[A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Durashift »

^^ Dank.

Het is dus dit viaduct aan de oostkant van het knooppunt.

https://www.google.nl/maps/place/Amersf ... FQAw%3D%3D

Ik las ook dat men sluipverkeer wil aanpakken.. welk sluipverkeer precies?
Want ik kies tegenwoordig vaker deze afrit om zo via de Energieweg naar de Hogeweg (andere zijde van de A28) Amersfoort binnen te rijden.
Terug is er in de avondspits ook veel verkeer, dan ook Hoevelaken in én ook weer voor Vathorst.

Als men dit als 'sluipverkeer' wil aanmerken :roll:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

DontJudge schreef: za 14 jun 2025, 1:28 Hierbij de link naar de quickscan:

https://open.overheid.nl/documenten/d23 ... 01c1c/file

variant 4 scoort duidelijk het beste met:
(..)
En drie rijstroken op de noordbaan van de A1 tussen Hoevelaken en Bunschoten (staat wel in de tekening, niet in de tekst)

(..)
Lijkt mij ook een logisch gevolg van de uitbreiding naar drie rijstroken op het stuk van Voorthuizen naar Hoevelaken.
Het is, volgens mij, in deze draad al eerder geschreven dat er nooit een spitsstrook in uitvoering is gekomen omdat dit dan terugslaat op ontbrekende capaciteit in het knooppunt en verder westwaarts.

Soms is het in de infra zo dat 'het staat op tekening, dus het gebeurt zo' ;) maar als er in de tekst niet over wordt gerept dan denk ik dat bij de finale beslissingen in, bijvoorbeeld het BOMIRT, het geld voor dat stuk van de tekening er misschien niet is "want het staat niet in de tekst dat wij dit (ook) zouden doen" :nahzeg:
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^ Er wordt duidelijk ingezet op het vergroten van de capaciteit op de relatie A1 Apeldoorn -> A28 Utrecht. In de quickscan is bij het plaatje ook aangegeven dat het viaduct bij de IKEA over de spoorlijn ook verbreed gaat worden, maar dat lees ik zo niet terug in de tekst. Zou wel wel een flinke bottleneck worden als ze die niet vervangen. Edit : Al eerder ook genoemd.

In mijn ogen is het is wel een gemiste kans om niet direct de viaducten van de A28 over dezelfde spoorlijn direct de vervangen, als je dan toch een TreinVrijePeriode hebt.. Tussen Knooppunt Hoevelaken en aansluiting 8A Amersfoort-Vathorst is dit de enige belemmering om er een 3e rijstrook bij te plakken, scheelt weer in de afstroom van het knooppunt. Ik ben vooral benieuwd hoe de weefvakken zich gaan houden, zoals door Durashift genoemd is dat nu vaak al een ding. In de spits zie ik altijd een lange rij voor de bocht Apeldoorn->Utrecht staan, ben benieuwd of de spitsstrook daar verbetering in gaat brengen.
Verlenging van de spitsstrook op de A28 westbaan. De spitsstrook
begint eerder in het knooppunt (vanaf het splitsen in hoofd- en
parallelbaan).
Ben nog steeds benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen. Het is ergens zonde om hier geld aan te spenderen wetende dat het tijdelijk is. Aan de andere kant, het is beter dan niets en 'tijdelijk' is in dit dossier ongeveer gelijk aan een decennium..
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Durashift schreef: za 14 jun 2025, 9:54 Ik las ook dat men sluipverkeer wil aanpakken.. welk sluipverkeer precies?
In een van de documenten wordt dat genoemd. Het gaat om de routes:
- van Amersfoort via Stoutenburg en Achterveld naar Barneveld;
- van Amersfoort via Leusden en De Glind naar Barneveld/Lunteren;
- de N301 van Nijkerk naar Barneveld.

Wellicht dat de verlengde spitsstrook op de A28 ook helpt om het verkeer af te vangen dat nu vanaf afslag Amersfoort-Vathorst via Vathorst naar de A1 rijdt.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Okay, dat had ik niet gelezen. Dit zijn wel begrijpelijke trajecten ja.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik heb zelf het idee dat het invoegen op de A1 het meest problematisch is. Ik ben ook wel eens van de A28 naar de A1 door Vathorst gereden en haalde op die manier 7 minuten van mijn verwachte aankomsttijd af. Ik denk dat een langere spitsstrook op de A28 daar niet echt iets aan gaat veranderen.

