Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Ds79m »

^^ Ik denk niet dat het voor de gemiddelde daggast die een keer naar Antwerpen, Walibi of Pari Daiza ofzo wil echt zo heel veel uitmaakt wat de exacte prijs van een vignet is. Het is meer het feit dat het bestaat dat als extra administratie en het gevoel financieel genaaid te worden dat er voor zorgt dat je eens verder gaat kijken naar alternatieven. Maastricht, de Efteling of Blijdorp zijn ook leuk. Financieel wordt het relevanter als je bijvoorbeeld vanaf Zaventem wil vliegen voor een vakantie, en je een 2-maandsvignet van 30 euro moet aftikken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Overigens lijkt de Europese horde me nog lang niet genomen als ik lees wat Ben Weyts op HLN.be zegt (Inb4 Ben Weyts :emo: HLN.be :emo:):
Daarom komt er vanaf 1 januari 2027 een nieuwe jaarlijkse verkeersbelasting. Die houdt voornamelijk rekening met het gewicht van de wagen en de CO2-uitstoot. De hervormde belasting en het wegenvignet compenseren elkaar in totaal. “De Vlaamse verkeersbelastingen zullen globaal genomen op hetzelfde niveau blijven”, stelde Weyts.
Als je de belastingen gemiddeld hetzelfde houdt, alleen per Vlaamse gebruiker verandert, gaan per saldo alleen buitenlanders dus meer betalen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

mavas schreef: vr 10 jul 2026, 12:28 België rekent zich nu al helemaal rijk, maar we weten allemaal dat die inkomstencijfers zwaar overdreven zijn. Daartegenover heb je ook de uitgaven aan handhaving en administratie, dus ik vraag me af hoeveel dit nou netto gaat opleveren.
Er zijn 6 miljoen personenauto's in België. Als die allemaal een vignet van 100 euro per jaar aanschaffen heb je al 600 miljoen binnen. Inkomsten van buitenlandse voertuigen komt daar nog bij. Natuurlijk heb je administratie- en handhavingskosten, maar ik denk dat je echt wel minimaal 500 miljoen binnen moet kunnen halen.
Het feit dat Belgische politici een lager bedrag noemen is juist een risico van dit plan. Het laat zien dat ze van plan zijn de Belgische automobilist voor de kosten van het vignet te compenseren, en dat kan als argument gebruikt worden bij de onvermijdelijke procedure in het Europese hof van justitie.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Nederlandse staat loopt jaarlijks een miljard euro aan brandstofaccijnzen mis omdat Nederlanders in Duitsland en (vooral) België tanken. Je hoeft niet eens zo'n heel groot percentage afhakers te hebben om ervoor te zorgen dat het Belgische accijnsverlies groter is dan de netto inkomsten van het vignet.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Denk dat het een redelijk zooitje wordt in de beginfase, mensen die via de N69 en N74 worden gestuurd vanwege een file bij Valkenswaard - achteloos hun navigatie volgend en dan een boete krijgen.
Dan het echtpaar op vakantie in Gulpen, wilde een ritje maken door de heuvels. Kwamen ze thuis met een boete.

Dit soort berichten gaan dan breed uitgemolken worden in de media en dan loop je grote kans op vraaguitval voor winkels en bedrijven in de grensstreek. Die zullen straks steen om been klagen.

Op vakantie naar Frankrijk rijd je niet even om België heen. Alhoewel je straks voor de passage van Antwerpen ook nog een tientje tol per richting kunt aftikken. Zo is een passage door België (retour) al snel 40 à 50 euro. Ik vind dat toch wel gortig.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Dit vignet wordt trouwens uitgevoerd als een samenwerkingsovereenkomst tussen de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel dus), elk gewest zal hier op zijn eigen manier mee omgaan wat de belastingen voor de eigen inwoners betreft. Dus dat maakt een eventuele zaak tegen België ook moeilijker. Want stel dat men oordeelt dat de koppeling met de Vlaamse wegentakshervorming indruist tegen het Europees recht en de Waalse niet? Je kan dan niet een gedeelte van het vignet vernietigen. Dus ik vrees eigenlijk dat het vignet toch een blijver zal zijn.
Chris schreef: vr 10 jul 2026, 16:52 Dagvignetten zijn een scam die er dankzij Beierse politici zijn gekomen. Ze zijn bijna even duur als week / 10-dagenvignetten. Beierse politici waren boos dat ze voor 10 dagen moesten betalen als ze alleen naar Salzburg wilden. Dus er is via de EU een dagvignet geïntroduceerd. Dat vervolgens binnen 2-3 jaar net zo duur was als dat 10-dagenvignet en om dat mogelijk te maken moest het jaarvignet een stuk duurder worden.

