Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 04 mei 2005, 18:11

De helft (?) van de aansluitingen van een (niet-snel)weg uit 1 richting op een snelweg heeft min-of-meer een trompetvorm.
Vincent schreef: Er zijn hiervan toch niet zoveel voorbeelden te vinden. Ik kom op het volgende lijstje:
Afrit Schiphol
Afrit Ring Utrecht Noord (op A27)
Afrit Amersfoort-zuid (is vork)
Afrit Arnemuiden/Middelburg
Knooppunt Emmeloord
Knooppunt Neerbosch
Knooppunt Rotterpolderplein-zuid (is iets meer dan een trompet...)
Afrit Hedel (is vork)
Afrit Breda-Centrum op de A16 (vroeger)
Knooppunt Ten Eschen (vork)
Afrit Swifterbant (is vork)
Zo de samenvatting van één van de populairste draden van het oude forum (met posings uit de prehistorie van het Autosnelwegen.nl forum: het Bravenet-forum). Jongens kom maar op met de nieuwe inbreng!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Knooppunt Grijsoord

Bericht door Palance » do 30 jun 2005, 13:08

Hajo schreef:
Frits schreef:Weet iemand waarom knooppunt Grijsoord zo heet?
Volgens mij was "Grijsoord" een landgoed of streek in die omgeving. "Grijsoord" = grijze plaats of plek: als ik het goed heb is dat landgoed of die streek destijds (17e of 18e eeuw) zo genoemd wegens de troosteloze aanblik van het gebied (bos en heide) in de herfst. Ik ben hier niet zeker van, maar meen ooit zoiets gelezen te hebben.
Ik kreeg gisteren een mailtje van iemand die de volgende uitleg heeft:

Knooppunt Grijsoord is naar ik mij kan herinneren vernoemd
naar een boerderij die stond in de "driehoek" tussen de A15-A12 naar
het westen, de A15-A12naar het oosten en de A12. Zij heeft daar nog
enige tijd gestaan nadat de weg (de A15)geopend is. Bij de aansluiting
van de A15 op de A12 richting Arnhem is aan de linkerkant het pad
naar
dit huis nog zichtbaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 okt 2005, 0:01

Even een heel oud topic uit de mottenballen halen n.a.v. de chat. Welke komen van het Bravenet forum? De bovenste. Wel leuk om het weer eens (vluchtig) na te lezen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 okt 2005, 0:34

Wat heb jij gestemd, Chrizz?

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 18 okt 2005, 0:45

Ik versta onder een knooppunt een 'geheel ongelijkvloerse kruising'. Optie 3 dus.
Maar hoe leuk de discussie ook moge zijn (alhoewel ik hem niet helemaal heb doorgelezen, en zeker ook niet zal doen), het blijft volgens mij toch vooral een 'gut feeling'. Vergeet niet dat de definitie knooppunt - evenals elke definitie - a posteriori is. Leenderheide wordt in het dagelijks taalgebruik ook gewoon een 'knooppunt' genoemd, en zelfs een gedrocht als Hooipolder mag officieel de naam knooppunt dragen. Daarmee is dus al meteen een voor NL geldende definitie te pakken: een knooppunt is gewoon een kruising tussen twee snelwegen. Of die nu ongelijk- of gelijkvloers is, komt daarbij gemakshalve op de tweede plaats. Toch zijn er ook weer uitzonderingen, zoals knooppunt Europaplein in M'tricht, of knooppunt Amstel (noordelijk stuk is s110; geen snelweg), of knp. Bocholtz.
Duitsland let wat dat betreft weer meer op het ontwerp: als dat ongelijkvloers is, heet het pas een '(Autobahn)kreuz'. Dat hoeft niet per sé een kruising tussen twee snelwegen te zijn, zoals mijn Kreuzen-thread duidelijk maakt.
En ja, ik neig toch meer naar de strakke definitie: pas als alle verkeersstromen ongelijkvloers worden afgewikkeld (en de simpelste vorm van zo'n criterium is het klaverblad), vind ik het technisch gesproken een knooppunt pur sang. Leenderheide, Julianaplein, en ja, ook Rottepolderplein (A9/A200) zijn dat dus niet, omdat de eerste en de laatste een rotonde hebben voor de verkeersafwikkeling (met stoplichten welteverstaan). En elke kruising (tussen snelwegen, of tussen andere wegen) waarbij gestopt moet worden zonder dat een capaciteitstekort daar de oorzaak van is (een file dus), vind ik geen knooppunt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 okt 2005, 17:29