De vertraging door dat invoegen is op veel momenten zo groot dat ik op weg richting Amsterdam steeds vaker A28-N302-N305-A6-A1 rijd dan A28-A1 via Amersfoort.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Als de noordbaan van de A1 wordt verbreed vanaf oprit A30 t/m Bunschoten dan ben je heel veel gedoe kwijt. Op het knooppunt zelf kan de hrb best uit twee stroken bestaan lijkt me. De rechter rijstrook wordt dan de parallelbaan
Dan haal je al heel wat druk weg en zal het naar mijn verwachting ook op de A28 in richting zuid beter doorrijden omdat de bocht naar de A1 west gewoon doorrijdt.
Enige nadeel van deze constructie is het opschuivende vrachtverkeer voor en na het knooppunt. Om die nou verplicht via de parallelbaan te sturen gaat weer wat ver.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

De bocht van A1-oost naar A28-zuid kan nu de verkeersstroom net verwerken, doordat de toevoer bij Barneveld gedoseerd wordt. Als je daar ongehinderd door kan rijden, zal het voor die uitvoeger hopeloos vastlopen, met terugslagrisico op rijstrook 3. Dat lijkt mij ook geen fijne situatie.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Verkeer vanaf Nijkerk niet meer de A1 richting Barneveld, Apeldoorn laten rijden. Dan heb je een continue doorstroom, al blijft het lastig door de klavelus, snelheden zijn laag. Vanaf Nijkerk dan een afrit eerder, via Vathorst en dan onderdoor de A28 en bij kruising met H'laken rechtsaf, onder de A1 door en dan linksaf de snelweg weer op. Niet ideaal natuurlijk.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

Coen Tunnel schreef: za 14 jun 2025, 11:32 ^^ Ik heb zelf het idee dat het invoegen op de A1 het meest problematisch is. Ik ben ook wel eens van de A28 naar de A1 door Vathorst gereden en haalde op die manier 7 minuten van mijn verwachte aankomsttijd af. Ik denk dat een langere spitsstrook op de A28 daar niet echt iets aan gaat veranderen.

De vertraging door dat invoegen is op veel momenten zo groot dat ik op weg richting Amsterdam steeds vaker A28-N302-N305-A6-A1 rijd dan A28-A1 via Amersfoort.
Die invoeger is op de raarste momenten een probleem, sta er soms op zondagochtend 10 minuten stil om een half uur later te zien dat de file is opgelost. Een simpele oplossing is volgens mij de belijning aanpassen dat er op het einde niet 3 rijstroken min of meer tegelijk moeten invoegen, door bv. de meest linkerstrook al eerder in te laten voegen en de invoeger vanuit A28 Zwolle met een dubbel doorgetrokken streep bewuster naar het einde te sturen. Zeker als het stil staat zie je daar allerlei rare fratsen gebeuren. Druppels op een gloeiende plaat maar toch.
Durashift schreef: ma 16 jun 2025, 0:15 Verkeer vanaf Nijkerk niet meer de A1 richting Barneveld, Apeldoorn laten rijden. Dan heb je een continue doorstroom, al blijft het lastig door de klavelus, snelheden zijn laag. Vanaf Nijkerk dan een afrit eerder, via Vathorst en dan onderdoor de A28 en bij kruising met H'laken rechtsaf, onder de A1 door en dan linksaf de snelweg weer op. Niet ideaal natuurlijk.
Da's nogal een lange omweg en je hebt dan nog steeds het weefvak met de relatie A28 Utrecht -> A1 Amsterdam.

Afbeelding
Link

Als je toch deze boog wil sluiten stuur het verkeer dan rechtdoor over Hoevelaken en laat ze keren bij Afrit Amersfoort of afslaan naar de A1 een keren bij Afrit Amersfoort-Noord. Het zal niet de grootste stroom zijn maar je belast daarmee een al druk OWN, verkeer vanuit Amsterdam die de Afrit Hoevelaken moet hebben wordt nu al via het Afrit Amersfoort gestuurd. Al dit geknutsel geeft maar aan hoe urgent hier écht iets moet gebeuren. Maar goed we kennen allemaal de geschiedenis.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

RTV Utrecht meldt:

Wat gaat er nu gebeuren met knooppunt Hoevelaken en gaat dat echt files voorkomen? - https://nos.nl/r/648000

Vlees noch vis... :roll:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^ Ik vroeg me al af hoe het zat met de stikstofruimte, maar als ik het zo lees dan is dat nog geen gelopen race ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Frits zei net tegen mij dat hij dacht te zien dat er op een tekstkar bij knooppunt Hoevelaken zag dat de spitsstrook op de A1 nu permanent open is. Vanwege het drukke verkeer wist hij niet zeker of dit er daadwerkelijk stond, maar het leek er wel op.

