Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door waldo79 » do 04 mar 2010, 16:54

Zijn er dan belangstellenden om die sessie bij te wonen?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 04 mar 2010, 17:07

Ik zeg: forummeeting bij LEF :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 mar 2010, 17:53

Een retourtje Milaan - Utrecht voor zo'n bijeenkomst is enigszins overdreven. Jammer, want anders was ik graag gegaan.

Vind het goed dat Rijkswaterstaat deze vraag opwerpt. Maar wellicht moet er een vraag vooraf gaan aan de vraag hoe je tot beter herkenbare knooppuntnamen moet komen. Namelijk de vraag voor wie je het doet en waarom je het zou moeten doen. Zien we als probleem dat Groningers naar de verkeersinformatie luisteren en dan niet weten wat Knooppunt Kerensheide is? Ik zie dat namelijk niet zo, zelfs wanneer er een of meerdere Groningers toevallig net over de A2 naar het zuiden rijden en daardoor de melding op een DRIP of in de verkeersinformatie verminderd goed begrijpen. In 99.9% van de gevallen is die informatie immers bedoeld voor ter plaatse bekenden, is het niet zo dat ter plaatse onbekenden een enorm probleem hebben als zij de informatie niet oppikken. Ze komen hoogstens in een file terecht waarop ze niet hadden geanticipeerd.

De logische suggestie is dat knooppunten die niet duiden op plaatsnamen verdacht zijn: De Stok, De Baars, Maanderbroek, Kerensheide. Maar ik denk dat je aan de andere kant reëel moet zijn en moet concluderen dat er genoeg knooppunten genoemd zijn naar plaatsjes, die je zonder knooppunt ook niet gekend zou hebben. Deil ken je omdat je erlangs rijdt (of omdat je enorm geïnteresseerd bent in wegen, maar dat is maar een kleine minderheid). Wie ter plaatse onbekend is en Deil op een DRIP ziet staan, weet ook niet hoe en wat. En dat wordt echt niet anders als je een wat grotere plaats zou kiezen als knooppuntnaam. Pak 'm beet Geldermalsen. Omgekeerd kun je Deil hernoemen in het Camiel Eurlingsplein, en binnen drie weken weet de grote meerderheid van de weggebruikers ter plaatse hoe en wat.

Anders gezegd: in de herkenning van knooppuntnamen zit veel meer conditionering dan daadwerkelijke herkenbaarheid. Dat is jammer voor degenen die niet geconditioneerd zijn, maar dat is denk ik toch eigen aan het systeem. En de groep niet-geconditioneerden zal heel klein zijn. Misschien maar een procent of vijf? Wil je voor die groep mensen dan knooppunten gaan hernoemen? Ik zou menen van niet. Betekent dat het antwoord van Rijkswaterstaat op de ontvangen feedback wellicht dus zou moeten zijn "verkeersinformatie op radio en DRIPs is bedoeld voor ter plaatse bekenden, dus maak u vooral niet druk". En dat de discussie verder beperkt zou moeten zijn tot wat lessen voor de naamgeving van toekomstige knooppunten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 04 mar 2010, 18:33

Trouwens ook heel handig dat ze dit pas doen als al druk bezig zijn met het vervangen van bewegwijzering :jongleren:
Dat zal dan wel betekenen dat er weinig zal gebeuren met de input van de burger...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 mar 2010, 19:22

Ach, zoveel borden hoef je nou ook weer niet te vervangen als je een knooppunt hernoemt.

Moet wel ineens weer denken aan een discussie lang geleden over knooppuntnamen en de NBA. Vraag was toen of je met het hernoemen van een knooppunt als Maanderbroek niet een hoop via-borden zou kunnen voorkomen. Bij afrit Wageningen op de A12 staat nu als enige rechtdoordoel Maanderbroek. Je kunt als weggebruiker dus niet concluderen dat er, behalve de afrit naar Ede, nog meer manieren zijn om Ede te bereiken. Namelijk via de A30. Dat laat zich in de NBA alleen maar oplossen met via-borden. Zou je daarentegen Maanderbroek hernoemen in Knooppunt Ede, dan zou daar een suggestie vanuit kunnen gaan dat je Ede nog niet uitbent. En dat klopt, want op Maanderbroek staat vervolgens aangegeven dat er nog een richting Ede-Noord is.

