Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door mavas »

Is er in Baarle-Hertog eigenlijk een gewestweg? En zo ja, valt die ook onder het vignet?
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

^^ op de dienstkaart van AWV vindt je alle gewestwegen van Vlaanderen.
https://www.vlaanderen.be/datavindplaat ... en-verkeer
belgie is zo slecht nog niet
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

hneel schreef: zo 12 jul 2026, 12:38 Als landen binnen de EU elk met een eigen vignet mogen komen, waarom geldt dat dan ook niet op provinciaal niveau?
De situatie is nu dat op warme dagen de Antwerpenaren massaal naar de kust trekken. Die rijden dus de West-Vlaamse wegen kapot. Waarom mag West-Vlaanderen dan ook niet met een eigen West-Vlaams vignet komen?
Zie https://www.vlaanderen.be/intern/beleid ... s-federaal , de wetgeving legt de bevoegdheid bij het Gewest. Net als dat Provincies ook geen wetten (federaal) of decreten (gewestelijk) kunnen invoeren.

Ze zijn praktisch gezegd een uitvoerende bestuurslaag met coördinatie- en beheerstaken, met name interlokaal. Voor aanpassingen in regelgeving kunnen ze niks anders dan naar het Gewest doorverwijzen.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Wat gek: deze weg heeft een N-nummer (in elk geval op OpenStreetMap), maar staat niet op de Dienstkaart. Zijn er dan toch genummerde wegen in Vlaanderen die gemeentelijk zijn? Of zit OpenStreetMap ernaast? https://www.openstreetmap.org/way/225920657

Edit: wat is eigenlijk de legenda van die dienstkaart? Want hoe verder je inzoomt, hoe meer wegen er tevoorschijn lijken te komen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Op OpenStreetMap staan alle wegnummers aangeduid los van status van eigenaar.

Volgens mijn vermoeden zijn de blauw gekleurde N-wegnummers gewestwegen en de zwart gekleurde N-wegnummers gemeentewegen.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 13 jul 2026, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

math1985 schreef: zo 12 jul 2026, 18:34 Wat gek: deze weg heeft een N-nummer (in elk geval op OpenStreetMap), maar staat niet op de Dienstkaart. Zijn er dan toch genummerde wegen in Vlaanderen die gemeentelijk zijn? Of zit OpenStreetMap ernaast? https://www.openstreetmap.org/way/225920657

Edit: wat is eigenlijk de legenda van die dienstkaart? Want hoe verder je inzoomt, hoe meer wegen er tevoorschijn lijken te komen.
Er zijn zeker N-wegen die onder het beheer vallen van gemeenten.
Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t »

tompie schreef: zo 12 jul 2026, 18:12 ^^ op de dienstkaart van AWV vindt je alle gewestwegen van Vlaanderen.
https://www.vlaanderen.be/datavindplaat ... en-verkeer
Die vind ik eigenlijk veel minder duidelijk dan de kaart "beheersegmenten van de genummerde wegen":
https://www.vlaanderen.be/datavindplaat ... erde-wegen

Donkerblauwe lijn = gewestweg
Donkergrijze lijn = deel van voormalige gewestweg overgedragen aan een gemeente

Zo heb ik ontdekt dat je de Schelde in Vlaanderen enkel nog op deze lokale wegen kan kruisen zonder vignet:
Helkijn, Gavere, Zwijnaarde/Merelbeke, Gent, Gentbrugge
Laatst gewijzigd door Kenw00t op zo 12 jul 2026, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Wimpie25 schreef: zo 12 jul 2026, 19:37 Er zijn zeker N-wegen die onder het beheer vallen van gemeenten.
Dan zou ik dus als buitenlander een eventuele boete kunnen aanvechten omdat het dan voor mij niet duidelijk is of een niet-autosnelweg tolplichtig is of niet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Kenw00t schreef: zo 12 jul 2026, 23:08
Die vind ik eigenlijk veel minder duidelijk dan de kaart "beheersegmenten van de genummerde wegen":
https://www.vlaanderen.be/datavindplaat ... erde-wegen