Kan iemand dat bevestigen?
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Als ik op wegstatus kijk zie ik dat er in beide richtingen er alleen vraagtekens getoond worden op de matrixborden op de website: geen of foute data dus
Afbeelding
Misschien een storing in het systeem en dan maar 24/7 open gooien om verkeerschaos in de spitsen te vermijden?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

Het lijkt er eerder op dat ze aan het werk zijn. Ik zag gisteren op de portalen veel kabel rollen liggen.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

Chris schreef: do 03 jul 2025, 19:33 Frits zei net tegen mij dat hij dacht te zien dat er op een tekstkar bij knooppunt Hoevelaken zag dat de spitsstrook op de A1 nu permanent open is. Vanwege het drukke verkeer wist hij niet zeker of dit er daadwerkelijk stond, maar het leek er wel op.

Dit is correct
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef: do 03 jul 2025, 19:33 Frits zei net tegen mij dat hij dacht te zien dat er op een tekstkar bij knooppunt Hoevelaken zag dat de spitsstrook op de A1 nu permanent open is. Vanwege het drukke verkeer wist hij niet zeker of dit er daadwerkelijk stond, maar het leek er wel op.

Er vinden werkzaamheden plaats aan de signalering waardoor deze tijdelijk buiten bedrijf is.
:arrow: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... %20minuten.
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

Ik heb op zo'n tekstkar ook al paar keer gezien " spitsstrook gesloten" precies toen ze met de A12 bezig waren, er was toen geen doorkomen aan, ik ben toen zelfs een keer van Arnhem naar t Gooi gereden zonder een meter snelweg, als beste route van Google Maps
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

De tekstkar staat inmiddels uit en alle matrixborden zijn vervangen. Het valt nu eigenlijk pas op hoeveel matrixborden uit gevallen waren. Ook het contrast van de nieuwe matrixborden is een stuk beter :top:
JXdeBruin
zandpaadje

Bericht door JXdeBruin »

DontJudge schreef: za 14 jun 2025, 1:28 Hierbij de link naar de quickscan:

https://open.overheid.nl/documenten/d23 ... 01c1c/file

variant 4 scoort duidelijk het beste met:

• Vier rijstroken (was drie stroken, waarvan één spitsstrook) op de
zuidbaan van de A1 tussen knooppunt Hoevelaken en aansluiting
Voorthuizen (conform variant 1).
• Drie rijstroken (was twee stroken) op de westbaan van de A30 tussen
de A1 en aansluiting Barneveld.
• Aanpassing van de zuidkant van de aansluiting A1-A30 (vormgeving en
capaciteit van het voorkeursalternatief conform variant 1, zie Figuur 4).
• Drie rijstroken (was twee stroken) op de A1 noordbaan tussen
aansluiting A1/A30 en knooppunt Hoevelaken.
• Verlenging van de spitsstrook op de A28 westbaan. De spitsstrook
begint eerder in het knooppunt (vanaf het splitsen in hoofd- en
parallelbaan).
En drie rijstroken op de noordbaan van de A1 tussen Hoevelaken en Bunschoten (staat wel in de tekening, niet in de tekst)