Kortom, het hernoemen van knooppunten bij wat grotere plaatsen zou een toegevoegde waarde kunnen hebben die bestaat uit het wegnemen van via-borden. Is dat het doel, dan heeft Rijkswaterstaat een hele hoop knooppunten die om een heel andere reden dan herkenbaarheid moeten worden hernoemd: Hoevelaken (zou dan moeten worden Amersfoort), Velperbroek/Grijsoord/Waterberg (zouden een Arnhemse naam moeten krijgen), maar zelfs Het Vonderen (zou moeten worden Echt, omdat het tussen twee afritten naar delen van Echt in ligt).

Misschien dus dat Rijkswaterstaat om deze reden heeft geconcludeerd dat de nodige knooppunten van naam moeten veranderen. En dan is deze bijeenkomst vast een aardige gelegenheid om te peilen hoe weggebruikers hun namen dan liever zien.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 04 mar 2010, 21:41

We ontkomen niet aan oprakelen van oude discussies, dus dat moet dan maar.

Ten eerste zijn er richtlijnen omtrent knooppuntnamen en afritnamen. Wil je het goed doen, dan moet je die aanpassen OF je hanteert die richtlijnen en accepteert de consequenties (= beperkingen).

Ten tweede, de naamgeving zelf. Het lijkt mij eerlijk gezegd onhaalbaar dat je namen kan bedenken waar iedereen tevreden mee is. Voor een doorsnee-automobilist kan de naam Knooppunt Amsterdam-Zuidwest net zo vaag zijn als de naam Knooppunt De Nieuwe Meer. Daarnaast, is het vernoemen van een knooppunt naar een nabijgelegen stad wel zo makkelijk? Bijvoorbeeld Ypenburg. Maak je daar Den Haag-Zuid van of Delft? Of Rijswijk? Geen van de drie zijn ideaal en kunnen net zo onduidelijk zijn als Ypenburg.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 mar 2010, 22:16

Heb vanmiddag zitten zoeken en de discussie over knooppuntnamen lijkt nogal verspreid te zijn over verschillende draden met andere thema's. Wellicht goed om het eindelijk te kunnen concentreren in een draad met de juiste naam? :)

De vraagstelling van Rijkswaterstaat suggereert dat een wijziging van de richtlijn op zijn minst tot de mogelijkheden behoort. Een van de mogelijke discussiepunten zou wat mij betreft zijn wat voor overlap kan bestaan tussen afritnamen en knooppuntnamen. Volgens mij komt die nog niet eens terug als verbod in de huidige richtlijn, want Knooppunt Emmeloord en Knooppunt Badhoevedorp komen voor naast afritten met dezelfde naam. Maar ik heb toch sterk het gevoel dat men dat soort combinaties altijd heeft willen vermijden. Een van de vragen zou zijn of dat nog wel van deze tijd is.

Met het risico in herhaling te vallen ten opzichte van een van de eerdere draden, mijn persoonlijke mening is dat een knooppuntnaam als Amsterdam-Zuidwest maar nauwelijks duidelijker is dan De Nieuwe Meer. Natuurlijk, je maakt luisteraars van de verkeersinformatie en lezers van DRIPs duidelijker dat het om een knooppunt bij Amsterdam gaat. Dat is iets dat De Nieuwe Meer totaal niet doet. Maar als dat 95% van de weggebruikers niet hindert (zie vorige post), waarom voer je dan voor die 5% een naamswijziging door die zich nou ook niet automatisch laat identificeren als het knooppunt tussen A10 en A4? Want Amsterdam-Zuidwest kan van alles zijn aan knooppunten, niet alleen dat tussen A10 en A4.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 05 mar 2010, 16:00

Het wordt wel wat lang als je het volgende op de borden moet zetten, maar voor file-informatie is het misschien al een stap duidelijker.
Amsterdam - De Nieuwe Meer
Amsterdam - Coenplein
Amsterdam - Watergraafsmeer
Amsterdam - Amstel
Amsterdam - Holendrecht
Enneh... wat doen we dan met Diemen? Scharen onder Amsterdam (politiek gevoelig natuurlijk) of toch maar als zodanig handhaven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 mar 2010, 16:57