Donkerblauwe lijn = gewestweg
Donkergrijze lijn = deel van voormalige gewestweg overgedragen aan een gemeente

Zo heb ik ontdekt dat je de Schelde in Vlaanderen enkel nog op deze lokale wegen kan kruisen zonder vignet:
Helkijn, Gavere, Zwijnaarde/Merelbeke, Gent, Gentbrugge
Die kaart toont alle wegsegmenten die in het beheer van het gewest zijn. Maar sommige delen van kunstwerken over snelwegen die zij beheren zijn geen traditionele gewestwegen en hebben ook geen N-nummer. Bv de brug van de Heistraat over de E34 in Stekene. Die wordt volgens de kaart ook beheerd door het AWV: https://www.geopunt.be/shared/c9e4d40d- ... 086245d21b. Maar hier zal je wel zonder vignet mogen overrijden omdat dit niet onder het gewestwegennetwerk valt.

Of neem afrit Moerbeke. De brug en de toeleidende weg rond Kruisstraat wordt ook beheerd door het gewest. Maar ik neem aan dat deze route mogelijk is zonder vignet. Hetzelfde voor de parallelweg van de E34 (en dit verhaal geldt voor veel parallelwegen).

Tegelijkertijd zijn er ook gewestwegen waarvan delen de voorbije jaren overgedragen zijn aan de gemeenten. Een voorbeeld is de N70 in Sint-Niklaas tussen de N41 en de N16. Dit zal sowieso niet onder het vignet vallen, maar de weg wordt wel nog steeds bewegwijzerd onder N70.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Palance schreef: zo 12 jul 2026, 23:36
Wimpie25 schreef: zo 12 jul 2026, 19:37 Er zijn zeker N-wegen die onder het beheer vallen van gemeenten.
Dan zou ik dus als buitenlander een eventuele boete kunnen aanvechten omdat het dan voor mij niet duidelijk is of een niet-autosnelweg tolplichtig is of niet.
Het wegenvignet zal voor alle autosnelwegen en gewestwegen gelden. Het zal dus zo goed als onmogelijk zijn ons wegennet te gebruiken zonder vignet. Ik zou niet inzien wat daar aan aan te vechten valt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Omdat ik duidelijk hoor te weten voor welke weg ik wel of geen tol moet betalen. Zeker voor een oversteek tot net over de grens is dat wel essentieel om te weten.

En als ik lees dat een N-weg niet per definitie tolplichtig is dan kan ik daar ook niet van op aan. Hoe moet ik als buitenlander weten dat een bepaalde weg tolplichtig is of niet?
En ik denk zelfs dat ook niet alle Belgen dat perfect zullen weten.

Trek dan gewoon 1 lijn en maak heel België (dus inclusief de gemeentelijke wegen) tolplichtig, dan ben je ook meteen van die administratie van wegenlijsten af.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het enige land met een vergelijkbaar vignetsysteem is Roemenië, waar het vignet ook verplicht is op de autosnelwegen en alle DN-wegen. En in de praktijk is reizen door Roemenië onmogelijk zonder op de nationale wegen te komen. In België is het netwerk van gewestwegen ook dermate dicht dat je eigenlijk niet kan reizen zonder op N-wegen te komen.

De reden dat het formeel niet op alle wegen geldt zal wel te maken hebben dat ze niet willen dat gemeenten of provincies aanspraak gaan maken op de inkomsten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Palance schreef: ma 13 jul 2026, 9:39 Omdat ik duidelijk hoor te weten voor welke weg ik wel of geen tol moet betalen. Zeker voor een oversteek tot net over de grens is dat wel essentieel om te weten.

En als ik lees dat een N-weg niet per definitie tolplichtig is dan kan ik daar ook niet van op aan. Hoe moet ik als buitenlander weten dat een bepaalde weg tolplichtig is of niet?

