Afbeelding

Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 11:46

Als Wallonie een rol van betekenis in Europees verband wil spelen dan moeten ze nergens meer Nederlandse les geven!

Gewoon integraal overgaan op het Engels; en bijvoorbeeld fatsoenlijke Engelse vertalingen van haar websites geven!

(zo ik ben benieuwd wat voor storm aan reacties dit oplevert).

On topic:
Ik vind het een heel kwalijke zaak dat ieder land zijn eigen vignet wil gaan invoeren. Er is ooit een instituut opgericht dat tot doel had om een klein beetje uniformiteit na te streven. Handelsbarrieres weg te nemen en dergelijke.
Helaas heeft de bevolking van een paar niet nader te noemen landen 'Nee' gezegd tegen het institutionele kader. En het gevolg laat zich dan ook raden. Iedereen gaat weer op eigen houtje wat doen. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 12:12

[quote]Wat een oplichters zijn die mensen uit regering van walonie. Ik ga dan wel via de oude A4 of via Duitsland. [quote] Zwitsers zijn oplichters, Fransen zijn oplichters en de Nederlanders zijn al helemaal oplichters met hun hoge benzine accijnzen.

Ik moet wel een beetje lachen om die zielepoten die per se uren in de file staan om goedkope Luxemburgse benzine te tanken. Zijn ze straks meer kwijt aan het Autobahnvignet van de Waalse Auto/ en Expresswegen. (volgens het plan geldt het vignet ook voor de N wegen).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 sep 2005, 12:44

(Talen en onderwijsdiscussie hierheen verplaatst.)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 sep 2005, 13:03

Vinny schreef:Ik moet wel een beetje lachen om die zielepoten die per se uren in de file staan om goedkope Luxemburgse benzine te tanken. Zijn ze straks meer kwijt aan het Autobahnvignet van de Waalse Auto/ en Expresswegen. (volgens het plan geldt het vignet ook voor de N wegen).
Ik weet niet waarom mensen die even 10 minuten in de rij staan bij een tankstation, om daar enige tientallen euro's te besparen aan benzine, drank en tabak meteen zielepoten zijn. Wij tanken ook altijd in Luxemburg, overigens of bij het eerste tankstation over de grens, of in Martelange, en daar heb je er zelden meer dan 2 voor. Maar dat even terzijde :)

Maar de Walen zijn in zoverre oplichters dat ze geld vragen voor belabberde wegen. En dat terwijl de opbrengst zo laag is, dat die kwaliteit waarschijnlijk toch nauwelijks kan worden aangepakt. Maar uiteindelijk is de vakantieganger die 1x per jaar over de E25 naar Frankrijk stuitert de dupe en die mag het volle pond betalen, terwijl er geen Belgisch alternatief is. Dat zit Snelwegracer waarschijnlijk dwars. Het principe van de gebruiker betaalt gaat met zo'n vignet niet op.
(Nou ja, in de praktijk zullen er wel meer mensen door Duitsland rijden, en in plaats van te eten in een Belgisch wegrestaurant, gaan ze naar een Duitse Raststätte, tel uit je winst.)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 13:23

Ik wil even benadrukken dat het tanken in Luxemburg in principe gewoon belastingontduiking is (ok een beetje gecharcheerd); als de overheid dan maatregelen neemt om deze gederfde inkomsten op een andere manier binnen te halen dan wordt de overheid in eens oplichterij verweten; nou als overheidsdienaar-in-spe zeg ik dan: tanken in Luxemburg is oplichterij van de burger!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 sep 2005, 13:33

Waarom? Je betaalt toch belasting in Luxemburg? Net als je belasting in Oostenrijk betaalt als je daar betaalt? Dát heet nu marktwerking, Vincent: Het goedkoopste product uitzoeken. Ik snap niet hoe je de Nederlandse overheid kunt oplichten door daar te gaan tanken. Hoewel het wellicht lonend zou zijn, zal er slechts een verwaarlosbaar klein aantal mensen zijn dat vanuit Limburg naar Luxemburg rijdt om te tanken.