Vanwege de eisen die de Eurovignetrichtlijn aan het dagvignet geldt, heeft dit allerlei ongunstige gevolgen gehad;

Het dagvignet mag niet meer kosten dan 9% van het jaarvignet. In veel landen was het jaarvignet tussen 50 en 80 euro. Echter dat zou betekenen dat het dagvignet te goedkoop zou worden ten opzichte van het 10-dagenvignet. Dus moest het jaarvignet een stuk duurder worden, daarom zitten ze nu bijna allemaal boven de 100 euro. Dus zit je met dagvignetten van 9-11 euro, 10-dagenvignetten die 2 euro duurder zijn, en in korte tijd veel duurdere jaarvignetten. Terwijl die Beierse klagers hadden gehoopt voor 2 euro naar Salzburg te kunnen rijden. :facepalm:
Misschien moet er eerder een regel komen dat de dagpas hooguit 25% van een 10-dagenkaart mag zijn.
Chris schreef: vr 10 jul 2026, 18:54 De Nederlandse staat loopt jaarlijks een miljard euro aan brandstofaccijnzen mis omdat Nederlanders in Duitsland en (vooral) België tanken. Je hoeft niet eens zo'n heel groot percentage afhakers te hebben om ervoor te zorgen dat het Belgische accijnsverlies groter is dan de netto inkomsten van het vignet.
Dat klopt uiteraard als een bus. Maar er is 1 nuance: de inkomsten van het wegenvignet zijn voor de deelstaten. De brandstofaccijnzen zijn voor de federale overheid. Dit wegenvignet wordt ingevoerd om de gewestelijke begrotingen sluitend te maken. Van de federale begroting trekt Ben Weyts zich niets aan.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In dit artikel staat hoe ze gaan regelen met de boetes:
Wie op hoofdwegen rijdt zonder vignet, riskeert een boete van 70 euro. Bij een 2e overtreding wordt dat 140 euro, bij een 3e zelfs 210 euro. De Vlaamse regering voert wel een tolerantieperiode in van 2 maanden. Dus pas ten vroegste vanaf 1 juli 2027 zou je een boete kunnen krijgen.
Dat klinkt dat er geen mogelijkheid komt om nadien nog te regulariseren.

Overigens vraag ik mij ook af hoe ze die '2de overtreding' aanzien. Als je van pakweg Meer naar Rekkem rijdt passeer je een dozijn ANPR-camera's. Krijg je dan een boete per keer dat je gedetecteerd wordt of maximum 1 per dag?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Benieuwd hoe de opbrengsten van de vignetten verdeeld gaan worden over de verschillende gewesten. En idem de opbrengsten van de boetes.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In dit artikel staat wel een grote nuance die in andere artikels niet aan bod komt: https://www.demorgen.be/nieuws/wegenvig ... ity.com%2F
Om een Belgisch vignet te kunnen invoeren, moeten de gewesten een samenwerkingsakkoord afsluiten. De gesprekken hierover lopen al maanden. Toch wil de Vlaamse regering vandaag het gaspedaal indrukken door een ontwerp van minister van Financiën Ben Weyts (N-VA) goed te keuren. Als alles goed gaat, zouden ook Brussel en Wallonië niet veel later hun handtekening onder de plannen plaatsen.
Er is dus nog geen samenwerkingsakkoord. Wat nu het nieuws haalde was de Vlaamse regering die een intern akkoord bereikte om door te zetten. Wallonië en Brussel moeten dus ook nog akkoord zijn. Er is dus nog een waterkansje dat het nog afspringt.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Een reportage:
Link
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

