Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Alfa »

Pino schreef: ma 15 jul 2024, 9:51
Het leest allemaal als een pleidooi voor een federale oplossing, en daarmee dus een Waalse inzet in de federale formatie-onderhandelingen.
Precies. Getuige ook dat het maar in 2029 zou ingevoerd worden. Dat is m.a.w. nog lang. Ik verwacht niet dat het ooit ingevoerd zal worden. Dit is een even krankzinnig idee als de Waalse LEZ van enkele jaren terug (door Ecolo).

Een vignet invoeren vind ik trouwens ook een vorm van belasting. Voor iemand die beweert dat de belastingen niet zullen verhoogd worden is het dus vreemd om een vignet zo te omarmen. Als het gecompenseerd wordt via de belastingen zijn er helemaal geen voordelen aan. Of zou het enkel om buitenlandse reizigers gaan? Maar of dat nu zoveel geld in het laatje brengt.

Het wordt wel steeds moeilijker rijden in Europa met allerhande vignetten en milieustickers.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef:Betalen voor de “kwaliteit van het Waalse wegennet”; het staat er echt.
Dat staat er niet. Er staat dat het geld gebruikt wordt ten bate van de kwaliteit van de wegen. De Waalse regering hoopt zoveel geld binnen te halen dat ze het wegonderhoud kunnen financieren.

Dat zou best wel eens tegen kunnen vallen als de eis bestaat dat het budgetneutraal wordt ingevoerd. Doe dan niets...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Budgetneutraal voor de Walen, ze hopen natuurlijk dat vooral de buitenlanders voldoende opbrengen.

Overigens is die 'budgetneutraal' gewoon om de tegenstanders van belastingverhogingen de mond te snoeren en om het dus gemakkelijker in te kunnen voeren. Wellicht zal er op termijn toch een belastingverhoging zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het ook een voorwaarde voor de Europese Unie. Een vignet, een cordonheffing en milieuzones zijn alle drie mogelijk binnen de Europese wetgeving, tolheffing op bestaande wegen is dat niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

De krant (van..) in Nederland heeft er vandaag ook een artikel over, hoorde ik gisteravond al op de radio.

Tja, ook rechtse en autominnende -gekozen- bestuurders weten de melkkoe wel te vinden als het noodzakelijk is.
(..)MR-leider en autofanaat Georges-Louis Bouchez, zelf regelmatig te vinden op het circuit van Spa-Francorchamps, heeft tegenover de Franstalige omroep RTBF dat het ’niet abnormaal’ is om een ’kleine bijdrage’ te betalen. „Straks zal het mogelijk zijn om tienduizenden buitenlandse voertuigen die elk jaar op onze wegen rijden en nu niets betalen, te belasten.”

Onze zuiderburen kunnen extra belastinginkomsten goed gebruiken: de begrotingstekorten en staatsschuld voldoen verreweg niet aan de Europese afspraken. De Europese Commissie dwingt België om in te grijpen.(..)
Maar ja, zoals al in deze draad geconcludeerd kan dit plan, op deze wijze, nooit ingevoerd worden want de eigen bevolking mag er niet van leiden en krijgen dus korting op een andere autobelasting, ter waarde van de vignetkosten. Mag niet, daarover kunnen de Oosterburen toch snel over adviseren, lijkt mij. ;)

https://archive.ph/rFZ2i#selection-537.0-541.205
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Het lijkt niet langer bij losse ballonnetjes te blijven.
Op een recent overleg tussen de Vlaamse en Waalse overheden zijn de grote lijnen uitgetekend, de komende maanden wordt een finaal akkoord ondertekend.

Artikel van HLN

In het Artikel wordt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers geïnterviewd, die denkt dat het wel moet lukken om het vignet op andere manieren te compenseren zodat Vlamingen en Walen niet te veel betalen en gaat uit van een opbrengst van zo'n 130 miljoen euro voor Vlaanderen alleen.
Blijkbaar wordt de helft van de kilometers op Belgische snelwegen door buitenlandse voertuigen afgelegd.
Het kabinet van Minister Weyts benadrukt dat de invoering vanaf 2027 wil zeggen dat er geen kilometerheffing komt.
Er komen vignetten voor een dag, 10 dagen of een maand dat gekoppeld is aan de nummerplaat van het voertuig.

