Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.
Moderator: Moderatoren
-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » zo 19 dec 2010, 0:28
Ik wil niet elk jaar met dezelfde luchtfietserij aankomen, daarom dit jaar een bijdrage in de vorm van een filmpje.
Dit filmpje plaatst het onderwerp een beetje in perspectief
http://www.youtube.com/watch?v=NubsQEX2 ... tube_gdata
Laatst gewijzigd door rick visser op do 23 jan 2014, 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » zo 19 dec 2010, 0:54
Vervoerd volume van zo'n kabelbaantje is niet te vergelijken met weg of spoor.
En dan: welke gemeente wil er nou zo'n lelijk geval dwars door zijn historische centrum ?
Hoe zit het met de onderhoudskosten, want door de combinatie van lichtgewicht materialen en veiligheidseisen omwille van de hoogte is dat m.i. een garantie voor torenhoge jaarlijkse kosten per gepresteerde reizigerskilometer. Ook worden er nogal wat voertuigbewegingen met lege units gemaakt (je wilt immers op alle stations een aantal voertuigen hebben, o.a. door ze met een matrit van nabije stations te betrekken), waardoor het rendement per voertuigkilometer betrekkelijk laag zal zijn.
Aangezien het bakje zichzelf voortbeweegt (in tegenstelling tot het skilift-systeem) kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat zich ijspegels gaan vormen bij winterweer. Ook zijn wissels erg gevoelig voor winterweer, en aangezien je over netwerken met veel wissels praat is dat een risico. Je wilt immers niet dat door ijsvorming een wissel niet helemaal goed ligt en een bakje naar beneden valt. Ergo: niet functionerend wissel legt hele lijn stil. Dus ook een systeem als dit ligt in de winter plat. Ook blijft het strooien van wegen noodzakelijk als je zo'n systeem hebt, dus wat dat betreft bespaar je niets in de winter. Nee, winterproblematiek op weg en spoor vind ik nogal een erg gezocht en gekunsteld argument voor zo'n karretjessysteem.
Het enige systeem wat al jaren functioneert was vooral een politiek gestuwd project om de universiteitscampussen met elkaar en met het stadscentrum te verbinden. Het project is bij de aanleg financieel 4x over de kop gegaan. Uitbreiding van de lijn zou op dit moment al snel tegen de € 30 miljoen/km gaan kosten, en vergt ook behoorlijke aanpassingen aan de stations. Het systeem aldaar lijkt nogal op een VAL, alleen dan zonder dienstregeling en met passeermogelijkheid bij de stations. Om het systeem winterklaar te houden is de betonnen baan voorzien van een eigen verwarmingssysteem waarbij een verwarmd buizensysteem met glycol ervoor zorgt dat de baan sneeuwvrij blijft. Er wordt gezegd dat het tarief van $0,50/rit zo'n 60% van de kosten dekt. Wat onder die kosten wordt verstaan, heb ik niet kunnen achterhalen. Ik vraag me ten stelligste af of daar ook de afschrijving en het onderhoud van de infra bij in zit, of dat het enkel de exploitatiekosten van het systeem betreft van de vervoerder: wagenpark, electriciteit en personeel.
Overigens komt het hele verhaal op mij over als een typisch systeemgericht OV-verhaal.
Daar kennen we er meerdere van: tram Groningen, kabelbaan Nijmegen, etc.
Allemaal met een erg positief opgeleukt verhaaltje erbij, overtrokken vervoersverwachtingen en vooral erg lage danwel erg vage kostenramingen, en allemaal met een grote boog om de vraag heen of de OV- en weggebruiker er nou echt op zit te wachten. Want vraag aan de busreiziger in Groningen of die op een extra overstap zit te wachten door de komst van de tram, en het antwoord zal "nee" zijn. En vraag aan de weggebruiker of die graag zijn autoverplaatsing wil omzetten in een ketenverplaatsing, en het antwoord klinkt ook al allesbehalve instemmend.
Nee, ik voorzie geen markt voor weer een ander OV-systeem met een eigen -kostbare- infrastructuur.
