[FOTO] Treinspotten

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

[FOTO] Treinspotten

Bericht door Wesso » wo 16 feb 2011, 21:59

Vandaag heb ik treinen gespot in de gemeente Zuidplas (voormalige gemeente Moordrecht). Het is een leuke hobby die ik vreemd genoeg niet eerder heb uitgeprobeerd. Ik kwam een échte treinspotter tegen die bijdragen levert voor de site OV in Boskoop.
Hieronder 12 foto’s.
SPOILER: TOON

1. Vijfde Tochtweg, overweg in de spoorlijn Gouda – Den Haag.
Afbeelding

2. De A20 loopt over een boogbrug.
Afbeelding

3. SLT (Sprinter Lighttrain) van of naar Den Haag.
Afbeelding

4. SLT in tegengestelde richting.
Afbeelding

5. Verderop ligt de spoorlijn Gouda – Rotterdam.
Afbeelding

6. De sprinter naar Waddinxveen en Alphen a/d Rijn vind ik minder mooi vergeleken met de nieuwe SLT, maar is misschien beter bestand tegen winterse omstandigheden. (?)
Afbeelding

7. Intercity van of naar Den Haag (ik heb niet bijgehouden waar ze vandaag kwamen…)
Afbeelding

8. Net te zien: een intercity op weg naar de fotograaf.
Afbeelding

9. Intercity van of naar Den Haag.
Afbeelding

10. AHOB met typeplaatje bij de spoorlijn Gouda - Rotterdam.
Afbeelding

11. Wisselverwarming.

Afbeelding

12. Stoptrein vanuit Gouda richting Rotterdam.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wesso op do 17 feb 2011, 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Re: [FOTO] Treinspotten

Bericht door captain007 » wo 16 feb 2011, 22:46

^^ Een echte treinspotter vermeld altijd de types van de treinen en zelfs nog de treinnummers in de dienstregeling afkomstig van somda.nl ;) :p (heb zelf een aantal jaar op een forum met treinspotters gezeten dus weet wel ongeveer hoe dat gaat).

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 16 feb 2011, 23:02

^^ Zo fanatiek ben ik nog niet :mrgreen:
De treinspotter vertelde dat "die nieuwe sprinters" SLT's zijn. Er zijn twee series te onderscheiden: 2400 en 2600 (vier- en zesdelig).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 16 feb 2011, 23:12

^^ Dat wist ik dan weer niet. Wel dat de andere sprinters SGMm heten. De afkorting staat voor Stadsgewestelijk Materieel en de kleine m is dan weer van gemoderniseerd (aangezien het oude gele sprinters zijn die qua interieur zijn gestript en opnieuw zijn bestickerd en er nog wat andere technische zaken zoals vervangen van koersrollen heeft plaatsgevonden). En de traditionele dubbeldekkers intercity's zijn VIRM's (Verlengd Interregio Materieel). Oorspronkelijk waren die namelijk korter en waren er nog 3 baks varianten te vinden en toen heette het nog IRM. Wat dat betreft is het wel een wereldje van afkortingen.... :mrgreen:

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 16 feb 2011, 23:20

^^
Betreft afkortingen... Huiswerkoefening: Noem al het planmaterieel beginnende bij Plan A, en eindig met Plan Z. :mrgreen:
Wesso schreef:De treinspotter vertelde dat "die nieuwe sprinters" SLT's zijn. Er zijn twee series te onderscheiden: 2400 en 2600 (vier- en zesdelig).
Door ingewijden ook wel bekend als de SLT S70 (vierdelig) en S100 (zesdelig), de getallen zijn afgeleid van de lengte.
captain007 schreef:Een echte treinspotter vermeld altijd de types van de treinen en zelfs nog de treinnummers in de dienstregeling afkomstig van somda.nl ;) :p (heb zelf een aantal jaar op een forum met treinspotters gezeten dus weet wel ongeveer hoe dat gaat).
Een echte treinspotter schrijft op welke materieelnummers een bepaald treinnummer rijdt. Dat bij wijze van spreke twee driedelige stellen ICM trein 1633 van Schiphol naar Enschede reden is niet genoeg. Men wil weten dat het pakweg de 4011 en 4052 waren. ;)
*11-08-2017 L.M.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 16 feb 2011, 23:32

