[D][DK][S][N][FIN] Bruggen/Veerdiensten

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

MINI
dorpsstraat

[D][DK][S][N][FIN] Bruggen/Veerdiensten

Bericht door MINI » zo 23 jan 2011, 20:54

Hoe zijn jullie ervaringen met de bruggen/veerdiensten vanuit Duitsland naar Scadinavië?
Waar gaan jullie zoal over vanuit Duitsland?
En eventuele aanraders?

Chris
Moderator

Re: [D][DK][S][N][FIN] Bruggen/Veerdiensten

Bericht door Chris » zo 23 jan 2011, 20:57

Ik ben zelf niet zo van de veerdiensten en zal deze dus niet nemen als er alternatieven zijn.

Ik heb vroeger twee lange veerdiensten gehad, die van Travemünde naar Trelleborg en van Malmö naar Travemünde. Dit waren nachtvaarten, en het viel me op dat ik 's ochtends een beetje misselijk was vanwege de (zeer beperkte) deining. Als je hier gevoelig voor bent is een nachtvaart wellicht niet de beste optie.

Naar Zweden rij ik doorgaans via Kolding en over de grote bruggen. Dat kost weliswaar veel geld en is meer kilometers, maar qua tijd en kosten speel je ongeveer quitte vergeleken met de veerdiensten. Bovendien is het toch altijd weer een ervaring om over de enorme bruggen van Denemarken te rijden. Een veerdienst is voor mij teveel rompslomp. Van te voren reserveren en tegen de klok rijden of niet reserveren en hopen dat je de volgende afvaart direct mee kan, beiden vind ik niet aantrekkelijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jan 2011, 23:20

Chris schreef:Naar Zweden rij ik doorgaans via Kolding en over de grote bruggen. Dat kost weliswaar veel geld en is meer kilometers, maar qua tijd en kosten speel je ongeveer quitte vergeleken met de veerdiensten. Bovendien is het toch altijd weer een ervaring om over de enorme bruggen van Denemarken te rijden. Een veerdienst is voor mij teveel rompslomp. Van te voren reserveren en tegen de klok rijden of niet reserveren en hopen dat je de volgende afvaart direct mee kan, beiden vind ik niet aantrekkelijk.
Ik zat onlangs te kijken voor de kosten van de veerdienst Puttgarden-Rodby, omdat later dit jaar het WK Wielrennen in Kopenhagen is. Maar € 134 voor een retour (kleine auto met 2 personen) vind ik veel te duur. Via Kolding is 135 km om, voor mijn auto iets van 10 liter benzine meer (€ 15 ongeveer), en € 31 tol voor de Grote Beltbrug. Dan zijn de extra kosten € 46 per enkele reis, € 92 in totaal. Dat is gewoon een stuk goedkoper dan de veerdienst, en ook veel flexibeler, en je hoeft niks te regelen.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 24 jan 2011, 17:21

Ooit, toen ie nog voer, hebben we eens gebruik gemaakt van de veerdienst Fåborg - Gelting. Dat was een veerdienst tussen het Deense eiland Fyn en het Noordduitse plaatsje Gelting, ten oosten van Flensburg. Dat scheelde in kilometers nogal, want nu hoefden we niet via Odense, de Kleine Beltbrug, Kolding en Flensburg om van Fyn op de A7 bij Rendsburg te komen. De overtocht inclusief auto kostte maar iets van 20 DM dat voor ons, arme scholiertjes, nog wel was op te brengen. We bespaarden immers ook flink op benzine door deze kortere route.

Ik vond het echt een schitterende overtocht. Het was een zonnige zaterdagmiddag in juli, zo’n 25 graden, en de lucht was schitterend blauw. We voeren tussen zeilscheepjes en licht gloeiende goudgele (van het koren) eilanden, en hadden net een leuke vakantie achter de rug. De overtocht duurde ongeveer 2 uur dus om de tijdwinst hoefden we het niet te doen. Ook de rit van Gelting via Kappeln en Eckernförde (B199,B203) was minder snel dan via de A7. Maar ik zal de mooie en relaxte overtocht nooit vergeten. Lekker uitwaaien op het dek, genieten van het uitzicht, en een bord patat voor me. Het werd overigens nog spannend want we hadden niet gereserveerd. Het was een zaterdag in juli en we zijn op goed geluk naar de haven gescheurd (we waren een beetje laat). Gelukkig was er nog net genoeg plek op de boot waardoor we mee konden.

Zojuist las ik dat deze veerdienst is in 1999 uit de vaart genomen. De reden daarvoor is dat Europese regelgeving sindsdien geen belastingvrije boottochten meer toestaat. En inderdaad, ik kan me nog herinneren dat het er in die tax-free-shop wild aan toe ging. De dwaze dagen bij de bijenkorf zijn er niets bij. Ik raakte bijna in shock toen ik zag hoe nicotinejunkies en alcoholisten grote voorraden inkochten. Nu kan ik ook wel begrijpen dat deze overtocht vooral vanwege de tax-free-artikelen heel populair was, en dat de veerdienst niet meer uitkon toen het tax-free winkelen voorbij was.

