[MYA] Myanmar (Burma)

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Chris » ma 07 mar 2011, 9:21

wegenwiki: Myanmar

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Chris » ma 07 mar 2011, 9:22

In december 2010 is de eerste volwaardige autosnelweg van Myanmar opengesteld, vanaf Yangon via de hoofdstad Naypyidaw naar Mandalay in het noorden. De snelweg is 580 kilometer lang en het tracé is grotendeels te volgen in Google Earth. Ik heb nog geen foto's gevonden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Willem » ma 07 mar 2011, 22:17

Lijkt vooral een prestige-project te zijn, de gewone bevolking daar zal niet in staat zijn om zelf auto te rijden. Qua verkeersaanbod zal de weg wel wat overgedimensioneerd zijn. Er zullen sowieso maar weinig wegen in het land liggen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door captain007 » ma 07 mar 2011, 22:19

^^ Ik vermoed Noord Koreaanse toestanden die idd erg vergelijkbaar zijn met de situatie in dit land.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Chris » ma 07 mar 2011, 22:24

Het is inderdaad niet al te best in Myanmar, maar ik denk wel dat een snelweg zoals deze wel de meest logische is om te bouwen. Yangon telt 4,4 miljoen inwoners, Naypyidaw inmiddels ook bijna 1 miljoen en Mandalay is met ruim 1 miljoen inwoners de 2e stad van het land.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door nederland24 » di 08 mar 2011, 20:48

Mogen de mensen i.t.t. Noord-Korea dan wel een auto bezitten. :?:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door marcel » wo 09 mar 2011, 21:59

Ik heb deze reportage op ARD erover gezien:
http://www.daserste.de/weltspiegel/beit ... 8e5~cm.asp

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door marcel » wo 09 mar 2011, 22:09


sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door sirdanilot » di 22 mar 2011, 14:47

Haha, die man die met de hand de markering aanbrengt :lol:

Tsja, het is en blijft natuurlijk sneu, zo'n monsterproject ten koste van de bevolking. Aan de andere kant heeft die bevolking nu wel tijdelijk werk, ook al is het voor een hongerloon en zijn de arbeidsomstandigheden erg slecht.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Pino » di 22 mar 2011, 17:26

Een project als dit als werkgelegenheidsproject; ik zie dat toch niet helemaal voor me. Zoiets werkt wellicht in een westerse economie in crisistijd doordat het (onder meer) de druk op het sociale stelsel verlaagt en de consumptie draaiende houdt, maar zo zitten landen als Myanmar niet in elkaar. Een sociaal stelsel ontbreekt, gezinnen voorzien min of meer zichzelf dus veel consumptie valt er niet te stimuleren. En dan weet ik nog niet eens hoe het met de werkloosheid zit.

In dit soort landen is er vaak wel een grotere rechtvaardiging aan te wijzen voor het aanleggen van een goed uitgebouwde weg dan werkgegelenheid en snel transport voor die paar mensen met een auto. Dat is het snel kunnen transporteren van oogst naar een markt. Slecht uitgebouwde wegen zorgen er vaak voor dat boeren hun oogst alleen lokaal kwijt kunnen; in hun dorp of vanuit een stalletje langs de weg aan toevallige voorbijgangers. Vaak is de productie groter dan de lokale vraag en eindigt het ermee dat boeren een deel van hun productie moeten weggooien door bederf. Een goed uitgebouwde asfaltweg zorgt ervoor dat geoogste producten vele malen sneller naar een stad of markt kan worden getransporteerd, zonder dat zij bederven. Die grotere afzetmarkt brengt geld in het laatje van boeren c.q. lokale bevolking, en het maakt het voor de stadsbevolking goedkoper en eenvoudiger om aan voedsel te komen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je je kunt afvragen in hoeverre het regime in Myanmar zich deze belangen aantrekt. Grote kans dat je hier inderdaad gewoon praat over een combinatie van prestigeproject, zelfverrijking c.q. vetpot voor bevriende bouwbedrijven en de hoop om goederen vanuit Zuid-China via de haven van Rangoon te kunnen transporteren (wat dan natuurlijk nog meer geld in het laatje brengt van bedrijven die aan het regime gelieerd zijn). Evenmin valt voor mij in te schatten in hoeverre deze nieuwe weg valt aan te wijzen als een ontsluitingsproject als hierboven omschreven. Als de corridor Rangoon - Mandalay voorheen al een goede asfaltweg had, biedt een nieuwe 2x2-weg waarschijnlijk vrijwel geen toegevoegde waarde. Ik wil hoe dan ook maar zeggen dat het nut van verbindingen als deze vaak maar beperkt kunnen worden afgeleid uit het aantal voertuigen dat er zal gaan rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Chris » di 22 nov 2011, 11:33

Straatje in Naypyidaw, de nieuwe hoofdstad.

