Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 09 jun 2006, 14:07

vynkce schreef:
Ds79m schreef: Maar voorlopig is het hoofdzakelijk een mooie stimulans om via Duitsland te rijden, en die waardeloze Belgische wegen te mijden (en helaas voor de ondernemers ter plaatse, geen gebruik meer te maken van verkooppunten aan of langs de wegen).
Ik vind de wegen in België en vooral Vlaanderen nog best meevallen hoor. In Wallonië iets minder, maar daar is men eindelijk begonnen aan een inhaalslag nu.
Kan je misschien ook wat voorbeelden geven van "waardeloze wegen"??
Haben Sie eine Stunde? ((c) Leo Beenhakker)

De A21/E34 bijvoorbeeld, of de R4, of de N49, of de N119 (Baarle Nassau - Turnhout), of de N4, of de A26/E25 of de N67 in de Hoge Venen, enz, enz.

Dat zijn maar enkele voorbeelden. Dan kun je best van een inhaalslag spreken, maar zolang die niet is afgerond, is het onterecht om buitenlandse automobilisten ervoor te laten betalen. (en nee, die paar tientjes extra op jaarbasis die zogenaamd worden geïnvesteerd in verbetering van de wegen, zorgen er echt niet voor dat het probleem minder wordt).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 09 jun 2006, 14:16

Ik ben het totaal oneens met de E34-A21. Deze snelweg is ongeveer 35 oud en nog heel goed berijdbaar. Akkoord er zitten soms wat barsten in de beton, maar nergens sporen, goede afwatering, breed profiel, goede verlichting (7 jaar oud) en de ergste schade is aangepast. Er zijn wegen die er heel wat anders uit zien na 35 jaar hoor, met asfalt moet je dan al bijna niet meer afkomen. Over enkele ardense snelwegen ben ik het wel met je eens. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 jun 2006, 14:33

Hmmm de laatste keer dat ik de E34 reed, lagen er stukken afgebrokkeld beton van de vang"rails" op het wegdek, lagen er 2 uitgebrande autowrakken, was het wegdek kadoenkadoen en stonden alle borden achter gras of begroeiing.

Dat is toch geen gezicht voor één van de rijkste landen in Europa?

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 09 jun 2006, 17:13

Geweldige reactie ook op Fok! :D
mogen ze eerst wat doen aan die pleureswegen, ik ben de helft van me rubber kwijt als ik in luxemburg aan kom!!!! :wall:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 jun 2006, 17:16

Als ze de E25 bedoelen;

meteen na de grens bij Eijsden ligt er een paar 100m zeer slecht wegdek (afgesleten beton), daarna gaat het wel. Op KP Cheratte is het oude handel.
Tussen KP Cheratte en KP Loncin is het 2x3, oud wegdek, als een lappendeken maar niet bijzonder slecht. De E25 door Liège is goed.
De E25 tussen Liège en Bastogne is behoorlijk goed, 2x3 stukken, en mooi wegdek. Ten zuiden van Bastogne is het 2 jaar geleden dat ik daar voor 't laatst reed, was toen nog bijzonder slecht.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 09 jun 2006, 17:37

Stefanuzz schreef:Geweldige reactie ook op Fok! :D
mogen ze eerst wat doen aan die pleureswegen, ik ben de helft van me rubber kwijt als ik in luxemburg aan kom!!!! :wall:
Wallonië: Einde beschaving :lol:

Nog iets ff heel off topic, wist je dat er in Vlaanderen ca. 1500 flitspalen staan? en in wallonië maar 30 :shock: en tjah wij moeten dat geld van de boetes afstaan aan hun. Eerlijk delen noemen ze zoiets :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 jun 2006, 22:01

Chris schreef:Als ze de E25 bedoelen;
Ten zuiden van Bastogne is het 2 jaar geleden dat ik daar voor 't laatst reed, was toen nog bijzonder slecht.
Dat is nu glad 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 jun 2006, 21:06

Er is wel geld. Men besteed het echter aan andere zaken. Zo'n vignet is gewoon een melkkoe.

huh ik reageerde op Vinny, maar het bericht komt erboven te staan...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 jun 2006, 21:07

Dan kun je best van een inhaalslag spreken, maar zolang die niet is afgerond, is het onterecht om buitenlandse automobilisten ervoor te laten betalen.
Dan heb je dus geen geld om de wegen op te knappen en blijven ze slecht. Wet op behoud van ellende zeg maar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 12 jun 2006, 0:57