En dat hebben de Duitsers ook wel, zoals AK Wuppertal-Nord (A1-A43-A46) en AK Jüchen (A44-A540). Of is dat inmiddels een gewone afrit?
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 18 okt 2005, 18:10

Jüchen is een gewone afrit.
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 18 okt 2005, 18:29

Deze post ging de mist in.
Laatst gewijzigd door Frits op di 18 okt 2005, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 18 okt 2005, 18:30

Nog even het bewijs:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo'n soort situatie, zie je ook bij Neuss-West:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 okt 2005, 20:36

Á la Barneveld dus. :)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 18 okt 2005, 21:53

Dus dit knooppunt moet worden omgebouwd tot een klaverblad. 8-)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 10:01

In mijn optiek hebben alleen ongelijkvloerse kruisingen tussen autosnelwegen recht op een knooppuntnaam. Knooppunt Hooipolder is daarbij een uitzondering: hier kruisen ook twee autosnelwegen elkaar (A27 en A59), maar die is wel geregeld met VRI's. Een in mijn ogen absurde situatie.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 19 okt 2005, 10:46

Daar ben ik het niet geheel mee eens, hoewel ik in eerste instantie gestemd heb voor "kruising van 2 autosnelwegen". Oneens omdat o.a. in Groningen en bij Nijmegen (Neerbosch) knooppunten zijn waar niet-ASWegen op uitkomen. Die uitzonderingen laten me zo twijfelen. :kwaad:
Misschien kun je beter zeggen: een knooppunt is een kruising van 2 hoofdwegen. ;)

Schöne Bilder Frits!

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 19 okt 2005, 10:58

Bij mij is een kruising een knooppunt als:

Er twee snelwegen zijn die elkaar kruisen.
Als er 2 belangrijke wegen elkaar kruisen zoals een belangrijke N weg.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 19 okt 2005, 11:29

Twee stroomwegen. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 19 okt 2005, 11:32

Wat dat laatste betreft, dan vind ik het ook nog wel van belang hoe de kruising eruit ziet. Afrit 's-Gravendeel op de A16 vind ik geen knooppunt bijvoorbeeld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 19 okt 2005, 11:52

Twee Stroomwegen, dat bedoelde ik ;)
Ds79m schreef:Wat dat laatste betreft, dan vind ik het ook nog wel van belang hoe de kruising eruit ziet. Afrit 's-Gravendeel op de A16 vind ik geen knooppunt bijvoorbeeld.
Alleen aansluitingen die officieel "Knooppunt" heten tellen mee, dat bepaalde knooppunten een aansluitende N-weg hebben moeten we dan maar op de koop toe nemen denk ik...meer van deze moeten er niet komen.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 19 okt 2005, 12:11

Nee, dat vind ik niet. Maar goed, ik bekijk het dan ook puur formeel. Als al de verkeersstromen zonder stoplichten kunnen worden afgewikkeld, spreek ik van een knooppunt. Zo niet, dan van een verkeersplein, zoals Leenderheide, Julianaplein en het oorspronkelijke Oudenrijn (wat is dat veranderd, zeg...). Of gewoon een afslag in het geval van Hooipolder. De geschiedenis van de A59 speelt daarbij natuurlijk ook een rol.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2005, 13:29

Puur formeel: Een knooppunt heeft die status wanneer twee hoofdwegen elkaar kruisen, waarbij de hoofdrichtingen ongelijkvloers zijn uitgevoerd. (nota Bewegwijzering).
Tevens worden ook alle gelijkvloerse kruisingen tussen wegen die met een 'A' nummer in een rood kader zijn bewegwijzerd ook knooppunt genoemd. Bij Barneveld wordt het A 30 nummer niet in een rood kader vermeld, dus is het geen knooppunt. (Eigen interpretatie van de huidige situatie).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 okt 2005, 21:07

Neerbosch (A73/Van Heemstraweg)
Dat moet zijn Neerbossche Weg, de van Heemstraweg loopt een stuk noordelijker (vanaf Druten in het verlengde van de N322, maar ten noorden dus van de N322 en A7/RW 783 vanaf daar).

Neerbosch is overigens gewoon een knooppunt van twee autosnelwegen.