Afbeelding

locatie

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door hugomol » di 22 nov 2011, 12:07

Middenberm weghalen, dan kunnen wij ook zo'n brede weg maken google maps
stel je voor, de middenberm van de a2 asfalteren :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Palance » di 22 nov 2011, 13:03

Het lijkt Noord-Korea wel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Willem » di 22 nov 2011, 20:08

Dat soort regimes moeten wat ruimte hebben voor parades enzo.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door HAFRABAisfun » di 27 dec 2011, 19:36

Dat Naypyidaw veel asfalt heeft verbaast me echt niet, die stad is vooral een prestigehoofdstad en een veiligere plek dan het onrustige en opstandgevoelige Yangon (Rangoon) :roll:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Kaaiman » zo 08 jan 2012, 12:27

Willem schreef:Dat soort regimes moeten wat ruimte hebben voor parades enzo.
En deeltijd militair vliegveld uiteraard...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ehuls
verkeersader
Berichten: 636
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Ehuls » di 27 nov 2012, 15:31

Helaas geen foto's, maar ik heb verleden week over een stukje van deze "snelweg" in Myanmar gereden, vanaf ongeveer 75 kilometer onder Mandalay tot in Mandalay zelf. Ik hoop maar dat dit geen prestige-object was. want het voor een nieuwe snelweg ziet het er behoorlijk retro uit. Het stuk wat ik gezien heb was 2x2 met betonplaten. Hectometerpaaltjes waren grote witte stenen die zich misschien nog het best laten omschrijven als een soort grafzerken. Er was zeker het eerste stuk nauwelijks verkeer, hoewel Myammar zich in rap tempo ontwikkelt gaat het vervoer buiten de steden nog met allesbehalve auto's, en schijnt de te betalen tol ook fors te zijn. De chauffeur van onze bus kon dan ook rustig op de rechter rijbaan stoppen om even een takje van zijn voorruit te verwijderen en reed de rest van de tijd gewoon in het midden van de twee rijbanen. Bij Mandalay kwam er wat meer verkeer, maar dan voornamelijk brommertjes en fietsen.

Overigens heb ik mijn hele trip alleen maar geasfalteerde wegen gehad, al is het asfalt meestal van zeer slechte kwaliteit. Er is de afgelopen twee jaar veel asfalt bijgekomen, maar ik heb daar verder geen cijfers over. Het toerisme groeit ook enorm, kwamen er in 2010 nog slechts 300.000 toeristen, vorig jaar waren het er al 800.000 en dit jaar lijkt het weer met minstens dezelfde factor te groeien. Maar nog altijd een schijntje met de 20 miljoen toeristen die buurland Thailand per jaar ontvangt. In Yangon viel het me op dat er voornamelijk alleen nog maar hele moderne auto's rijden (van alleen maar Aziatische merken) en het verkeer in de stad ook vaak vast loopt. Het verkeer begint er echt een probleem te worden. In Mandalay zie je minder auto's, en moeten de auto's samen met de vele brommers voor een plek op de weg vechten. Zeer chaotisch straatbeeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Chris » wo 13 mar 2013, 18:49

Myanmar heeft ook wel een paar grote bruggen.

Deze twee overspannen de rivier de Irrawaddy bij Mandalay.
Afbeelding

Afbeelding

Brug over de Irrawaddy bij Pakokku.
Afbeelding

Brug over de Irrawaddy bij Chauk.
Afbeelding
Bridge near Chauk, Myanmar.. by Robin Thom, on Flickr

Brug over de Irrawaddy bij Magwe.
Afbeelding

Brug over de Irrawaddy bij Pyay.
Afbeelding

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door woutero » vr 17 mei 2013, 14:16

Ik ben in Februari een aantal weken in Burma geweest. Een schitterend land met extreem vriendelijke mensen die zich in hoog tempo proberen los te maken van hun recente geschiedenis van onderdrukking. Er zijn nog altijd behoorlijke conflicten (m.n. met de eigen bevolking in alle grensgebieden) die het land behoorlijk instabiel maken. Maar met name in centraal Burma lijkt de bevolking erg blij met de nieuw verworven vrijheden en grijpt de kansen met beide handen aan. Eén van die vrijheden is privaat autobezit en (belangrijker) door het verdwijnen van internationale boycots staan de grenzen ook open voor import van buitenlandse auto's.