Ik blijf nog altijd voorstander van een systeem met (grote) plaatsnamen en windrichtingen. Als ik het het over de knooppunten Eindhoven Noord, Eindhoven Noord-west, Eindhoven Zuid-west, Eindhoven-Zuid, Sittard, Heerlen-Noord, Heerlen-West, Maastricht-Noord en Maastricht-Zuid heb, dan is voor vrijwel iedereen duidelijk over welke knooppunten het gaat.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 mar 2010, 17:14

dan is voor vrijwel iedereen duidelijk over welke knooppunten het gaat
Dat denk ik dus niet. Aan mijn ouders, mijn zus en mijn vriendin hoef je het echt niet te vragen hoor, Knooppunt Eindhoven-Noordwest: die komen echt niet à la minute tot de conclusie dat je daar afslaat richting Breda. Wat ze wel kennen? De knooppunten waar ze regelmatig komen. In het geval van mijn ouders zijn dat die op de Ring Rotterdam en in de zuidvleugel van de Randstad. Of ze nou een onmogelijke naam hebben als het Prins Clausplein of een ultiem herkenbare naam als Knooppunt Ridderkerk. Waarschijnlijk kennen ze ook landelijk bekende namen als Oudenrijn en Lunetten, maar dan vooral als "die zijn ergens bij Utrecht", niet welke het knooppunt is met de A2 en welke met de A27. En bij Heerlen-Noord en Heerlen-West moet ik zelfs nadenken welke Ten Esschen is en welke Kunderberg.

Los daarvan vind ik knooppunten als Eindhoven-Noordwest en Eindhoven-Zuidwest ook ongeschikt, omdat ze maar één lettergreep verschillen. Vind dat niet optimaal wanneer je naar de verkeersinformatie zit te luisteren en je tegelijkertijd nog op de weg aan het concentreren bent. Als je bij Eindhoven rijdt, kan het best belangrijk zijn om te weten of de file bij Batadorp of bij De Hogt staat. Die boodschap pik je makkelijker op van de verkeersinformatie als je totaal verschillende knooppuntnamen hebt, en veel minder als je knooppuntnamen hebt die maar nauwelijks met elkaar verschillen. Ik denk dat dat ook geldt voor DRIPs: een onderscheid als Batadorp / De Hogt zie je in één oogopslag (woordbeeld) en voor Eindhoven-Noordwest / Eindhoven-Zuidwest moet je langer kijken.

Maar goed, daarmee maak je dus wel een keuze die sterk in het voordeel is van de ter plaatse bekende. Ik zie dat niet als issue (zie mijn eerste post in deze draad). Betekent verder niet dat je maar moet zoeken naar moeilijke namen, maar een naam als Batadorp of Best heeft toch duidelijk mijn persoonlijke voorkeur boven Eindhoven-Noordwest. Maar het is duidelijk dat anderen daar een andere voorkeur in hebben.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 mar 2010, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 05 mar 2010, 17:18

''Kreuz Prins Clausplein'' Kurhaus immer gerade aus!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 mar 2010, 17:20

Pino schreef:Dat denk ik dus niet. Aan mijn ouders hoef je het echt niet te vragen hoor, Knooppunt Eindhoven-Noordwest: die komen echt niet à la minute tot de conclusie dat je daar afslaat richting Breda.
"iedereen" was misschien wat te stellig, maar voor "iedereen met enige kennis van het snelwegennet" is het toch stukken duidelijker dan de huidige vaak nietszeggende namen. Zelfs de "freaks" hier op het forum kunnen niet ieder knooppunt plaatsen met de huidige naamgeving...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 10:36

Nou, het AD heeft er vandaag ook een artikel over.
De afbeelding spreekt weer boekdelen... :roll:

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 mar 2010, 10:51

Juist. Is er trouwens nog iemand geweest op die sessie van gisteren? Heb mijn visie zelf via e-mail gegeven en erbij gezegd dat ik niet aanwezig zou kunnen zijn, maar heb nog niet eens een ontvangstbevestiging gehad. Nou ja ...

