Afbeelding

[FOTO] Treinspotten

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [FOTO] Treinspotten

Bericht door Vinny » do 17 feb 2011, 22:08

Het staat de treindienstleider vrij om naar eigen inzicht treinen links te laten rijden wanneer hij/zij dat nodig vind. In principe is het mogelijk om twee treinen naast elkaar dezelfde kant op te laten rijden, zoals in dit filmpje. In de praktijk zul je dat in Nederland echter niet vaak zien omdat het treinverkeer daarvoor te druk is.
Maar niet alle dubbelsporige baanvakken zijn "dubbel enkelspoor". Er zijn genoeg baanvakken waar het spoor in de tegenrichting alleen bereden kan worden op "Aanwijzing Verkeerd Spoor" van de treindienstleider.

Overigens zie je wel vaker twee treinen naast elkaar dezelfde kant op - juist in Nederland waar men graag cross-platform overstappen biedt. Meestal is het spoor de laatste jaren wel uitgebreid naar viersporigheid. Er is een aannemelijke kans dat men dit trouwens wil gaan doen tussen Zwolle en de aftakking van de Hanzelijn overigens, maar waarschijnlijk leent de symmetrie zich daar niet voor dus ik verwacht eigenlijk dat de IC Leeuwarden - Rotterdam 8 minuten haltering in Zwolle krijgt en achter de IC Groningen - Lelystad - Den Haag uit gaat hobbelen. Afijn we gaan het meemaken in 2013...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2011, 22:12

Vinny schreef:(maar het is dus geen verplichting, waar het om wat voor reden dan ook handig is om het andersom te doen, dan mag dat zo ontworpen worden. In de praktijk zie je het in Nederland vrijwel nooit gebeuren, op de HSL na dan - om het invoegen van/naar Breda te vereenvoudigen)
Het lijkt me vooral gedaan omdat op de aansluitende HSL in België ook links wordt gereden.

Waar wel een duidelijk voorbeeld is waar het links rijden handiger is, is tussen de aansluiting ten westen van Bilthoven en Utrecht Centraal, waar de IC's links rijden. Dat heeft te maken met hoe de IC's van de Noord-Oost het station in- en uitrijden.
Timon91 schreef:En Warszawa natuurlijk, ik heb veel verschillend materieel zien rijden daar 8-) . Komende week ben ik weer in Polen te vinden, en ik hoop nog een paar mooie plaatjes te kunnen schieten.
Planmatig komt er zelfs materieel uit Kazachstan en Moldavië naar Warschau. 8-)
Vinny schreef:Er is een aannemelijke kans dat men dit trouwens wil gaan doen tussen Zwolle en de aftakking van de Hanzelijn overigens,
Hoe kom je daar bij? Al voor de aanleg van de Hanzelijn was daar geen sprake van - de nieuwe IJsselbrug is immers ook slechts dubbelsporig uitgevoerd en dat was de reden waarom er geen viersporigheid komt.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 feb 2011, 22:22

Vinny schreef:Er zijn genoeg baanvakken waar het spoor in de tegenrichting alleen bereden kan worden op "Aanwijzing Verkeerd Spoor" van de treindienstleider.
Zoveel baanvakken zijn dat niet meer. Los van wat grensbaanvakken is het dubbelsporige deel van het baanvak Zwolle-Deventer een van de weinigen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 17 feb 2011, 22:27

Coen Tunnel schreef:Waar wel een duidelijk voorbeeld is waar het links rijden handiger is, is tussen de aansluiting ten westen van Bilthoven en Utrecht Centraal, waar de IC's links rijden. Dat heeft te maken met hoe de IC's van de Noord-Oost het station in- en uitrijden.
Moet zeggen dat mij dat pas duidelijk is geworden dat dat handiger was toen ik een keer treinverkeersleidingssimulators heb gespeeld op de duitse site JS-Home waar je zowat half nederland kan besturen qua wissels, etc (http://sts.js-home.org/stellwerksim/anlagen.php (overigens niet waarheidsgetrouw qua interface maar wel erg geinig)). Dan merk je pas ineens waarom de spoorlijnen liggen zoals ze er liggen en hoe ze het meest effectief gebruikt kunnen worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2011, 22:30

captain007 schreef:Moet zeggen dat mij dat pas duidelijk is geworden dat dat handiger was toen ik een keer treinverkeersleidingssimulators heb gespeeld op de duitse site JS-Home waar je zowat half nederland kan besturen qua wissels, etc (http://sts.js-home.org/stellwerksim/anlagen.php (overigens niet waarheidsgetrouw qua interface maar wel erg geinig)). Dan merk je pas ineens waarom de spoorlijnen liggen zoals ze er liggen en ze het meest effectief gebruikt kunnen worden.
Hier is het sporenplan van de omgeving Utrecht te zien: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/ut.gif

Treinen vanuit Groningen/Leeuwarden/Enschede naar Den Haag/Rotterdam komen meestal binnen op de sporen 5, 7, 8 of 9, treinen vanuit Den Haag/Rotterdam naar Groningen/Leeuwarden/Enschede komen meestal binnen op de sporen 11 of 12. Door het links rijden kruisen die twee stromen elkaar niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 feb 2011, 23:04

