Resterende Verkeerszuilen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

michaelgse
stadsweg

Re: Resterende Verkeerszuilen

Bericht door michaelgse » ma 24 okt 2011, 20:59

Rein schreef:In Hoofddorp heb ik weer twee 'nieuwe' verkeerszuiltjes gespot.

De ene staat op het Leenderbos, ter hoogte van de ingang van de voetbalvelden aldaar. Het opmerkelijke is dat er op het Leenderbos om de zoveel meter een middeneiland is met aan beide kanten een pijl erop, maar dat er dus op (slechts) één ervan een ouderwetse verkeerszuil staat. Waarom is dan alleen deze overgebleven? :dontknow: Overigens, ook heerlijk nostalgisch, op het Leenderbos stikt het nog van de ouderwetse oranje voorrangsbordjes (bord B1). Het Leenderbos is trouwens een ontsluitingsweg (c.q. rondweg) van de wijk Overbos die vanaf 1983 is aangelegd. Ik neem aan dat het Leenderbos zelf ook in de periode 1983-1985 is aangelegd en hoewel er veel veranderd is, op één na zijn alle ouderwetse verkeerszuiltjes dus weg, is er met de resterende zuil en de oranje B1 worden nog wel wat ouderwets te zien!

De tweede staat even verderop op een zijweg van het Leenderbos, te weten Liesbos. Hoewel ik hier in het verleden vaak ben langsgekomen, was ik me er tot op heden nooit zo van bewust dat hier zo'n ouderwetse stukje wegmeubilair stond.
prachtig !! 2 hele mooie spots
het lijkt wel of in hoofddorp er een boel van die dingen staan

ben benieuwd of er nog meer opduiken :top:

peejay
autoweg

Bericht door peejay » di 25 okt 2011, 13:16

Hier nog een op particulier terrein (op een schoolplein): http://g.co/maps/auyv6
Aan de andere kant (niet op Streetview te zien) staat een pijl in het blauwvlak.
Rij met je hart

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 25 okt 2011, 14:34

In Bruinisse stond er ook één op het terrein van de Stoofpolder, maar dat is niet op streetview te zien... in "gevangenschap" zijn ze denk ik helemaal niet zeldzaam.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 28 okt 2011, 11:11

Van de week was ik nog zo enthousiast met de ontdekking van twee oude verkeerszuilen op het Leenderbos respectievelijk een zijweg van het Leenderbos in Hoofddorp, vandaag viel mijn oog op dit gemeentelijke bericht:
Gemeente Haarlemmermeer schreef: HOOFDDORP – De weg Leenderbos tussen de IJweg en de Kruisweg (N201) wordt in 2012 vernieuwd. Er komt nieuw asfalt en de weg wordt duurzamer en veiliger ingericht. Leenderbos gaat er op een aantal plekken anders uit zien. Zo krijgt de weg over de volle lengte een verharde middenstrook die inhalen onmogelijk maakt. De kruising met de IJweg wordt een rotonde in plaats van de kruising die er nu ligt. De verschillende afslagen worden anders ingericht en de rotonde bij de Liesbos en de Waddenweg krijgt een andere inrichting.

Met die aanpassing wordt het fiets- en autoverkeer beter op elkaar afgestemd. Het ontwerp is in samenwerking met de wijkraad tot stand gekomen.
Met andere woorden: grote kans dat in ieder geval de verkeerszuil op het Leenderbos zelf, maar mogelijk ook wel degene op de zijweg (ter hoogte van de kruizing van die weg met het Leenderbos), binnenkort verdwenen is. :sadley: Ook de mooie ouderwetse oranje voorrangsbordjes zullen dan wel gaan verdwijnen.

Off topic: opmerkelijk dat men blijkbaar een verharde middenstrook wil aanleggen om inhalen te voorkomen. Ik heb op die weg nog nooit niemand zien inhalen en kan me ook niet voorstellen (vanwege de vele middeneilanden, bochten, zijwegen, het feit dat het een bibeko weg is (met o.a. rotondes, af en toe een drempel etc.) en je aldus niet veel tijdwinst behaalt met een inhaalactie) dat dit uberhaupt op die weg gebeurt. Laat staan dat áls het eens gebeurt, dat dit heeft geleid tot (zware) ongevallen. Kortom: :nuts:
Laatst gewijzigd door Rein op vr 28 okt 2011, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » vr 28 okt 2011, 11:22

Ook zeer handig voor ambulances en politie die haast hebben, en er niet ingehaald kan worden..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 28 okt 2011, 11:26

Een verharde middenstrook? Bedoelen ze niet een mooie middenberm met gras of beplanting? Dat geeft een veel mooier aanzien.
Jammer van de zuiltjes in ieder geval!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » di 08 nov 2011, 22:59

Dit verkeerszuiltje op privéterrein die ik al eerder heb laten zien werkt ook echt. 's Avonds gaat hij aan, en hij blijft aan. Ziet er erg leuk uit :)
http://g.co/maps/u5ts7
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 17 dec 2011, 13:06

mavas schreef:EEn soortgelijk onderwerp is al eens eerder voorbij gekomen, maar hier nogmaals 2 verkeerszuiltjes in Hoofddorp bij elkaar:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 91,,0,6.59
Vorige week geconstateerd dat beide zuiltjes er helaas niet meer staan; Ze zijn vervangen voor nieuwerwetse exemplaren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 17 dec 2011, 17:02

