Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Wouter N14 » za 04 apr 2020, 21:53

Chris schreef: za 04 apr 2020, 21:48 Veel van die vluchthavens worden tijdens groot onderhoud gesaneerd.

Overigens wellicht ten onrechte. Stop/uitwijkplekken langs provinciale wegen werden in het recente WOW-onderzoek als het slechtst gewaardeerde onderdeel van het wegennet genoemd, als enige onderdelen waar geen meerderheid van gebruikers tevreden over was.
Dat vind ik wat onduidelijk geformuleerd ;) Die ontevredenheid is omdat ze gesaneerd worden, of vanwege de uitvoering van de aanwezige havens?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 apr 2020, 21:57

De formuleringen;

* Mogelijkheden om auto bij pech op veilige plaats neer te zetten
* Uitwijkmogelijkheden

Dat waren de enige zaken waar weggebruikers in meerderheid niet tevreden over zijn. Vooral in verhouding tot de meeste andere aspecten (veelal 70-85% tevredenheid) scoorde dit duidelijk minder. Dit lijkt iets te zijn waar het beleid niet in lijn is met de wens van de weggebruikers. Wegen moeten beleidsmatig zo smal mogelijk, terwijl weggebruikers juist uitwijkmogelijkheden willen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 04 apr 2020, 23:01

Mensen die even willen stoppen langs de weg voor een telefoontje, een stomme TomTom, een kind met hoge nood of een noodgeval, zo kan ik wel een paar redenen bedenken voor de ontevredenheid over te weinig vluchthavens. Je wilt toch niet dat mensen gaan afremmen tot stapvoets om de (zachte) berm in te kruipen? Zeker bij lange stukken zonder kruisingen kan je dat verwachten.

Ik zit me ook wel eens suf te zoeken naar een plek om even te stoppen. Maar goed, dit is misschien iets voor een apart topic over vluchthavens.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 04 apr 2020, 23:06

^^ Langs auto(snel)wegen mag je vluchthavens niet gebruiken voor een telefoontje of het instellen van je navigatie. Daar zijn ze gelijkwaardig aan vluchtstroken en mogen ze dus enkel in noodgevallen gebruikt worden. Op niet-auto(snel)wegen mag je de genoemde zaken overigens wel doen bij een vluchthaven.

Ik zie het op de N50 overigens wel eens gebeuren dat iemand de vluchthaven gebruikt en vervolgens gewoon in de auto achter het stuur zit te bellen, maar juist op dat soort drukke wegen waar de Vmax 100 is, is het invoegen vanuit een korte vluchthaven met nauwelijks snelheid natuurlijk riskant. Daarom is het terecht dat vluchthavens langs auto(snel)wegen echt alleen voor noodgevallen bedoeld zijn. Sommigen misbruiken de vluchthavens langs de N50 zelfs om te keren (wat uiteraard ook verboden is). :roll:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 05 apr 2020, 9:56

Chris schreef: za 04 apr 2020, 21:57 De formuleringen;

* Mogelijkheden om auto bij pech op veilige plaats neer te zetten
* Uitwijkmogelijkheden

Dat waren de enige zaken waar weggebruikers in meerderheid niet tevreden over zijn. Vooral in verhouding tot de meeste andere aspecten (veelal 70-85% tevredenheid) scoorde dit duidelijk minder. Dit lijkt iets te zijn waar het beleid niet in lijn is met de wens van de weggebruikers. Wegen moeten beleidsmatig zo smal mogelijk, terwijl weggebruikers juist uitwijkmogelijkheden willen.
Juist veel wegbeheerders halen die dingen weg, omdat men ze onveilig vindt.
Persoonlijk mis ik dit soort locaties best wel op gewone 80-wegen enzo. Even de telefoon bekijken, een andere route instellen, een blikje openen, etc, dat zijn dingen waar je even voor wilt stoppen. En die behoefte is nu denk ik een stuk groter als 20 jaar geleden toen we nog niet echt veel mobiele telefoons hadden.