Het meest tragische aan het verhaal: de Brusselse Regering is na 590 dagen nog steeds in lopende zaken en kan hier dus geen beslissing in nemen. Gezien Vlaanderen en Wallonië niet willen wachten (en de partijen die daar aan de macht zijn wellicht Brussel eens flink willen wakker schudden) wachten ze niet op Brussel en zullen de Brusselsaars binnenkort een vignet moeten kopen om hun gewest via de weg te verlaten.
Om dit te voorkomen zijn er 2 opties:
  • Een regering vormen, hiervoor lijken de Brusselse politie nog altijd rustig de tijd te nemen en geen enkele urgentie te voelen
  • De minister krijgt van een gelegenheidscoalitie in het parlement een mandaat om te onderhandelen en deze coalitie keurt nadien de overeenkomst goed.
Artikel van stadsmedia Bruzz
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Duitsers dachten dit ook kostenneutraal voor enkel de eigen inwoners te kunnen doen. Daar stuitten ze op het Europese Hof van Justitie.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Daar zijn ze zich van bewust en men zoekt workarounds.
De info die in de pers te vinden is, is afkomstig uit De commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement van 13 januari 2026.
Minister Ben Weyts schreef: Dat dit een lang voorbereidingstraject vergt, is niet bepaald onlogisch. We hebben ook getracht lering te trekken uit voorgaande casussen, vooral dan bijvoorbeeld de Duitse casus. Duitsland heeft tot wel tien jaar lang geprobeerd om zulks in te voeren, gepaard met enige compensatie, maar dat heeft de Europese en juridische toets niet doorstaan, tot twee keer toe bij mijn weten, net gelet op die compensatieregeling.
...
Als het vignet er komt in Vlaanderen, zal dat natuurlijk ook gepaard gaan met, wat ons betreft, een hervorming van de bestaande verkeersbelasting, ook al weten we dat we rekening moeten houden met Europese bezwaren. Ik verwijs opnieuw naar de Duitse casuïstiek. Een een-op-eencompensatie is dus niet mogelijk, maar we willen de invoering van dat vignet sowieso wel gepaard laten gaan met een hervorming van de bestaande verkeersbelasting. Daarvoor zijn trouwens nog heel wat andere goede redenen, maar daarvoor verwijs ik ook naar ons regeerakkoord.
Het wordt dus een creatievere vorm van compensatie, het parlementslid dat de vraag stelde verwees ook al naar het niet bestaan van de BIV (bijkomende aankoopbelasting) in Oostenrijk en de mogelijke afschaffing ter compensatie van het vignet.
Misschien moet men zich in Nederland deze keer niet rijk rekenen met Europese rechtspraak of een sterke casus voorbereiden.

Los daarvan komt dit vignet wel voort uit een bepaalde problematiek: veel transitverkeer dat kosten met zich meebrengt maar door de grootte van het land er ook snel door is en dus geen economische meerwaarde. Zo zijn er vast nog wel landen in de EU, ik denk aan Luxemburg of Denemarken (ben wat minder thuis in Oost-Europa) misschien zou het kunnen helpen om hiervoor een soort compensatiemechanisme te voorzien op EU-niveau.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik snap niet waarom men dit onzinplan blijft doorduwen. Heeft men al eens aan de negatieve effecten gedacht op de toeristische sector? Denk aan de horeca in de steden, of pakweg Bellewaerde of Plopsaland die grotendeels van Franse grensbezoekers leven. Dit zal alleen al aan BTW-inkomstenverlies meer kosten dan het opbrengt.

Bovendien moet men niet denken dat het daarbij blijft, sowieso zullen buurlanden dan tegenmaatregelen nemen waardoor het duurder en onpraktischer wordt voor iedereen.