Chris schreef:Er is wel geld. Men besteed het echter aan andere zaken. Zo'n vignet is gewoon een melkkoe.
Euhmm...er is wel degelijk geen geld, of toch zeker niet voldoende om een grootscheepse heraanleg van wegen mee te betalen. Europese subsidies brengen al wat zoden aan de dijk, onder meer voor de werken aan de E411-E25, maar om echt het gehele snelwegennet in Wallonië grondig onder handen te nemen, daar is momenteel geen geld voor. Nochthans is de noodzaak er echt wel, want het kan Wallonië economisch alleen maar ten goede komen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 12 jun 2006, 10:26

Er is geld zat - het wordt afgezet naar de vervoersprestatie en opbrengsten nu alleen zeer eenzijdig in de bodemloze put van het ov gestort.
Het gros van het verkeer is binnenlands, en zij veroorzaken dat wegen meer dan 2 stroken moeten hebben.
Het verkeer dat de wegen aan gort rijdt is vooral het vrachtverkeer.

Wat gaan we dan doen: we laten de weggebruiker betalen. Vooral de buitenlandse personenautobestuurders (die vrijwel geen gebruik maakt van het netwerk en ook niet bijdraagt aan de noodzaak tot onderhoud), want de Belg wordt in eerste instantie gecompenseerd.

In eerste instantie, want als het systeem er eenmaal is dan worden de tarieven jaarlijks opgeschroefd, waardoor ook de Belg -die nu staat te gniffelen omdat d'n Ollander meer geld mag uitgeven- het in zijn eigen portemonnee zal gaan voelen. Zonder toegevoegde waarde overigens, want de Belg zal net zo hard in de file blijven staan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 jun 2006, 10:36

In België zijn de wegenbelasting en benzieneaccijnzen veel lager! :idea: ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 jun 2006, 14:05

De benzine in Belgie is maar zo'n 5 á 8 cent goedkoper dan hier, zag ik afgelopen week. Luxemburg is dan beter, daar zag ik prijzen rond de 1,13.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 12 jun 2006, 16:11

Vinny schreef:In België zijn de wegenbelasting en benzieneaccijnzen veel lager! :idea: ;)
Dat valt wel mee. Het scheelt maar een paar cent in de verkoopprijs.
In Nederland is de accijns zo'n € 0,67 per liter, en ook daarover wordt 19% BTW gerekend.
Als de accijns in België 4 cent lager is, dan klopt het plaatje al. Vangen ze daar ook nog altijd 63 cent per liter.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 jun 2006, 16:25

Dieselaccijns:
0,736 Nederland
0,640 België
Bron: Europese Commissie.

Dat is toch een behoorlijk verschil.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 jun 2006, 16:48

10%, nog niet wereldschokkend.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 jun 2006, 17:35

Chris, weet je wel dat de Belgische overheid een twee keer zo hoge staatschuld heeft als de Nederlandse?
Eigenlijk zouden de belastingen/accijnzen dus twee keer zo hoog moeten zijn ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 12 jun 2006, 17:43

Guido van Woekom van de ANWB heeft vandaag aangegeven dat er een einde moet komen aan het oerwoud van vignetten en tolsystemen in Europa. Hij heeft minister Peijs gevraagd om hier in Europees verband actie op te ondernemen.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Nog even en je hele voorruit zit volgeplakt onder de vignetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
De autogordel: een band voor het leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 jun 2006, 18:05

Ik ben het helemaal met je eens, Frits :)

De praktische uitwerking van het vignet vind ik uitermate slecht... (gevolg van EU beleid dat geen tol geheven mag worden op bestaande infrastructuur).

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 12 jun 2006, 19:07

René schreef:Dat valt wel mee. Het scheelt maar een paar cent in de verkoopprijs.
Het loont inderdaad de moeite niet meer om in Baarle of Poppel te tanken, zoals wij vroeger nog wel eens deden. :roll:

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 13 jun 2006, 2:45

René schreef:Er is geld zat - het wordt afgezet naar de vervoersprestatie en opbrengsten nu alleen zeer eenzijdig in de bodemloze put van het ov gestort.
Het gros van het verkeer is binnenlands, en zij veroorzaken dat wegen meer dan 2 stroken moeten hebben.
Het verkeer dat de wegen aan gort rijdt is vooral het vrachtverkeer.

Wat gaan we dan doen: we laten de weggebruiker betalen. Vooral de buitenlandse personenautobestuurders (die vrijwel geen gebruik maakt van het netwerk en ook niet bijdraagt aan de noodzaak tot onderhoud), want de Belg wordt in eerste instantie gecompenseerd.