verfmeer95 schreef: vr 10 jul 2026, 18:34 Er zijn 6 miljoen personenauto's in België. Als die allemaal een vignet van 100 euro per jaar aanschaffen heb je al 600 miljoen binnen.
Nee. De Belgische automobilist zou gecompenseerd worden door een verlaging van de verkeersbelasting, dus deze inkomsten strepen we weer weg.
paolie schreef: vr 10 jul 2026, 19:47 Benieuwd hoe de opbrengsten van de vignetten verdeeld gaan worden over de verschillende gewesten.
Ik dacht dat ik vanochtend ergens 50 - 30 - 20 had gelezen (Vl - Wa - Br), maar ik vind het nu niet meer terug.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Dat is precies mijn punt. Je mag van de EU de Belgische automobilist hier niet apart voor compenseren. Als politici zo expliciet zeggen dat wel te gaan doen dan sneuvelt het gegarandeerd bij het Europese hof.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Laten we het hopen ;)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Mark schreef: vr 10 jul 2026, 12:17
Wimpie25 schreef: vr 10 jul 2026, 10:30 ^^
De Europese horde is genomen, meer en correctere info kan je op de VRT vinden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10 ... et-belgie/
Ik lees eerlijk gezegd nergens dat die Europese horde is genomen en dat er vooral nog veel onduidelijk en onzeker is.
Maakt voor de (nieuws) media niet uit; die brengen het als feit; althans het radio 1 nieuws en ook de ANP nieuwsdienst.
Op BNR vrijdag veelvuldig dat bulletin gehoord en mij gestoord aan de gebruikte terminologie van 'een tientje per dag' aan kosten om door/in België te mogen rijden. 'per dag' suggereert (mij) dat men dus dagelijks 10 euro moet betalen. Wat niet zo is. Maar toch stug volhouden in de berichtgeving. :down:
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Autostrada schreef: vr 10 jul 2026, 19:18 Denk dat het een redelijk zooitje wordt in de beginfase, mensen die via de N69 en N74 worden gestuurd vanwege een file bij Valkenswaard - achteloos hun navigatie volgend en dan een boete krijgen.
De Nederlandse Ombudsman heeft vrij recent behoorlijk wat kritiek geuit op het tolsysteem van de Blankenburgverbinding, de A24 in Nederland. Ik heb alvast een tekst voorbereid over het tolsysteem in België. Dat was niet zo ingewikkeld. Als je ‘Blankenburgverbinding’ vervangt door ‘België’ dan kom je al een heel eind.
SPOILER: TOON

Digitaal tolsysteem in België moet duidelijker en toegankelijker, vindt ombudsman

Het digitale tolsysteem in België is voor weggebruikers niet begrijpelijk. En voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, is het ook niet toegankelijk, zegt de Nationale Ombudsman. Hij krijgt er veel klachten over.

Het tolsysteem in België is een goed voorbeeld van hoe de gehele digitalisering door de overheid negatief kan uitwerken voor burgers, schrijft de Nationale ombudsman aan de minister. De weg heeft camera's die de kentekens van alle voertuigen registreren. Weggebruikers kunnen de tolkosten vooraf betalen, maar veel mensen doen dat niet. Diensten van de overheid moeten toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden.

Dat komt onder meer doordat mensen niet beseffen dat ze op een tolweg rijden en vooraf zelf online moeten betalen. De informatie op de weg daarover is onduidelijk, oordeelt ombudsman Reinier van Zutphen, terwijl dat in de media al verschillende keren aan de orde is geweest.

Volgens Van Zutphen betalen mensen ook niet, omdat ze niet weten hoe dat moet, ze begrijpen het digitale systeem niet. "Digitalisering kan voordelen hebben, maar de overheid dient terughoudend te zijn met het uitsluitend digitaal aanbieden van haar diensten", schrijft Van Zutphen aan minister Karremans. "Zij moet namelijk toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden."

Ook hebben niet alle burgers toegang tot internetbankieren en ze mogen daartoe niet worden gedwongen, vindt de ombudsman. "Door het huidige systeem lopen mensen onterecht het risico op boetes en hoge kosten, waardoor zij in de problemen kunnen komen."

Volgens Van Zutphen moet er daarom ook een papieren alternatief beschikbaar zijn. "Gebeurt dat niet, dan sluit de overheid mensen uit en is zij onvoldoende toegankelijk", stelt hij.

