Op het eiland Sicilië liggen een aantal interessante snelwegen, de belangrijkste zijn de A18, A19, A20 en A29.
kaart:

Hier het schema van de A20 (Messina - Palermo)

Moderator: Moderatoren
Ik denk echt dat er helemaal niemand wakker ligt als de A 3 wordt omgenummerd tot SS 903 EX A3 DIRbis. Italianen zijn aan chaos gewend. Volgens mij is het probleem meer dat betreffende wegen tolwegen zijn en dus dat de concessie moet worden ingetrokken als het een blauwe weg wordt. Dat lijkt me duur en onnodig.Pino schreef:Je kunt inderdaad wel discussiëren over de status als snelweg door met name de vrij smalle vluchtstroken. Maar soms wint de politiek het, en ik kan me zo voorstellen dat het politiek als onwenselijk wordt gezien om wegen hun snelwegstatus te ontnemen, met name in een regio waar het argument van regionale achterstelling altijd al op de loer ligt (zoals in heel Zuid-Italië). Bedenk je in die zin ook dat er tussen Napels en Reggio Calabria een A3 ligt die het predikaat autosnelweg nog veel minder waard is dan deze wegen.
Overigens is de aanwezigheid van smalle vluchtstroken in de Italiaanse beleving ongetwijfeld genoeg om deze wegen een trapje hoger in de schatten dan een superstrada, waar de vluchtstrook in principe ontbreekt. Dat het allemaal wat krapper is dan de West-Europese beleving van een autosnelweg, ach. De intensiteiten zijn ook een stukje anders.
Toch nog deels substandaard, naar ik begrijp. Nu kennen veel Italiaanse A-wegen substandaard stukken, maar deze weg is schijnbaar gebouwd in een periode waarin ANAS onvermurwbaar was en niet langer wilde dat A-prefixen werden toegekend aan wegen die geen volwaardige autosnelweg zijn.Chris schreef:Waarom het tussenliggende deel geen A18 heet mag joost weten, want het is wel naar snelwegstandaard gebouwd.
Tja wat dat betreft zijn het de wegen zelf die een probleem vormen, niet de eventuele prefix of de groene dan wel blauwe bewegwijzering. Er valt natuurlijk veel voor het ANAS standpunt te zeggen: op het moment dat je een weg "verkoopt" als autosnelweg, maar je moet fors in de remmen bij afritten omdat bijvoorbeeld invoegstroken ontbreken dan zet je de weggebruiker wel heel erg op het verkeerde been. Aan de andere kant, als je voor substandaard gevallen steeds weer een andere kleur gebruikt (of een ander nummer) dan ben je nogal cosmetisch bezig met je straatje als wegbeheerder schoonvegen, in de praktijk moet je er gewoon voor zorgen dat je weg aan de eisen voor modern verkeer voldoet. Overigens is Italië niet het enige land dat er mee worstelt. Ook in Nederland zie je wel eens interessante discussies over of expresswegen (vMax 100 km/h, 2x2) niet gewoon autosnelwegen moeten zijn. Kijk bijv. ook eens naar de nieuwe bewegwijzering op de N 50. Net een snelweg...Toch nog deels substandaard, naar ik begrijp. Nu kennen veel Italiaanse A-wegen substandaard stukken, maar deze weg is schijnbaar gebouwd in een periode waarin ANAS onvermurwbaar was en niet langer wilde dat A-prefixen werden toegekend aan wegen die geen volwaardige autosnelweg zijn.
In de spoiler enkele foto's van de A18. Ze zijn afkomstig van SSC-gebruiker 3narenze. Zelf zie ik het verschil tussen de formele autosnelweg en de statale niet zo, althans niet in de uitbouwstandaard. Ze mogen wel de belijning en de borden daar wel eens vernieuwen. Op de A-weg zie je daarentegen mooi dat ze daar op dit moment mee bezig zijn.
Ja of niet. Ik zie op dit wegvlak eigenlijk meer een onbeholpen poging om de weg nummeringstechnisch wel gewoon door te laten lopen. De bewegwijzering is geel en dus voor de weggebruiker sluit het veel meer aan op een bundesstrasse.Duitsland "verkoopt" een enkelbaans weg met toegangsrestrictie als autosnelweg (de A60)
Dat is een keuze. Wij hebben ons OWN pas genummerd na de introductie van snelwegnummers, en dus is het veel makkelijker om een integraal systeem op te zetten. Landen als Duitsland, Frankrijk en Italië hebben een erfenis van genummerde staatswegen. Ik had er (zeker in Frankrijk) voor gekozen om de nummering dan toch helemaal om te gooien, alle parallelwegen een 9x(x) nummer te geven en alleen de wegdelen die een integraal onderdeel met het snelwegnet vormen als N x (= A x) te nummeren. Een A 18 wordt dan N 18 en in Italië een SS 18.Wel denk ik dan dat we het in Nederland toch maar makkelijk hebben waar je een A7 kunt onderbreken door een N7, dus geen switch van A18 naar SS115 en dan weer terug naar A18.
Vroeger had je in Australië een heel eenvoudig systeem met nationale wegen (witte vijfhoek) en staatswegen (blauw schild). Nu is het een ingewikkelde puinhoop in een overgangsfase die tientallen jaren duurt. Als je een klein deel van het land bekijkt is het daar misschien wel een redelijk systeem maar verder ben ik er niet zo blij mee.Pino schreef:In theorie werkt dat Australische systeem erg goed, ja. Jammer dat het in de praktijk nogal een janboel geworden is, vooral door keuzes in de numerieke waarden.
In Italië kunnen ze van alles een complete janboel maken ...Ook in Italië zie ik ze wat dat betreft in staat om de charmes van een volledig integraal systeem tot een complete janboel te maken.
Ik zou zeggen vertaal je CV in het Italiaans en stuur een open sollicitatie naar de ANAS. En het statement: "De theorie is goed, de uitvoering laat te wensen over" kun je in infrastructuurland bijna overal wel op plakken... en dus ook op Sicilië.In alle bescheidenheid zat ik aan mezelf te denken
Het houdt mijn site ook interessant ...Vinny schreef:Dat heeft natuurlijk ook wel weer zijn charme.