In eerste instantie, want als het systeem er eenmaal is dan worden de tarieven jaarlijks opgeschroefd, waardoor ook de Belg -die nu staat te gniffelen omdat d'n Ollander meer geld mag uitgeven- het in zijn eigen portemonnee zal gaan voelen. Zonder toegevoegde waarde overigens, want de Belg zal net zo hard in de file blijven staan.
Geloof me, er is zeker geen geld zat. In sommige Waalse provincies moet men bij wijze van spreken al geld zoeken om gewoon een paar kapotte lampen te kunnen vervangen. Bovendien zijn de wegendiensten vaak onderbemand, en beschikken ze niet steeds over het nodige materiaal. De Belgische en Europese subsidies zijn dan ook meer dan welkom. Afhankelijk van de instantie gaat daarvan ongeveer 60% naar OV en 40% naar wegenbouw, eenmalige extra investeringen voor speciale projecten niet meegerekend. Het is dus zeker geen "eenzijdige" investering in de "bodemloze put" van het OV.

De 40% voor wegenbouw gaat hoofzakelijk naar renovatie van bestaande wegen en het aanpassen en wegwerken van knelpunten. Het wordt niet gebruikt voor verbreding van wegen etc. (behalve dan heel plaatselijk indien het helpt om knelpunten op te lossen). Waarom? Wel, dan begin je pas echt met een bodemloze put. Nederland is een van de mooiste voorbeelden van een land dat gelooft in het idee van zich een weg te bouwen uit de files door snelwegen bij te leggen en te blijven verbreden. Gevolg: jaar na jaar blijven de files enkel maar toenemen. België pakt dit anders aan met als gevolg dat de files veel minder sterk toenemen per jaar dan bijvoorbeeld in Nederland, terwijl de verkeersdrukte op zich zeker vergelijkbaar is. Hoe kan dit? Wel, men weet dat de overheid niet happig is om zomaar wat snelwegen bij te leggen en te verbreden. Bijgevolg raakt men de files sneller beu en zoekt men sneller naar alternatieven. De overheid zorgt ervoor dat die aanwezig zijn door de laatste jaren veel te investeren in veiliger fiets- en voetgangersverkeer en ook in het OV. Vooral Vlaanderen heeft daar de middelen voor en gebruikt die dan ook. Resultaat: een fijnmazig OV-netwerk dat kwalitatief hoogstaand is en voortdurend verbeterd wordt. Dat zorgt ervoor (althans in Vlaanderen) dat in vergelijking met andere Europese landen relatief veel mensen van het OV gebruik maken, en dat de files dus minder snel toenemen in vergelijking met de andere landen. De EU is dit Vlaamse model wel genegen en wil het graag ook in Wallonië gerealiseerd zien. Vandaar de 60% voor OV, want dat is in Wallonië bijlange niet zo fijnmazig als in Vlaanderen en vaak ook minder frequent (heeft uiteraard ook met de geografie te maken). Bovendien biedt je met die 60% mobiliteit aan een veel groter deel van de bevolking dan die 40%. OV heeft trouwens niet als primair doel om winstgevend te zijn, wel om de bevolking een basismobiliteit aan te bieden, met alle bijhorende maatschappelijke functies. Bovendien levert het wel degelijk inkomsten op voor de overheid en gaan er minder milieukosten mee gepaard dan met het gewone wegverkeer.

Maar goed, nu even terug naar het wegenvignet. Het zijn inderdaad vooral vrachtwagens die de wegen beschadigen, vandaar dat zij ook het meeste moeten betalen voor zo een vignet. Het bedrag dat personenwagens zouden moeten betalen is eigenlijk heel laag en zeker niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de péage in Frankrijk. Vergelijk het met het Oostenrijks vignet: daar ga je ook niet dood van.

België is nu eenmaal een van de landen met heel veel en druk transitverkeer. Dat betekent dat verhoudingsgewijs de schade aan Belgische wegen voor een groter deel toe te schrijven valt aan vreemde voertuigen dan bijvoorbeeld in Nederland. Is het dan zo onlogisch dat we graag zouden hebben dat die vreemde weggebruikers een bijdrage leveren voor de wegen die wij voor hen aanleggen en onderhouden? Neen. Een voorbeeld: tellingen op de Antwerpse ring in het jaar 2000 leverden als resultaat op dat ongeveer 25% van de personenwagens van vreemde afkomst is, idem met 41% van het vrachtverkeer. Dat is veel. 48% van het transport door België gebeurt door buitenlandse vrachtwagens, in tegenstelling tot 27% voor Nederland. Uiteraard is het logisch dat vooral de buurlanden reageren op dit idee, het zijn immers hun inwoners die een groot deel van dit vreemde verkeer uitmaken: Nederlanders in Antwerpen en omgeving, Fransen in Kortrijk en omgeving. Op zich mag dit echter geen argument zijn om zo een vignet niet in te voeren. Van mijn part kan men zelfs meteen een benelux-vignet invoeren, dat in de drie landen de wegenbelasting vervangt.