-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » zo 19 dec 2010, 2:22
De PRT-systemen die nu ontwikkeld worden zijn niet te vergelijken met een kabelbaantje: de voertuigen of gondels worden voortbewogen door een eigen elektromotor. Elk spoor heeft een capaciteit van 3600 voertuigen per uur, ofwel ruim 4000 personen: 4 goed gevulde intercity’s vol.
Het mooie van al deze systemen is dat de wissels niet in de baan zitten, maar in de voertuigen: in de baan zitten geen bewegende onderdelen, dus van vastvriezende of defecte wissels is geen sprake.
Bij de meest realistische simulaties die zijn uitgevoerd is sprake van 20-40% verplaatsingen met lege voertuigen. Vergelijk dat met de bezettingsgraad van het huidige openbaar vervoer: heel veel bussen in de regio hebben vaak nauwelijks passagiers.
Tijdens sneeuwval of ijs kan er gemakkelijk elk kwartier een wagentje over de baan worden gestuurd om ijs of sneeuwvorming te voorkomen. Het hangende systeem dat MIST-ER ontwikkelt heeft sowieso geen last van sneeuw.
Over schoonheid valt te twisten: tracks door een stadscentrum zijn nooit mooi, hoe fraai ze ook worden vormgegeven. Maar lange rijen geparkeerde auto’s zijn ook heel erg lelijk. Juist daarover wil ik discussiëren: met dit systeem kun je stadscentra autoluw of zelfs helemaal autovrij maken. Geen geparkeerde auto’s meer in de stad. In plaats daarvan op zorgvuldig gekozen plaatsen de tracks voor de PRT. Is dat een verbetering of toch niet?
Als een stad een werkend PRT-systeem heeft hoeft men niet meer over te stappen van de ene bus (of tram) op de andere: bij aankomst op het centraal station stap je in een voertuig en je wordt zonder overstappen vervoerd naar je eindbestemming. Vaak zijn de haltes BINNEN in het gebouw.
Er zijn geen chauffeurs nodig, dat scheelt enorm op exploitatiekosten. Het is moeilijk te voorspellen hoe hoog de onderhoudskosten zullen zijn. Vooral kosten door vandalisme zijn een aandachtspunt.
PS: het systeem dat in de jaren 70 in Morgantown is ontwikkeld is het éérste in zijn soort. Natuurlijk zijn de kosten 4x over de kop gegaan. Dat is toch altijd zo bij nieuwe technologie? Het is jammer dat er sinds de beginjaren geen fatsoenlijk onderzoek meer is gedaan: het systeem functioneert nog steeds met de technologie uit de jaren zeventig. Het functioneert feilloos, maar is nooit echt gemoderniseerd. Kun je nagaan hoe het zou functioneren als het opnieuw zou worden gebouwd met gebruikmaking van de huidige technologie!
-
Euregio
- geband
Bericht
door Euregio » zo 19 dec 2010, 9:26
Ik vind het helemaal niks.
Zo'n baan loopt toch nooit voor mijn voordeur tot mijn werk?
En hoe snel gaan deze dingen? 20 km per uur?
Dan ben ik 2 uur onderweg naar mijn werk, en als ik ook nog naar zo'n station heen moet rijden kan ik beter gelijk door naar mijn werk.
En als er geen sneeuw ligt heb je er toch 10 keer niks aan?
En alleen voor die paar dagen dat er sneeuw ligt is het de grootste onzin om zo iets groots door Nederland te laten lopen.