Hopelijk zsm uitvoeren. Boog A1/A30 wordt meegenomen bij groot onderhoud A30 in 2027/2028. De rest hopelijk ook mits ze aan de stikstofopgave kunnen voldoen.
Zelf zie ik ook nog wel kleine maatregelen die effect kunnen hebben, volgens mij redelijk los staan van stikstof e.d. en niet veel extra geld kosten, maar wel enorm kunnen helpen.
- Zorg bij in- en uitvoegstroken dat de belijning aan de linkerkant van de rechterrijstrook wordt voorzien van een doorgetrokken streep, om te voorkomen dat er naast in- of uitvoegend verkeer, ook nog tegenovergestelde weefbewegingen ontstaan. Dat lijkt me helpen om met name het aantal ongelukken rondom knooppunt Hoevelaken te voorkomen, want dat is echt schrikbarend veel.
- Zorg er voor dat oude borden worden vervangen door nieuwe, die ook aangegeven als sprake is van een 2e uitvoegstrook richting het einde van de blokmarkering. Bijvoorbeeld als je van Barneveld naar het knooppunt Hoevelaken rijdt, heb je eerst 1 uitvoegstrook, maar later een 2e. Je ziet dat als er dan een vrachtwagen op de uitvoegstrook rijdt, er veel auto’s achter gaan hangen, terwijl ze makkelijk op de rechter rijstrook hadden kunnen doorrijden langs de blokmarkering om uiteindelijk de 2e uitvoegstrook te pakken. Dat geven de borden boven de weg met nieuwe lay-out goed aan.
- Zorg er voor dat op het knooppunt Hoevelaken, de A28 in noordelijke richting en de A1 in westelijke richting wordt aangepast zoals de A28 in zuidelijke richting al is ingericht. Daar zijn namelijk 2 invoegstroken voor invoegend verkeer, i.p.v. 1 invoegmoment waarvoor het verkeer zich op stroopt en de lussen van het knooppunt vol lopen.
- Zorg er voor dat er een weefstrook komt tussen de invoegstrook van het knooppunt Hoevelaken A1 richting Amsterdam en de uitvoegstrook afrit Amersfoort-Noord. Veel verkeer uit Amersfoort -Z, -O en Leusden gebruikt de A28/A1 om naar Amersfoort-Noord te komen en moeten dus kortstondig invoegen en weer uitvoegen op de A1. Dat geeft dan meer ruimte voor het in- en uitvoegen. Ook straks bij 3 of 4 rijstroken, is dat van toegevoegde waarde.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

JXdeBruin schreef: do 10 jul 2025, 11:34 - Zorg bij in- en uitvoegstroken dat de belijning aan de linkerkant van de rechterrijstrook wordt voorzien van een doorgetrokken streep, om te voorkomen dat er naast in- of uitvoegend verkeer, ook nog tegenovergestelde weefbewegingen ontstaan. Dat lijkt me helpen om met name het aantal ongelukken rondom knooppunt Hoevelaken te voorkomen, want dat is echt schrikbarend veel.
Eigenlijk is het raar dat dit op sommige plekken op het knooppunt wél gedaan is en op sommige plekken níet.
JXdeBruin schreef: do 10 jul 2025, 11:34 - Zorg er voor dat oude borden worden vervangen door nieuwe, die ook aangegeven als sprake is van een 2e uitvoegstrook richting het einde van de blokmarkering. Bijvoorbeeld als je van Barneveld naar het knooppunt Hoevelaken rijdt, heb je eerst 1 uitvoegstrook, maar later een 2e. Je ziet dat als er dan een vrachtwagen op de uitvoegstrook rijdt, er veel auto’s achter gaan hangen, terwijl ze makkelijk op de rechter rijstrook hadden kunnen doorrijden langs de blokmarkering om uiteindelijk de 2e uitvoegstrook te pakken. Dat geven de borden boven de weg met nieuwe lay-out goed aan.
Ik herken dit beeld wat je beschrijft, sterker nog : ik zie vaak al 1-2 km voor de uitvoeger mensen hard naar rechts gaan om in het 'treintje' te gaan rijden. Ik weet niet of het vervangen van borden hier direct de oplossing voor is. Veel bestuurders zullen hier forenzen zijn die bekend zijn met de situatie en niet meer op de borden rijden. Ik denk eerder dat het gaat om bestuurders die bang zijn om links vast te komen zitten als er file ontstaat voor de lus. Al zie soms ook kamikazes hard link door rijden om 'm op het laatste moment er voor te gooien.. Sociaal rijden is ook een ding tegenwoordig..
JXdeBruin schreef: do 10 jul 2025, 11:34 - Zorg er voor dat op het knooppunt Hoevelaken, de A28 in noordelijke richting en de A1 in westelijke richting wordt aangepast zoals de A28 in zuidelijke richting al is ingericht. Daar zijn namelijk 2 invoegstroken voor invoegend verkeer, i.p.v. 1 invoegmoment waarvoor het verkeer zich op stroopt en de lussen van het knooppunt vol lopen.
Op de A28 in noordelijke richting vraag ik me af of het veel gaat oplossen, de afvoer is daar het probleem, niet zo zeer het invoegen. Op de A1 in westelijk richting heb ik dit ook wel eens afgevraagd of dit nuttig zou zijn. Hoewel hier hetzelfde probleem van de beperkte afvoer aanwezig is, zorg je hiermee wel voor meer invoegruimte voor het beruchte viaduct over de spoorlijn, de invoeger is nu erg kort en je ziet hier rare acties gebeuren. (wederom sociaal rijden is een ding) Ik denk dat het aanpassen van de belijning op de parbaan ook al veel kan brengen. Effectief is het nu een 3-naar-1-invoeger. Soms vraag ik wel eens af of het zinvol is om op de A1 een rijstrook af te kruizen om het invoegen te versoepelen. Het lijkt er soms op dat de op de parbaan meer verkeer rijd dan op de hoofdbaan (maar dan kan natuurlijk een vertekend beeld zijn door filevorming vs doorrijden).
JXdeBruin schreef: do 10 jul 2025, 11:34 - Zorg er voor dat er een weefstrook komt tussen de invoegstrook van het knooppunt Hoevelaken A1 richting Amsterdam en de uitvoegstrook afrit Amersfoort-Noord. Veel verkeer uit Amersfoort -Z, -O en Leusden gebruikt de A28/A1 om naar Amersfoort-Noord te komen en moeten dus kortstondig invoegen en weer uitvoegen op de A1. Dat geeft dan meer ruimte voor het in- en uitvoegen. Ook straks bij 3 of 4 rijstroken, is dat van toegevoegde waarde.
Probleem is hierbij het beruchte viaduct over de spoorlijn, deze is niet breed genoeg voor een extra rijstrook. Als onderdeel van de 'tijdelijke oplossing' zal dit viaduct vervangen & verbreed worden. Ik neem aan dat deze dan meteen op breedte gebracht wordt van de eindsituatie uit het aanbiedingsontwerp. Hieronder een kleine uitsnede hop het bewuste stuk A1:

