[B][N155] Herinrichting Generaal Lemanstraat, Antwerpen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

tvintje
woonerf

[B][N155] Herinrichting Generaal Lemanstraat, Antwerpen

Bericht door tvintje » wo 16 feb 2011, 19:01

Gisteren 's namiddags kregen wij, bewoners in de omgeving van de Generaal Lemanstraat in Antwerpen, een infotentoonstelling aangeboden in bejaardentehuis Nottebohm. Enkele panelen illustreerden hoe de situatie er later uit zal zien. Daar moest ik als laatstejaars Verkeerskunde en bewoner van de Terlinckstraat, een zijstraat van de Generaal Lemanstraat, natuurlijk bij zijn.

De huidige situatie is perfect te zien op Google Maps. De Generaal Lemanstraat is dé invalsweg in Antwerpen voor wie uit Brussel komt via de E19 en vormt samen met de Koningin Elisabethlei de N155, een gewestweg van 1,7 km die vlak voor de Craeybeckxtunnel overgaat in de E19/A1. De weg heeft 2x2 rijvakken, gescheiden door een witte doorlopende lijn en zonder enige voorziening voor fietsers, die met andere woorden mee op de rijweg moeten rijden. Aangezien het daar bebouwde kom is, ligt de maximumsnelheid op 50 km/u maar doordat het in het verlengde van de autostrade ligt en omwille van het kale wegbeeld ligt de gemiddelde snelheid veel hoger. Alleen tijdens de spitsuren is de weg aardig vol, daarbuiten is hij meestal leeg of alleszins vrij rustig voor een stadsweg. Het Provinciehuis en een appartementsblok geven een stedelijke entree in Antwerpen, waarna motorvoertuigen hun weg door het Koning Albertpark vervolgen naar de Harmonie, maar dat terzijde. De westelijke zijde van de Generaal Lemanstraat ligt in Antwerpen, de oostelijke in Berchem.
Aan het kruispunt van de Doornelei mogen bestuurders die over de Generaal Lemanstraat rijden niet links afslaan, zowel wie uit het noorden als uit het zuiden komt.

De plannen zijn nog in een prille beginfase en de tentoonstelling diende om bewoners aan de projectmedewerkers, die geen buurtbewoners zijn, tips te geven over welke dingen ze nog moeten nadenken.
Er zal één rijvak richting Stad wegvallen. Mijns inziens geen probleem: tenslotte verwerkt de Generaal Lemanstraat richting zuiden de verkeersstromen naar Brussel én naar Mortsel. Omgekeerd wordt het verdeeld: uit Mortsel via de Grotesteenweg en uit Brussel via de Generaal Lemanstraat. Aan beide kanten komt een roze fietspad. De wegmarkering gaat dus wat opschuiven. Tien parkeerplaatsen vallen weg: de Generaal Lemanstraat en omliggende woonstraten hebben vaak te kampen met mensen die in de kantoren werken maar geen moeite doen hun auto in de aldaar voorziene parkeergarages te stallen en dus onze buurten met een parkeerprobleem op te zadelen. Door deze parkeerplaatsen bij de kantoren weg te halen hoopt men dat de werknemers wél hun eigen parking gaan gebruiken. Het voetpad wordt iets breder (2,25 ipv 2m), daarnaast ligt het fietspad, dan een buffer van 0,5m, dan de parkeerplaatsen en erna de drie rijvakken van de rijweg, en zo semi-symmetrisch verder naar de overkant. De breedte van de fietspaden weet ik niet meer van buiten, maar we moesten ons emailadres opschrijven dus ik zal regelmatig wel nieuwe info krijgen.

Het kruispunt met de Jan Van Rijswijcklaan hadden ze vrij gedetailleerd op tekening staan omdat dat zo complex is. De bypass van Jan Van Rijswijcklaan naar Generaal Lemanstraat valt weg: wie zo naar rechts wil moet dus mee achter het verkeerslicht staan. Het fietspad sluit bij dat kruispunt gewoon aan op de nu bestaande.
Bij de Singel sluit het fietspad van de Generaal Lemanstraat aan op het nu bestaande fietspad dat ten noorden van de Haarlemmermeeraansluiting daar loopt. Verkeer dat van de Singel uit het oosten komt en de Generaal Lemanstraat in wil rijden, heeft nu een aparte opstelruimte en dus aparte verkeerslichten (zie Google Maps wat ik bedoel), dat valt ook weg.
Alleen van het kruispunt met de Doornelei hadden ze nog geen tekening. Voor fietsers die uit de Kardinaal Mercierlei komen stelde ik voor dat kleine stukje aan de Berchemse zijde tot de Sint-Hubertusstraat tweerichtingsfietspad te maken, die 50 meter dus.