En als men al aankondigt dat het gecompenseerd wordt dan blijft het m.i. strijdig met de Europese regels. Een 'complexe compensatie' blijft een compensatie. De EU zal dit wel doorzien.
Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe »

Dit plan is sowieso geen oplossing voor de steeds verder afnemende accijnzen door het snel elektrisch wordende (Lease) autopark in België. Er zal toch op een of andere manier een nieuwe kilometertarief ingevoerd moeten worden.
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Er zou op Europees niveau moeten worden gekeken naar een systeem om vervoer per auto te belasten. De huidige situatie heeft de volgende problemen:

- Shift van fossiel naar elektrisch; de belasting grondslag verdwijnt. Er is ongelijkheid voor wat betreft elektrisch laden tussen diegenen die zelf een aansluiting thuis hebben met zonnepanelen en diegenen die alleen openbaar kunnen laden.
- Er is inmiddels een grote groep lease rijders. Deze is relatief ongevoelig voor fiscale prikkels; met een tankpas kan je immers ongeacht de prijs tanken.

Een systeem waar je per kilometer rijdt lijkt me eerlijker. Het Europese niveau is dan afspraken maken over de techniek om te voorkomen dat je een hoeveelheid kastjes/transponders in de voertuig moet bouwen als je de grens over rijdt. Het biedt ook de mogelijkheid van prijs differentiatie: duurdere spits vs daluren. Je kan ook leaserijders fiscale stimulansen geven, in ieder geval beter dan nu het geval is.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Mundial schreef: di 20 jan 2026, 18:52Los daarvan komt dit vignet wel voort uit een bepaalde problematiek: veel transitverkeer dat kosten met zich meebrengt maar door de grootte van het land er ook snel door is en dus geen economische meerwaarde.
Als de helft van de kilometers op Belgische snelwegen door buitenlandse voertuigen wordt afgelegd, zit daar ongetwijfeld ook veel vrachtverkeer van en naar de Antwerpse haven bij.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Giuseppe schreef: do 22 jan 2026, 8:26 Dit plan is sowieso geen oplossing voor de steeds verder afnemende accijnzen door het snel elektrisch wordende (Lease) autopark in België. Er zal toch op een of andere manier een nieuwe kilometertarief ingevoerd moeten worden.
Dat probleem is reeds verholpen gezien er dit jaar wegenbelasting en BIV is ingevoerd op elektrische wagens. Door de invoering van het mobiliteitsbudget en de onzekerheid rond de elektrificatie, is het aantal verkochte bedrijfswagens trouwens met bijna de helft gedaald.
rene154
stadsweg

Bericht door rene154 »

Coen Tunnel schreef: do 22 jan 2026, 9:32 Als de helft van de kilometers op Belgische snelwegen door buitenlandse voertuigen wordt afgelegd, zit daar ongetwijfeld ook veel vrachtverkeer van en naar de Antwerpse haven bij.
Klopt, en die km’s worden dus al betaald. Maar ik zet sowieso al grote vraagtekens bij die 50%, dat kan nooit kloppen voor alle voertuigcategorieën bij elkaar.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Van het vrachtverkeer kan 50% wel kloppen. In Oostenrijk is het ongeveer 35% van alle tonkilometers, maar België is wat kleiner en heeft grote havens (Antwerpen, Zeebrugge, Gent).

In Zwitserland is het 12% van het autoverkeer (in afgelegde kilometers).
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Volgens het jaarverslag van Viapass werd 47% van de kilometers die tolplichtig waren door een Belgisch voertuig afgelegd, gevolgd door Polen met 10,7% en Nederland met 9,7%. Roemenië (5,7%) en Litouwen (6,1%) scoren ook hoog.
Over personenvoertuigen kan ik niet meteen iets terugvinden.
Ik heb het nog eens opgezocht, blijkbaar is het wat natte vingerwerk van de professor.
Dirk Lauwers, HLN schreef: Er bestaan geen exacte cijfers, maar je kan ervan uitgaan dat ruim de helft van de gereden kilometers in Vlaanderen door buitenlandse wagens wordt afgelegd.
Alfa schreef: do 22 jan 2026, 1:29 En als men al aankondigt dat het gecompenseerd wordt dan blijft het m.i. strijdig met de Europese regels. Een 'complexe compensatie' blijft een compensatie. De EU zal dit wel doorzien.
De vraag zal zijn of ze dat ook hard kunnen maken voor het Europees Hof van Justitie. Geen idee trouwens of de Europese Commissie hier zelf kan ingrijpen of er hier eerst een klacht moet komen.