Dit betekent ook het e.e.a. voor de wegen. Vooral in Yangon zie je dat er grote verkeersproblemen op de loer liggen. Het wegennet is nauwelijks berekend op wat er nu rondrijdt en al helemaal niet op een sterke groei van het verkeer. Drie jaar geleden waren er nog geen private auto's, nu staan er regelmatig files. Op drukke kruispunten wordt gewerkt aan flyovers die verlichting moeten brengen. Ook wordt gewerkt aan nieuwe bruggen over de rivieren rond de stad.

Ik heb ook (met de bus) een deel van de enige autosnelweg van het land bereden. Een prima weg en zeker niet alleen voor prestige. Druk is hij niet, maar de opkomende elite (en de bestaande elite) gebruiken hem wel degelijk. Ik zal later wat foto's plaatsen.

Verder opmerkelijk vanuit verkeersperspectief is de nieuwe hoofdstad Naypyidaw. Als planoloog moest ik daar natuurlijk ook even naartoe. Het gebrek aan asfalt in de rest van het land wordt hier ruimschoots goedgemaakt. Ook hiervan zal ik later wat foto's plaatsen.

Tenslotte moet gezegd worden dat in de rest van het land de staat van de wegen erbarmelijk is. Zonder uitzondering smal en in slechte staat. Asfalteren gaat met de hand (letterlijk). Bewegwijzering is vrijwel afwezig. Buiten de as Yangon-Mandalay zie je ook nauwelijks auto's. Wel bussen, vrachtwagens vol mensen, motorfietsen, etc.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door woutero » vr 17 mei 2013, 14:31

De autosnelweg van Naypyidaw naar Yangon. De rode borden zijn waarschuwingsborden die om en om in het Birmees en het Engels zijn. Met algemene oproepen als "Drive safely", "wear seatbelts" e.d. De hectometerpaaltjes zijn van het model grafzerk. Opvallend is dat de weg overal is voorbereid op 2x4. Bij op- en afritten is de weg al 2x4. De meeste kunstwerken zijn echter niet voorbereid op 2x4, maar er ligt wel overal een brede lege berm klaar.
Afbeelding

Het wegdek lijkt Amerikaans: betonplaten:
Afbeelding

Om onduidelijke redenen maakte onze bus een stop in de berm. Niet ongebruikelijk. Gaf me de kans om wat betere foto's te maken. Hier wat kletsende locals op de vluchtstrook:
Afbeelding

Wegbeeld:
Afbeelding

De bus. Overigens veruit de comfortabelste bus die ik heb gezien in het land. Met name de in het Zweeds nagesynchroniseerde en in het Birmees ondertitelde Jackie Chan films waren een genot.
Afbeelding

Wegbeeld. De hectometerpaaltjes zijn overigens mile markers (ze gebruiken miles, geen km). Het getal onder de streep is me niet helemaal duidelijk. Ze tellen steeds tot 6 (of 8?) en beginnen dan weer overnieuw. Zal wel iets Engels zijn. Zie rechts het wandel/koeien pad wat in de berm is ontstaan.
Afbeelding

We waren niet de enigen die stopten op deze plek:
Afbeelding

De brede berm leent zich ook prima voor een wandeling:
Afbeelding

Of een fietstochtje:
Afbeelding

The end:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Kaaiman » vr 17 mei 2013, 15:52

Mooie foto's van een bijzondere weg. 8-)

Heb je ook nog ergens een wegnummer kunnen ontdekken?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ehuls
verkeersader
Berichten: 636
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Ehuls » vr 17 mei 2013, 15:56

Herkenbare foto's, wel duidelijk een stuk meer verkeer dan het stuk wat ik gezien heb bij Mandalay. Vond het trouwens ook opvallend dat wegwerkzaamheden veel door vrouwen werden uitgevoerd. Wat ik begreep kwam dat doordat mannen veel eerder kiezen voor het leger of een bestaan als monnik.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door woutero » do 13 jun 2013, 14:54

Ik heb geen wegnummers kunnen ontdekken. Buiten de (enige) autosnelweg is bewegwijzering ook vrij zeldzaam.

Wel zie je langs wegen regelmatig borden staan met een boodschap.

Het meeste zie je deze, die wel vriendelijk is:
Afbeelding

Maar af en toe zie je ook zoiets:
Afbeelding
(Tatmadaw is het woord voor het leger/de junta)
Ik heb ook nog een bord gezien (maar niet kunnen fotograferen) waarop stond: "Never hesitate, always be prepared to shed blood with Tatmadaw"

Zelfs op de slechtste wegen moet je af en toe tol betalen, bedoeld voor wegenbouw (slechte foto...):
Afbeelding

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door woutero » do 13 jun 2013, 15:30

Een paar beelden van wegwerkzaamheden.