Helaas geen beeldmateriaal dus, maar ik hoop dat ik de huidige en geplande situatie duidelijk uitgelegd heb.

tvintje
woonerf

Re: [B][N155] Herinrichting Generaal Lemanstraat, Antwerpen

Bericht door tvintje » vr 18 feb 2011, 13:51

Ik dacht er net aan dat ik een foto van deze weg heb liggen.
Afbeelding

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 18 feb 2011, 15:08

De foto verduidelijkt de situatie inderdaad!

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 18 feb 2011, 20:37

Dat lijken mij een hoop versmallingen en schaalverkleiningen van kruispunten en wegen. Ik vind dat spijtig, het voordeel van het Belgische wegennet is altijd de overdimensionering geweest, als men nu alles gaat terugbrengen naar het hoognodige, waar eindigen we dan...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

DriesO
polderweggetje

Bericht door DriesO » di 22 feb 2011, 6:44

Men gaat de weg niet versmallen, enkel de rijbaan. Men gaat de bestaande ruimte herverdelen volgens de reële noden.
Het fietspad was zeker niet overgedimensioneerd, want er was er helemaal geen...

Deze asfaltvlakte met vier rijstroken in de stad zorgde voor een verloederd uitzicht.
Deze ingreep kan de stad alleen maar aantrekkelijker maken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 22 feb 2011, 11:48

DriesO schreef:Men gaat de weg niet versmallen, enkel de rijbaan.
Dat is detailniveau. Een vermindering van de algemene verkeersbaan met 1 rijstrook geschikt voor alle verkeer heet nu eenmaal een wegversmalling.
DriesO schreef:Men gaat de bestaande ruimte herverdelen volgens de reële noden.
Wat zijn dan de reële noden ? Dat op elke weg een fietsstrook of trambaan moet liggen ? Kijk bijvoorbeeld naar de Overtoom in Amsterdam, gevolgen van het huidige dwarsprofiel voor de verkeersdoorstroming zijn nefast. Terwijl er genoeg mogelijkheden zijn om trams en fietsers via een voor OV en fiets aantrekkelijk ingerichte parallelle verbinding een straat verderop af te wikkelen, zodat de in-/uitvalsweg vanaf de snelweg 4-strooks had kunnen zijn. Alleen men denkt te bekrompen, OV en fiets moeten en zullen overal de ruimte krijgen, waarbij afname van de robuustheid van het wegennet op de koop toen wordt genomen. Men denkt niet in netwerkinrichting, maar in straatinrichting. Helaas neemt men een dergelijke denkwijze steeds meer over elders in de wereld. Blijkbaar ook in Antwerpen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 22 feb 2011, 11:51

^^
Vooral in Antwerpen...
Men denkt de verloedering van de stad tegen te gaan door wegen te versmallen? Daar zijn toch echt andere oplossingen voor nodig...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

DriesO
polderweggetje

Bericht door DriesO » di 22 feb 2011, 15:03

DriesO schreef:Men gaat de weg niet versmallen, enkel de rijbaan.
Dat is detailniveau. Een vermindering van de algemene verkeersbaan met 1 rijstrook geschikt voor alle verkeer heet nu eenmaal een wegversmalling.
Nee hoor, dat is net de essentie van wat ik wou zeggen: je verengt de functie van de openbare weg tot het verkeer van gemotoriseerde voertuigen.
Een correctere term (toch in België) is trouwens een rijbaanversmalling.
DriesO schreef:Men gaat de bestaande ruimte herverdelen volgens de reële noden.
Wat zijn dan de reële noden ? Dat op elke weg een fietsstrook of trambaan moet liggen ?
Hier komt geen trambaan, dus wees blij :-)
En zeker niet op elke weg moet een fietspad liggen, maar zeker wel op zo'n weg als hier met behoorlijk wat verkeer, met veel kantoren en winkels en dus ook veel werknemers/klanten die ter plaatse moeten geraken. Het is geen rustige woonstraat en het is ook geen autosnelweg...
En nu zul je vast antwoorden: "maar er zijn veel rijstroken nodig want iedereen komt daar met de auto want niemand wil daar met de fiets want er is helemaal geen fietspad" :-)

Het heeft daar trouwens niet echt nut om twee rijstroken in noordelijke, stadinwaartse, richting te hebben, omdat bijkomend verkeer toch maar verderop de stad verstopt.