Het ziet er niet uit, en onpraktisch in mijn ogen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 19 dec 2010, 10:27
Aha, weer een nieuwe variant van het taxi-2000 systeem
Ik heb altijd het idee dat dit soort concepten stranden in schoonheid, al schijnt er in de Verenigde Arabische Emiraten wel een stad te gebouwd te worden met alleen dit vervoersmiddel. Ben benieuwd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » zo 19 dec 2010, 11:35
PRT volgens dit principe is niet geschikt voor lange afstanden: het is bedoeld voor regionaal- of stadsverkeer. De gemiddelde snelheid waar de ontwerpers van uitgaan ligt rond de veertig kilometer per uur. Dat betekent dat je in een stad als Amsterdam vanaf het centraal station binnen uiterlijk een kwartier op je bestemming in de stad bent. Vergeet niet dat je nauwelijks hoeft te wachten: er staat bijna altijd een voertuig klaar om in te stappen. Daarna reis je met een constante snelheid van 40 kilometer per uur naar je eindbestemming, zonder overstappen, zonder wachten. Vergelijk dat eens met de reistijd met bijv tram of stadsbus: die moeten bij elke halte stoppen en zitten regelmatig ook vast in het verkeer. Het station (de halte) is nooit verder dan 250 meter van het adres waar je moet zijn. In een stad als Amsterdam lukt het vaak niet om je auto zo dichtbij te parkeren.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » zo 19 dec 2010, 11:38
Niet om het een of ander, maar wat vind je esthetisch van je product?
Zo'n plan gaat het nooit redden in een historische omgeving

-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » zo 19 dec 2010, 11:50
Trams, stadsbussen en een dubbele rij geparkeerde auto's zijn ook niet fraai in een historische stadsomgeving...
En vergeet het geluid van stadsbussen en trams (en auto's!) niet. En de uitlaatgassen...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 19 dec 2010, 11:57
Trams laten geen uitlaatgassen achter.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » zo 19 dec 2010, 12:37
Niet om vervelend te doen, maar om publiek warm te krijgen voor je concept is het een idee om de website behoorlijk te professionaliseren.
Zoals het er nu uitziet doet het pijn aan mijn ogen
Serieus: ik vind monorails prima voor attractieparken, maar ik verwacht er geen wonderen van in de zin dat andere modaliteiten nu overbodig zijn.
Door in die richting te suggereren zet je jezelf behoorlijk buiten de werkelijkheid

-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » zo 19 dec 2010, 20:17
Palance schreef:Trams laten geen uitlaatgassen achter.
Jij bent duidelijk nog nooit in Amsterdam geweest.

-
BaldFett
- woonerf
Bericht
door BaldFett » di 28 dec 2010, 18:39
Grappig om hier weer over te lezen. Twee jaar geleden ben ik op dit onderwerp (en ander automatisch openbaar vervoer) afgestudeerd bij Movares. Zelf zie ik meer in GRT systemen, zoals VAL. Al zou bij een volledig integraal project zoals in Dubai, het wellicht beter kunnen werken. Het sneeuw-argument vind ik ook niet bijzonder sterk.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » di 28 dec 2010, 22:43
rick visser schreef: Daarna reis je met een constante snelheid van 40 kilometer per uur naar je eindbestemming,
Een gemiddelde snelheid van 40 km/h ga je in een stad als Amsterdam (of andere grote steden) nooit redden. Ervan uitgaande dat je niet dwars door bestaande gebouwen heen wilt gaan zul je rekening moeten houden met het bestaande stratenplan. Dat brengt onvermijdelijk bochten en dergelijke met zich mee waar je niet op volle snelheid doorheen kunt. Daarnaast zal het ding af en toe moeten stoppen om een van de weinige andere reizigers in de cabine in- of uit te laten stappen (het is lastig om een cabine op alle relaties vol te krijgen met mensen met dezelfde herkomst en bestemming; maar op drukke trajecten kan dat wel), dat drukt de gemiddelde snelheid, want je moet afremmen, stilstaan en weer optrekken.
Om een gemiddelde snelheid van 40 te halen zal de cabine een veel hogere rijsnelheid moeten hebben (zeg 80 ofzo).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » wo 29 dec 2010, 10:43
Dat zijn maximumsnelheden die een metro ook haalt

-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » wo 22 jan 2014, 18:05
Ik wil niet elk jaar met dezelfde luchtfietserij aankomen, daarom dit jaar een bijdrage in de vorm van een filmpje.
Dit filmpje plaatst het onderwerp een beetje in perspectief
http://www.youtube.com/watch?v=NubsQEX2 ... tube_gdata
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » wo 22 jan 2014, 18:12
Kek filmpje
Maar volgens mij hebben we op dit forum al vaker aangetoond dat dit soort vervoer niet werkt. Te weinig capaciteit, te duur, etc.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 22 jan 2014, 18:28
Rick, je hebt zelf drie jaar geleden vergelijkbare dingen gepost...