De ombudsman roept minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat op om bij zijn Belgische ambtgenoot er op aan te dringen het tolsysteem begrijpelijk en toegankelijk te maken voor alle burgers. Hij vindt dat daar ook een kosteloze betalingsherinnering bij hoort, om te voorkomen dat burgers worden afgerekend op onduidelijkheid of beperkte vaardigheden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alfa schreef: vr 10 jul 2026, 19:24Misschien moet er eerder een regel komen dat de dagpas hooguit 25% van een 10-dagenkaart mag zijn.
Ik denk dat dit de hoop was van de Beierse politici die uiteindelijk die invoering van een 1-dagsvignet hadden geforceerd, maar vignetten voor buitenlandse bestuurders leveren relatief gezien veel meer geld op dan vignetten voor binnenlandse bestuurders, dus de wegbeheerders wilden niet dat al het transitverkeer veel minder ging betalen. Zo is er uiteindelijk een compromis uitgerold dat een 1-dagsvignet marginaal goedkoper was dan een 10-dagenvignet, en binnen enkele jaren hetzelfde tarief had bereikt als wat voorheen het 10-dagenvignet kostte.

Niemand heeft daar nou echt voordeel bij gehad, eerder een nadeel omdat vanwege die 9% regel, landen zich genoodzaakt zagen om hun jaarvignet (flink) in prijs te verhogen. Dus uiteindelijk kwam de rekening van het 1-dagsvignet vooral bij de binnenlandse bestuurders uit omdat het jaarvignet een stuk duurder werd. Terwijl die Beierse bezoekers aan Salzburg amper minder betalen dan voorheen.

De prijsopbouw is ook bewust ten nadele van vakantieverkeer. 10 dagen is voor velen net te kort voor een vakantie in een ander land, dus dan moet je of twee keer een 10-dagenvignet kopen, of een maandvignet. Zo zullen Nederlanders die naar Frankrijk gaan straks bijna allemaal een maandvignet van € 19 moeten kopen om heen en weer te reizen. Dus dan betaal je voor twee ritten van minder dan 2 uur, 20% van de prijs waarvoor een Belg onbeperkt rondrijdt. Of eigenlijk nog meer als die Belgische bestuurders via de verkeersbelasting gecompenseerd worden.

Tegelijkertijd zijn vignetten voor veel reizigers weer minder ongunstig dan per kilometer tol betalen zoals in Frankrijk. Daar betaal je 19 euro al voor een reis van 200 kilometer.

Ik heb vorige maand 5 vignetten gekocht (Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Slowakije & Tsjechië). De prijs daarvan bij elkaar is minder dan wat je op één rit naar Zuid-Frankrijk betaalt.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Mundial schreef: vr 10 jul 2026, 14:09 Ik vraag me ook af of het ook voor motoren gaat geode want die betalen onder 250 cc nu geen belasting en daarboven een forfait van €75. Als daar een vif et vice op komt is dat meer dan een verdubbeling van de belastingen.
Motoren zijn vrijgesteld las ik.
Mundial schreef: vr 10 jul 2026, 14:09 Verder is het wel een overdreven duur vigbet, veel hoger dan Zwitserland dat toch ongeveer even groot is.
En toch wel duurdere (berg)wegen heeft om te financieren lijkt me..
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ 10-dagenvignetten zijn we ideaal voor wintersporters die doorgaans maar een week gaan. En dat zijn er heel veel in Oostenrijk.
Tolwegen zijn in Frankrijk dan weer prijzig, maar daar heb je wel altijd een tolvrij alternatief. Dat gaat je in België niet lukken, aangezien ook de N-wegen onder het vignet gaan vallen (en in Oostenrijk worden de vignetvrije alternatieven tegenwoordig zelfs afgesloten voor niet-bestemmingsverkeer).
Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t »

Alfa schreef: vr 10 jul 2026, 19:51 Er is dus nog geen samenwerkingsakkoord. Wat nu het nieuws haalde was de Vlaamse regering die een intern akkoord bereikte om door te zetten. Wallonië en Brussel moeten dus ook nog akkoord zijn.
Klopt niet. Zie het fragment uit Terzake onder jouw bericht, waar de Vlaamse en Waalse minister het zij aan zij aankondigen. De Brusselse minister kon er niet bij zijn wegens agendaproblemen.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Waar is het vignet nou precies van toepassing? Ik lees op alle snelwegen en gewestswegen. Hoe kan ik zien of iets een gewestweg is? Is dat een weg met een N-nummer? Maar bijvoorbeeld de N119 staat niet op de lijst: https://nl.wikisage.org/wiki/Lijst_van_ ... ewestwegen En zijn N-wegen binnen de bebouwde kom ook gewestswegen?