Als overheidsdienaar zie ik geen enkel probleem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 13:43

Beste Erwin; je begrijpt mijn post niet heel erg goed. Daarom heb ik er ook de term 'gechargeerd' tussen gegooid. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 13:54

Uitleg:
In sommige landen bestaat het autobahnvignet; dat is geen oplichterij maar een volstrekt normale manier van belastingheffen!!!

Of het handig is, is een andere discussie. Ik heb daar zo mijn twijfels over. Maar het principe is niet per definitie verkeerd EN ZEKER GEEN OPLICHTERIJ!!!!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 13:56

Als je dat wel oplichterij vindt, moet je consequent zijn en dus ook tanken in Luxemburg als oplichterij beschouwen.

En dat lachen is gewoon een kwestie van leedvermaak om die 'zuinige' Nederlanders, die wel op een andere manier 'gepakt' worden; zeg maar: gaan vliegen met de goedkoopste maatschappij en vervolgens 5 euro moeten betalen voor een kopje koffie :twisted:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 sep 2005, 14:31

Vinny schreef:Uitleg:
In sommige landen bestaat het autobahnvignet; dat is geen oplichterij maar een volstrekt normale manier van belastingheffen!!!

Of het handig is, is een andere discussie. Ik heb daar zo mijn twijfels over. Maar het principe is niet per definitie verkeerd EN ZEKER GEEN OPLICHTERIJ!!!!
Ik vind het op deze wijze niet normaal, omdat er geen alternatief is om te gebruiken. Alle snelwegen en gewestwegen (wat dat ook precies is) worden verboden terrein zonder vignet. Als je België dus in wilt, moet je entreegeld betalen, wat ik geen normale manier van belasting heffen vind. Eerder vind ik het in dezelfde categorie vallen als vertrekbelasting (komt o.a. in het Caraïbisch gebied voor), een vorm van geldklopperij dus.

Tanken in Luxemburg is geen oplichterij, omdat het wettelijk is toegestaan om buitenlandse benzine die in de auto zelf zit op beperkte schaal te importeren. Het zou ook chaotisch worden als je dat bij de grens moest aftappen, maar dat terzijde ;) Mocht je hier Luxemburgse benzine op grote schaal gaan importeren en verkopen voor een lage prijs, dan is dat dus wel oplichting, maar met dat tanken blijf je keurig binnen de limiet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 sep 2005, 14:38

Ds79m schreef:Eerder vind ik het in dezelfde categorie vallen als vertrekbelasting (komt o.a. in het Caraïbisch gebied voor), een vorm van geldklopperij dus.
Vertrekbelasting komt in zowat elk land voor (we hebben het dus over vliegen en soms over varen). De ene keer reken je het af met je ticket en luchthavenbelastingen (die vaak een combinatie is van talloze belastingen, zoals geluidsoverlastbelasting op Schiphol), de andere keer betaal je het pas op het vliegveld van vertrek (dat moest ik ook bij vertrek uit Nieuw-Zeeland. 25 NZD om precies te zijn)

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 sep 2005, 15:00

Ik vind dat er bij belastingen een redelijke reden moet zijn waarvoor je het betaalt (om te kunnen vertrekken valt daar wmb niet onder) en betaling naar gebruik (en vignetten hebben dat dus niet). Daarom vind ik dat dus niet rechtvaardig, omdat de Hollander die 1x per jaar over de weg rijdt net zo veel betaalt als de Belg die dat dagelijks doet en waarschijnlijk ook nog wordt gecompenseerd.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 14 sep 2005, 15:10

Misschien toch nog even duidelijk stellen: voorlopig komt er dus geen vignet in Wallonië. Als er een komt, dan zal het in samenspraak zijn met Vlaanderen en Brussel en dus zal het een vignet zijn voor heel België. Normaal gezien zal het ook enkel nodig zijn voor snelwegen en hoogstwaarschijnlijk ook expresswegen, maar niet op de klassieke gewestwegen en de gemeentelijke wegen. Een systeem zoals in Zwitserland en Oostenrijk dus. Natuurlijk moeten de kosten van het systeem zelf in rekening gebracht worden, maar toch zal het geld opleveren voor de verbetering van de wegkwaliteit, vooral in Wallonië. Uiteindelijk zou België het vignet immers invoeren om dezelfde reden als Zwitserland en Oostenrijk: we zijn immers een land met veel transitverkeer dat niet betaalt voor onze wegen, maar ze wel mee helpt verslijten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 sep 2005, 15:14