Afbeelding
Link

De A1 wordt hier dan verbreed naar 2x2 in westelijke richting, in de 'tijdelijke oplossing' komen hier maar 3 rijstroken, ruimte genoeg zou je zeggen om die doorlopende weefstrook de maken 8-)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Newton schreef: di 08 jul 2025, 14:00 De tekstkar staat inmiddels uit en alle matrixborden zijn vervangen. Het valt nu eigenlijk pas op hoeveel matrixborden uit gevallen waren. Ook het contrast van de nieuwe matrixborden is een stuk beter :top:
Ik weet niet over welke matrixborden jij het hebt.. maar in het knooppunt is niet alles vervangen. Ik nam vanmorgen de afrit van de A28 (af A'foort) naar de A1 en keek tegen krijtstreep witte matrixborden aan die aan het viaduct A28 hangen.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^ De matrixborden op het stuk A1 tussen knp Hoevelaken en de A30.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

In de open data van de NDW ontbreekt in ieder geval het hele stuk ten oosten van knooppunt Hoevelaken in de matrixsignaalinformatie (MSI). Ik spring in mijn dev tooltje van MXbord nu ineens van hmp 45 naar 82. Wellicht dat de matrixborden zijn vervangen op dat stuk, maar ze zijn nog niet doorgekoppeld in de systemen helaas.

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
JXdeBruin
zandpaadje

Bericht door JXdeBruin »

Of zou het doortrekken van de A30 in noordelijke richting om Nijkerk of via Putten/Ermelo/Harderwijk richting Zeewolde en/of luchthaven Lelystad nog verlichting kunnen brengen? Dan kan veel Noord-Zuid verkeer via de A30 worden afgewikkeld, zeker als de A30 ook wordt verbonden met de A15 / A50 in zuidelijke richting...

En wordt meteen ingespeeld op de komst van het nodige verkeer rondom Zeewolde i.v.m. uitbreidingen van Defensie. En ook zal Airport Lelystad ooit een keer gebruikt gaan worden om Schiphol te ontlasten en wat ook een hoop verkeer zal aantrekken...
Laatst gewijzigd door captain007 op wo 16 jul 2025, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote weggehaald, want die voegde niet veel toe. Graag enkel quoten als je erop reageert.
King_Grey
dorpsstraat

Bericht door King_Grey »

Wat zijn eigenlijk de verwachte intensiteiten voor de A1 na de reconstructie van het Knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A1 naar 2x4 t/m Barneveld? Ik kan me voorstellen dat de A1 tussen Barneveld en Apeldoorn straks tegen haar maximum gaat zitten als de doorvoer naar het oosten groter wordt. Hetzelfde op de A28 bij Nijkerk waar het van 2x3 naar 2x2 zal gaan. Dat zal wel de nieuwe flessenhals worden.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