Waarschijnlijk zullen de tarieven jaarlijks lichtjes verhogen, met de nadruk op lichtjes, zijnde enkele eurocent voor de vignetten van korte duur en een paar euro's voor de jaarvignetten. Verdient de overheid er daarom meer aan? Neen, want door inflatie worden die prijsstijgingen snel terug weggewerkt, in die zin zijn ze zelfs logisch. Gaat de Belg jaarlijks meer betalen? Ja, net zoals hij nu elk jaar meer wegenbelasting betaalt, omdat er elk jaar meer geïnvesteerd wordt in het wegennet. Doordat buitenlanders dan meebetalen, zal de jaarlijkse stijging voor de Belgen lager uitvallen.

Gaan Belgen stiekem in hun vuistje lachen omdat Nederlanders gaan moeten betalen voor onze wegen? Waarom zouden we? Jullie betalen, net zoals alle andere buitenlanders. We gaan dus evenmin stiekem lachen met een betalende Nederlander als een betalende Pool. Aleen geldt in dat geval het principe van "iedereen gelijk voor de wet". Wie iets gebruikt, betaalt ervoor.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 13 jun 2006, 9:41

Ach ja, je kunt het ontkennen, maar feit is en blijft dat de inkomsten en uitgaven aan wegverkeer in zowel Nederland en België niet in verhouding zijn. Nog meer belastingen op wegverkeer is waanzin. En als we het hebben over "wie iets gebruikt, betaalt ervoor": begin eens met het OV... :roll:

Nog even wat anders:
Telegraaf (13-6-2006) schreef: ANWB VREEST TOL-WILDGROEI IN EU-LANDEN

AMSTERDAM - De ANWB wil dat de Europese ministers van Verkeer op kotte termijn overleggen over de verschillende betaalsystemen in de vijfentwintig lidstaten. Aanleiding voor de oproep is het Belgische besluit om vanaf januari 2008 een elektronisch wegen vignet in te voeren. Het vignet wordt verplicht voor buitenlandse automobilisten. Belgische bestuurders krijgen korting op de wegenbelasting. Volgens de ANWB is er een wildgroei aan het ontstaan. „Als het zo doorgaat zijn we terug in het tijdperk dat je moet stoppen bij iedere grensovergang. Vroeger voor het wisselen van geld, straks voor het kopen van een tolvignet", aldus een ANWB-woordvoerder. De ANWB vindt dat minister Karla Peijs het initiatief voor het overleg moet nemen.

Ook de Europese Commissie kijkt met bezorgdheid naar de tolplannen in België en een aantal andere Europese lidstaten. Behalve in België, Oostenrijk en Zwitserland, moet ook op de wegen in Hongarije, Tsjechië en Slowakije straks door automobilisten worden betaald.

Toeristen
Bovendien heft een "aantal landen, waaronder Frankrijk, Italié, Spanje en Portugal, reeds sinds jaar en dag tol. „Wfe zijn hier echt zeer goed naar aan het kijken ", zegt de woordvoerder van eurocommissaris Barrot (Verkeer). „Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de landen het de toeristen nodeloos moeilijk maken en er een lappendekken aan stickers en wegenvignetten gaat ontstaan." Daarnaast maakt Brussel duidelijk dat het België zal aanpakken wanneer het land een tolvignet invoert en vervolgens alleen de eigen burgers financieel compenseert.
Dat tolvignet zal wel wat vertraging oplopen. 8-)

En hopelijk komt van uitstel afstel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 jun 2006, 10:48

Is autorijden in België goedkoper? (wegenbelasting, BTW etc).

In Nederland wordt jaarlijks (2003) zo'n 5 miljard uitgegeven aan verkeer (weg+OV). Daarvan is 3,1 miljard voor het OV. Das ongeveer 62%. Ik weet niet precies hoe het zit met OV gebruik in België, het zal wel iets hoger liggen dan hier vermoed ik.

(gegevens autosnelwegen.nl feiten en cijfers).

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 13 jun 2006, 10:57

Wat is een elektronisch wegenvignet? :?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 13 jun 2006, 12:15

Ja, ik weet ook niet wat ik me daar eigenlijk in concreto bij moet voorstellen, bij zo'n e-vignet.

