangers rechtdoor (waar je dus goed moet opletten).
Zo'n scramble heeft vermoedelijk een relatief lange groentijd voor de voetgangersfase, waarbij er geen enkel ander verkeer kan kruisen, dat moet dus wachten tot de volgende fases, waardoor in totaliteit de roodtijden langer worden. Auto's, die moeten wachten tijdens een fase waarbij geen enkel ander autoverkeer kan kruisen (en dat dus bij de volgende fases erbij komt), en voetgangers, die een lange roodfase hebben omdat daarna nog de hele cyclus voor alle andere richtingen moet worden doorlopen.
Ik denk niet dat dit heel nuttig is op plekken waar geen grote vraag is om diagonaal over te steken. Niet elk kruispunt in Europese steden zal vergelijkbaar zijn met Shibuya.
Zo'n scramble heeft vermoedelijk een relatief lange groentijd voor de voetgangersfase, waarbij er geen enkel ander verkeer kan kruisen, dat moet dus wachten tot de volgende fases, waardoor in totaliteit de roodtijden langer worden. Auto's, die moeten wachten tijdens een fase waarbij geen enkel ander autoverkeer kan kruisen (en dat dus bij de volgende fases erbij komt), en voetgangers, die een lange roodfase hebben omdat daarna nog de hele cyclus voor alle andere richtingen moet worden doorlopen.
Ik denk niet dat dit heel nuttig is op plekken waar geen grote vraag is om diagonaal over te steken. Niet elk kruispunt in Europese steden zal vergelijkbaar zijn met Shibuya.
-
eersteopel
- polderweggetje
Is de B504 (net als veel andere B-wegen als ik Google mag geloven) een weg waar je 100 km/h. mag rijden? Afgelopen week nog even 'goedkoop' getankt in Duitsland vanuit Gennep en er waren ook stukken 70. 70 en 100 leek mij persoonlijk een groot verschil, dus 80 aangehouden. Hierbij ben ik wel door één auto ingehaald. De rest bleef achter me. Gezien ik géén zin had in verkeersboetes toch de 'veilige' weg hiermee gekozen. Eerlijk is eerlijk reed ik zonder navigatie; anders had ik het wellicht daarop kunnen zien wat de maximum snelheid is.Jeff schreef: wo 22 mei 2024, 20:49 Voor de verandering heb ik de B504 eens volledig uitgereden. Die 16 km waren zo voorbij, prima rijden zo.
Als deze weg in NL gelegen had, was met grote waarschijnlijkheid vol met drempels gelegden, om nog maar te twijfelen of er tenminste 3km 100 km/h gereden zou mogen worden
Nadeel van bij Ven-Zelderheide de grens over vind ik dat daar in tegenstelling tot Goch (hoofdweg) niet de maximumsnelheden (o.a. voor herinnering) worden aangegeven.
In Nederland zijn naar mijn idee dit soort boswegen (met bomen aan de zijkant) vaker 60 wegen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Voor zover niet anders aangegeven is de snelheid buiten de bebouwde kom 100 op wegen met tegenliggers.
-
djiwie
- stadsweg
Het is in ieder geval zeker niet nieuw, in Vlaardingen werd al in 1977 hiermee geexperimenteerd: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNR ... peg21:p003 (en dit kruispunt heeft nog steeds een expliciete diagonale oversteekmogelijkheid: https://maps.app.goo.gl/7fWbLnHi27kYDBBa8)Chris schreef: za 04 jul 2026, 17:55 De eerste resultaten zijn niet heel goed, het lijkt handig of cool, maar de observatie is dat de roodtijden voor zowel voetgangers als overig verkeer een stuk langer is geworden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Het is super dat je dat eerlijk deelt, maar deze borden aan de grens staan er niet voor de sier:eersteopel schreef: zo 05 jul 2026, 22:07 70 en 100 leek mij persoonlijk een groot verschil, dus 80 aangehouden. Hierbij ben ik wel door één auto ingehaald. De rest bleef achter me.