Trek dan gewoon 1 lijn en maak heel België (dus inclusief de gemeentelijke wegen) tolplichtig, dan ben je ook meteen van die administratie van wegenlijsten af.
Ik begrijp het punt dat je wil maken, maar het is eigenlijk een non-discussie. Het netwerk van gewestwegen in België is zo dicht, dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om lange afstanden af te leggen op gemeentewegen. Bovendien zoals Chris aangeeft, is het niet de bedoeling dat steden en gemeenten (provincies zijn hier geen wegbeheerder) ook aanspraak gaan maken op de extra pot geld, anders zal er nog weinig vet op de soep overblijven.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een overzicht van de jaartarieven van de 8 EU-landen die zo'n vignet ingevoerd hebben:
Afbeelding
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10 ... en-europa/
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: ma 13 jul 2026, 9:52
Palance schreef: ma 13 jul 2026, 9:39 Omdat ik duidelijk hoor te weten voor welke weg ik wel of geen tol moet betalen. Zeker voor een oversteek tot net over de grens is dat wel essentieel om te weten.

Ik begrijp het punt dat je wil maken, maar het is eigenlijk een non-discussie. Het netwerk van gewestwegen in België is zo dicht, dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om lange afstanden af te leggen op gemeentewegen. Bovendien zoals Chris aangeeft, is het niet de bedoeling dat steden en gemeenten (provincies zijn hier geen wegbeheerder) ook aanspraak gaan maken op de extra pot geld, anders zal er nog weinig vet op de soep overblijven.
Het is inderdaad vooral haarkloverij, want de boetes zullen maar op een paar plaatsen geïnd worden waar er geen discussies is over het statuut van de weg. Ik denk ook niet dat alle ANPR-camera's gebruikt zullen worden hiervoor, enkel diegene die nu ook al de kilometerheffing van de vrachtwagens controleren. Maar chauffeurs weten natuurlijk nooit welke camera wel en welke niet controleert, dus het ontradend effect zal heel groot zijn.

Maar voor dagattracties en horeca in de buurt van de grens zou het wel handig zijn om te weten of bv deze route vignetplichtig is. Waarbij je dus wel infrastructuur gebruikt die door het gewest beheerd wordt (de aansluitingsweg van afrit Moerbeke, de parallelweg naast de E34).

Maar zoals gezegd zal je op dat traject sowieso nooit een boete hebben omdat daar geen camera's staan.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Alfa schreef: ma 13 jul 2026, 11:30 Een overzicht van de jaartarieven van de 8 EU-landen die zo'n vignet ingevoerd hebben:

Hoog tijd om dat in Nederland dan ook maar in te voeren. Ook te betalen voor Nederlanders uiteraard, dan kan de MRB met 100 euro naar beneden.

Hoe gaat dat straks in België krijgen die nu ook een lagere verkeersbelasting? Want die is hoger dan 100 euro, die kan niet helemaal geschrapt worden.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Egbert schreef: ma 13 jul 2026, 11:49 Hoe gaat dat straks in België krijgen die nu ook een lagere verkeersbelasting? Want die is hoger dan 100 euro, die kan niet helemaal geschrapt worden.
Dat staat gewoon in het nieuwsbericht twee pagina's terug:
Wat met de verkeersbelasting?
Vlaams minister van Financiën Ben Weyts (N-VA) koppelt het vignet rechtstreeks aan de hervorming van de jaarlijkse verkeersbelasting. De Vlaamse regering wil namelijk voorkomen dat we met z'n allen veel meer verkeersbelastingen gaan betalen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Egbert schreef: ma 13 jul 2026, 11:49
Alfa schreef: ma 13 jul 2026, 11:30 Een overzicht van de jaartarieven van de 8 EU-landen die zo'n vignet ingevoerd hebben:

Hoog tijd om dat in Nederland dan ook maar in te voeren. Ook te betalen voor Nederlanders uiteraard, dan kan de MRB met 100 euro naar beneden.