Het is allemaal niet eerlijk, he, Peter ? :)

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 sep 2005, 16:02

Het is ze-ker niet eerlijk :twisted:

Mijn gevoel van rechtvaardigheid gaat uit van een betaling naar verbruik van de wegen. Als een Henk de Boer in Charleroi werkt en elke dag vanuit Breda naar zijn werk rijdt (het gaat om het voorbeeld), dan vind ik het normaal dat hij iets bijdraagt aan wegenbelasting voor België. Ik vind het echter totaal niet rechtvaardig dat wanneer de familie Jansen uit Alkmaar,die 1x per jaar naar Frankrijk gaan door België, precies hetzelfde bedrag moeten betalen als Henk. Als dat zo is, dan klopt het systeem toch gewoon niet?

Overigens vind ik ook dat de Belgen weinig reden hebben om geld te vragen voor hun weggennet. In Frankrijk rij je over de tolwegen alsof je over zijde gaat. In België heb je her en der nog wel eens punten waar het een ietsje minder is. En dat kunnen ze echt niet wegwerken met die paar tientjes die zo'n vignet in het laatje brengt.

Overigens: als ze zo graag wat meer inkomsten willen verkrijgen, verhoog dan gewoon de accijns op benzine met een halve cent, dan heb je al dat gedoe van een vignet niet nodig en betaal je meer als je meer gebruikt.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 14 sep 2005, 16:11

De benzineprijzen nog eens verhogen? Dan zet je het land op zijn kop vrees ik, want dan voeg je nog eens een belasting toe, i.p.v. een bestaande te verminderen of vervangen.

De kosten voor zo een vignet zullen voor de gebruiker wel meevallen hoor, zoals in Oostenrijk. Voor de prijs die je daar betaalt mag je 10 dagen onbeperkt in het hele land rondrijden, en da's echt geen geld. De bedoeling is om het hier gelijkaardig te doen. Toeristen of transit moeten dus niet direct een jaarvignet gaan kopen (wat in Zwitserland wel het geval is), maar er zullen ook vignetten van kortere duur zijn, misschien zelfs wel een soort dagvignet. Bovendien, stel nu dat je voor 10 dagen 8 Euro betaalt, voor dat geld geraak je nog niet eens tot in Parijs als je de A1 neemt. Dus in vergelijking met een rit over Franse snelwegen zal de doortocht door België qua prijs zeker veel lager liggen.
Dat geld zou heel goed van pas komen, de redenering dat je geen vignet wil omdat de wegen waarover je rijdt niet zo goed liggen (vooral Wallonië dan) is de omgekeerde redenering, want met de opbrengst van de vignetten (en vooral door het vele transitverkeer) zouden de inkomsten voor wegenonderhoud sterk stijgen en bijgevolg de kwaliteit op relatief korte tijd verbeterd kunnen worden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 14 sep 2005, 16:11

Pino schreef:
Het plan, dat nog niet definitief is, heeft in België al voor ophef gezorgd. Vlamingen zouden immers voor Waalse wegen moeten gaan betalen en andersom niet.

En dus doen ze het dus allebei wél of allebei niet. En laat er dan alsjeblieft één Belgisch vignet komen, niet één voor het Vlaamse gewest, één voor het Waalse gewest en één voor Brussel.
Moeilijk want de wegen zijn in het beheer van het gewest. Als er 1 wegenvignet zou komen zouden wij vlamingen waarschijnlijk weer benadeeld zijn want dan zou dat geld wat het opbrengt weer verdeeld worden volgens de wafelijzerpolitiek. Dus misschien 45% voor vlaanderen , 45% voor Wallonië) en 10 voor Brussel. Niet eerlijk lijkt me want Wallonië krijgt dan evenveel geld voor minder wegen. En het is trouwens precies dat probleen dat er voor gezorgd heeft dat wegen nu gewestelijk zijn. Een autovignet lijkt misschien praktisch wel handig, je krijgt het in de huidige politieke structuur nooit door.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 14 sep 2005, 16:18

Alfa schreef:
Pino schreef:
Het plan, dat nog niet definitief is, heeft in België al voor ophef gezorgd. Vlamingen zouden immers voor Waalse wegen moeten gaan betalen en andersom niet.