Het doet me wat aan de discussie over hoe Zwitserland heel wat transitverkeer moet verwerken en daar soms wat op wordt gereageerd met een toon van 'lastig voor ze, maar ze halen er ook veel voordelen uit hoor'. Dat is makkelijk vanuit ons standpunt maar lokaal wordt dat heel anders ervaren.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Als een land besluit automobiliteit variabel te gaan belasten, is het logisch dat men op dat moment bezoekend of doorgaand buitenlands verkeer ook gaat belasten. Als echter de opvatting is dat het hoog tijd wordt dat buitenlands verkeer gaat betalen en er voor de inwoners niets verandert onderaan de streep, omdat men er zogenaamd ‘last’ van heeft, is dat wat mij betreft uiterst discutabel.

Extra tarieven voor vrachtverkeer (de Belgische VIAPASS) leidden niet alleen tot meer kosten voor vervoerders (kosten die uiteindelijk worden doorberekend in de prijs van goederen), maar ook tot problemen elders: na de invoering van kilometerheffing voor vrachtverkeer in BE bleek al gauw dat een aanzienlijk deel via NL ging rijden, van en naar de havens van Antwerpen (bron: https://bigtruck.nl/nieuws/belgische-to ... in-brabant). Vlaanderen wil dolgraag de haven van Antwerpen als economische troefkaart kunnen blijven spelen, maar vindt de gevolgen voor de drukte op de weg eigenlijk best wel vervelend.

Er wordt dan dus nu gesproken over een voorstel voor een vignet voor buitenlandse kentekens. Omdat, zo zouden de cijfers uitwijzen, de helft van alle dagelijkse snelwegkilometers worden afgelegd door buitenlands verkeer. Cijfers die onvolledig en vertekenend zijn m.i. Want is BE, buiten de vakanties om misschien, nou werkelijk zo’n transitland? Ja, wie van NL naar F wil zal door BE moeten rijden, tuurlijk. Maar zijn dat werkelijk net zo veel kilometers als de Belgen zelf produceren? Wil er bij mij echt niet in. Dat het forensen- of vrije tijdskilometers zijn evenmin. Blijft het vrachtverkeer over. En ja, dat zijn heel wat kilometers, maar die worden al belast tenslotte. Ergo: België heeft qua transitrol bepaald niet dezelfde problemen als CH of A, nog niet misschien.

De motivatie om dit plan door te drukken wordt dus door de politiek ingekleed met wat vage praatjes, smoesjes en discutabel cijfermateriaal, maar de werkelijke reden lijkt te zijn gebaseerd op emotionele sentimenten.

Hopelijk blijft Europa kritisch meekijken en bewaakt het de pan-europese belangen in deze.
Laatst gewijzigd door Teetje op do 22 jan 2026, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Als ik in de zomer door Belgie rij, zie ik inderdaad veel gele platen. Zeker op het stuk Antwerpen-Breda. Misschien dat je op dat traject de 50% haalt.
Tussen Antwerpen en Gent echt niet! Zelfs niet in de periode dat 'heel Nederland' door Belgie heen naar Frankrijk gaat voor vakantie.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een paar maanden in de zomer zijn ook niet representatief voor een heel jaar. Internationaal vakantieverkeer is seizoensgebonden, terwijl binnenlands verkeer en vrachtverkeer het hele jaar door ongeveer hetzelfde is.

Ik denk dat men het aandeel buitenlands vrachtverkeer onterecht toekent aan al het verkeer of het autoverkeer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En datzelfde vrachtverkeer afkomstig uit België veroorzaakt ook een deel van de transitkilometers in bijvoorbeeld Nederland op weg naar Centraal- en Noord-Europa.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Ik zie hier in NL op de A4 tussen Dinteloord en Hellegatsplein denk ik ook wel 1/3 belgische nummerborden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Met dank aan 'verfmeer95' kan ik echt niet anders dan aan te geven dat Belgen niet met een 'nummerbord' rondrijden, maar wel met een 'nummerplaat'.

Ontzettend laag gehalte, maar ik wordt naar dit niveau door forumleden gedwongen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Tommy schreef: vr 23 jan 2026, 10:14 Met dank aan 'verfmeer95' kan ik echt niet anders dan aan te geven dat Belgen niet met een 'nummerbord' rondrijden, maar wel met een 'nummerplaat'.