Hoe gaat dat straks in België krijgen die nu ook een lagere verkeersbelasting? Want die is hoger dan 100 euro, die kan niet helemaal geschrapt worden.
Wordt fijn zo als elk land zoiets begint in te voeren. Dan ben je straks 400 euro per jaar kwijt als je gewoon in een straal van 200 km vrij wil kunnen rondrijden. De Nederlandse geografie is bijkomend extra vervelend omdat je bijna altijd door Nederland moet rijden als je Duitsland wil bereiken. Dus stel dat Nederland én Duitsland zo'n vignet invoeren moet je straks 2 vignetten kopen voor een ritje naar het Ruhrgebied.

Dan wordt het voor inwoners van centraal gelegen landen zoals België juist extreem duur om auto te rijden als elk buurland zo'n vignet invoert. Ik vrees dat het uiteindelijk daar op zal uitdraaien. Een lose-lose-scenario dus.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 13 jul 2026, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Nu geen €100 maar voor de Nederlandse wegen zou ik een vergoeding nog ok vinden. In Nederland en Spanje heb ik altijd zoiets van: ongeloofelijk dat je dit allemaal gratis krijgt.

Ik vind vooral het vignet + de rol rond Antwerpen er over. Ik gebruik het woord zelden maar dat is echt graaien.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Hoezo gratis 'krijgt'? Je betaalt toch ook BTW op alles wat je doet in die landen (inclusief tanken)? De meerwaarde van toeristen is groter dan de kosten. Enkel voor zuivere transitbewegingen is er wel een zaak te maken. Beter zou er enkel tol gegeven worden als je enkel België doorkruist (dus dubbele registratie aan noordelijke en zuidelijke lansgrens op 1 dag). Maar dat zal juridisch wel moeilijk zijn.

Bovendien is zo'n vignet eigenlijk niet te verantwoorden als de inkomsten naar de algemene middelen gaan (en dus niet naar het wegonderhoud). Hopelijk oordeelt het Europees Hof van Justitie dat minstens de inkomsten naar de wegen moeten vloeien. Want bij de Franse tolwegen is dat wel het geval.

Maar als het om de wegen zelf gaat geldt dat de vrachtwagens de grootste schade veroorzaken en dat probleem is al getackeld door de kilometerheffing. Als het dan toch is om de begroting sluitend te maken had men beter de kilometerheffing voor vrachtwagens gevoelig verhoogd en de automobilist met rust gelaten.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Huibf schreef: zo 12 jul 2026, 11:08 Tanktourisme zal wellicht teruglopen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat tussen Budel en Hamont (tankstation Umans) in het dorp er een camera komt.
Het meest noordoostelijke gedeelte van de N71 is een gemeenteweg, geen gewestweg.
mavas schreef: zo 12 jul 2026, 17:53 Is er in Baarle-Hertog eigenlijk een gewestweg? En zo ja, valt die ook onder het vignet?
Nee, deze weg is afgewaardeerd door de aanleg van de Nederlandse N260/Nijhovenring rondom rond Baarle-Hertog/Nassau / Nijhoven.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Alfa schreef: ma 13 jul 2026, 12:34Wordt fijn zo als elk land zoiets begint in te voeren. Dan ben je straks 400 euro per jaar kwijt als je gewoon in een straal van 200 km vrij wil kunnen rondrijden. De Nederlandse geografie is bijkomend extra vervelend omdat je bijna altijd door Nederland moet rijden als je Duitsland wil bereiken. Dus stel dat Nederland én Duitsland zo'n vignet invoeren moet je straks 2 vignetten kopen voor een ritje naar het Ruhrgebied.

Dan wordt het voor inwoners van centraal gelegen landen zoals België juist extreem duur om auto te rijden als elk buurland zo'n vignet invoert. Ik vrees dat het uiteindelijk daar op zal uitdraaien. Een lose-lose-scenario dus.
Tot zover de Europese eenwording en vrij c.q. gratis verkeer van goederen en personen.