Dat ik niet veel zie in het ANWB-voorstel voor Den Haag-Zuidoost, dat heb ik eerder in deze draad al uiteengezet. Wat betreft de klomp, ik zie de analogie met Schiphol niet zo. Het is waar dat je bij terugkomst in een parkeergarage makkelijker onthoudt dat je in "klomp" of "tulp" stond. Wat je alleen aan niemand moet vragen is om plaats en lokatie te kunnen duiden wanneer iemand het heeft over "klomp", "tulp" of zelfs een sectie in de parkeergarage waar jij helemaal niet staat (en dat je dus ook helemaal niet oppikt). In de verkeersinformatie wordt juist die kennis van je verwacht. Iemand heeft het over "klomp" en dan moet jij maar weten hoe en wat. En op dat punt slaat de ANWB dan weer wel de spijker op zijn kop: de kans dat je dat bereikt is het grootste wanneer een knooppunt de naam heeft van een plaats die je op de kaart kunt vinden.

Wegnummer + knooppuntnaam vermelden op de DRIPs klinkt handig, maar is daar wel ruimte voor? Zeker als je dan ook nog eens gaat werken met Den Haag-Zuidoost.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 19 mar 2010, 11:22

Knooppunten worden aangekondigd met knooppuntborden. Bebouwde kommen worden aangekondigd met komborden. Kent de gemiddelde Nederlander alle knooppuntnamen? Blijkbaar niet. Kent de gemiddelde Nederlander alle plaatsnamen? Waarschijnlijk ook niet. Gaan we alle onbekende plaatsnamen een herkenbaardere naam geven? Nee. Waarom bij knooppunten dan wel? Je zal altijd namen houden die onbekend blijven of juist benamingen krijgen die erg onhandig zijn omdat ze verwarring kunnen veroorzaken (bijv. Den Haag-Oost en Den Haag-Zuidoost). Volgens mij wordt het probleem groter gemaakt dan het is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 19 mar 2010, 11:29

Veenendaal-de Klomp :yes: 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 11:31

Pino schreef:Juist. Is er trouwens nog iemand geweest op die sessie van gisteren? Heb mijn visie zelf via e-mail gegeven en erbij gezegd dat ik niet aanwezig zou kunnen zijn, maar heb nog niet eens een ontvangstbevestiging gehad. Nou ja ...
Dat is niet zo netjes.

Dat deze actie gaande was, was ook mij onbekend totdat ik het hier op het forum las. Ik heb toen intern een mail gestuurd met mijn visie. Daar heb ik dus wèl een (weliswaar korte) reply op gehad. Dat er vanuit WnT bij een burger die de moeite neemt om te reageren op de oproep helemaal geen reactie en zelfs geen ontvangstbevestiging af kon, verbaast me dan ook behoorlijk...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 mar 2010, 11:37

Ik vrees het ergste voor de komende voorstellen :neenee:

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » vr 19 mar 2010, 11:53

Ik voel veel voor het voorstel van de ANWB, zoals beschreven in het artikel hierboven. Geef een knooppunt de naam van de grotere plaats waarbij het knooppunt ligt. In veel situaties hoeft dat niet moeilijk te zijn. Knooppunt Lankhorst wordt Knooppunt Meppel, De Poel wordt Knooppunt Goes, Kerensheide wordt Knooppunt Geleen, enz. enz.

Lastiger wordt het als het knooppunt niet bij een grote/bekende plaats in de buurt ligt, zoals Deil, Valburg of Muiderberg. Misschien kan je in die situaties aansluiten bij de namen van kleinere plaatsen, als Geldermalsen, Zetten of Naarden. Maar dan krijg je de discussie hoe groot een plaats dan ten minste moet zijn, en hoe ver die plaats van het knooppunt mag liggen. Misschien kan je met streeknamen werken. Deil wordt dan Knooppunt Betuwe-west, Zürich wordt Knooppunt Westergo, en het Hellegatsplein wordt Knooppunt Haringvliet. Maar ook dergelijke namen kunnen onbekend zijn of verwarrend werken. Hoe knooppunten die niet bij een grote stad liggen het beste genoemd kunnen worden weet ik niet.

Ook lastig zijn steden waar meerdere knooppunten omheen liggen, zoals Eindhoven en Amsterdam. In dat geval zou je met windrichtingen kunnen werken. Nadeel is dat veel mensen geen benul van windrichtingen hebben, en dus niet snel begrijpen wat je bedoelt met iets als Knooppunt Eindhoven-noordwest (Batadorp). Misschien biedt het aanduiden van wijknamen een alternatief, of kunnen de wegnummers van de betrokken snelwegen worden opgenomen in de knooppuntnaam ("Rotterdam 13/20"). Al zal die laatste mogelijkheid weer lastig zijn voor mensen die wegnummers niet kennen, of kunnen die worden verward met afritnummers.