Daar is inderdaad een kloof tussen beleid en praktijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse » ma 06 apr 2020, 17:30

Ik kwam eergister dit juweeltje tegen. Een bord met aanstraler!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 07 apr 2020, 8:34

^^ Schitterend! Maar welk waarschuwingsbord zal er vroeger gehangen hebben?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 07 apr 2020, 11:04

De 1966 versie van :J38: waarschijnlijk.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 apr 2020, 11:11

Of de VWS is ooit hergebruikt van een locatie waar eerst verkeerslichten stonden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 apr 2020, 13:31

verfmeer95 schreef: di 07 apr 2020, 11:04 De 1966 versie van :J38: waarschijnlijk.
Die bestaat niet. Dan zou het de RVV 1966-versie van :J37: geweest moeten zijn met onderbord drempels.
Snelwegfreak schreef: di 07 apr 2020, 11:11 Of de VWS is ooit hergebruikt van een locatie waar eerst verkeerslichten stonden.
Dat lijkt mij logischer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 apr 2020, 13:47

Waar staat dit ding eigenlijk?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 07 apr 2020, 13:48

^^ Ik wou net zeggen. Dan is misschien ook wel de oorspronkelijke functie en/of locatie te herleiden.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 07 apr 2020, 14:10

^^
Vlakbij Hattem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 apr 2020, 14:12

Goh ik heb daar zo vaak gefietst, maar het is mij nooit opgevallen. De volgende keer daar maar eens een foto maken.

michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse » di 07 apr 2020, 16:48

Zouden we er nog een led lamp in kunnen draaien, zodat hij weer werkt :D ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 mei 2020, 22:28

De IJsselmeerdijk bij Lelystad was in eerste instantie de weg van Kampen naar Lelystad, deze kwam als eerste weg in de oostelijke Flevopolder gereed omdat het over de ringdijk verliep. De functie werd echter al behoorlijk snel overgenomen door de Houtribweg die circa 1961 is geopend.

In de periode 1962-1968 is de Flevocentrale (thans Máximacentrale) aangelegd, ik vermoed dat deze kruising uit die tijd dateert. De weg heeft slechts heel kort een verkeersfunctie van belang gehad, want toen de Ketelbrug in 1970 opende is de A6 al met één rijbaan tot aan de Houtribweg aangelegd.

Het is dus een kruising met een korte rijbaanverdubbeling, 2x2 rijstroken en rechtsafstroken. Een toch wel heel erg zeldzame weginrichting die ooit vrij gangbaar was. De verkeersborden zijn allemaal wel recent, dus het is geen RVV 1966 paradijs helaas. Had wel gepast bij de weginrichting. Ook wel apart om een bord 'niet gestrooid' te zien op 2x2 rijstroken.

Afbeelding
IJsselmeerdijk Máxima-Centrale Lelystad 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselmeerdijk Máxima-Centrale Lelystad 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselmeerdijk Máxima-Centrale Lelystad 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselmeerdijk Máxima-Centrale Lelystad 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselmeerdijk Máxima-Centrale Lelystad 06 by European Roads, on Flickr

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 09 mei 2020, 22:44

Mooie vondst! Nog twee opvallendheden: het ontbreken van linksafpijlen en het feit dat de ene kopse kant van de middenberm afgerond is en de andere niet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 10 mei 2020, 10:48

Dit is volgens mij een Staphorsterkruispunt genoemd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 10 mei 2020, 11:21

Heel bijzonder. Valt ook wel op dat dit kruispunt geen overdaad aan verkeersborden heeft zoals zoveel andere...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 10 mei 2020, 11:30

mavas schreef: zo 10 mei 2020, 10:48 Dit is volgens mij een Staphorsterkruispunt genoemd.
Volgens mij ook ;)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 11 mei 2020, 3:33

Het Staphorstkruispunt in het algemeen vind ik echt zo'n uitvinding in de categorie 'hoe háál je het als wegontwerper in je hoofd!?'.