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=15758
Samengevoegd dus.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » wo 22 jan 2014, 20:04
Beetje flauw, Wouter.
Op 27 en 28 maart wordt in Amersfoort een Nationaal Congres Openbaar Vervoer gehouden. Sprekers als Wim van Tilburg (Directeur, Kennisplatform, Verkeer en Vervoer (KPVV), Jan van Selm, (directeur OV-bureau, Groningen-Drenthe), Theo Konijnendijk (Coördinator innovatie en productontwikkeling, RET) geven daar hun visie op het openbaar vervoer. Daarbij krijgt het onderwerp automatisering binnen het OV steeds meer aandacht.
Er zijn op het gebied van automatisering steeds meer ontwikkelingen en die verdienen onze blijvende aandacht. Ik zie daar weinig over op dit forum. Dit filmpje leek mij een leuk middel om het weer eens onder de aandacht te brengen.
Blijkbaar ben je het daar niet mee eens. Misschien heb je wel gelijk: dit onderwerp hoort meer thuis op het OV-forum
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » wo 22 jan 2014, 20:15

OV automatiseren is denk ik op zich wel interessant. Alleen is dit systeem wat je hier laat zien een relatieve ver van je bed show omdat de implementatiekosten gigantisch zijn. Nieuwe infrastructuur bouwen welke niet bestaat en waar nog weinig tot geen standaarden voor zijn is gewoon ontzettend duur. Ik denk dat de tussenvorm op den duur gewoon het autonoom laten rijden van treinen en trams is, waardoor je ook de frequentie enorm kan ophogen. Dat kan nog steeds wel enkele decennia duren, want als je alleen al ziet hoe duur het is om in Nederland een nieuw seinstelsel te implementeren (waarvan deze week ook al weer doorschemerde dat het waarschijnlijk vele miljarden boven budget gaat eindigen). Gezien de enorme budgetproblemen voor de komende jaren zie ik niet in dat dit op korte termijn al realistisch is, laat staan het aanleggen van volledig nieuwe infrastructuur. Nog los van de discussie over of we het mooi vinden, hoe rendabel het is, etcetera etcetera.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 22 jan 2014, 20:24
Het is natuurlijk niet "geheel nieuw" natuurlijk. In Londen bestaat het "Dockland Lightrail System" nu ook al weer een jaar of 10 (als het niet langer is). Er is gewoon in de Nederlandse context een enorme beperking: er wordt in principe alleen geautomatiseerd vervoer toegestaan op een gesloten vervoerssysteem. Om dat te verzekeren zijn tamelijk dure ingrepen noodzakelijk.
Als je echt geld wilt gaan besparen als samenleving kun je wellicht beter denken aan ziekenhuizen automatiseren. Mijn zus heeft daar wel eens een lezing over gehad. Het punt is meer dat ik denk dat de mens daar nog helemaal niet op zit te wachten, want dan krijg je gezondheidsfabrieken waar menselijke interactie tot het minimum gereduceerd is. Als je echter een (ernstige) ziekte hebt dan wil je natuurlijk wel graag een beetje aanspraak met dokters en verplegers en niet op afstand via allerlei robots behandeld worden...
(maar goed dit is natuurlijk wel weer off topic)
-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » wo 22 jan 2014, 21:00
Wouter heeft gelijk: ik heb dit onderwerp al eerder opgevoerd. Telkens was het commentaar dat dit soort systemen onbetaalbaar zijn en niet kunnen werken. Die mening is niet gebaseerd op ervaring. Sterker nog: de enige ervaring die we hebben is de in het filmpje getoonde cabinentaxi: en die toont eigenlijk aan dat dit soort systemen wél kan werken. Hij was natuurlijk wel duur, maar vind je het gek? Een totaal nieuw revolutionair concept.