Hoewel het voor sommige knooppuntnamen best lastig zijn zijn een geschikte naam te vinden, denk ik dat in ieder geval de volgende knooppunten zonder problemen een naam kunnen krijgen die overeenkomst met de plaats waar deze liggen: Julianaplein, Lankhorst, Buren, Hattemerbroek, Beekbergen, Hoevelaken, Maanderbroek, Gouwe, De Stok, De Poel, Zoomland, Zaarderheiken, Kerendheide, Kruisdonk, Rijkevoort, Paalgraven.

Nog even over het weergeven van knooppuntnamen op DRIPs. Een lange naam als "Knooppunt Eindhoven-noordoost" vraagt nogal veel ruimte. In dat geval kan misschien worden gewerkt met het inmiddels bijna internationaal bekende knooppuntsymbooltje. Op de DRIP kan dan worden volstaan met [x] A58-A50.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 mar 2010, 11:53

boe! schreef:Gaan we alle onbekende plaatsnamen een herkenbaardere naam geven? Nee. Waarom bij knooppunten dan wel?
Het verschil is dat plaatsnamen een min of meer historisch gegeven zijn. Knooppuntnamen zijn daarentegen uit de lucht komen vallen als hersenspinsels van Rijkswaterstaat. Om die reden kun je weinig anders dan accepteren dat weggebruikers een melding als "file tussen Niets en Nergenshuizen" niet begrijpen, maar kun je wel degelijk nadenken over de vraag of je eigen keuze voor Knooppunt De Stok nou wel zo gelukkig was. Zelfs als je de bestaande knooppuntnamen als gegeven aanvaardt, is het natuurlijk goed om na te denken over herkenbaarheid naar de toekomst toe. Voor bijvoorbeeld Ulingsheide kunnen we nog terug ...

Voor bestaande knooppunten ben ik het met je eens dat dit een no-probleem is. Heb dat ook zo naar RWS gemaild, en zie verder mijn eerste post in deze draad. Knooppuntnamen en verkeersinformatie zijn er voor de ter plaatse bekende. Het is zowel onnodig als een illusie om alles te kunnen reduceren tot dusdanig hapklare brokken dat iedere idioot in Delfzijl aan een knooppuntnaam kan horen dat het gaat om het knooppunt tussen de A2 en de A76. Maar laten we in ieder geval Ulingsheide nog "redden" door dat gewoon Knooppunt Tegelen te noemen. Of desnoods Knooppunt Venlo-Zuid.
Feder schreef:Hoewel het voor sommige knooppuntnamen best lastig zijn zijn een geschikte naam te vinden, denk ik dat in ieder geval de volgende knooppunten zonder problemen een naam kunnen krijgen die overeenkomst met de plaats waar deze liggen: Julianaplein, Lankhorst, Buren, Hattemerbroek, Beekbergen, Hoevelaken, Maanderbroek, Gouwe, De Stok, De Poel, Zoomland, Zaarderheiken, Kerendheide, Kruisdonk, Rijkevoort, Paalgraven.
Je weet dat je hier enkele knooppunten hebt vermeld die nu al de naam van de bijbehorende plaats hebben? Datzelfde geldt voor je suggestie om de knooppunten Deil, Valburg en Muiderberg dan maar te voorzien van de naam van een kleinere plaats. Die knooppunten zijn stuk voor stuk genoemd naar een kleinere plaats bij het knooppunt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 19 mar 2010, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 12:01