Asfalteren is in Myanmar handwerk. Bij de bouw van de snelweg, viaducten en bruggen worden machines gebruikt, volgens mij uitsluitend door buitenlandse aannemers, maar de rest van het wegennetwerk wordt op ambachtelijke wijze bijgehouden.

Eerst een aantal beelden van werkzaamheden aan de Hwy 4 tussen Taunggyi en Meiktila. Ik heb de foto's gemaakt uit een bus (door het raam) dus ze zijn niet van geweldige kwaliteit.

De grondstoffen voor de weg worden gewoon uit de naastliggende rots gehakt:
Afbeelding

Daar hebben ze nog wel wat hulp van een machine bij:
Afbeelding

Afbeelding

Op een soort gravel onderlaag wordt vervolgens een laagje asfalt 'gestort':
Afbeelding

De asfaltton:
Afbeelding

En hoe smelt je asfalt? Op een houtvuurtje natuurlijk:
Afbeelding

De crew:
Afbeelding


Een wat kleinschaliger project in de buurt van Bagan:

Asfaltstokers en gravel, die hier niet voorhanden was in een naastgelegen rots en dus van elders kwam:
Afbeelding

Asfalteren:
Afbeelding

Rustpauze. Op de achtergrond zie je nog wel een wals, die de onderlaag vlak maakt, en een verse lading brandhout:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Snelwegfreak » do 13 jun 2013, 20:24

Indrukwekkend! Apart dat dit daar nog met de hand gaat, mooi om te zien dat proces. Jammer dat het voor hen nog zo moet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door woutero » vr 14 jun 2013, 12:31

Hierbij nog een aantal foto's van het wegbeeld in Myanmar. Het zijn er wat veel, dus ik heb het merendeel in een spoiler gezet.

Het meest geziene vervoermiddel op het platteland:
Afbeelding

Marktdag in Kalaw, Shan state, inclusief parkeerpolitie:
Afbeelding

Dit soort bouwsels zie je veel: motor + wielen + frame = transport:
Afbeelding

In/op dit soort pick-up trucks kun je veel kwijt:
Afbeelding

Het onderscheid tussen vracht- en personenvervoer kennen ze sowieso niet echt:
Afbeelding

Meer in de spoiler:
SPOILER: TOON

Het spoornetwerk is in erbarmelijke staat. De routes zijn prachtig, maar iedereen die ik sprak die de trein had genomen was toch erg negatief. Aan de rails kun je al zien hoe comfortabel het is. Op internet lees je ervaringen van ontsporingen, verloren wagons, etc. Langs en op de rails wordt veel gelopen (de trein staat overigens stil):
Afbeelding

De markt van dit dorpje vindt plaats op het perron en treinpassagiers zijn dus ook klanten:
Afbeelding

Wegbeeld op een drukke plek (tussen Nyaungshwe en Shwenyaung):
Afbeelding

Forensen:
Afbeelding

Een gemiddelde brug, deze op een vrij toeristische plek (Pathein):
Afbeelding

Monnikjes vroeg op pad:
Afbeelding

Een vrachtwagen:
Afbeelding

Mount Poppa:
Afbeelding

Gelukkig is de helm ook in Myanmar in opmars. Maar of dit nou zo'n goed idee is?!
Afbeelding

De bussen zijn veelal niet gemaakt voor 'ons' formaat. Dit was een gerecyclede Japanse stadsbus. Wel met reserveband (in het passagiersgedeelte). De bus liep echter een defect op (lekkende koppelingsvloeistof oid). De buschauffeur kreeg hem wel weer aan de praat en kon zonder koppelen ook schakelen. Stoppen zat er echter niet meer in (omdat op gang komen zonder koppeling wat lastig is). De bus reed dus gewoon door terwijl mensen uit- en instapten. Al toeterend kuddes geiten van de weg jagend...
Afbeelding

Hier dezelfde bus. Model afgeschreven Japanse stadsbus. Bij dit busstation (Myingyan) werd een nieuw onderdeel gevonden en na twee uurtjes vertraging kon er weer gekoppeld worden:
Afbeelding

Het busstation van Myingyan:
Afbeelding

Gemiddelde 'auto':
Afbeelding

Goederenvervoer:
Afbeelding

Tot slot nog even deze:
Afbeelding

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door woutero » vr 14 jun 2013, 13:36

Tenslotte nog een paar foto's van Naypyidaw, de nieuwe hoofdstad van Myanmar.