Dit systeem meteen overal invoeren zou heel dom zijn en inderdaad onbetaalbaar. Je moet iets nieuws eerst onderzoeken voordat je het grootschalig gaat invoeren. Je begint met een pilot, bijvoorbeeld één lijntje van 5 km ergens in Groningen, om ervaring op te doen. Zo'n pilot-lijntje van een paar km is best te realiseren voor enkele tientallen miljoenen. En dan heeft Nederland misschien weer een export-product om trots op te zijn.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 22 jan 2014, 21:47
In de jaren '80 wilde de onvolprezen Minister van Verkeerswezen Herman de Croo ook al een geautomatiseerde metro laten aanleggen om een uithangbord voor de grote kennis en kunde der Belgen ten toon te stellen.
Overbodig te zeggen dat het project niet van de grond kwam:
http://fr.wikipedia.org/wiki/TAU_(metro)
(excuses voor de Franstalige link).
-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » wo 22 jan 2014, 23:40
Wat wil je hiermee zeggen? De Belgen zijn misschien niet zo goed in metro's, maar de automatische metro's in Singapore en Hongkong doen het prima.
Hetzelfde geldt voor de hoge-snelheidstrein: de Italianen kunnen er niks van, maar het feit dat de Fyra een mislukking is bewijst toch ook niet dat een HSL niet kan bestaan?
-
chriskrusz
- autoweg
Bericht
door chriskrusz » do 23 jan 2014, 0:46
De DLR in Londen is ook een prima werkende automatische light rail.
En de Italianen kunnen prima HSTs bouwen, alleen moet je dan wel bij de juiste Italianen zijn (Pendolino).
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » do 23 jan 2014, 7:00
rick visser schreef:
Dit systeem meteen overal invoeren zou heel dom zijn en inderdaad onbetaalbaar. Je moet iets nieuws eerst onderzoeken voordat je het grootschalig gaat invoeren. Je begint met een pilot, bijvoorbeeld één lijntje van 5 km ergens in Groningen, om ervaring op te doen. Zo'n pilot-lijntje van een paar km is best te realiseren voor enkele tientallen miljoenen. En dan heeft Nederland misschien weer een export-product om trots op te zijn.

Wat ik een beetje mis in dit soort filmpjes is het capaciteitsprobleem. Er wordt gesteld dat je altijd zonder wachttijd kunt opstappen. Nu zal er altijd wel enige wachttijd zijn, dus wat wordt bedoeld met "geen" wachttijd. 1 minuut? 10 seconden?
En wat doe je met je vervoerscapaciteit tijdens daluren? Sla je die op in een remise? Laat je die leeg rondrijden? Indien het eerste: dan moet je een heel goed planningssysteem hebben om spitsuren te voorspelen. Sowieso ga je die "geen wachttijd" dan niet realiseren, dus je moet altijd je volledige capaciteit leeg laten rondrijden. Ook 's nachts.
En dat kost wat.
Het is dus sowieso alleen een oplossing als je een grote, en liefst constante, vervoersvraag hebt. En als je dat hebt, waarom dan geen automatische metro met een frequentie van 5 minuten of minder. Dat zal ongewtijfeld goedkoper zijn.
Dat het technisch kan, dat geloof ik wel. Het probleem is de praktische invulling.
-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » do 23 jan 2014, 8:21
Het bijzondere van het principe van 'on demand' is juist dat het andersom werkt: er rijden alléén voertuigen als er om gevraagd wordt. Het is dus juist geschikt op plaatsen waar je géén constante vraag hebt. Zoals van een dorp naar een stad. Of van een rustige buitenwijk naar het centrum. Als er geen vraag is rijden er ook geen voertuigen. Maar ze staan wel altijd klaar om te vertrekken, desnoods midden in de nacht. Wachttijd nul seconden. Dat werkt als volgt:
Stel je hebt een systeem met enkele tientallen stations en enkele honderden voertuigjes. In de ochtendspits willen de meeste mensen snel van het treinstation de stad in. En aan het eind van de dag wil iedereen tegelijk overal vandaan weer naar het station. Hoe krijg je het voor elkaar dat er altijd genoeg voertuigjes zijn?