En dus doen ze het dus allebei wél of allebei niet. En laat er dan alsjeblieft één Belgisch vignet komen, niet één voor het Vlaamse gewest, één voor het Waalse gewest en één voor Brussel.
Een autovignet lijkt misschien praktisch wel handig, je krijgt het in de huidige politieke structuur nooit door.
Daar zou ik nog niet al te zeker van zijn. ;) Er wordt druk onderhandeld. Bovendien heeft Wallonië misschien minder wegen, maar ze zijn wel in slechtere staat, dus iets meer geld, althans in het begin, kan geen kwaad, daarna kan je eventueel naar 50/40/10 gaan.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 sep 2005, 16:50

Wanneer er een vignet wordt gebruikt dat niet op jaarbasis is, dan vervalt dat bezwaar in ieder geval. Het Zwitserse systeem zou dat dus zijn. Ik heb alleen uit het artikel begrepen dat de bedoeling was een vast vignet in te voeren van € 25.

Toch zou ik niet al te veel verwachten van de inkomsten, want er gaan toch veel kosten vanaf: de introductie, voorlichting, de vignetten moeten worden gedrukt, ze moeten worden verzonden naar het buitenland, er moet controle plaatsvinden, er moet een hele administratie van de ontvangen gelden achter zitten, enz. Dan blijft er toch veel minder geld over dan wanneer je de benzine-accijnzen met een minimaal bedrag verhoogt.

Ook dat kun je compenseren via een andere belasting, om het voor Belgen te compenseren, maar voor buitenlanders niet. Maar het belangrijkste voordeel is dat er nauwelijks kosten aan zijn verbonden.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 14 sep 2005, 16:55

Als je de accijnzen op benzine verhoogt, dan belast je het gebruik van het hele wegennet voor buitenlanders en niet enkel snelwegen en expresswegen. Dus je schakelt meteen alle mogelijke alternatieve routes uit. Bovendien zullen de uitbaters van tankstations daar niet zo blij mee zijn...

Het geld dat overblijft van zo een vignetsysteem is toch een redelijk bedrag hoor, zelfs met de kosten eraf getrokken, dat blijkt bijvoorbeeld in Oostenrijk. Voor tolwegen volgens het péagesysteem moet je immers ook de nodige infrastructuur en personeel voorzien, dat brengt ook serieuze kosten met zich mee.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 17:56

@ Ds79m: Op dit moment rijden buitenlanders gratis over de wegen in België. Dat is dan zeker wel eerlijk?

Ik wil in deze toch écht een verschil maken tussen het principe en de uitvoering. Bovendien moet in het achterhoofd worden gehouden dat het vignet vooralsnog een 'proefballonetje' is geweest, waardoor met praktische zaken (nog) weinig rekening is gehouden.

PERSOONLIJK zie ik dus veel meer in een Europees systeem, waarin er per kilometer betaald wordt. Het allerbeste is gewoon de brandstofaccijns op een Europees gelijk niveau te laten zijn; waarbij de 'gebruiker' betaald en 'onzuinig' gedrag meteen wordt afgeschaft. (Overigens heb ik op de middelbare school een werkstuk geschreven over de Europese Unie en gesteld dat het invoeren van één betaaléénheid (de euro) leuk en aardig is, maar zonder ook maar een beetje aan belastingharmonisatie te doen, gedoemd is te mislukken).

hneel
autoweg

Bericht door hneel » wo 14 sep 2005, 18:02

De situatie wordt dus alsvolgt?

In Belgie wordt straks een vignet ingevoerd. Te kopen door buitenlandse automobilsten. Belgen hoeven het niet aan te schaffen.

In Nederland wordt het rekeningrijden ingevoerd. Automatische betaling via kenteken. Alleen te betalen door nederlanders. Buitenlanders blijven hier gratis rijden.