King_Grey schreef: ma 13 okt 2025, 15:22 Wat zijn eigenlijk de verwachte intensiteiten voor de A1 na de reconstructie van het Knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A1 naar 2x4 t/m Barneveld? Ik kan me voorstellen dat de A1 tussen Barneveld en Apeldoorn straks tegen haar maximum gaat zitten als de doorvoer naar het oosten groter wordt. Hetzelfde op de A28 bij Nijkerk waar het van 2x3 naar 2x2 zal gaan. Dat zal wel de nieuwe flessenhals worden.
De files schuiven gewoon op; op de A28 richting noorden naar Nijkerk, wellicht tot Harderwijk maar misschien zelfs tot Hattemerbroek. Op de A28 richting zuiden wordt de bottleneck ring-Utrecht alleen maar groter.
Op de A1 zal de bottleneck richting westen vermoedelijk de versmalling na Eemnes worden, richting oosten het hele stuk van Barneveld tot Apeldoorn ben ik bang.

Voor de Ring-Utrecht lopen concrete studies, maar voor de A28 en A1 geldt waarschijnlijk dat er op termijn niets anders op zit dan structurele verbreding naar 2x3 richting noorden en oosten.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Autostrada schreef: ma 13 okt 2025, 16:00 Op de A1 zal de bottleneck richting westen vermoedelijk de versmalling na Eemnes worden
Dat is nu de verbreding bij Bunschoten al gebeurd en zal inderdaad toenemen. En vergeet ook de uitvoeger naar de A27 Eemnes niet, die kan echt niet meer aan.
King_Grey
dorpsstraat

Bericht door King_Grey »

Autostrada schreef: ma 13 okt 2025, 16:00
King_Grey schreef: ma 13 okt 2025, 15:22 Wat zijn eigenlijk de verwachte intensiteiten voor de A1 na de reconstructie van het Knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A1 naar 2x4 t/m Barneveld? Ik kan me voorstellen dat de A1 tussen Barneveld en Apeldoorn straks tegen haar maximum gaat zitten als de doorvoer naar het oosten groter wordt. Hetzelfde op de A28 bij Nijkerk waar het van 2x3 naar 2x2 zal gaan. Dat zal wel de nieuwe flessenhals worden.
De files schuiven gewoon op; op de A28 richting noorden naar Nijkerk, wellicht tot Harderwijk maar misschien zelfs tot Hattemerbroek. Op de A28 richting zuiden wordt de bottleneck ring-Utrecht alleen maar groter.
Op de A1 zal de bottleneck richting westen vermoedelijk de versmalling na Eemnes worden, richting oosten het hele stuk van Barneveld tot Apeldoorn ben ik bang.

Voor de Ring-Utrecht lopen concrete studies, maar voor de A28 en A1 geldt waarschijnlijk dat er op termijn niets anders op zit dan structurele verbreding naar 2x3 richting noorden en oosten.

Misschien dat de A28 richting Soesterberg vanuit het noorden nog een nieuw knelpunt wordt. Daar rijden nu ruim 110.000 voertuigen per dag en dat is vrij fors voor 2x3, helemaal met een sterke spitsrichting. Op de A28 bij Nieuwleusen rijden nog geen 90.000 voertuigen per dag en ontstaan er vaak filegolven in de spits op 2x3. De A1 zal wel file krijgen bij Hoenderloo waar de 3e rijstrook afvalt.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Autostrada schreef: ma 13 okt 2025, 16:00Voor de Ring-Utrecht lopen concrete studies, maar voor de A28 en A1 geldt waarschijnlijk dat er op termijn niets anders op zit dan structurele verbreding naar 2x3 richting noorden en oosten.
Die wegen zijn nu al gigantisch druk, de A28 tussen Zwolle en Amersfoort is in de brede spits geen fijne weg om te rijden. Die wegen hebben intensiteiten die overal ruim boven de 60.000 mvt/dag liggen, in de meeste andere landen hadden er dan al lang 2x3 rijstroken gelegen. En beide wegen hebben een hoog aandeel vrachtverkeer, wat het nog problematischer maakt.

Ik heb wel eens gesteld dat alle Nederlandse snelwegen met >50.000 mvt/dag minimaal 2x3 rijstroken zouden moeten hebben voor de doorstroming en veiligheid. En daar sta ik nog steeds achter.