Een stukje uit mijn reactie:
SPOILER: TOON

Enige nuancering bij het idee van nieuwe knooppuntnamen is wel op zijn plaats:
* de huidige namen zijn op de bekende filelocaties bij dagelijkse gebruikers op de wegvakken ingeburgerd. Het loslaten van de bestaande namen zal voor hen zeker niet altijd een vooruitgang betekenen.
* het gebruik van windrichtingen is niet handig als er nabij het knooppunt ook aansluitingen met windrichtingen zijn, waarbij de kans bestaat op meer identieke afritnamen en knooppuntnamen
* het gebruik van windrichtingen kan onhandig zijn bij opeenvolgende knooppunten. Neem nu de ring Utrecht. Utrecht-zuidwest, Utrecht-zuidoost, Utrecht-oost, Utrecht-noordoost en op termijn wellicht ook utrecht-noordwest. Stel jezelf nu eens een bericht in de radio verkeersinformatie voor: tussen de knooppunten Utrecht-zuidoost en Utrecht-oost staat een file van 4 km...
* het gebruik van windrichtingen maakt knooppuntnamen langer, en lange knooppuntnamen hebben zo hun eigen problemen. Die moet je voorkomen. Als er al nieuwe namen worden bedacht, laten het dan alsjeblieft korte, pakkende namen zijn, die makkelijk en door een Standaardnederlands sprekende omroeper éénduidig uitspreekbaar zijn in de radio-verkeersinformatie.
* op dit moment wordt veel nieuwe bewegwijzering geplaatst, en herziening van knooppuntnamen kan dan ook leiden tot kapitaalvernietiging.

Check bij een burgersessie dan de criteria die voor de burger en voor RWS van belang zouden kunnen zijn.

Een aantal knooppuntnamen lijkt me wegens absolute eenduidigheid ook totaal niet ter discussie te staan:
- Almere
- Beverwijk
- Emmeloord
- Gorinchem
- Heerenveen
- Hoogeveen
- Joure
- Ridderkerk
- Valburg
- Velsen
- Zaandam

De knooppuntnamen die ik (hoewel er wellicht alternatieven denkbaar zijn) zeker NIET zou veranderen wegens grote bekendheid bij dagelijks verkeer door filemeldingen:
- Amstel
- Badhoevedorp
- Beekbergen
- Benelux
- Burgerveen
- Coenplein
- De Nieuwe Meer
- Deil
- Diemen
- Eemnes
- Empel
- Everdingen
- Ewijk
- Grijsoord
- Hattemerbroek
- Hintham
- Hoevelaken
- Kethelplein
- Klaverpolder
- Lunetten
- Muiderberg
- Oudenrijn
- Prins Clausplein
- Raasdorp
- Rijnsweerd
- Terbregseplein
- Vaanplein
- Velperbroek
- Vught
- Watergraafsmeer
- Ypenburg

Verder ook graag de lijst van knooppunten aanvullen:

A1/A30: KP Barneveld
A7/N31: KP Drachten
A9/N9/N242: KP Kooimeer

Toch is er een beperkt aantal knooppunten waar aanpassing van de naam wel degelijk handig kan zijn:

A. verwarrende en/of lange namen
B. knooppunten met een naam die bij zeer weinig weggebruikers bekend of locatiebepalend zijn en die toch amper in de verkeersinformatie voorkomen

Mijn aanbevelingen om in elk geval eens goed na te denken over de naamgeving van de volgende knooppunten:

A1. Rottepolderplein en Kleinpolderplein afschaffen. Het Kleinpolderplein in Rotterdam is groots van opzet, en wordt vaak verward met het klein opgezette Rottepolderplein dan niet bij Rotterdam maar bij Haarlem ligt. Je zou kunnen denken aan een knooppunt "Blijdorpplein" en een knooppunt "Haarlem" of "Kennemerland"
A2. Leenderheide en Kerensheide. Veel mensen plaatsen Leenderheide in Limburg. Ook is Kerensheide allesbehalve veelzeggend. Knooppunt Kerensheide veranderen in knooppunt "Zuid-Limburg" zou wellicht helderheid kunnen verschaffen.
B1. KP De Stok zegt weinigen wat. KP Roosendaal is beter.
B2. KP De Poel idem dito. KP Goes is beter.
B3. KP Sabina idem dito. KP Dintelland zou een aardige optie zijn.
B4. KP Noordhoek zoeken slechts weinigen in het zuidwesten van het land. KP Zevenbergen ?
B5. KP Zaarderheiken is een tongvaller in het internationale verkeer. Waarom niet gewoon KP Venlo ?
B6. KP Het Vonderen kun je vraagtekens bij stellen. Iedereen kende Sint Joost...
B7. KP Oud-Dijk is vrij onbekend. Beek of Bergh zou het m.i. beter doen.
B8. KP Holsloot is vrij onbekend. KP Emmen ?
B9. KP De Baars. Tja... KP Tilburg ?
B10. KP Paalgraven. Leuk archeologisch verantwoord bedacht hoor, maar de weggebruiker zou waarschijnlijk KP Oss wel logischer hebben gevonden.
B11. KP Rijkevoort. Pal bij het knooppunt ligt de veel grotere en bekendere plaats Boxmeer.
B12. KP Bankhoef ligt pal naast Wijchen...
B13. KP Lankhorst ligt vlakbij Meppel...