Bijvoorbeeld: op elk station staan telkens minimaal vier en maximaal acht voertuigjes klaar. Op populaire stations het dubbele. Of het tienvoudige. Net als een taxistandplaats. Dat is een kwestie van slim plannen. Zodra er één te weinig is gaat er een verzoek naar het dichtstbijzijnde station om een nieuw wagentje te sturen. Die als het nodig is op zijn beurt aan het station dáárvoor een nieuw wagentje vraagt. En zo verder. Als er ergens een wagentje aankomt en er staan er al teveel, dan krijgt het vóórste wagentje de opdracht te vertrekken. Mét of zonder passagiers. Naar het dichtstbijzijnde station waar er nog niet teveel staan. Een doorschuif systeem dus.
Om dit snel en soepel te laten functioneren moeten er op een aantal slimme plaatsen ‘bufferstations’ worden ingebouwd. Waar bijvoorbeeld minimaal dertig en maximaal vijftig wagentjes klaar staan. Dit werkt zonder centrale computers en is dus nauwelijks storingsgevoelig.
Als je meer wilt weten:
http://milieuvervoer.blogspot.nl/
In een treinstation moeten in korte tijd veel passagiers worden verwerkt. Zie deze animatie:
http://www.youtube.com/watch?v=w8VqlW1sIpc
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 23 jan 2014, 19:51
rick visser schreef:Wat wil je hiermee zeggen? De Belgen zijn misschien niet zo goed in metro's, maar de automatische metro's in Singapore en Hongkong doen het prima.
Hetzelfde geldt voor de hoge-snelheidstrein: de Italianen kunnen er niks van, maar het feit dat de Fyra een mislukking is bewijst toch ook niet dat een HSL niet kan bestaan?
Iets met kosten en baten die niet met elkaar in verhouding staan. En daarnaast ook vervoerders die totaal geen idee hebben hoe je een goede exploitatie op moet zetten. Steden als Douai (Noord-Frankrijk) en Eindhoven hebben ook grote problemen met de Phileas gehad. En dat was een Nederlands exportproduct. De Phileas bestond uit een bus die chauffeurloos vervoer zou moeten gaan bieden op de belangrijkste assen.
Soms moet je gewoon kiezen voor een behoudende koers. Meestal is dat veel goedkoper en bovendien kan de bouwtijd beperkt blijven.

-
rick visser
- dorpsstraat
Bericht
door rick visser » do 23 jan 2014, 22:08
Bij de Phileas spelen twee problemen:
- er is geen duidelijke beslissing genomen:
de Phileas is ontwikkeld voor driverless vervoer, maar wordt ingezet op een traject die niet gescheiden is van het overig verkeer, zodat een chauffeur alsnog verplicht is.
Tja, wat wil je nou? Als je zo'n ding wilt uittesten, test hem dan ook uit op een traject dat daarvoor geschikt is!
- het voertuig is te vroeg uit de testfase gehaald.
Er waren problemen met de electromotoren en met de aandrijving in het algemeen. Wie gaat er in godsnaam 600 van die dingen produceren als die nog niet eens goed werkt? Dat is toch stompzinnig?!?
Als ik dit soort dingen lees, dan denk ik wel eens dat de polititek bewust dit soort ontwikkelingen traineert.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » vr 24 jan 2014, 9:09
Bij openbaar vervoer geldt in zijn algemeen dat er teveel luchtfietserij-liefhebbers zijn die veel te grote bedragen voor onzinnige projecten opeisen.
Bedragen die beter waren gestopt in een betere afwikkeling van het wegverkeer in zijn algemeenheid, of voor een hogere frequentie van bestaande OV-vormen.
Gelukkig zijn veel van die projecten (a la kabelbanen, gondeltjes, noem maar op) nooit van de grond gekomen.
-
RSK
- Penningmeester
Bericht
door RSK » vr 24 jan 2014, 10:06
Gondels die niet van de grond komen.
Maar even serieus: het grootste probleem met openbaar vervoer is toch vaak dat het je brengt van een plek waar je niet vandaan komt naar een plek waar je niet naartoe moet. Dat verander je met de grootste zak geld van de wereld nog niet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.