^^ En zo staat mij ergens ook nog bij dat de twee olympisch bestickerde VIRM's de 9520 en 9525 zijn... Afijn. Het is hier geen treinforum dus ik houd er maar mee op..... :mrgreen:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 feb 2011, 6:49

Op de tramviaduct bij Barendrecht over de A15 en de Havenspoorlijn staan ook regelmatig treinspotters met grote camera's te wachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 17 feb 2011, 8:02

Op "mijn" route (Enschede-Amersfoort e.v.) zie ik vrij vaak treinspotters staan. Ik ga nog wel eens op zoek op internet om te kijken of ik een foto van mijn trein kan vinden, meestal zonder succes :lol:

Echt treinspotten heb ik zelf nog nooit gedaan. Tijdens een 3 uur durende stop op Warszawa Wschodnia heb ik wel een hoop plaatjes geschoten, maar dat was niet echt treinspotten met nummertjes erbij, zoals gebruikelijk is. Daarentegen vind ik treinen wel altijd leuke objecten om te fotograferen.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 feb 2011, 8:24

Die-hard treinspotten, is dat te vergelijken met wegwijzers fotograferen en dan de registratienummers ervan opschrijven?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 17 feb 2011, 8:36

^^
Ik zou het eerder vergelijken met tekstkarren en pijlwagens, en daar dan de locatie, kenteken, datum, tijdstip en eventuele zichtbare schade van noteren. En voordat ik misschien iemand op een idee zou brengen wil ik eraan toevoegen dat je dan m.i. echt wel rijp bent voor het programma "Help mijn man heeft een hobby".

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 17 feb 2011, 8:49

^^ Tekst- en actiewagens zijn daarentegen dan weer wèl interessant. 8-)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 17 feb 2011, 10:03

Rene schreef:^^
Ik zou het eerder vergelijken met tekstkarren en pijlwagens, en daar dan de locatie, kenteken, datum, tijdstip en eventuele zichtbare schade van noteren. En voordat ik misschien iemand op een idee zou brengen wil ik eraan toevoegen dat je dan m.i. echt wel rijp bent voor het programma "Help mijn man heeft een hobby".
Foto's maken van hectometerpaaltjes vind ik dan toch een betere vergelijking :mrgreen:. Wat die gasten doen is enkel de volledige info vermelden van wat ze gezien hebben. Dat doen wij hier ook maar op een andere wijze. Hier worden weer foto's gemaakt van bewegwijzering en worden alle hoeken en gaten van het bord besproken. Ieder zijn hobby 8-).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 17 feb 2011, 10:18

Timon91 schreef:Echt treinspotten heb ik zelf nog nooit gedaan. Tijdens een 3 uur durende stop op Warszawa Wschodnia heb ik wel een hoop plaatjes geschoten, maar dat was niet echt treinspotten met nummertjes erbij, zoals gebruikelijk is. Daarentegen vind ik treinen wel altijd leuke objecten om te fotograferen.
Ik mag graag grote buitenlandse stations binnenlopen om te kijken waar je allemaal heen kunt. Van die stations in het midden van Europa waar je Eurocities hebt die naar werkelijk alle uithoeken gaan. En als spoor-pendant van bewegwijzering ben ik dan altijd in het bijzonder geïnteresseerd in de buitenlandse variant van de CTA-bakken. In de treinen ben ik op dat soort momenten eigenlijk minder geïnteresseerd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 17 feb 2011, 10:23

^^ Buitenlandse stations bekijken is inderdaad erg mooi. Mooiste ervaring heb ik tot nu toe eigenlijk bij het station van Zürich. Zeer groot en zeer veel verschillende treinen (Eurocity, ICE, binnenlandse treinen, TGV, etc).

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 17 feb 2011, 12:16

Zoals ik al jaren een voorliefde heb voor (auto)wegen en verkeer, heeft mijn jongere broer een voorliefde voor spoorwegen en treinen.
Ik heb een rijbewijs en een goeie auto (en geen treinabbonement), hij heeft een treinabbonement en geen rijbewijs noch auto :)
Tegenpolen trekken elkaar aan, dus komen we goed overeen.