Leve het nationalisme! Controles aan de grens! Laat de buitenlander betalen! Weg met die buitenlandse profiteurs! Eigen volk gratis! :x
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bij het oorspronkelijk plan waren alleen maar Autosnelwegen en belangrijkste hoofdwegen betrokken: in Wallonië is dat nog gemakkelijk; namelijk het SOFICO Structurerend(e) (wegen)netwerk; https://sofico.org/nl/structurerend-netwerk;
SPOILER: TOON

Afbeeldinghttps://sofico.org/app/uploads/2020/01/ ... t-2020.pdfAfbeeldingAfbeelding
In Vlaanderen weet ik het niet allemaal helemaal.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Inderdaad wel een mooie kaart. De meeste hoofdwegen op deze kaart liggen parallel/in de buurt van de autosnelwegen. Dat is een goede zaak want anders kan de kilometerheffing een ongewenste shift betekenen naar het OWN. Wegen die daar soms niet (meer) geschikt voor zijn.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Er is ook het via-netwerk waar kilometerheffing geïnt wordt voor vrachtwagens. Dit zijn effectief de belangrijke assen en niet alle gewestwegen. Ik dacht eerst dat ze dit ook zouden gebruiken voor het vignet. Maar er is blijkbaar anders beslist.

Overigens geldt dat dezelfde infrastructuur die deze kilometerheffing controleert ook gebruikt zal worden voor het vignet. Daarom vermoed ik dat er enkel op onderstaande wegen gecontroleerd zal worden op het vignet.
Afbeelding
Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Alfa schreef: ma 13 jul 2026, 12:34

Wordt fijn zo als elk land zoiets begint in te voeren. Dan ben je straks 400 euro per jaar kwijt als je gewoon in een straal van 200 km vrij wil kunnen rondrijden. De Nederlandse geografie is bijkomend extra vervelend omdat je bijna altijd door Nederland moet rijden als je Duitsland wil bereiken. Dus stel dat Nederland én Duitsland zo'n vignet invoeren moet je straks 2 vignetten kopen voor een ritje naar het Ruhrgebied.

Goh, ik begrijp je punt, maar om Duitsland te bereiken hoeven wij helemaal niet via Nederland te passeren. Vrijwel iedereen neemt de grensovergang tussen Luik en Maastricht ;)
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

De completering van de Duitse A1 kan niet snel genoeg komen.

Utrecht - Lyon is via België (Liège) nu 890km. Via Duitsland (A61 en A1) zo’n 930 km. Maar je hebt wel de onderbreking van de A1.
Dit is een makkelijke route naar de zon om een vignet uit te sparen. Ook voor de wintersport.

Utrecht - Paris gaat natuurlijk onmogelijk buiten België om.
JuwaA35
stadsweg

Bericht door JuwaA35 »

^^ Vanuit het gros van Nederland zou dit de nieuwe route naar Parijs worden : A12 :F10: A3 - A1 - B51 - A60 - B51 - A64 :F10: A1 - A3 :F10: A31 - A4.

Voordeel: het is in zijn geheel een rustigere route.
Nadeel: het is mega ver om, maar ja, we hebben geen zin om te betalen :2cents:
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ De tol op de A4 tussen Metz en Parijs is hoger dan de tol op de A1 tussen Artrois en Parijs en het Belgische vignet samen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

JuwaA35 schreef: di 14 jul 2026, 17:50 ^^ Vanuit het gros van Nederland zou dit de nieuwe route naar Parijs worden : A12 :F10: A3 - A1 - B51 - A60 - B51 - A64 :F10: A1 - A3 :F10: A31 - A4.

Voordeel: het is in zijn geheel een rustigere route.
Nadeel: het is mega ver om, maar ja, we hebben geen zin om te betalen :2cents:
Op die route betaal je nog steeds 29,5 euro tol van Metz naar Parijs. We vergeten soms hoe krankzinnig duur die Franse tolwegen zijn. Op de standaardroute (via Franse A2) is dat maar 14,4 euro. Dus alleen al aan extra Franse péage win je niets. En het is 110 km extra, dat kost je ook zeker nog 16 euro meer. Enkele rit. Dus dat overschrijdt de kost van 12 euro voor een vignet van 10 dagen ruimschoots.