En dat betekend natuurlijk dit:
Het is wel opvallend dat veel buitenlanders dit niet weten. Een beetje voorbereiding voordat je in een bepaald land gaat rijden is wat dat betreft nooit verkeerd. Ook andere regels kunnen verschillend zijn. Maar goed, ook ik wist in het begin niet dat je bijv. in Duitsland niet mag fileparkeren aan de linker kant van de weg, maar altijd uitsluitend aan de rechter kant met de neus in de rijrichting. Hiervoor had ik - toen ik nog vers m'n rijbewijs had - bijna een keer een boete gecasseerd, maar kon nog net met de dame in univorm discussiëren en er met een waarschuwing vanaf komen.waldo79 schreef: zo 05 jul 2026, 22:08 Voor zover niet anders aangegeven is de snelheid buiten de bebouwde kom 100 op wegen met tegenliggers.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Skoda Fabia
- woonerf
In Los Angeles zie je ook wel eens diagonale oversteekplaatsen.djiwie schreef: zo 05 jul 2026, 22:29Het is in ieder geval zeker niet nieuw, in Vlaardingen werd al in 1977 hiermee geexperimenteerd: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNR ... peg21:p003 (en dit kruispunt heeft nog steeds een expliciete diagonale oversteekmogelijkheid: https://maps.app.goo.gl/7fWbLnHi27kYDBBa8)Chris schreef: za 04 jul 2026, 17:55 De eerste resultaten zijn niet heel goed, het lijkt handig of cool, maar de observatie is dat de roodtijden voor zowel voetgangers als overig verkeer een stuk langer is geworden.
https://maps.app.goo.gl/mGV2PKUYcsffD9Cb6
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Dit is zeker binnen de bebouwde kom eerder regel dan uitzondering. In autoland Duitsland zie je dat de belangen van voetgangers en fietsers bij de inrichting van kruispunten en verkeerslichten nog steeds ondergeschikt zijn aan de doorstroming van het autoverkeer.Chris schreef: za 04 jul 2026, 18:42 Met een normale VRI-regeling kan je bepaalde richtingen combineren die elkaar niet kruisen. En in Duitsland zie je ook nog wel eens dat rechtsaf bijvoorbeeld tegelijk groen heeft als voetgangers rechtdoor (waar je dus goed moet opletten).
Het valt me sowieso op hoezeer Duitsland ook op dit gebied achterloopt. Detectielussen bij verkeerslichten zijn er, vergeleken met Nederland, hoogst uitzonderlijk. Veel VRI's werken nog altijd volgens een vaste regeling, waardoor je ook op rustige momenten regelmatig moet wachten terwijl er geen kruisend verkeer is. Ook hebben de drukknoppen voor voetgangers en fietsers in mijn ervaring weinig of geen effect; het lijkt alsof ze er vooral voor de sier hangen. De enige uitzondering lijken trams te zijn: die krijgen vaak wel voorrang wanneer ze een verkeerslicht naderen.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
En er zijn daar nogal veel veel linksaffers die groen geven terwijl rechtdoorgaand verkeer uit de andere richting ook groen heeft. En je dus als liinksafslaander even moet wachten om anderen voorrang te verlenen.
In Duitsland normaal. Hier in Nederland zou daarvan elke verkeersveiligheidsgoeroe een hartinfarct krijgen en de situatie onmiddellijk verbieden.
Desondanks denk ik nog steeds dat Duitsland in de jaren '80 is blijven hangen en de moderne tijd nadien gemist heeft.
Wellicht door de vereniging met de DDR maar toch.
In Duitsland normaal. Hier in Nederland zou daarvan elke verkeersveiligheidsgoeroe een hartinfarct krijgen en de situatie onmiddellijk verbieden.
Desondanks denk ik nog steeds dat Duitsland in de jaren '80 is blijven hangen en de moderne tijd nadien gemist heeft.
Wellicht door de vereniging met de DDR maar toch.
-
eersteopel
- polderweggetje
Betreffende borden staan naar mijn idee alleen bij de 'hoofd'grensovergangen. Bij Goch, de A57 staat er inderdaad één. Dit zag ik eind mei toen ik een omleiding moest volgen omdat de N291 afgesloten was.SnarfFlevoland schreef: ma 06 jul 2026, 8:18Het is super dat je dat eerlijk deelt, maar deze borden aan de grens staan er niet voor de sier:eersteopel schreef: zo 05 jul 2026, 22:07 70 en 100 leek mij persoonlijk een groot verschil, dus 80 aangehouden. Hierbij ben ik wel door één auto ingehaald. De rest bleef achter me.
En dat betekend natuurlijk dit:Het is wel opvallend dat veel buitenlanders dit niet weten. Een beetje voorbereiding voordat je in een bepaald land gaat rijden is wat dat betreft nooit verkeerd. Ook andere regels kunnen verschillend zijn. Maar goed, ook ik wist in het begin niet dat je bijv. in Duitsland niet mag fileparkeren aan de linker kant van de weg, maar altijd uitsluitend aan de rechter kant met de neus in de rijrichting. Hiervoor had ik - toen ik nog vers m'n rijbewijs had - bijna een keer een boete gecasseerd, maar kon nog net met de dame in univorm discussiëren en er met een waarschuwing vanaf komen.waldo79 schreef: zo 05 jul 2026, 22:08 Voor zover niet anders aangegeven is de snelheid buiten de bebouwde kom 100 op wegen met tegenliggers.