Dit gezegd zijnde, zijn hobby is dan ook het fotograferen van treinen en dergelijke meer, vooral in België.
Alles is netjes samen gebundeld op zijn treinensite: http://simpy.be/trein/home/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2011, 15:41

Pino schreef:
Timon91 schreef:Echt treinspotten heb ik zelf nog nooit gedaan. Tijdens een 3 uur durende stop op Warszawa Wschodnia heb ik wel een hoop plaatjes geschoten, maar dat was niet echt treinspotten met nummertjes erbij, zoals gebruikelijk is. Daarentegen vind ik treinen wel altijd leuke objecten om te fotograferen.
Ik mag graag grote buitenlandse stations binnenlopen om te kijken waar je allemaal heen kunt. Van die stations in het midden van Europa waar je Eurocities hebt die naar werkelijk alle uithoeken gaan. En als spoor-pendant van bewegwijzering ben ik dan altijd in het bijzonder geïnteresseerd in de buitenlandse variant van de CTA-bakken. In de treinen ben ik op dat soort momenten eigenlijk minder geïnteresseerd.
8-) München, Berlijn, Praag, Budapest, Belgrado, Wenen: daar kun je werkelijk van alles qua materieel tegenkomen. 8-)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 17 feb 2011, 16:05

Rene schreef:dat je dan m.i. echt wel rijp bent voor het programma "Help mijn man heeft een hobby".
Gelukkig heb ik geen echtgenote die dat kan zeggen. :)
Wesso schreef:8. Nog net te zien: een intercity op weg naar de fotograaf.
Rijden treinen in Nederland links? Ik dacht dat ze (meestal of altijd?) rechts reden.
(Toen ik in de jaren 80 veel per trein reed, af en toe voorin, reden ze in ieder geval rechts.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 17 feb 2011, 16:08

Treinen rijden rechts, met uitzondering van grensbaanvakken met België.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 17 feb 2011, 16:26

HSL-zuid rijdt zuidelijk van Rotterdam ook links.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 17 feb 2011, 17:08

harry schreef:
Wesso schreef:8. Nog net te zien: een intercity op weg naar de fotograaf.
Rijden treinen in Nederland links? Ik dacht dat ze (meestal of altijd?) rechts reden.
(Toen ik in de jaren 80 veel per trein reed, af en toe voorin, reden ze in ieder geval rechts.)
Het bijschrift bij de foto klopt niet. De sluitseinen staan namelijk gewoon aan en dat betekent dat de trein gewoon als normaal van de fotograaf af rijdt.
Overigens over seinen links in België en rechts in Nederland. Dit schijnt te maken te hebben met het materieel wat vroeger in België reed. Dit waren engelse stoomlocs en daar kon je vanuit de locomotief alleen aan de linkerzijde goed naar buiten kijken om seinen te zien. Daarom heeft men toen de seinen links geplaatst. Overigens zijn er ook nog andere trajecten waar links gereden wordt, zoals tussen Utrecht Centraal en Blauwkapel door de intercity's. En ik heb het ooit bij calamiteiten wel eens meegemaakt dat de trein links moest rijden tussen Elst en Nijmegen.

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 17 feb 2011, 17:24

^^
Wesso doelt niet op de dubbeldekker op het rechterspoor (die heeft twee rode lichten aan de zijde van de fotograaf en rijdt dus van hem af), maar op de trein op het linkerspoor, door het viaduct nauwelijks zichtbaar.