Hoe kom je daar bij? Al voor de aanleg van de Hanzelijn was daar geen sprake van - de nieuwe IJsselbrug is immers ook slechts dubbelsporig uitgevoerd en dat was de reden waarom er geen viersporigheid komt.
Ik heb er wel eens een uitwerking van gezien, met de opmerking dat het "waarschijnlijk" niet ingevoerd wordt, en ja: het zou op dubbelsporig baanvak komen. Een tegentrein vanuit het Harde die vertraging heeft, zou een rood sein krijgen.
Zoveel baanvakken zijn dat niet meer. Los van wat grensbaanvakken is het dubbelsporige deel van het baanvak Zwolle-Deventer een van de weinigen.
In Brabant kwam dat nog veel voor bij de introductie van het nachtnet. Vanwege het onderhoudsrooster zijn de nachttreinen planmatig op 40 km/h ingelegd. Maar ik zou echt moeten nazoeken welke trajecten dat precies waren, er staat me iets bij van Gilze-Rijen - Tilburg, maar hang me er niet aan op ;)

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 18 feb 2011, 7:37

Vinny schreef:
Het staat de treindienstleider vrij om naar eigen inzicht treinen links te laten rijden wanneer hij/zij dat nodig vind. In principe is het mogelijk om twee treinen naast elkaar dezelfde kant op te laten rijden, zoals in dit filmpje. In de praktijk zul je dat in Nederland echter niet vaak zien omdat het treinverkeer daarvoor te druk is.
Maar niet alle dubbelsporige baanvakken zijn "dubbel enkelspoor". Er zijn genoeg baanvakken waar het spoor in de tegenrichting alleen bereden kan worden op "Aanwijzing Verkeerd Spoor" van de treindienstleider.
Baanvakken zijn tegenwoordig over 't algemeen tenminste voorzien van linkerspoorbeveiliging. Normaliter is een baanvak opgedeeld in 'blokken' van zo'n 1,5 km, zowel het linker- als rechterspoor. Bij linkerspoorbeveiliging is alleen het rechterspoor opgedeeld in een aantal verschillende blokken. Het linkerspoor is één groot blok. Voorbeelden waar dergelijke beveiliging wordt toegepast zijn er nog ten overvloede, rond Zwolle hebben vrijwel alle spoorlijnen linkerspoorbeveiliging, alleen het stukje Zwolle-Meppel vormt daar een uitzondering op, voor de rest zijn de lijnen richting Amersfoort, Groningen, Leeuwarden en Dalfsen allemaal voorzien van linkerspoorbeveiliging.
Willem schreef:Zoveel baanvakken zijn dat niet meer. Los van wat grensbaanvakken is het dubbelsporige deel van het baanvak Zwolle-Deventer een van de weinigen.
Zover ik weet zelfs het enige binnenlandse traject waar met aanwijzing VS gereden moet worden. De rest zijn grensbaanvakken (en dan alleen nog Oldenzaal-Bad Bentheim, Venlo-Kaldenkirchen en Roosendaal-Essen. Zevenaar-Emmerich en Eijsden-Visé zijn voorzien van verkeerdspoorbeveiliging (aangezien op Eijsden-Visé het rechterspoor 'verkeerd spoor' is noem ik het maar geen linkerspoorbeveiliging).
*11-08-2017 L.M.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 18 feb 2011, 22:22

Vinny schreef:Vanwege het onderhoudsrooster zijn de nachttreinen planmatig op 40 km/h ingelegd.
Dat kan, maar komt puur door het OHR. Treinen worden dan vaak langzamer ingelegd zodat er tijd is om over een ander spoor te rijden, of even 10 minuten stil te staan en te wachten op een tegentrein of anderzins wat voortkomt uit onderhoudswerkzaamheden.
Dat staat echter los van het al dan niet nodig zijn van een lastgeving VS.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 feb 2011, 10:20

Het had wel degelijk te maken met "verkeerd spoor" rijden omdat dat dus in Brabant alleen op basis van een aanwijzing VS kan ;) (of kon, wellicht is dat nu aangepast)

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 19 feb 2011, 14:12

^^
Zoals al eerder gezegd, in Nederland kennen we tegenwoordig vrijwel alleen nog maar het automatische blokstelsel voor dubbel-enkelspoor en het automatische blokstelsel voor dubbelspoor met beveiligd links rijden (waarbij "automatisch" duidt op het feit dat de beveiliging zelf detecteert of het blok 'vrij' is, vroeger had je ook nog relaisbeveiliging waarbij de machinist moest nagaan of zijn trein nog compleet was, en als dat het geval was een knop bediende waardoor het blok weer 'vrij' werd gegeven). Dat systeem is tegenwoordig niet meer in gebruik (Roermond-Vlodrop en Santpoort Noord-IJmuiden waren er e.o. van voorzien).

Hoe het historisch zit op de Brabantse lijnen is mij niet bekend, maar inmiddels zijn alle baanvakken daar van één van bovenstaande beveiligingstypen voorzien. Na enig bladeren door wegwijzertekeningen kom ik voor verkeerd spoor rijden met lastgeving niet verder dan Zwolle-Olst en Blauwkapel-Lunetten (en dan voor die laatste alleen richting Lunetten, richting Blauwkapel kan gewoon links gereden worden zonder aanwijzing).
*11-08-2017 L.M.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 19 feb 2011, 14:16

Oh jee, wat heb ik hier ontketend... een gigantisch zijspoor :nothanks:

peejay
autoweg

Bericht door peejay » za 19 feb 2011, 18:43

In de jaren '80 zat ik wekelijks in de trein; toen heb ik mijn eigen versie van treinspotten gedaan: de namen van alle 1600-locs verzamelen.
Geen idee of ik het lijstje ooit compleet heb gekregen...
Rij met je hart

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 feb 2011, 10:53

Ik ben gisteren met de trein op pad geweest - en het aantal treinfotografen (zowel op stations als langs het spoor) was best hoog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 24 feb 2011, 14:06

Ikzelf vind het wel leuk om treinen e.d. te fotograferen, maar ik vind mezelf niet specifiek een treinspotter. Een paar series is te zien op mijn Flickr.