DriesO
polderweggetje

Bericht door DriesO » wo 30 nov 2011, 14:40

Een persbericht:
Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt ruim 815.000 euro vrij voor nieuwe fietspaden langs de N 155 Generaal Lemanstraat in Antwerpen. De nieuwe fietspaden zullen de veiligheid en het comfort voor de fietser gevoelig verhogen.

In de Generaal Lemanstraat in Antwerpen zijn er momenteel geen fietspaden. Vaak gebruiken de fietsers de trottoirs, wat soms tot vervelende en gevaarlijke toestanden leidt. Het is nu de bedoeling in de straat tussen de Singel en kruispunt Jan Van Rijswijcklaan/Koning Albertpark langs beide zijden van de straat fietspaden aan te leggen (circa 550 meter). Die zullen 1,75 m breed zijn en comfortabel verhard. De hele straat wordt heraangelegd met het oog op een grotere veiligheid en meer comfort voor de fietsers. De stad Antwerpen hoopt volgend jaar met de werkzaamheden te kunnen beginnen. De fietspaden zullen aansluiten op de fietspaden langs de Jan Van Rijswijcklaan die op dit moment aangelegd worden.

Vlaams minister Crevits : “Het fietsen in Antwerpen wint aan populariteit, kijk maar naar het grote succes van de Velofietsen die je kunt lenen. Vier op de tien van alle verplaatsingen in Vlaanderen blijft binnen 3 km en ruim de helft van onze verplaatsingen is korter dan 5 km [aanvulling: en bijna 71% blijft onder 10 km]. Als we willen dat meer mensen naar de fiets grijpen om naar school of het werk te fietsen, dan moeten we veilige en comfortabele fietspaden aanleggen. In de Generaal Lemanstraat ontbrak enige fietsinfrastructuur. De investering van ruim 815.000 euro zal zorgen voor een mooie en veilige realisatie.”
http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers ... php?id=712

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 30 nov 2011, 15:55

Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 07 dec 2011, 21:12

^^ Ik ben niet bekend in Antwerpen, maar die weg ziet er druk uit en daar moet je, gezien de configuratie, geen fietsers op willen of fietspaden langs bouwen. Met een paar kleine omweggetjes via andere straten kunnen fietsers ook op hun bestemming komen.

tvintje
woonerf

Bericht door tvintje » di 04 dec 2012, 21:54

Er is een supermarkt, een bank, een bakker, een apotheek, een fitnesscentrum etc. in die straat. De straat is geen doorgaande weg voor de fietsers, maar een hart van de omliggende wijken. De supermarkt is een City Delhaize, die hebben geen parking en zijn bedoeld om te voet of met de fiets naartoe te gaan. De straat kan na de herinrichting alleen maar enorm aan gezelligheid winnen. Er zijn alleen zebrapaden aan de 3 lichtengeregelde kruispunten (dus 4 in totaal). In het midden oversteken (met de 30m-regel) is levensgevaarlijk.
Voor van buiten de Ring naar Antwerpen te fietsen gebruik je die straat niet, want ten zuiden ervan is alleen de E19.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 dec 2012, 22:26

Het probleem is dat je gewoon pontificaal vanaf de snelweg plots in de stad terecht komt.
http://maps.google.nl/maps?q=Rijnstraat ... 1,,0,15.57
Vergelijkbaar idee in Nederland. Hier is ook onlangs een fietspad langs aangelegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 04 dec 2012, 23:27

^^
Dat zag er mij nog een gezellige en rustige straat uit. Wat dat geval in Antwerpen betreft, het valt nog te bezien of dat gaat doorgaan want het nieuwe bestuur zet terug meer in op voorzieningen voor het autoverkeer, het ongedaan maken van wegversmallingen en asverleggingen, het verwijderen van 30km/u zones en het omkeren van capaciteitsverminderingen en het aanbieden van meer parkeergelegenheid.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 05 dec 2012, 9:32

^^Kortom: terug naar de jaren '60.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 05 dec 2012, 11:28

Inderdaad en daar kunnen we alleen maar gelukkig voor zijn :D

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 05 dec 2012, 23:05

^^Ben jij daar gelukkig om? Steden van nu zijn een pak leefbaarder voor bewoners en bezoekers dan 20-40 jaar geleden. Laat men maar de infrastructuur buiten de steden optimaliseren. Een brede Lemanstraat heeft qua mobiliteit geen enkele positieve impact. Het zorgt enkel dat meer auto's Antwerpen binnenrijden en zich daar vastrijden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 06 dec 2012, 7:02