Treinen rijden in Nederland overigens over 't algemeen rechts. Het staat de treindienstleider vrij om naar eigen inzicht treinen links te laten rijden wanneer hij/zij dat nodig vind. In principe is het mogelijk om twee treinen naast elkaar dezelfde kant op te laten rijden, zoals in dit filmpje. In de praktijk zul je dat in Nederland echter niet vaak zien omdat het treinverkeer daarvoor te druk is.
Rene schreef:Ik zou het eerder vergelijken met tekstkarren en pijlwagens, en daar dan de locatie, kenteken, datum, tijdstip en eventuele zichtbare schade van noteren. En voordat ik misschien iemand op een idee zou brengen wil ik eraan toevoegen dat je dan m.i. echt wel rijp bent voor het programma "Help mijn man heeft een hobby".
Daar kun je het inderdaad wel een beetje mee vergelijken. Tijdstippen zijn bij treinspotten niet echt nodig als je het treinnummer weet. Elk treinnummer komt in principe maar één keer langs een dienstregelingspunt. Enkel goederentreinen tussen Onnen en Deventer bij Zwolle (er wordt 'kop gemaakt'* op Zwolle Rangeerterrein, ten westen van station Zwolle) en de Intercity's Nijmegen-Den Helder en Nijmegen-Schiphol beiden in Arnhem komen twee keer langs hetzelfde dienstregelingspunt.

*) Kopmaken betekent dat er van rijrichting gewisseld wordt. Bij een treinstel komt dat erop neer dat de machinist naar de andere zijde van het treinstel loopt en daar de trein weer 'opbouwt' om de andere kant op te rijden. Wordt een trein door een lokomotief getrokken dan spreekt men ook wel van 'omlopen'. De trein koppelt af, rijdt via een naastgelegen spoor om de wagens heen en koppelt aan de andere zijde weer aan.
*11-08-2017 L.M.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 17 feb 2011, 17:29

^^ Precies, ik doelde op die koploper achter de linker seinpaal.
De oplettende treinspotter kan trouwens uitvogelen in welke richting de SLT's reden, want de tweede trein reed in de richting van Gouda. De eerste reed de andere kant op. Ra ra... :p

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 17 feb 2011, 17:57

N342 schreef:In principe is het mogelijk om twee treinen naast elkaar dezelfde kant op te laten rijden, zoals in dit filmpje. In de praktijk zul je dat in Nederland echter niet vaak zien omdat het treinverkeer daarvoor te druk is.
Nou, dat heb ik tientallen keren beleefd. Eind jaren '80 vertrok de intercity Utrecht-Amsterdam om .47 uit Utrecht CS, en de stoptrein volgde om .49. Uiteraard was de sneltrein geregeld te laat, en om dan geen sneeuwbaleffect in de dienstregeling te krijgen reed de stoptrein over linkerspoor naar Maarssen, alwaar het middenspoor op werd gereden. Onderwijl was de intercity over rechts gepasseerd, of de stoptrein wachtte op het middenspoor totdat de intercity was gepasseerd. Dat kon, omdat in tegenrichting op dat moment net een gat in het patroon zat - al was dat gat wel klein, want een minuut na doorkomst op het middenspoor kwam de intercity naar Utrecht er al weer aan...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 17 feb 2011, 18:48

Pino schreef:
Mee eens, ik vind het ook altijd mooi om op buitenlandse stations te lezen waar de treinen zoal heengaan. In veel gevallen heb je wel een paar bestemmingen ertussen die ogenschijnlijk heel exotisch aandoen, omdat ze (nog) een paar grenzen verder weg liggen of aan de andere kant van het land.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

simon
autoweg

Bericht door simon » do 17 feb 2011, 19:34

Ik vind foto's maken van treinen op z'n tijd best leuk. Maar meestal heb ik het bij mij langs het spoor al snel gezien. In tijden van materieeltekorten is het wel aardig, je weet maar nooit wat langs zal komen. Van de winter zag ik drie gekoppelde Plan V's rijden op de IJsselbrug. Het mysterie bleef onopgehelderd, totdat ik deze week las dat NS Hispeed Plan V's inzette als vervanging van de ICE's.
N342 schreef: Wesso doelt niet op de dubbeldekker op het rechterspoor (die heeft twee rode lichten aan de zijde van de fotograaf en rijdt dus van hem af), maar op de trein op het linkerspoor, door het viaduct nauwelijks zichtbaar.