Bij Ven-Zelderheide en Wyler; de kleinere overgangen heb ik deze borden echter niet gespot. Rijdt ik veel over de grens? Nee! Laatste jaren vliegvakanties gehad of iemand anders die de vakantieritten reed en dan valt het als bijrijder veel minder op....
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Je weet wél waar exact die borden wel en niet staan, maar het is je nooit opgevallen dat de Vmax bubeko in Duitsland 100 km/u is? Klinkt mij nogal ongeloofwaardig in de oren. Daarnaast:eersteopel schreef: ma 06 jul 2026, 17:17 Betreffende borden staan naar mijn idee alleen bij de 'hoofd'grensovergangen. Bij Goch, de A57 staat er inderdaad één. Dit zag ik eind mei toen ik een omleiding moest volgen omdat de N291 afgesloten was.
Bij Ven-Zelderheide en Wyler; de kleinere overgangen heb ik deze borden echter niet gespot.
SnarfFlevoland schreef: ma 06 jul 2026, 8:18 Een beetje voorbereiding voordat je in een bepaald land gaat rijden is wat dat betreft nooit verkeerd.
-
verfmeer95
- expressweg
Dan moet je echt beter opletten.eersteopel schreef: ma 06 jul 2026, 17:17
Betreffende borden staan naar mijn idee alleen bij de 'hoofd'grensovergangen. Bij Goch, de A57 staat er inderdaad één. Dit zag ik eind mei toen ik een omleiding moest volgen omdat de N291 afgesloten was.
Bij Ven-Zelderheide en Wyler; de kleinere overgangen heb ik deze borden echter niet gespot.
Ven-Zelderheide: https://maps.app.goo.gl/aaJTwkiLBtcQJFyU6
Wyler: https://maps.app.goo.gl/4gjvgYRMFytkWFF96
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Ze staan er wel, maar de zichtbaarheid van die borden vind ik niet heel denderend door andere borden, bomen, overhangend groen, vuil en verwering. Laat staan bij slecht weer. Mogelijk heeft eersteopel ze daardoor gemist.
Hier valt het echt niet op:
https://maps.app.goo.gl/sah3x44GfmdStzXi6
-
sven_engelen
- expressweg
Ze staan echt niet bij elke belangrijke grensovergang hoor. Ik ben het er zeker mee eens dat een beetje voorbereiding gewenst is maar dan moet ook de informatie aan de grens wel kloppen.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Ehuls
- verkeersader
Is er in Duitsland eigenlijk ook discussie over die 100 km/uur buiten de bebouwde kom? De meeste landen hanteren toch 80 of 90, met soms uitzonderingen voor wegen met 2x2 rijbanen en/of gescheiden rijbanen, volgens mij heeft verder alleen Oostenrijk standaard 100 km/uur buiten de bebouwde kom.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
De wegbeheerders leggen zo vaak snelheidsbeperkingen op bij kruisingen en bochten dat de algemene limiet slechts bij uitzondering van toepassing is.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Je kunt mij niet vertellen dat je als Nederlander uitsluitend via lokale grensovergangetjes naar Duitsland bent gereden, zonder ooit het genoemde bord gezien te hebben. Her en der mag het bord er inderdaad niet staan, of onduidelijk, maar bij het gros van de overgangen staat het netjes aangegeven. En veruit de meesten zullen Duitsland via een hoofdweg of snelweg benaderen.sven_engelen schreef: di 07 jul 2026, 12:55 Ze staan echt niet bij elke belangrijke grensovergang hoor. Ik ben het er zeker mee eens dat een beetje voorbereiding gewenst is maar dan moet ook de informatie aan de grens wel kloppen.
Ja, er zijn meerdere discussiës geweest en gaande over 80 km/h op Bubeko wegen (en zelfs 30 km/h Bibeko). Maar zoals met een algemeen limiet op de autosnelwegen, is daar tot dusver nog niets van terecht gekomen.Ehuls schreef: di 07 jul 2026, 16:12 Is er in Duitsland eigenlijk ook discussie over die 100 km/uur buiten de bebouwde kom?
Gek genoeg tref je 100 km/h vaak meer op lokale wegen aan als op gelijkvloerse en enkelbaanse Bundesstrassen. Waar je op een reguliere B-weg een flipperkast van 100-70-100-80-70-100 etc. hebt, is dat op lokale L- en vooral K-wegen een stuk minder.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Joshua
- autoweg
Dat laatste is zo ook in Wallonië, België, maar dan met 90.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.