Dan blijft er natuurlijk nog een categorie over "wel of geen andere naam ?", waarbij het sterk van de naam af zal hangen, zoals bijvoorbeeld bij de knooppunten Azelo, Buren, De Hoek, Galder, Gouwe, Hooipolder, Maanderbroek, Neerbosch, Sint Annabosch en Zonzeel. Maar wellicht dat burgers hier ook nog wat over weten te bedenken...
En ja, dit is mijn persoonlijke mening.

Of je echt tot een hernoeming moet overgaan, dat is iets wat men zich m.i. heel goed moet afvragen.
Want voor je het weet gooi je het kind met het badwater weg. Immers sommige knooppuntnamen zijn ondanks hun weinig logische naam wèl heel bekend bij de weggebruiker.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 12:09

Uit wat ik vandaag uit betrouwbare bron teruggemeld heb gekregen zou het me enorm verbazen als er geen mensen die dit forum regelmatig bezoeken aanwezig zijn geweest...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 19 mar 2010, 12:15

^^Ik was het glad vergeten.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 19 mar 2010, 12:25

Wat mij betreft volstaat op de vorkborden de tekst: A58 [X] A65, waarbij het wegnummer van de weg waarop men rijdt voorop staat. In de berm kun je dan nog wel een knooppuntbord met de naam zetten zoals we die nu kennen en de wegnummers eronder.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 mar 2010, 12:27

Ben het op grote lijnen wel met René eens. Mijn reactie was uiteindelijk veel langer, dus die laat zich niet posten (wie hem wil zien, moet maar even een PB sturen). Maar op hoofdlijnen kwam hij neer op "weinig toegevoegde waarde in vervangen namen die zijn ingeburgerd" en "kies voor plaatsnamen, en niet voor windrichtingen". Maar op het eerste punt ben ik het wel met René eens dat op plaatsen die vrijwel nooit terugkomen in de filemeldingen (Sabina, Noordhoek) je makkelijker zou kunnen overgaan tot wijziging.

Wat betreft René's lijst met mogelijke wijzigingen en resterende kandidaten:

- Verwarring Kleinpolderplein / Rottepolderplein los je wat mij betreft op door Rottepolderplein te offeren (Haarlem?) en het veel bekendere Kleinpolderplein te handhaven (desnoods Knooppunt Overschie)
- Verwarring tussen de verschillende "heides" Leenderheide, Kerensheide en Zaarderheiken los je wat mij betreft op door de laatste twee te offeren en Leenderheide vanwege grote naamsbekendheid te handhaven. Gedachte dat Leenderheide dan ergens in Limburg zou liggen wordt dan waarschijnlijk minder verbreid.
- Zaarderheiken wijzigen in Venlo lijkt me lastig in verband met komende aansluiting A74. Zegt iemand in die toekomstige situatie "Knooppunt Venlo", dan weet je niet of wordt geduid op aansluiting A67/A73 of A73/A74. Vandaar ook mijn gedachte om voor A73/A74 in te zetten op Tegelen. A67/A73 zou dan wellicht eerder Knooppunt Grubbenvorst worden.
- Kerensheide wordt simpelweg Geleen (Zuid-Limburg lost wat mij betreft echt niets op)

- Buren -> Hengelo
- Gouwe -> Gouda
- De Hoek -> Schiphol of Hoofddorp
- Hooipolder -> Geertruidenberg
- Sint Annabosch -> Bavel
- Maanderbroek -> Ede
- Zonzeel -> Terheijden (twijfelgevalletje in verband met gehucht Terheijde bij Monster, bekend van gelijknamige zeeslag)
- Neerbosch -> Beuningen
- Azelo en Galder lijken me prima om te handhaven

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 19 mar 2010, 12:57

Gewoon iedereen een Combikaart in de auto verplichten.
Staan alle knooppunten goed zichtbaar op mét de aansluitende wegnummers. En dat zonder verdere overbodige informatie. :PP:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 mar 2010, 12:59

Hieronder alle knooppunten die nog niet vernoemd zijn naar een grote stad en daarbij een nieuw voorstel. Bij sommige is het echt lood om oud ijzer...