Verder ben ikzelf wel voor een of andere vorm van tolheffing te vinden, wanneer de inkomsten integraal in verkeers- en vervoersgerelateerde projecten geïnvesteerd worden (zoals de wegenbelasting dus). Zal dit het geval zijn bij het toekomstig e-vignet? Ik ga zeker ook mee in de redenering van Dirk, dat de buitenlanders op de Belgische snelwegen hun bijdrage leveren, vrachtverkeer voorop natuurlijk. Met als verhoopt resultaat van dit alles een betere kwaliteit van onze wegen!

M.b.t. de wildgroei aan vignetten: ik ben niet tegen tolheffing, en je kan in een land waar de snelwegen vele aansluitingen tellen, toch moeilijk aan elke aansluiting tolpoortjes gaan installeren? :? Dus blijft het vignet over als alternatief. De wildgroei aan vignetten moet dus worden tegengegaan door een vorm van Europees wegenvignet te gaan overwegen, denk ik.

Op welke wegen zal dat Belgisch e-vignet trouwens van toepassing zijn? Indien enkel voor snelwegen, zie ik het OWN nu al dichtslibben. :?

hneel
autoweg

Bericht door hneel » di 13 jun 2006, 15:44

R4 schreef:Het bedrag dat personenwagens zouden moeten betalen is eigenlijk heel laag en zeker niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de péage in Frankrijk.
Er zijn er inderdaad die alleen door Belgie rijden op weg naar de vakantie-bestemming. Dan vind ik 60 of 80 euro behoorlijk veel. Zeker voor zo'n relatief kort stukje. We komen nu zelf net terug van een vakantie in Frankrijk. Daar hebben we heel wat meer kilometers gereden, maar hooguit een paar tientjes tol betaald. Bij lange na geen 60 euro. Bovendien heb je in Frankrijk altijd nog de mogelijkheid om de tolwegen te vermijden. Langs elke snelweg loopt ook een regionale weg. En je krijgt in Frankrijk ook echt waar voor je geld. Het asfalt is er echt zo glad als een biljartlaken.

Het vignet in Belgie geldt straks overal. Dus ook voor wie even naar Essen rijdt om 100 meter over de grens boodschappen te gaan doen in de GB. Of voor de zeeuws-vlamingen die naar de rest van nederland willen en dat liever via een snelweg doen dan via de polderweggetjes die naar de westerscheldetunnel leiden. Of de inwoners van de nederlandse enclaves binnen de belgische encalves in Baarle Nassau/Hertog.

Het ergst vind ik nog wel het contrast met nederland. Wij gaan hier straks een systeem invoeren waarbij nederlandse auto's moeten betalen naar gelang ze rijden, terwijl het voor buitenlandse auto's gratis blijft. Dus wij betalen zowel in nederland als in belgie, en jullie rijden overal gratis. :evil:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 13 jun 2006, 16:18

Iedereen tevreden maken zal nooit lukken :oops: Maar ik ben het wel met je eens dat als je de toeristen laat betalen en de inwoners van het eigen land, dat je hun waar voor hun geld moet geven, mooie wegen!! En dit zal enige tijd in beslag nemen ... maar achteraf zal je zeggen ik het betaald om op deze mooi wegen te rijden. Ik persoonlijk vind zelf dat we het vignet enkel voor de snelwegen moeten invoeren en niet voor de secundaire wegen, zoals in Zwitserland. Als je daar geen vignet koopt kan je enkel op provenciale weggetjes rijden :? Dus mijn voorstel is concreet: Vrachtwagens meer betalen dan auto's en motorijders. 1 wegenvignet voor heel het jaar, niet per x betalen. De wegenvignetten moeten overal in het land, aan de grens en net in het buiteland te koop zijn, zoals in Zwitserland. En voor iedereen ist gelijk de buren moeten niet meer betalen. Daar haal je de auto's mee van de weg :?

xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob » di 13 jun 2006, 16:19

euh wij rijden niet overal gratis en iig betalen we onze wegen d.m.v onze belastingen. Verder, als we naar Frankrijk gaan(of naar Spanje wat dan ook), betalen we net zoals julllie de tol/het vignet om de (snel)wegen te kunnen gebruiken.
geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d

xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob » di 13 jun 2006, 16:23

en ik ben ook het eens met Mikhail om de vrachtwagens meer te laten betalen want die veroorzaken veel schade aan de wegen en ze belasten nogal de wegen. laten we ze allemaal op de sporen zetten!
geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 13 jun 2006, 18:22

Ach, veel mensen halen hun schouders op en rijden gewoon door Belgie naar Frankrijk voor de vakantie. In die zin is het wel slim bekeken. Ik weet niemand te noemen in elk geval die via Duitsland zou gaan rijden... :roll: