Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris »

In april was er in Duitsland iets minder verkeer op de Autobahnen. De WDR test of dit door de hogere brandstofprijzen komt. Ze zeggen maar een zwakke relatie te kunnen vinden tussen de benzineprijzen en de rijsnelheden.

De rijsnelheden liggen wel iets lager in maart en april dan januari, maar dat kan ook komen omdat het verkeer in januari rustiger is en het verkeersbeeld zich meer leent voor snel rijden dan op het moment dat het recreatieverkeer meer op gang komt. Januari heeft meestal de laagste gemiddelde intensiteit van alle maanden in het jaar.

Afbeelding
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Afgelopen nacht kwam een touringcar in botsing met werkverkeer op de A8 bij Stuttgart. Enkele zwaargewonden, maar gelukkig geen dodelijke slachtoffers. De wegwerkers kwamen er zonder kleerscheuren vanaf.

https://www.t-online.de/nachrichten/pan ... n-lkw.html

"Wel" na "wee."

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... t-100.html

Een maand geleden na een zwaar ongeval waar vier voertuigen bij betrokken waren op de A6 in de buurt van Sinsheim willen betrokkenen van een sportvereniging uit Amorbach de destijds dienstdoende hulpverleners in het zonnetje zetten.
SWR (24-7-26) schreef:Viele Ersthelfer hätten wissen wollen, wie es den Kindern inzwischen geht, sagt Wache. Das Treffen solle Gelegenheit geben, sich auszutauschen und das Erlebte gemeinsam aufzuarbeiten. Geplant sind gemeinsames Grillen und vor allem Gespräche zwischen Kindern, Eltern und den Helfern.

Und doch könnte es so viel mehr sein als das, hofft Necip Cinar. Ihm sei wichtig, sichtbar zu machen, wie unverzichtbar Menschen sind, die in Ausnahmesituationen Verantwortung übernehmen. Oder wie es der Verein selbst auf seiner Internetseite formuliert hat: Die Helfer sind "die wahren Helden des Alltags".
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik kwam gisteren terug uit Oostenrijk en kwam even stil te staan bij de politiecontrole bij Rottal, net na de grens. Ik heb geen idee wat de gedachte erachter is, blijkbaar waren ze een busje een paar auto's voor me aan het controleren want we stonden een paar minuten stil om daarna weer door te rijden.
Twee politieagenten met automatisch wapens.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

De B500 (Schwarzwaldhochstraße) is een mooie route en geliefd, ook onder motorrijders. Echter, er gebeuren nog al eens ongelukken.

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... e-100.html

Enkel deze maand al 3 met dodelijke afloop. De politie heeft er maar eens een controle op losgelaten.
SWR (25-7-2026) schreef:Insgesamt hat sich die Zahl der Motorradunfälle auf den als gefährlich geltenden Strecken im Nordschwarzwald in diesem Jahr im Vergleich zum Vorjahreszeitraum mehr als verdoppelt. Sie stieg von 32 auf bislang 65 an. Gleiches gilt für die Zahl der tödlichen Motorradunfälle. Waren im gesamten vergangenen Jahr im Bereich des Polizeipräsidiums drei tödliche Motorradunfälle zu verzeichnen, so sind es in diesem Jahr bereits sieben, berichtet der leitende Polizeidirektor Martin Plate.
Vooral het gedeelte nabij de Helbing rots over ca. 1 kilometer lengte is berucht, een eindje zuidelijk van Baden-Baden.

Afbeelding

^In 2024 heeft men dit in het leven geroepen. Een waarschuwing en 'gedenkplaats' tegelijk volgens het verhaal. De motorrijders groet in wit op zwart.

Afbeelding

Afbeelding
Ins Leben gerufen wurde der "Schweigekilometer" von Tobias Gaiser aus Baiersbronn, der der Frage nachging: Wie kann die Zahl der Verkehrstoten ohne Warntafeln, Blitzer oder Fahrverbote gesenkt werden? Andere Vorsichtsmaßnahmen wie Geschwindigkeitsbegrenzungen oder Warnschilder hatten laut Polizei bis zur Einrichtung des Schweigekilometers weniger Erfolg als erhofft.
Op de varianten van de afstandsbakens staat resp. "Innehalten." "Für alle Verunfallten." "Und ihre Hinterbliebenen.“

Verder gisteren ook nog dit: https://www.otz.de/lokales/saale-orla-k ... kreis.html

Nuance/correctie: de politie ging uit van meer dan 30 gewonden, maar dat bleek enigszins mee te vallen. 9 personen moesten zich aan een medische controle onderwerpen, niemand in levensgevaar.

De ongevallen vonden plaats op de A9 Nürnberg- >Leipzig/Berlin tussen :AS: Rudolphstein en :AS: Bad Lobenstein. De Autobahn moest ter plekke uren worden afgesloten, maar mazzeltje, het verkeer kon via Raststätte Hirschberg worden geleid. Voor wie het zich nog afvraagt. Signalering, in welke vorm dan ook, ontbreekt.

Afbeelding

^Rechts de parking als onderdeel van de Raststätte.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Chris schreef: di 23 jun 2026, 19:33 Ik ben benieuwd of andere reizigers deze constateren ook delen: volgens mij zijn er tegenwoordig een stuk minder extreem smalle baustelles waar een maximumsnelheid van 60 km/h geldt. Ik heb er door Duitsland weer heel wat gehad, maar bijna overal was dit 80 km/h en bij een 3-1 systeem zelfs enkele malen 100 km/h op de linker strook.

Voordat Die Autobahn het management over nam zag je naar mijn idee veel vaker smalle 4-0 systemen met 60 km/h.
Ja, Chris, ik kan je constatering wel ondersteunen. De heenrit naar Polen, via de B213, de A1 en de A20, staat me na 7 weken niet meer erg helder voor de geest, maar toen ik vorige week uit Polen terug kwam, ben ik "über Land" van Guben naar Leipzig gereden (met @#$%^&*! 4 omleidingen op de B87), waarna ik via de A38, de A7 en de A44 naar huis ben gereden. Inderdaad kwam ik amper nog :A1-60: tegen bij wegwerkzaamheden, wel :A1-80: en :A1-100: km/u
Roemeense koets, rood, met Frans hart (K4M van Renault), op LPG - Hoog 2persoonsbed is vervangen door laag 1persoonsbed; Nu past WC-emmer er wel bij in, maar bagageruimte is 60% minder - Betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Van dit soort medelanders achter het stuur bij onze buur, daar wordt het ook niet veiliger van zullen we maar zeggen... :neenee:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/602 ... zar-excuus

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Na betaling van €10.000 mocht hij vertrekken. Ik mag hopen dat er verdere vervolging plaats vindt.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Daar kun je zeker van zijn.

Die € 10.000 borg betekent dat de verdachte persoonlijk voor de rechter moet verschijnen. Hij zal vandaag of morgen wel een bevelschrift ontvangen. Komt-ie niet, dan is hij dat geld kwijt. Komt-ie wel, dan kan het zijn dat hij een deel terugkrijgt.

Indien schuldig, dan zal hij zijn rijbewijs voor een behoorlijk lange periode kwijt zijn. Misschien wel een jaar of nog langer. Daar ben ik zeker van. Hij mag dan niet meer in Duitsland rijden, maar wel in andere landen, zoals Nederland en België. Ook een stevige boete is niet uit te sluiten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Lang leve de undercoverauto's zullen we maar zeggen. Achtervolging ingezet bij Sessenhausen, het voertuig weten te stoppen 20 kilometer verderop ongeveer op de grens van Rheinland-Pfalz en Nordrhein-Westfalen aldus de SWR.

En in dezelfde streek vond men maar weer eens een verdachte Audi.

https://www.tagesschau.de/inland/region ... n-100.html

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

waldo79 schreef: wo 05 aug 2026, 15:48 Na betaling van €10.000 mocht hij vertrekken. Ik mag hopen dat er verdere vervolging plaats vindt.
In een ander artikel werd vermeld dat deze persoon zich binnenkort bij de rechtbank in Duitsland mag melden (ik vermoed zelf in de deelstaat waar de persoon is staande gehouden)

En terecht
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Dat die Porsche daar 'even' gestald zou worden had ik ook wel een goed idee gevonden.

timaz
woonerf

Bericht door timaz »

Iemand enig idee wat er aan de hand is op de B207 ter hoogte van de Fehmarnsundbrücke?
Als je op Google Maps kijkt zie je dat het er compleet is vastgelopen in beide richtingen.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Lijkt op werkzaamheden. Mogelijk in verband met de uitbouw naar 2x2. Gedetailleerde info of plaatjes of wat dan ook kan ik er niet over vinden.

Opvallend trouwens dat vrijwel alle Duitse websites die files weergeven stug volhouden dat er op de B207 geen file staat.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ De NDR meldt het wel. D.w.z. ri. noorden.

Ik denk dat dit het is:

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

^^ De kop van de file staat niet op het eiland Fehmarn, maar op het Duitse vasteland, net ten noordoosten van Großenbrode (vlakbij de twee tankstations).
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is niet echt duidelijk wat daar aan de hand is. Een Google opdracht geeft mij geen relevante informatie.

Ook de baustellen-info website van Schleswig-Holstein geeft op die exacte locatie geen werkzaamheden aan: https://www.schleswig-holstein.de/DE/la ... Baustellen
Iets verderop is wel een baustelle maar daar zou het enkel gaan om een baustellen-ausfahrt.

Misschien is er een spoedreparatie na een ongeval of zo? Of een grenscontrole...
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ B 207: AS Heiligenhafen-Ost – AS Puttgarden - DEGES https://share.google/5RwJdr8zc0aTo7cj4

Het betreft een viaduct over de B207 dat wegens de verbreding tot Autobahn A1 moet worden vervangen. Het viaduct is inmiddels afgebroken. Het verkeer over de B207 wordt niet omgeleid, alleen het verkeer dat de B207 wil oversteken zal moeten omrijden.

Het nieuwe langere viaduct zou in juni volgend jaar klaar moeten zijn, aldus DEGES.

Ik kom er op 27 augustus langs, richting Puttgarden. Hopelijk heb ik er niet teveel last van, mijn boot naar Denemarken vertrekt om 10.00 uur.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat viaduct is niet waar de kop van de file in beide richtingen staat. Dat is bij de tankstations tussen Großenbrode en de Fehmarnsundbrücke, dus op het vasteland.

Het is overigens wel een enorme file, die hele veerboot, of meerdere afvaarten lijken daar vast te staan.

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Hmm. Dan vermoed ik een ongeval waardoor de weg dicht moest.
keokiracer
2x3 autosnelweg

^^ Op Waze wordt op die locatie geen ongeluk gemeld. Wel werkzaamheden (met echter maar 1 duim omhoog, andere meldingen voor werkzaamheden langs de B207 hebben meer bevestigingen).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De file richting noorden is verminderd, maar richting zuiden staat nog steeds de route bijna vanaf de veerhaven in Puttgarden tot bij die tankstations vast.

Nieuwsmedia berichten hier helemaal niks over, terwijl dit wel erg ongebruikelijk is. Wel kon ik op Facebook vinden dat iemand zei dat er op 4 augustus een 'feuerwehreinsatz' was bij die tankstations. Wellicht is er schade die gerepareerd moet worden. Morgen en overmorgen wordt het nog drukker met terugkerend vakantieverkeer uit Scandinavië.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^
https://www.autobahn.de/betrieb-verkehr/baustellenkarte

extreme verkeersdrukte, +42 minuten (en toenemend)
Een lokale krant zag ik al bijna 2 uur vertraging aangeven (richting Hamburg)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nu pas tegen 23 uur begint de file richting zuiden wat te verminderen. Curieus wat daar gebeurd is.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb denk ik de oorzaak gevonden: het is een combinatie van heel druk vakantieverkeer, zowel naar als retour vanuit Denemarken, en een Baustelle i.v.m. de uitbouw van de B207 tot A1.

Bij Großenbrode en de Tankstelle wordt de weg westwaarts verlegd om via een nieuw tracé naar de nog aan te leggen Fehmarnsundtunnel te lopen. Op het punt waar die verlegging begint, en de oorspronkelijke B207 dus wordt verlaten, is de B207 versmald en de maximum snelheid verlaagd. Daarbij is ook sprake van veel bouwverkeer. Een "Grossbaustelle" dus, waar het verkeer zich een weg doorheen moet zien te wurmen.

Bronnen: OSM Duitsland, Google Maps, NDR, Fehmarn24, DEGES en meer.

Ik overweeg nu serieus om mijn afvaart vanuit Puttgarden om 10.00 uur te wijzigen naar 11.00 uur... :?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het loopt daar opnieuw helemaal vast. Zou er alternerend verkeer zijn met een verkeerslicht?

Afbeelding
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Hajo schreef: vr 07 aug 2026, 0:56 Ik heb denk ik de oorzaak gevonden: het is een combinatie van heel druk vakantieverkeer, zowel naar als retour vanuit Denemarken, en een Baustelle i.v.m. de uitbouw van de B207 tot A1.

Bij Großenbrode en de Tankstelle wordt de weg westwaarts verlegd om via een nieuw tracé naar de nog aan te leggen Fehmarnsundtunnel te lopen. Op het punt waar die verlegging begint, en de oorspronkelijke B207 dus wordt verlaten, is de B207 versmald en de maximum snelheid verlaagd. Daarbij is ook sprake van veel bouwverkeer. Een "Grossbaustelle" dus, waar het verkeer zich een weg doorheen moet zien te wurmen.

Bronnen: OSM Duitsland, Google Maps, NDR, Fehmarn24, DEGES en meer.

Ik overweeg nu serieus om mijn afvaart vanuit Puttgarden om 10.00 uur te wijzigen naar 11.00 uur... :?
1) Welk type ticket heb je? Met een duurder ticket maakt tijd minder uit
2) als deze etappe dag 2 voor je is: wekker vroeg zetten, vroeg ontbijten en vroeg(-er) weg.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Hajo schreef: vr 07 aug 2026, 0:56 Ik heb denk ik de oorzaak gevonden: het is een combinatie van heel druk vakantieverkeer, zowel naar als retour vanuit Denemarken, en een Baustelle i.v.m. de uitbouw van de B207 tot A1.
En daar is een verzakking van de B207 bij gekomen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.fehmarn24.de/fehmarn/207-au ... 33399.html

Er is nu een media die er over bericht. Er zit een verzakking in de B207 en er is inderdaad alternerend verkeer. Het moet eind deze middag zijn opgelost.

Auf der B 207, kurz hinter den Aral-Tankstellen, hatte sich der linke Fahrbahnbereich – aus Richtung Fehmarn kommend – so weit abgesenkt, dass sich entlang der Schadstelle ein Riss in der Fahrbahn bildete. Die Folge waren zwei Tage Verkehrschaos, Staus und Fahrzeiten von bis zu zwei Stunden zwischen Heiligenhafen und Fehmarn.

Dass es an der Stelle Probleme gab, war bereits bekannt: Wegen einer Fahrbahnabsackung galt dort schon seit Längerem Tempo 50. Am Donnerstagmorgen verschärfte sich die Lage. Wie der Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein (LBV.SH) mitteilte, führte die Absackung des Fahrbahnbereichs zu einem "Riss mittig der Fahrbahn“. Der Verkehr wurde seitdem mithilfe einer mobilen Baustellenampel auf einer Länge von rund 100 Metern einspurig an der betroffenen Stelle vorbeigeleitet.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb een flexticket, zie ik. Mocht ik 10.00 uur niet halen, dan kan ik ook een boot later nemen. Geen reden tot ongerustheid dus. :D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In de rückstau bij Heiligenhafen is daar ook een ernstig ongeluk gebeurd.

Afbeelding