Ontzettend laag gehalte, maar ik wordt naar dit niveau door forumleden gedwongen.
Doe gewoon normaal man :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Chris schreef: do 22 jan 2026, 13:40 Een paar maanden in de zomer zijn ook niet representatief voor een heel jaar. Internationaal vakantieverkeer is seizoensgebonden, terwijl binnenlands verkeer en vrachtverkeer het hele jaar door ongeveer hetzelfde is.

Ik denk dat men het aandeel buitenlands vrachtverkeer onterecht toekent aan al het verkeer of het autoverkeer.
Er valt een punt te maken over België als transitland, en in dat licht zou een vignet een logische stap zijn. Maar ik ga ermee akkoord dat men op z'n dan eerste een grondige analyse maakt van de werkelijke aantallen. Als ik het zo hoor, heeft men op dit moment zelfs geen indicatie van hoeveel particulier transitverkeer er nu echt door België rijdt.
Tommy schreef: vr 23 jan 2026, 10:14 Met dank aan 'verfmeer95' kan ik echt niet anders dan aan te geven dat Belgen niet met een 'nummerbord' rondrijden, maar wel met een 'nummerplaat'.

Hier kan ik precies niet volgen?
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Het niveau op dit forum is goed, ik heb slechtere gezien. Maar wist je dat er in Nederland een vereniging bestaat met de naam De Nummerplaat?
Tot zover :offtopic:
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
ard-jan
polderweggetje

Bericht door ard-jan »

Als inwoner van Maastricht (en frequent tanker aan de Belgische pompen) kijk ik dit plan met veel argwaan aan. En ik denk veel Nederlanders met mij die graag tanken en boodschappen doen in België.

Ik hoop in de eerste plaats dat dit plan sneuvelt op Europees recht, maar mocht het er toch door komen, hoop ik wel op vignet-vrije stukken van de grens tot de eerste afrit bijvoorbeeld. Tevens ben ik benieuwd of er naast snelwegen ook gewestwegen vignetplichtig zullen worden.

Ik begrijp de wens om buitenlanders te laten betalen voor gebruik van 'onze' wegen. Ik begrijp echter niet dat elk land hier weer zelfstandig het wiel uit wil vinden. Juist hiervoor kunnen we als EU de samenwerking zoeken. Zelfde geldt voor de verschillende manieren van tolheffing. Wanneer laten we de EU eens werken voor ons?
rene154
stadsweg

Bericht door rene154 »

Chris schreef: do 22 jan 2026, 13:40
Dat is ook mijn gedachte.

Maar ondertussen papegaait onze minister e.e.a. al na. Bizar dat dit niet kritischer wordt beschouwd:

Minister Tieman heeft er echter begrip voor, al vindt hij het bedrag van 100 euro te hoog. „Ik heb de cijfers gezien: de helft van de wagens op de wegen in België heeft buitenlandse kentekens. …”
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik mag hopen dat ze besluitvorming hebben op betere informatie dan dit. Alleen al omdat anders ook de inkomsten van tolheffing drastisch overschat gaan worden.

Bedenk dat een Belgische auto gemiddeld ongeveer 15.000 of 20.000 kilometer per jaar aflegt, grotendeels in eigen land. Zelfs als een Nederlander vier keer per jaar België heen en terug zou doorkruisen van Breda naar Luxemburg kom je amper op 2.000 kilometer. Of als een Nederlander 10 keer per jaar naar Antwerpen zou rijden, dan kom je op 800 kilometer.

Het zou mij niet verbazen als het werkelijke aandeel dichter bij 10% ligt.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik had zelfs nog niet eens gezien dat men van plan is om 100 euro te vragen per jaar zonder mogelijkheid voor kortere tijden. Dan zou je 100 euro moeten betalen voor een eenmalige doortocht in de zomer, dat is helemaal absurd.
ard-jan schreef: vr 23 jan 2026, 15:17 Als inwoner van Maastricht (en frequent tanker aan de Belgische pompen) kijk ik dit plan met veel argwaan aan. En ik denk veel Nederlanders met mij die graag tanken en boodschappen doen in België.
En ik denk de uitbaters van die tankstations en supermarkten ook. En die brengen BTW-inkomsten op, die nu verloren zullen gaan door dit ondoordachte plan.