Is het in theorie mogelijk om het land te doorkruisen via niet-gewestwegen? Zeg van Nederland naar Frankrijk? Zal uiteraard heel lang duren. Maar ik ben benieuwd of er überhaupt een route is. Of zijn er ergens bottlenecks waar je niet door komt zonder ergens een N-weg op te draaien?

Zou je wel van een rotonde op een gewestweg gebruik mogen maken als je vervolgens niet de gewestweg op- of afrijdt?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het gaat om alle wegen in het beheer van Agentschap Wegen en Verkeer (en het equivalent in Wallonië en Brussel neem ik aan). Dat gaat dus om alle autosnelwegen en gewestwegen, dat zijn inderdaad alle N-wegen. Lokale wegen zijn niet tolplichtig, maar het is in de praktijk onmogelijk om ook maar een beetje door België te rijden zonder op N-wegen te komen, dus de-facto zal het hele land tolplichtig worden.
Huibf
zandpaadje

Bericht door Huibf »

Tanktourisme zal wellicht teruglopen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat tussen Budel en Hamont (tankstation Umans) in het dorp er een camera komt.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Huibf schreef: zo 12 jul 2026, 11:08 Tanktourisme zal wellicht teruglopen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat tussen Budel en Hamont (tankstation Umans) in het dorp er een camera komt.
Die camera is er gewoon al! https://maps.app.goo.gl/36neuepcyJP2Za6y5
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Laten we het positief bekijken: Je zou een puzzeltocht of wedstrijdje kunnen ontwikkelen: Hoe ver kun je in België komen zonder op een tolplichtige weg te moeten komen. Misschien dat iemand met kennis zelfs een app zou kunnen ontwikkelen :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Als landen binnen de EU elk met een eigen vignet mogen komen, waarom geldt dat dan ook niet op provinciaal niveau?
De situatie is nu dat op warme dagen de Antwerpenaren massaal naar de kust trekken. Die rijden dus de West-Vlaamse wegen kapot. Waarom mag West-Vlaanderen dan ook niet met een eigen West-Vlaams vignet komen?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
TiboDuwel
polderweggetje

Bericht door TiboDuwel »

Palance schreef: zo 12 jul 2026, 12:02 Laten we het positief bekijken: Je zou een puzzeltocht of wedstrijdje kunnen ontwikkelen: Hoe ver kun je in België komen zonder op een tolplichtige weg te moeten komen. Misschien dat iemand met kennis zelfs een app zou kunnen ontwikkelen :)
Ik zou al direct verliezen als ik naar huis wil want ik woon op een N weg :lol:
Het Belgisch wegennetwerk is iets interessant.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het tolplichtige wegen vermijden zal kunnen maar gaat zeer tijdrovend kunnen zijn en niemand die wilt dat verkiezen dan ofwel België te vermijden ofwel wel tolplichtige wegen te nemen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Palance schreef: zo 12 jul 2026, 12:02 Laten we het positief bekijken: Je zou een puzzeltocht of wedstrijdje kunnen ontwikkelen: Hoe ver kun je in België komen zonder op een tolplichtige weg te moeten komen.
Precies, dat was ook mijn insteek. Als je ergens moet zijn, zal het in de praktijk niet zinvol zijn. Maar het is wel een leuke uitdaging. En je zal ongetwijfeld mooie plekken tegenkomen.

Nu vraag ik me wel af: mag je eigenlijk wel een N-weg oversteken? Wat als dat ook niet mag, wordt het wel erg lastig. Lezen er verkeersjuristen mee?

En het is mij dus ook nog niet duidelijk hoe het nou precies zit met N-wegen binnen de bebouwde kom. Volgens mij vallen die in het Groothertogdom Luxemburg onder gemeentelijk beheer. Is dat anders in België?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ In Wallonië is een genummerde-weg altijd dus een gewestweg, vanaf zo een weg gemeentelijk is dan verliest het zijn wegnummer en dat is dan geen gewestweg meer, in Vlaanderen zijn genummerde-wegen ook in gemeentelijk beheer geen gewestwegen meer, maar dat verandert de wegnummerstatus dan niet en een bebouwde kom of niet heeft daar geen enkel verschil in het al dan niet genummerde/gewest-weg zijn zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Ah kijk! Daar hebben we wat aan. Hoe kan iemand dan weten of een weg wel of niet gewestelijk is in Vlaanderen?