Wimpie25 schreef:Inderdaad en daar kunnen we alleen maar gelukkig voor zijn :D
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

tvintje
woonerf

Bericht door tvintje » za 02 feb 2013, 21:55

Heraanleg Generaal Lemanstraat geschrapt

25/01 ANTWERPEN (2018) Het Antwerpse schepencollege heeft vrijdag beslist om de aanvraag in te trekken voor de stedenbouwkundige vergunning voor de heraanleg van de Generaal Lemanstraat, een belangrijke invalsweg van de stad in het verlengde van de E19.
Volgens het stadsbestuur strookten de plannen niet met het nieuwe bestuursakkoord omdat ze onvoldoende waren om "de doorstroming en bereikbaarheid van en naar de stad te waarborgen". De geplande fietspaden komen er niet en het huidig aantal rijstroken blijft behouden.

Het intrekken van deze vergunningsaanvraag is het eerste in mogelijk een hele reeks herzieningen van lopende projecten in Antwerpen, nu het nieuwe stadsbestuur met N-VA een andere wind wil laten waaien op het vlak van mobiliteit dan onder voormalig burgemeester Patrick Janssens (sp.a). "De rest zijn we nog aan het oplijsten, het is te vroeg om daar nu al uitspraken over te doen", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).

Wat de Generaal Lemanstraat betreft, komt er volgens Kennis nu een eind aan een kwestie waar de voorbije drie jaar geen consensus over kon gevonden worden met de districten Antwerpen en Berchem. Het geplande fietspad acht het stadsbestuur niet noodzakelijk, aangezien er in de parallelle Karel Oomsstraat veilig van en naar de stad gefietst kan worden.

"Te gek voor woorden"

Groen-gemeenteraadslid Joris Giebens is alvast niet te spreken over de beslissing. "Men heeft deze kwestie niet eens besproken met het Antwerpse districtscollege. Fietsers moeten maar een eind omrijden, vinden ze. Dit is werkelijk te gek voor woorden."

Belga

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/ ... hrapt.aspx

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 03 feb 2013, 10:14

Het aantal fietsers dat vanaf de E19 de stad binnen wil rijden is alvast beperkt denk ik :p

tvintje
woonerf

Bericht door tvintje » zo 03 feb 2013, 22:11

Nogmaals, dit is een hoofdstraat van een wijk, met bakker, bank, supermarkt, apotheek etc. ;) En aan de straat zelf wonen natuurlijk ook een hoop mensen, waaronder veel studenten van het Conservatorium hier in de buurt. Voor mij vormt de helft van de straat een mogelijke fietsroute naar 't Stad.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 04 feb 2013, 20:11

^^ Ik heb geen uitspraak gedaan over het feit dat ik dan wel voor of tegen de heraanleg ben he (kan ik mij niet meer permiteren nu), gewoon een objectieve vaststelling :p

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 04 feb 2013, 21:00

Als ik zo vanaf het streetview beeld naar de weg kijk dan zie ik een weg die duidelijk een doorgaande functie heeft. Niet onlogisch aangezien hij rechtstreeks overgaat in een snelweg. Wil je hier fietspaden aan gaan leggen zonder capaciteit van de weg te verminderen dan kun je alleen maar de parkeerstroken opofferen. Dat lijkt mij ook niet bepaald wenselijk. Ik snap dan ook wel dat deze maatregel is teruggedraaid. Fietsen zal op zo'n wegw wel niet echt een pretje zijn, maar daar doe je denk ik weinig aan. Fietsen zou ik eerder over een weg achterom doen en het laatste stukje over de stoep. Zal in de praktijk denk ik ook wel gebeuren denk ik zo.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 01 feb 2014, 14:41

Door de beslissing van de stad om geen fietspad aan te leggen krijgt de stad geen subsidie meer.
Stad laat 815.603 euro liggen

De beslissing om geen fietspad aan te leggen in de Generaal Lemanstraat kan het stadsbestuur zuur opbreken. Zonder fietspad is Vlaanderen niet bereid om 815.603 euro te subsidiëren.

Het Antwerps schepencollege besliste begin vorig jaar om de plannen voor de Generaal Lemanstraat op te bergen. De nieuwe coalitie had problemen met het fietspad, dat voor extra files zou zorgen op deze belangrijke invalsweg.

(bron: gva, lees verder of hier op SSC als voorgaande link niet werkt.)