In 2002 werd begonnen met de bouw van deze stad, in het midden van het land. In 2005 werden alle overheidsdiensten er naartoe verhuisd en in 2009 had de stad al 925.000 inwoners (volgens Wikipedia). Al reden genoeg om er een kijkje te nemen.

Een duidelijke reden om de hoofdstad te verhuizen was er niet. Er gaan geruchten dat de junta werd geadviseerd door een waarzegger die een Amerikaanse aanval op Yangon voorspelde. Andere verklaringen wijzen op de meer centrale ligging, ook dichter bij de opstandige regio's van het land.

Nu ik er geweest ben is het aan de ene kant bizar (zie foto's), maar ik begrijp het ook wel weer. Naypyidaw was de enige plek waar er altijd water en elektriciteit was, waar het internet fatsoenlijk werkte, waar ruimte was voor voor congressen, waar winkelcentra zijn, etc. Kortom een soort moderne samenleving. Om dit niveau van ontwikkeling in Yangon te krijgen zou heel veel ingewikkelder zijn dan om in the middle of nowhere gewoon opnieuw te beginnen. Het is een plek waar de overheid/het regime internationaal zaken kan doen.

Maar ze hebben het planologisch misschien wat radicaal aangepakt. De stad bestaat uit verschillende zones: woongebieden, hotelzone, commerciële zone, militaire zone (waar je niet zomaar in mag), ministeriezone, ambassadezone (waar nog geen land haar ambassade heeft gebouwd), etc. Het is allemaal zo groot en weids opgezet dat je nergens naartoe kunt zonder een flink eind rijden. Het gaat uit van autogebruik, iets wat een beetje vreemd is in een land waar bijna niemand over een auto beschikt.

Vooral in de weginfrastructuur wordt goedgemaakt waar het in de rest van het land aan ontbreekt. Zie de foto's:

Het hoogtepunt van grootheidswaanzin: Parliament road:
Afbeelding

Rest van de foto's in de spoiler:
SPOILER: TOON

Gemiddelde ontsluitingsweg in Naypridaw. Het is 2x4, maar de rijbanen worden door hekken gescheiden, zodat er een soort 2+2+2+2 ontstaat. Zo wordt doorgaand verkeer en afslaand/lokaal verkeer wat gescheiden. Deze weg was overigens best druk, vooral in de buurt van het winkelcentrum Junction Centre. Op de achtergrond ambtenarenwoningen. Deze zijn geclusterd naar ministerie. Aan de kleur van de daken kun je zien bij welk ministerie de bewoners werken:
Afbeelding

Hier wordt gewerkt aan een broodnodige wegverbreding:
Afbeelding

De Uppatasanti Pagode. Nieuw gebouwd door het regime. Een meter lager dan de Shwedagon Pagode in Yangon:
Afbeelding

Let vooral ook op de stoep en het zebrapad, erg nuttig:
Afbeelding

Een relatief klein weggetje, uitzicht vanaf de pagode:
Afbeelding

Ook hier duidelijk behoefte aan een bredere weg:
Afbeelding

Veel van de kruisingen zijn rotondes. Compleet met rotondekunst:
Afbeelding

Rustig wegbeeld:
Afbeelding

Het nieuwe parlement. Dichterbij konden we niet komen, omdat de weg was afgesloten omdat het parlement vergaderde:
Afbeelding

Onze taxi en Parliament Road. De taxichauffeur moedigde me aan vooral overal foto's te maken; de censuurcommissie was net afgeschaft:
Afbeelding

De afsluiting ivm de parlementsvergadering:
Afbeelding

Hoe sluit je een 20-strooks weg af? Zo dus:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door Chris » vr 14 jun 2013, 13:41

Mooie foto's wouter! Een bijzonder land is het.

Tot aan de tweede wereldoorlog was Myanmar het meest welvarende land in zuidoost-Azië. Het had kunnen zijn waar Maleisië en Thailand nu zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door keokiracer » vr 14 jun 2013, 15:15

Mooie foto's! :top:

Zeer brede weg die Parliament Road! Ik tel 9 rijstroken per rijrichting. Dat komt toch wel dicht bij de breedste weg ter wereld (parallelsystemen tellen niet mee)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [MYA] Myanmar (Burma)

Bericht door nederland24 » vr 14 jun 2013, 15:49

Mooie foto's van een land, waar je bijna niks over hoort. Overigens was er een aantal maanden geleden nog een uitzending over Myanmar op Nederland 3 bij "drie op reis". Je kan goed zien dat er nog steeds veel armoede is. :(

Plaats reactie