Treinen rijden in Nederland overigens over 't algemeen rechts. Het staat de treindienstleider vrij om naar eigen inzicht treinen links te laten rijden wanneer hij/zij dat nodig vind. In principe is het mogelijk om twee treinen naast elkaar dezelfde kant op te laten rijden, zoals in dit filmpje. In de praktijk zul je dat in Nederland echter niet vaak zien omdat het treinverkeer daarvoor te druk is.
Er speelt nog wat anders mee. De treindienstleiders hebben vaak simpelweg geen tijd om te bekijken of er bijvoorbeeld een mogelijkheid is dat een intercity een stoptrein inhaalt over het linkerspoor. Vroeger gebeurde dat veel vaker dan nu.

Leuk voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=yitpqZsZC7o

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 feb 2011, 20:06

waldo79 schreef:Treinen rijden rechts, met uitzondering van grensbaanvakken met België.
En op sommige dubbelsporige baanvakken tussen twee enkelsporige baanvakken in, waar links wordt ingehaald.
Overigens is "rechts" spoorverkeer in de ontwerpvoorschriften van ProRail als "voorkeursoplossingsrichting" beschreven, net als de toepassing van stations in bajonetligging bij overwegen. :)

(maar het is dus geen verplichting, waar het om wat voor reden dan ook handig is om het andersom te doen, dan mag dat zo ontworpen worden. In de praktijk zie je het in Nederland vrijwel nooit gebeuren, op de HSL na dan - om het invoegen van/naar Breda te vereenvoudigen)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 17 feb 2011, 20:48

N342 schreef:Het staat de treindienstleider vrij om naar eigen inzicht treinen links te laten rijden wanneer hij/zij dat nodig vind. In principe is het mogelijk om twee treinen naast elkaar dezelfde kant op te laten rijden, zoals in dit filmpje. In de praktijk zul je dat in Nederland echter niet vaak zien omdat het treinverkeer daarvoor te druk is.
Als de stoptrein Gouda-Utrecht enkele minuten te laat is, wordt de IC die er achter zit vanaf Ypenburg over het andere spoor geleid. Vanaf Voorburg rijden de twee gezamenlijk naar Den Haag Centraal.
waldo79 schreef:Treinen rijden rechts, met uitzondering van grensbaanvakken met België.
Van Utrecht Centraal naar Amersfoort rijden de Intercity's eerst 5 km aan de linkerkant.
N342 schreef:Noem al het planmaterieel beginnende bij Plan A, en eindig met Plan Z.
Ga je dat wel redden met alle treinsoorten? De Blauwe Engel en de Blokkendoos rijden bijvoorbeeld ook nog rond. ;)

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 17 feb 2011, 20:56

Coen Tunnel schreef: 8-) München, Berlijn, Praag, Budapest, Belgrado, Wenen: daar kun je werkelijk van alles qua materieel tegenkomen. 8-)
En Warszawa natuurlijk, ik heb veel verschillend materieel zien rijden daar 8-) . Komende week ben ik weer in Polen te vinden, en ik hoop nog een paar mooie plaatjes te kunnen schieten.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 17 feb 2011, 21:45

boe! schreef:
N342 schreef:Noem al het planmaterieel beginnende bij Plan A, en eindig met Plan Z.
Ga je dat wel redden met alle treinsoorten? De Blauwe Engel en de Blokkendoos rijden bijvoorbeeld ook nog rond. ;)
Nee, dat hebben we al niet meer gered. Plan Y wordt ook wel SGM genoemd, en Plan Z was ICM. Toen waren de letters op, en ging men over op afkortingen als ICR, BNL, DD-AR, SM90, DM90, IRM, SLT, etc.

Overigens waren er ook subseries, Zo was plan V (mat '64) onderverdeeld in 13 deelseries.

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 17 feb 2011, 21:58

^^
Men is ook pas na WO2 begonnen met de planindeling. In de regel geldt dat alle rijtuigen en treinstellen uit de periode 1949-1977 volgens een plan werden besteld. Speciale was overigens ook Plan TT, het prototype van de vierdelige Materieel '64 stellen die als Plan T op de baan kwamen. Hoe subseries werden gekozen is overigens een beetje lukraak. Mat '54 had ook verschillende deelseries die allemaal een eigen plancode kregen (Plan F, G, M, P en Q waren allemaal 'Hondekoppen').
*11-08-2017 L.M.