Kan het nog krommer?

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 14 sep 2005, 18:03

Foutje: dat vignet is zowel voor buitenlanders als voor Belgen! Zoals ik al meermaals zei: systeem vergelijkbaar met Oostenrijk. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2005, 18:13

@ Hneel: Welkom in de EU; alleen in naam slechts een unie. :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 sep 2005, 18:59

Vinny schreef:@ Ds79m: Op dit moment rijden buitenlanders gratis over de wegen in België. Dat is dan zeker wel eerlijk?
Zoals ik al eerder zei: wanneer het gaat om zeer beperkt verkeer, zoals een vakantiereis naar Frankrijk en een dagje naar Antwerpen op jaarbasis, dan zie ik niet in waarom je daar veel geld voor zou vragen. Dat lijkt me schieten met een kanon op een mug. Mijn probleempunt op dat gebied ging vooral uit naar een vignetsysteem zoals in Zwitserland, zoals ik ook al eerder aantoonde:
Als een Henk de Boer in Charleroi werkt en elke dag vanuit Breda naar zijn werk rijdt (het gaat om het voorbeeld), dan vind ik het normaal dat hij iets bijdraagt aan wegenbelasting voor België. Ik vind het echter totaal niet rechtvaardig dat wanneer de familie Jansen uit Alkmaar,die 1x per jaar naar Frankrijk gaan door België, precies hetzelfde bedrag moeten betalen als Henk. Als dat zo is, dan klopt het systeem toch gewoon niet?
Wat mij echter vooral dwarszit in het hele vignettenplan is de onnodige kosten die worden gemaakt. Ook dat zei ik al eerder overigens. Al die kosten zullen uiteindelijk toch door de belastingbetaler moeten worden betaald. Daarom zeg ik ook: gooi de accijns op benzine eenmalig, maar wel blijvend, € 0,005 omhoog, en je hebt vergelijkbare inkomsten. Dat je dan geen alternatief hebt, neem ik maar voor lief t.a.v. de voordelen in vergelijking met een vignet.
Vinny schreef:PERSOONLIJK zie ik dus veel meer in een Europees systeem, waarin er per kilometer betaald wordt. Het allerbeste is gewoon de brandstofaccijns op een Europees gelijk niveau te laten zijn; waarbij de 'gebruiker' betaald en 'onzuinig' gedrag meteen wordt afgeschaft.
Nou dan zijn we het wat dat betreft toch eens? :biertjes:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 14 sep 2005, 19:00

Ik ondersteun Peter toch echt. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 sep 2005, 19:05

Vinny schreef:@ Ds79m: Op dit moment rijden buitenlanders gratis over de wegen in België. Dat is dan zeker wel eerlijk?
Net zo gratis als Belgen in Nederland :)

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 14 sep 2005, 19:19

Als je een beetje veel in Europa rijdt, is je hele voorruit met vignetten volgeplakt. Dat kan de verkeersveiligheid niet ten goede komen. Een slechte ontwikkeling.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 14 sep 2005, 20:35

Misschien dan elektronisch tol gaan heffen lijkt me een goed alternatief voor de vignetten.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 sep 2005, 20:54

Uit de woorden van die Waalse minister begrijp ik dat er wordt nagedacht over een Europees vignet. Da's natuurlijk ook een optie.

Hoe dan ook, als je Europees wilt samenwerken op het gebied van tolheffing, zal er eerst een keuze moeten worden gemaakt tussen een heffing per kilometer (Frankrijk, Italië, enz.) en een eenmalige betaling, waarvoor je een bepaalde periode de snelweg op mag (Zwitserland, Tsjechië, enz.). Op de achtergrond speelt natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om geheel van tolheffing af te zien en alles op te lossen door middel van wegenbelasting en accijzen.

Ik zou menen dat de electronische tolheffing de toekomst heeft. Dat geldt zowel voor het kilometer-systeem als voor het vignet-systeem. Dat betekent dus één kastje in de auto, waarop alle relevante data staat. Zo'n kastje mogen ze wat mij betreft alvast gaan ontwikkelen.