De Universiteit Twente heeft in samenwerking met TNO en de ANWB een enquête gestart met het doel de situaties in beeld te brengen waaraan automobilisten zich in de spits ergeren. Daarom willen we graag van u horen aan welke situaties u zich ergert en wat u vervelend vindt aan het rijden in de spits.
Omdat we bezig zijn met het ontwikkelen van een ondersteunend systeem wat bestuurders in druk verkeer op de snelweg advies kan geven over de geschikte snelheid, volgafstand en rijstrook om het verkeer beter door te laten stromen willen wij weten of dit aansluit bij de behoeftes van de gebruikers. Daarom willen wij ook graag jullie mening over een dergelijk systeem horen.
Doelgroep
Om mee te kunnen doen aan deze enquête hoeft u niet in het bezit te zijn van een auto, maar u moet wel een B-rijbewijs hebben en minimaal 10.000 kilometer per jaar in de auto rijden. De enquête vraag in specifiek naar situaties op de snelweg daarom is het van belang dat u een deel van de kilometers op een snelweg rijd.
Indien u tot de doelgroep behoort, stellen we het op prijs als u de enquête wilt invullen.
Verloting
Win een cadeaubon van 20€ met het invullen van deze enquête. Aan het eind van de vragenlijst kunt u aangeven of u mee wilt doen aan deze verloting.
Kijk naar het nieuwsitem op de ABWN-site: http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-ti ... wente.html
Of ga direct naar de enquête: http://tinyurl.com/CCCEnquete
Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 15 minuten van uw tijd.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking!
Malte Risto
Namens de Universiteit Twente, TNO en de ANWB
Ergernissen in het verkeer (Enquête)
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
-
- autoweg
Re: Ergernissen in het verkeer (Enquête)
Ingevuld.
Opmerking over de laatste pagina:
Gebruikt u een van de genoemde bestuurder ondersteunings systemen?
Check any that apply
This question is mandatory. Please check at least one item..
[] Navigatie systeem
[] Cruisecontrol (snelheidsregelaar)
[] Intelligente/Adaptieve Cruisecontrol (afstandsregelaar, ACC)
[] Automatische waarschuwing voor verkeer in de dode hoek
[] Automatische waarschuwing voor het ongewenst verlaten van een rijstrook (lane departure warning)
Mijn auto beschikt niet over de vier laatste opties, en een navigatiesysteem gebruik ik slechts bij hoge uitzondering, als ik echt niet weet waar ik moet zijn.
De vragenlijst biedt echter niet de mogelijkheid om geen van de vijf antwoorden aan te vinken.
Opmerking over de laatste pagina:
Gebruikt u een van de genoemde bestuurder ondersteunings systemen?
Check any that apply
This question is mandatory. Please check at least one item..
[] Navigatie systeem
[] Cruisecontrol (snelheidsregelaar)
[] Intelligente/Adaptieve Cruisecontrol (afstandsregelaar, ACC)
[] Automatische waarschuwing voor verkeer in de dode hoek
[] Automatische waarschuwing voor het ongewenst verlaten van een rijstrook (lane departure warning)
Mijn auto beschikt niet over de vier laatste opties, en een navigatiesysteem gebruik ik slechts bij hoge uitzondering, als ik echt niet weet waar ik moet zijn.
De vragenlijst biedt echter niet de mogelijkheid om geen van de vijf antwoorden aan te vinken.
-
- zandpaadje
Hoi JB81,
Bedankt voor je opmerking.
Ik heb de vragenlijst aangepast.
Vriendelijke Groet,
Malte
Bedankt voor je opmerking.
Ik heb de vragenlijst aangepast.
Vriendelijke Groet,
Malte
-
- 2x5 autosnelweg
De volgende stellingen
"Andere weggebruikers die geen ruimte maken als ik probeer de snelweg op te rijden"
en
"geen mogelijkheid om naar de linker rijstrook te wisselen als ik autos de ruimte wil geven die willen invoegen op de snelweg"
suggereren dat het verkeer op de hoofdrijbaan zich moet aanpassen aan het invoegende verkeer. In Nederland is het juist andersom: het verkeer op de invoegstrook moet zich aanpassen aan de hoofdrijbaan. Een rijstrook opschuiven is strijdig met de regel dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden (al zal geen agent hiervoor een bekeuring uitschrijven). De ergenis is dan dat weggebruikers invoegen terwijl daar helemaal geen ruimte voor is, of invoegen met te lage snelheid en vervolgens nog een grote mond hebben als je geen rijstrook bent opgeschoven.
Tot zover mijn ergenis over deze enqûete.
"Andere weggebruikers die geen ruimte maken als ik probeer de snelweg op te rijden"
en
"geen mogelijkheid om naar de linker rijstrook te wisselen als ik autos de ruimte wil geven die willen invoegen op de snelweg"
suggereren dat het verkeer op de hoofdrijbaan zich moet aanpassen aan het invoegende verkeer. In Nederland is het juist andersom: het verkeer op de invoegstrook moet zich aanpassen aan de hoofdrijbaan. Een rijstrook opschuiven is strijdig met de regel dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden (al zal geen agent hiervoor een bekeuring uitschrijven). De ergenis is dan dat weggebruikers invoegen terwijl daar helemaal geen ruimte voor is, of invoegen met te lage snelheid en vervolgens nog een grote mond hebben als je geen rijstrook bent opgeschoven.
Tot zover mijn ergenis over deze enqûete.
-
- autoweg

Het komt echter vaak genoeg voor, dat je juist expres klemgereden wordt. Da's voornamelijk bij een korte oprit zoals op de A8 bij Zaandijk nog wel eens lastig.
-
- 2x5 autosnelweg

Bij de beruchte oprit Oosterhout - Zuid staat ook iets dergelijks. Dan is het een kwestie van schikken.
-
- 2x3 autosnelweg
De enquete bevat vrij veel spellingsfouten, met name d-tjes en t-tjes. Dat is erg jammer en heeft bij mij onbewust tot gevolg dat ik de hele enquete minder serieus neem dan wanneer de teksten foutloos waren geweest. Erg slordig in ieder geval!