Langs de spoorlijn Veenendaal > aansluiting Maarsbergen heb je eenzelfde idee nabij Overberg en die bij de Kerkewijk langs station Veenendaal is ook ruk als je er vanuit de zuid/westkant op moet rijden na een gesloten spoorovergang.
Durashift schreef: ma 11 jul 2022, 17:38
en die bij de Kerkewijk langs station Veenendaal is ook ruk als je er vanuit de zuid/westkant op moet rijden na een gesloten spoorovergang.
Die kruising is zeker ruk, maar nog erger is dat de configuratie bijna hetzelfde is gebleven na de reconstructie van de Kerkewijk (te zien op de luchtfoto).
Ik heb daar al wat rare capriolen gezien en mezelf daar ook schuldig aan gemaakt. Ik dacht een keer: ik kan wachten tot sint-juttemis om linksaf te slaan (vanuit de Rembrandtlaan dus), of ik ga rechtsaf en een U-bocht maken. Dat laatste mislukte totaal.
Een ongelijkvloerse kruising kan volgens mij alleen als ze flink wat gebouwen/opstallen slopen. Dat zal het gemeentelijk budget veruit overstijgen. Bij Diemen zijn ze nu wel een notoir gevaarlijke spoorwegovergang aan het ondertunnelen; daar is voor miljoenen euro's van de landelijke overheid in gaan zitten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Zoiets had ik niet meer verwacht in Nederland. Een rotonde zal waarschijnlijk niet passen i.c.m. de spoorwegovergang.
Geen verouderde weginrichting, maar een soortgelijke situatie met een spoorwegovergang direct na een kruispunt heb je een klein stukje zuidelijker ook bij Tynaarlo, nota bene op een provinciale weg: https://www.google.nl/maps/@53.0797268, ... 384!8i8192
De voormalige rijksweg 32 tussen Witte Paarden en Wolvega is een walhalla voor liefhebbers van verouderde weginrichting en straatmeubilair. De gemeente heeft duidelijk maar een kleine spaarpot voor haar wegennet. Het wegdek oogt wel dertig jaar oud, met RONA-markering die haar best doet om tussen de DV-strepen zichtbaar te blijven. Ook nog een aantal RVV 1966-borden sieren de weg.
In De Blesse is men echter bezig om de weg een flinke renovatie te geven. En daar zag ik deze archeologische vondst:
Het klinkerwegdek van de oude rijksweg die kennelijk nog onder de asfaltplakken verborgen zat. Wel jammer dat dit helemaal wordt weggehaald met de aanleg van het nieuwe riool.
🇳🇱🇪🇺 Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Rond Zwolle heb ik dat ook wel eens gezien, waaronder op de N35 en een aantal stadswegen. Ik vroeg mij af hoe oud zoiets zou zijn. Misschien aangelegd in de dertiger jaren (werkloosheidbestrijding + staatssteun baksteenindustrie?) en overlaagd met asfalt in de jaren 50?
Niets nieuws, want onder de Zuiderzeestraatweg tussen Wezep en Harderwijk liggen op de meeste plekken de oude klinker verharding uit de 19de eeuw nog. In de jaren vijftig met enkele lagen asfalt overlaagd.
In De Blesse lag de klinkerverharding zeker een centimeter of 20 onder het asfaltoppervlak, dus eer die zichtbaar zou worden, zou de asfaltweg echt flinke kuilen moeten hebben gekregen.
🇳🇱🇪🇺 Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
In België kom je nog wel eens residentiële buurten tegen net in de stadsrand, waar de wegenis nog zo goed als origineel is. Veel van deze buurten zijn in de naaoorlogse jaren opgetrokken en zijn dus qua bebouwing ook redelijk homogeen. Je zou je hier zo in jaren 50 wanen!
Wat Vlaanderen betreft gaat het nu wel best hard qua renovatie van antieke wegenissen. In de eerste plaats is men aan sneltempo overal de verlichting aan het vervangen.
Maar het zijn vaak ook de kleinere lokale projecten.
Iedereen die hier niet met een verkeerskundige bril of RVV-bril naar kijkt zal het als een rotonde zien, lijkt me.
In 2018 hingen er zelfs nog RVV 1966-rotondeborden: https://maps.app.goo.gl/Y79Ms9kDn59dyU8M9
Waarom die zijn weggehaald en niet in nieuwe vorm op de goede plek zijn gezet is me een raadsel, dit is qua uitvoering toch een minirotonde.
Hier in de buurt stonden/staan van dit soort VWS’en met onder het knipperlicht een buisje. In mijn herinnering kwam hier ook licht uit, kan dat?
Zij-aanzicht: https://maps.app.goo.gl/T5ZkK74aRcZzWRGu7?g_st=ic