Bruggenmiserie voorbij ?
Uit De Krant van West-Vlaanderen van 17-12-2010
BRUGGE Tien slimme verkeersborden moeten het probleem van openstaande bruggen helpen oplossen. Bij de start maandag liep het wel even mis omwille van een netwerkstoring bij Mobistar.
De openstaande bruggen moeten voortaan minder verkeershinder met zich meebrengen dankzij de slimme verkeersborden die op meerdere plaatsen in Brugge neergepoot werden. Die borden kregen een plaatsje aan de Havenstraat, de Ezelpoort, de Blankenbergse Steenweg, de Koningin Elisabethlaan, de Vlamingdam, de Komvest, de Walweinstraat, de Wulpenstraat, de Noorweegse Kaai en Buiten Begijnenvest aan de hoge Katelijnebrug.
Drie ingrepen
Volgens Vlaams minister Hilde Crevits werden er drie ingrepen gedaan om de verkeershinder te beperken bij gedraaide bruggen : de uitbreiding van de uren voor het draaien van de bruggen (voortaan tussen 06 en 22 uur), de installatie van een camerasysteem om de bruggen sneller te kunnen sluiten na de doortocht van schepen en nu dus de slimme borden.
Niet iedereeen tevreden
Niet iedereen is te vinden voor het systeem, zo ook Jasper Pillen van Open VLD Brugge. "Er staan geen dergelijke verkeersborden aan de Generaal Lemanlaan, de Maalse en de Koolkerkse Steenweg. Bij open bruggen is de verkeersafwikkeling aan de beide Kruispoortbruggen vaak rampzalig. Daarom zouden bestuurders al bijvoorbeeld ter hoogte van de kerk van Sint-Kruis geïnformeerd moeten worden zodat ze kunnen uitwijken in de richting van de Dampoort of via de Maalse Steenweg".
"Bovendien zijn er maar liefst vijf mogelijkheden aangeduid op het scherm (groen, blauw, oranje, rood en rood met aftellende seconden). Dit is duidelijk teveel. Het moet de bedoeling zijn dat in één oogopslag de bestuurders weten welke richting ze moeten nemen."
"Daarnaast bieden de borden geen oplossing voor een ander probleem : de borden tonen niet aan welke richting de boot vaart en welke route je dus als bestuurder moet nemen", besluit Jasper Pillen.
Even was er niks te zien bij de officiële opening maandag in de Havenstraat, maar dan toonden de slimme verkeersborden toch informatie over de openstaande bruggen in Brugge. (Foto FP)
[R030] Ring Brugge
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
[R030] Ring Brugge
belgie is zo slecht nog niet
-
- autoweg
Re: R30 Ring Brugge

-
- expressweg
Re: [R030] Ring Brugge
Zo zien die digitale borden er uit:

Ook bij mij klopte trouwens niet alle info, er zullen nog kinderziektes inzitten denk ik...

Ook bij mij klopte trouwens niet alle info, er zullen nog kinderziektes inzitten denk ik...
-
- stadsweg
Ze hebben gisteren en vandaag nieuwe wegwijzers geplaatst op de Brugse ring, ik zal misschien nog eens foto's posten.
-
- woonerf
Ondertussen hebben ze ook de wegwijzers ter hoogte van de tunnel van 't Zand vervangen. Vroeger hingen er lichtbakken, zowel boven de weg vóór de afslag naar 't Zand als boven de tunnelingang (voor de afslag naar de parking). Deze zijn nu allemaal vervangen door reflecterende borden met minuscule lettertjes, die in tegenstelling tot hun voorgangers pas leesbaar zijn als je er bijna onder bent.
-
- Hoofdmoderator
De discussie over de nieuwe bewegwijzering met te kleine en iele letters is verplaatst naar het goede topic.
Gr. Snelwegfreak.
Gr. Snelwegfreak.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x4 autosnelweg
AWV stelde in samenwerking met de stad Brugge een visienota op voor de R30. In deze plannen worden meerdere tunnels voorzien. Ondermeer ter hoogte van de Buffelbrug en de Gentpoort worden tunnels voorzien. De UNESCO-rotonde zal dan weer vervangen worden door een lichtengeregeld kruispunt.
Meer info: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150826_01835641

Meer info: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150826_01835641

-
- autoweg
En op welke termijn wil men dit uitvoeren? Er zijn voor veel andere steden ook plannen die al vele jaren op de tafel liggen, maar waar niks met gedaan wordt, of al jaren onderzoek naar loopt.
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar is een ondertunneling daar nodig?
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar is een ondertunneling daar nodig?
-
- autoweg

Vooral het stuk 't Zand - Gentpoort is zéér filegevoelig.
De unescorotonde kan het verkeer niet goed slikken en de opeenvolging van de VRI's aan het station doen het verkeer er dagelijks opstroppen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- autoweg
Meer concreet nieuws:

Brugge krijgt eigen variant op Ringland
Het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Brugge hebben de plannen voor de herinrichting van een deel van de R30 uit de doeken gedaan. Meerdere kruispunten, de Hoefijzerlaan én de stationsomgeving worden ondertunneld. Prijskaartje: 126 miljoen euro.
Lees meer: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150908_01856589

-
- autoweg
Op website van AWV staat inmiddels een volledige pagina over de toekomstvisie van de R30, de voorlopige kostprijs wordt geschat op 126 miljoen euro.
http://wegenenverkeer.be/projecten/visi ... r30-brugge
http://wegenenverkeer.be/projecten/visi ... r30-brugge
-
- autoweg
Aangezien de tunnel onder 't Zand in Brugge een onderdeel is van de R30 heb ik deze hier geplaatst:
Uiteraard weet ik wat ze er mee bedoelen, doch denk ik dat minstens één totaal niet in de wegcode voorkomt :-)
- SPOILER: TOON
Uiteraard weet ik wat ze er mee bedoelen, doch denk ik dat minstens één totaal niet in de wegcode voorkomt :-)
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg

Er zijn er twee die niet voorgedefinieerd in de wegcode terugkomen, maar onze verkeerswet voorziet dat in principe alle afwijkende symbolen ook rechtsgeldig zijn.

-
- 4x5 autosnelweg
Die met die fiets is sowieso toch overbodig als je al een hoogtebeperking hebt van 2 meter?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

Staat hier trouwens ook al aangegeven: https://www.google.be/maps/@51.2016735, ... 384!8i8192
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Maar als ik die fiets nou plat leg op mijn dak?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Hoeveel toeristen rijden er niet met fietsen op het dak in de hoogtebeperkte télépéage of parkings op weg naar het zuiden van Frankrijk?
Best veel, dat kan ik jullie gerust zeggen. Kennelijk vergeten er best wel wat mensen ergens onderweg dat ze een lading bovenop vervoeren die echt wel wat hoogte inneemt.
Best veel, dat kan ik jullie gerust zeggen. Kennelijk vergeten er best wel wat mensen ergens onderweg dat ze een lading bovenop vervoeren die echt wel wat hoogte inneemt.
-
- expressweg
Droneplaatjes van de R30:
Kijkend richting Gentpoort.

Kijkend richting Katelijnebrug (wat mindere kwaliteit foto, tegenlicht).

Kijkend richting Gentpoort.

Kijkend richting Katelijnebrug (wat mindere kwaliteit foto, tegenlicht).