En als je als maatstaf een kruising tussen twee nationale stroomwegen zou nemen, dan zou bijvoorbeeld Ressen geen knooppunt meer zijn.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 okt 2005, 7:07

Coen Tunnel schreef:
Neerbosch (A73/Van Heemstraweg)
Dat moet zijn Neerbossche Weg, de van Heemstraweg loopt een stuk noordelijker (vanaf Druten in het verlengde van de N322, maar ten noorden dus van de N322 en A7/RW 783 vanaf daar).

Neerbosch is overigens gewoon een knooppunt van twee autosnelwegen.

En als je als maatstaf een kruising tussen twee nationale stroomwegen zou nemen, dan zou bijvoorbeeld Ressen geen knooppunt meer zijn.
Bij Neerbosch kruist de A73 de A73. En nog een ongenummerd stukje snelweg, tevens rijksweg. Dat kan je als een zubringer zien, en een gewone afrit was daarom meer op zijn plaats geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 20 okt 2005, 11:37

Coen Tunnel schreef: Neerbosch is overigens gewoon een knooppunt van twee autosnelwegen.

Nationale stroomwegen moet je dan niet als maatstaaf gebruiken idd, sec stroomwegen wel. Dat zijn wegen met doorstroomfunctie waarbij alleen op ongelijkvloerse kruisingen (enkele uitzonderingen, Hooipolder...) wordt uitgewisseld. Een knooppunt is dan m.i. een ongelijkvloerse kruising van stroomwegen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 21 okt 2005, 17:54

Gewoon stroomwegen is voldoende. Of ze nu regionaal, nationaal of internationaal zijn. Het maakt niet uit.

Want anders zou De Baars misschien ook geen knooppunt zijn... :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 jan 2007, 0:10

Deze draad maar weer eens oprakelen.

Knooppunt Drachten moet een knooppuntstatus krijgen, net als knp. Hoogeveen en Holsloot. Zijn jullie het daarmee eens?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 04 jan 2007, 0:30

Ja. I.c.m. een volledige A31 tot Werpsterhoek.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 jan 2007, 6:53

Knooppunt Ureterpvallaat ;)

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 04 jan 2007, 11:25

Dan horen bijv. A12 <> N11 en A28 <> N34 ook KP status te krijgen. Een KP status in mijn ogen:

- Een van de kruisende wegen is een snelweg
- Een of meer verbindingen zijn ongelijkvloers

Maar dan zou je ook de vork aansluiting A44 afrit 6 ook een KP kunnen noemen dus om dat te voorkomen.

- Kruisende niet-autosnelwegen zijn autowegen of van nationaal belang.

Hier vallen naar mijn mening de N11, N33, N34 en N48 onder (en andere mocht ik die vergeten zijn).

Hierbij vallen dus KP Europaplein Groningen, KP Julianaplein en KP Hooipolder af, deze zijn niet ongelijkvloers.

Nieuwe mogelijke KP'en:

KP Bodegraven - KP De Punt - KP Drachten (misschien ben ik er nog een paar vergeten)

Misschien kan je ook nog KP Barneveld toeveogen, daar was dacht ik A1 west > A30 en A30 > A1 oost ongelijkvloers
:?:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 04 jan 2007, 11:39

Lijkt me geen goed idee om Hooipolder, Joure, Europaplein, Leenderheide etc. hun knooppuntstatus te ontnemen.

In mijn optiek zou een knooppunt moeten zijn:
:arrow: Een kruising tussen twee (of meer) snelwegen. Maakt niet uit hoe.
:arrow: Een volledig ongelijkvloerse kruising tussen een snelweg en een stroomweg (regionaal of nationaal)
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 04 jan 2007, 12:08

Vinny schreef:Deze draad maar weer eens oprakelen.

Knooppunt Drachten moet een knooppuntstatus krijgen, net als knp. Hoogeveen en Holsloot. Zijn jullie het daarmee eens?
Mee eens. Ze hebben een knooppuntachtig uiterlijk, zijn ongelijkvloers en er is minimaal één snelweg aanwezig.

Idem voor Bodegraven (A12, afslag 12a), Leiden (A4, afslag 6a) en Europaplein (Maastricht).

Daarnaast vind ik dar er bij een 'kruising' van snelwegen ook sprake is van een knooppunt, dus ongeacht de configuratie. Hooipolder, Joure, Julianaplein en Barneveld vallen wat mij betreft onder die definitie.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 04 jan 2007, 14:14

Een knooppunt is een volledig ongelijkvloerse kruising tussen twee wegen (minimaal één stroomweg, bij voorkeur twee). ;) Hierbij mogen onvolledige knooppunten natuurlijk wel meetellen.