Oude naam, Nieuwe naam; alternatief
Rottepolderplein, Haarlem
Raasdorp, Haarlem-Zuid; Badhoevedorp-Noord
De Hoek, Hoofddorp
Burgerveen, Leimuiden
Coenplein, Amsterdam-Noord
Watergraafsmeer, Amsterdam-Oost
Amstel, Amsterdam-Zuid
De Nieuwe Meer, Amsterdam-Zuidwest
Holendrecht, Amsterdam-Zuidoost
Prins Clausplein, Den Haag
Ypenburg, Rijswijk
Kethelplein, Rotterdam-Noordwest
Kleinpolderplein, Rotterdam-Noord
Terbregseplein, Rotterdam-Noordoost
Gouwe, Gouda
Benelux, Rotterdam-Zuidwest
Vaanplein, Rotterdam-Zuid
Hellegatsplein, Haringvliet
Sabina, Dinteloord
Zoomland, Bergen op Zoom-Noord
Markiezaat, Bergen op Zoom-Zuid
De Poel, Goes
De Stok, Roosendaal
Noordhoek, Zevenbergen
Zonzeel, Breda-Noord
Klaverpolder, Moerdijk
Princeville, Breda-West
Galder, Breda-Zuidwest
Sint Annabosch, Breda-Zuid
De Baars, Tilburg
Hooipolder, Raamsdonksveer
Empel, ’s-Hertogenbosch-Noord
Hintham, ’s-Hertogenbosch-Oost
Paalgraven, Oss
Rijkevoort, Boxmeer
Ekkersweijer, Eindhoven-Noord
Batadorp, Eindhoven-Noordwest
De Hogt, Eindhoven-Zuidwest
Leenderheide, Eindhoven-Zuid
Zaarderheiken, Venlo
Het Vonderen, Maasbracht
Kerensheide, Geleen
Kruisdonk, Maastricht
Europaplein, te vervallen
Ten Esschen, Heerlen-Noord
Kunderberg, Heerlen-West
Eemnes, Hilversum
Hoevelaken, Amersfoort
Rijnsweerd, Utrecht-Oost
Lunetten, Utrecht-Zuidoost
Oudenrijn, Utrecht-Zuidwest
Everdingen, Vianen
Deil, Geldermalsen
Bankhoef, Wijchen
Ewijk, Nijmegen-West
Neerbosch, Nijmegen-Noord
Ressen, Andelst?
Maanderbroek, Ede
Grijsoord, Arnhem-West
Waterberg, Arnhem-Noord
Velperbroek, Arnhem-Oost
Oud-Dijk, Didam
Beekbergen, Apeldoorn
Azelo, Almelo
Buren, Hengelo
Hattemerbroek, Zwolle
Lankhorst, Meppel
Holsloot, Emmen
Zurich, Harlingen
Julianaplein, Groningen
Driebond, Groningen-Oost
Nieuw: A12-N11 Bodegraven
Nieuw: A28-N34 De Punt; Zuidlaren
Nieuw: A28-N33 (noord > oost) Assen-Zuid

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 13:29

^^
Zoals ik al aangaf, ik ben niet zo gecharmeerd van die windrichtingen.
Zeker niet voor knooppuntnamen die inmiddels wel goed ingeburgerd zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 mar 2010, 13:30

Zonzeel, Breda-Noord
Princeville, Breda-West
Dit is nou precies waarom knooppunten volgens stramien [plaatsnaam]-[windrichting] niets oplossen. Als ik Breda-Noord hoor, zou ik namelijk absoluut niet aan Zonzeel denken, maar aan Princeville. Zo'n naam werkt dus alleen maar op de verkeersinformatie wanneer je paraat hebt dat er ook nog een Breda-West is. Alleen die parate kennis, dat is precies wat men schijnbaar wil uitschakelen. Men zoekt naar knooppuntnamen die je niet uit je hoofd hoeft te hebben geleerd, maar die je zonder achtergrondkennis direct oppikt.

Hetzelfde geldt voor de combi Amsterdam-Zuid / Amsterdam-Zuidoost, voor Breda-Zuid / Breda-Zuidwest, enzovoort.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 13:32

Nou, ik geloof dat Pino en ik het voor de verandering eens een keer met elkaar eens zijn :puh2: ;)