Werd toegepast op enkelbaans wegen. Ten tijde van aanleg was het verkeersaanbod waarschijnlijk gering en mocht en kon men op alle rechtstanden wel inhalen, maar die ondingen werden óók aangelegd in een tijd dat het verkeer enorm toenam. Die situatie van gering verkeer zou niet lang zo blijven, wist men. En wat blijft dan over als enige inhaalmogelijkheid? Een stukje 2x2. Precies waar kruisend verkeer is. Precies waar je absoluut geen gejakker wilt hebben. In het flitspaalloze tijdperk. En met een stukje 2x2 dat zo kort is, dat je wel flink gas móét bijgeven om als 3e auto achter een vrachtwagen vandaan te komen.

Moordkruisingen zijn het!
En helaas is de turborotonde de moderne variant van hetzelfde gevaarlijke principe van alleen kunnen (en mogen) inhalen, precies waar je absoluut géén gejakker eilt hebben... :(

Overigens vermoed ik dat de linkerrijstrook oorspronkelijk alleen was bedoeld voor linksafslaand verkeer om te kunnen voorsorteren en om verkeer van links de gelegenheid te geven om te accelereren alvorens in te voegen. Maar de wegmarkering en weginrichting ontmoedigen inhalen op geen enkele wijze, want dan had er standaard blokmarkering moeten liggen, ondersteund door afslaande, en na het kruisingsvlak verdrijvende pijlen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 11 mei 2020, 10:17

deze Staphorster is ook nog niet zo oud. Compleet met afdekkende voorsorteerstroken.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 11 mei 2020, 13:07

^^
Die staat toch al vanaf de jaren 70 op de topotijdreis kaart. Da’s geen recent kruispunt lijkt me zo. De wegen hier in de regio lagen er vol mee, maar zijn allemaal verdwenen tijdens of na de bouw van de A50, toen het doorgaande belang van de N265/N277 minder groot werd.

Op datzelfde kaartje is trouwens ook een stippellijn te zien van Grave naar Oss langs Ravenstein, ten zuidwesten van de huidige aansluiting Ravenstein. Die sporen zijn nog duidelijk te herkennen, met name de afbuiging bij Ravenstein; daar ligt precies een sloot. Ook ligt er bij Keent een bijna afgemaakte aarden dam in de dode Maasarm, dat lijkt me ook een restant van dat plan (moest dat mogelijk onderdeel worden van de huidige A59, doorgetrokken vanaf Empel ten noorden van Oss langs?).

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » ma 11 mei 2020, 22:34

Als het goed is ligt er op de n277 nog eentje. Het trappen komt mede omdat men van mening is dat de volgende 20 km tot Ravenstein niet mag worden ingehaald...
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 mei 2020, 22:55

^^ Ik zie enkel rotondes.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 11 mei 2020, 23:07

^^ Dan heb je niet ver genoeg naar het zuiden gekeken ;)
https://www.google.nl/maps/@51.6342722, ... e3!5m1!1e1
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » di 12 mei 2020, 19:59

Daar doelde ik op. Daarna is het letterlijk tot Ravenstein een inhaalverbod. Het is dan een lange weg, zeker als je iemand voor je hebt met 75 of 80 op de teller...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 mei 2020, 20:01

keokiracer schreef: ma 11 mei 2020, 23:07 ^^ Dan heb je niet ver genoeg naar het zuiden gekeken ;)
https://www.google.nl/maps/@51.6342722, ... e3!5m1!1e1
Dan was de beschrijving niet duidelijk. Zoals het er staat, gaat het om de 20 kilometer tussen het besproken kruispunt en Ravenstein.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » di 12 mei 2020, 21:03

^^ Dacht het te redden met die 20 km, blijken her er 22 te zijn, nog erger zelfs :surrender:

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » wo 24 jun 2020, 23:25

Past denk ik niet helemaal in dit topic, maar goed.

Deze weg is een tijdje voor 2009 al opnieuw ingericht, en zoals op SV te zien zijn er in 2009 nog snelheidsremmende maatregelen genomen. Maar het viel me eigenlijk nu pas op dat er, waarschijnlijk een overblijfsel, aan beide kanten van de weg in beide richtingen verkeerslichten staan.

Als je aan het wandelen bent zie je toch meer blijkbaar.