Vinny schreef:@ Ds79m: Op dit moment rijden buitenlanders gratis over de wegen in België. Dat is dan zeker wel eerlijk?
Zoals ik al eerder zei: wanneer het gaat om zeer beperkt verkeer, zoals een vakantiereis naar Frankrijk en een dagje naar Antwerpen op jaarbasis, dan zie ik niet in waarom je daar veel geld voor zou vragen. Dat lijkt me schieten met een kanon op een mug. Mijn probleempunt op dat gebied ging vooral uit naar een vignetsysteem zoals in Zwitserland, zoals ik ook al eerder aantoonde:
Als een Henk de Boer in Charleroi werkt en elke dag vanuit Breda naar zijn werk rijdt (het gaat om het voorbeeld), dan vind ik het normaal dat hij iets bijdraagt aan wegenbelasting voor België. Ik vind het echter totaal niet rechtvaardig dat wanneer de familie Jansen uit Alkmaar,die 1x per jaar naar Frankrijk gaan door België, precies hetzelfde bedrag moeten betalen als Henk. Als dat zo is, dan klopt het systeem toch gewoon niet?
Wat mij echter vooral dwarszit in het hele vignettenplan is de onnodige kosten die worden gemaakt. Ook dat zei ik al eerder overigens. Al die kosten zullen uiteindelijk toch door de belastingbetaler moeten worden betaald. Daarom zeg ik ook: gooi de accijns op benzine eenmalig, maar wel blijvend, € 0,005 omhoog, en je hebt vergelijkbare inkomsten. Dat je dan geen alternatief hebt, neem ik maar voor lief t.a.v. de voordelen in vergelijking met een vignet.
Vinny schreef:PERSOONLIJK zie ik dus veel meer in een Europees systeem, waarin er per kilometer betaald wordt. Het allerbeste is gewoon de brandstofaccijns op een Europees gelijk niveau te laten zijn; waarbij de 'gebruiker' betaald en 'onzuinig' gedrag meteen wordt afgeschaft.
Nou dan zijn we het wat dat betreft toch eens?