Deze foto geeft een aardig beeld van de boot en de omgeving
Afbeelding

Niet eens zo'n klein bootje. 115 meter lang met ruimte voor 140 PKw's (of 23 LKw's)
Afbeelding

Ter herinnering aan deze veerdienst is de website gewoon online gebleven, alsof de veerdienst nog gewoon bestaat. Ook staan er veel foto's op van het schip, de haven, ook van de periode na 1999. Te vinden op http://www.faaborg-gelting.dk/

Jammer dat de veerdienst is opgeheven, anders had ik deze veerdienst graag aanbevolen. Wat ik van kennissen heb gehoord is dat de veerdienst van Grenå (DK) naar Varberg (S) in sommige situaties ideaal is. De overtocht duurt ongeveer 4 uur, dus alle tijd om even tot rust te komen. En niet echt duur, want ook in de zomer ben je (soms) al voor €63 aan de overkant.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 24 jan 2011, 17:24

Even een andere vraag, maar hij past hier wel in:
Weet iemand, of je op Deense VZPs ook met Euros kunt afrekenen?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 jan 2011, 17:44

Daar zou ik niet op rekenen. De tol voor de bruggen kan wel in euro's betaald worden. Ik betaal altijd met credit card, dan hoef je voor die korte passage door Denemarken geen Deense Kronen te wisselen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 24 jan 2011, 17:51

Je bedoelt: bij een tankstation of restaurant aan de snelweg ? Ga er maar vanuit van niet idd, behalve wellicht nabij de Duitse grens. Pin- of creditcard is natuurlijk een logisch alternatief. De veren van/naar Duitsland zullen uiteraard de Euro accepteren. Ik vermoed ook alle andere internationale veren (zoals naar Noorwegen), de snelweg-tolbruggen en de meeste keten-hotels en attractieparken (als Legoland).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 24 jan 2011, 19:04

Het ging idd om wegrestaurants. Ik ga in Juli waarschijnlijk naar Noorwegen (met de Bus) en ik vermoed dat wij het veer vanaf Hirtshals pakken (lijkt mij de logischste route). Dat word dus eten inpakken of op de boot eten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 24 jan 2011, 21:07

Als bij de Deense VZP's wel met euro's kan betalen is het nog niet verstandig om dat te doen omdat er gegarandeerd een ongunstige wisselkoers berekend wordt en je je wisselgeld in Deense kronen terug krijgt.
Als je weet wat je nodig hebt kun je al in Duitsland het nodige inkopen en dat tijdens een tussenstop in Denemarken opeten en/of opdrinken. Dan ben je veel voordeliger uit.

Heeft iemand trouwens ervaring met de veerboot tussen Fynshavn (omgeving Sonderborg) en Funen zelf? Die veerboot lijkt een goed alternatief voor de omweg langs Kolding, als je naar het zuidelijke deel van Funen toe wilt gaan.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » ma 24 jan 2011, 22:17

Is het werkelijk echt zoveel goedkoper om over de weg te gaan dan bijvoorbeeld de veerdienst Püttgarden - Rødby?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 jan 2011, 22:35

Ik zit even op de website van Scandlines te kijken, en tickets voor morgen (voor zover nog beschikbaar) zijn € 60 enkele reis voor Puttgarden - Rødby. Voor dat geld kan je wel omrijden. Een retourtje voor alleen die veerdienst kost al net zoveel als een retour over beide bruggen (4 passage's) bij elkaar. Dus dat omrijden loont qua kosten wel. Dat zijn overigens de kosten van 35 dagen van te voren boeken. Aankomen rijden en dan betalen kost € 80 enkele reis (als er plaats is)

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » ma 24 jan 2011, 22:40

Chris schreef:Ik zit even op de website van Scandlines te kijken, en tickets voor morgen (voor zover nog beschikbaar) zijn € 60 enkele reis voor Puttgarden - Rødby. Voor dat geld kan je wel omrijden. Een retourtje voor alleen die veerdienst kost al net zoveel als een retour over beide bruggen (4 passage's) bij elkaar. Dus dat omrijden loont qua kosten wel. Dat zijn overigens de kosten van 35 dagen van te voren boeken. Aankomen rijden en dan betalen kost € 80 enkele reis (als er plaats is)
Maar scheelt het ook in tijd?
Heb alleen een veerdienst genomen, niet de omweg over de snelweg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 jan 2011, 22:42

Ik betwijfel of het echt tijd scheelt. Je hebt niet alleen de vaartijd voor de overtocht, maar ook het inschepen en waarschijnlijk moet je bij aankomst ook wel even wachten. De route over Kolding is 130 kilometer langer, maar voert door rustig gebied waar je goed kan opschieten.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » ma 24 jan 2011, 22:51

Chris schreef:Ik betwijfel of het echt tijd scheelt. Je hebt niet alleen de vaartijd voor de overtocht, maar ook het inschepen en waarschijnlijk moet je bij aankomst ook wel even wachten. De route over Kolding is 130 kilometer langer, maar voert door rustig gebied waar je goed kan opschieten.
Via Rødby is ook niet bepaald druk, wel leuke weg om zo via Kopenhagen naar Zweden te gaan.
Maar wat jij zegt klopt wel, want Püttgarden - Rødby is het toch al gauw en minimaal een goede 30 minuten wachten als de boot al weg is.
Wel prettig na een aantal uren gereden te hebben om even lekker bij te komen.
Via Kolding, is wel een aanrader om te rijden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 apr 2011, 22:15

Ik heb het net nog even nagekeken, maar voor woensdag is een overtocht Rødbyhavn - Puttgarden € 64 enkele reis. Omrijden via de Grote Beltbrug loont dus wel.. Kost me weliswaar 140 kilometer extra, maar de tol is € 31, en pak 'm beet € 10 extra diesel en uiteindelijk kost het evenveel tijd. Bovendien is het veel te leuk om de E20-route te rijden; Grote Beltbrug en Kleine Beltbrug.