Ik was er een paar weken geleden langsgekomen en vermoedde dit al. Maar aangezien het op dat kruispunt erg druk is (en ik dus niet rustig om me heen kon kijken) en ik niet precies wist op welke plekken die twee dingen precies stonden was ik er niet zeker van. Treurig dit in ieder geval. :sadley:

michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse » ma 19 dec 2011, 0:16

inderdaad erg jammer dat ze weg zijn :down: :down:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 22 dec 2011, 11:41

Seat schreef:Nog een locatie: Planetenweg, Hoofddorp. Tussen de Neptunusstraat en de Van Heuven Goedhartlaan. Daar staan er nog twee op een vluchtheuveltje.
Ook deze heb ik gisteren niet meer aangetroffen. Maar misschien heb ik er overheen gekeken.

michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse » do 29 dec 2011, 0:38

heel jammer dat ze blijven verdwijnen :(

net in antwerpen een van de vele zuiltjes mogen bewonderen, al die verlichte dingen geven wel een heerlijke sfeer !
hopen dat misschien deze variant ooit eens op de nederlandse wegen zal verschijnen

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 29 dec 2011, 3:36

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 29 dec 2011, 11:08

^^ :lol:
Maar hoe heb je die gevonden? :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 29 dec 2011, 11:16

michaelgse schreef: net in antwerpen een van de vele zuiltjes mogen bewonderen, al die verlichte dingen geven wel een heerlijke sfeer !
hopen dat misschien deze variant ooit eens op de nederlandse wegen zal verschijnen

http://img191.imageshack.us/img191/2549/imag3609.jpg
Komt zoiets eigenlijk voor in Nederland tegenwoordig? (in de zin van: worden er verlichte zuilen/kegels toch ergens nieuw geplaatst?)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 29 dec 2011, 11:20

^^ Nee, het aantal verlichte zuilen is op een hand te tellen. Nieuw worden er alleen retroreflecterende zuilen geplaatst, of borden zonder zuil. Overigens is er hier en daar ook een Belgische zuil te vinden, maar ik weet niet of de verlichting daarvan werkt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 29 dec 2011, 13:37

Ik kwam nog een zuil tegen in een voortuin ergens tussen De Krim en Ane. (Kan de exacte plek niet terugvinden op Streetview.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 29 dec 2011, 15:51

^^ Ik kwam daar toevallig wel een paar hectometerpaalachtige verschijningen tegen...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 29 dec 2011, 16:23

Wouter N14 schreef:^^ Nee, het aantal verlichte zuilen is op een hand te tellen. Nieuw worden er alleen retroreflecterende zuilen geplaatst, of borden zonder zuil.
Het is net zoals bij de lichtbakken. Lichtgevende zuilen/borden vallen gewoon veel meer op dat de reflecterende. Zeker voor verkeerszuilen is 'opvallen' toch wel een belangrijk criterium. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat ze niet meer nieuw worden geplaatst in Nederland. Je kan perfect intern verlichte verkeerszuilen ontwerpen die wél meegaan bij een aanrijding.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 29 dec 2011, 16:45

Lichtgevend valt inderdaad meer op, maar dat betekent niet dat onverlicht ook onvoldoende is.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 29 dec 2011, 16:45

@Alfa: Gezeur. Retroreflecterende zuilen en borden vallen prima op, zonder nodeloze energieverspilling.
Sterker nog: ze leiden niet nodeloos je aandacht van het verkeer af, in tegenstelling tot die van binnenuit verlichte ondingen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 29 dec 2011, 17:03

Wouter N14 schreef:Maar hoe heb je die gevonden? :confuuuse:
Ha, ik dacht precies hetzelfde toen ik het zag :lol:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 29 dec 2011, 17:03

Dit inwendig verlichte zuiltje is was het meest recente dat ik ken in Nederland (zal rond 1995 geplaatst zijn):
http://g.co/maps/44k4r

Geen origineel ontwerp...

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » do 29 dec 2011, 17:47

mavas schreef:
Seat schreef:Nog een locatie: Planetenweg, Hoofddorp. Tussen de Neptunusstraat en de Van Heuven Goedhartlaan. Daar staan er nog twee op een vluchtheuveltje.
Ook deze heb ik gisteren niet meer aangetroffen. Maar misschien heb ik er overheen gekeken.
Nope. Ook daar zijn ze inderdaad verdwenen. :sadley:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 29 dec 2011, 23:28

keokiracer schreef:
Wouter N14 schreef:Maar hoe heb je die gevonden? :confuuuse:
Ha, ik dacht precies hetzelfde toen ik het zag :lol:
Vrij simpel eigenlijk: je bent wel eens bij iemand op visite, je kijkt eens om je heen en ziet dat ding staan. En gezien het feit dat GMaps hem op de foto heeft, staat ie er blijkbaar al een tijdje.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 30 dec 2011, 8:49

Alfa schreef:
Wouter N14 schreef:^^ Nee, het aantal verlichte zuilen is op een hand te tellen. Nieuw worden er alleen retroreflecterende zuilen geplaatst, of borden zonder zuil.
Het is net zoals bij de lichtbakken. Lichtgevende zuilen/borden vallen gewoon veel meer op dat de reflecterende. Zeker voor verkeerszuilen is 'opvallen' toch wel een belangrijk criterium. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat ze niet meer nieuw worden geplaatst in Nederland. Je kan perfect intern verlichte verkeerszuilen ontwerpen die wél meegaan bij een aanrijding.
Alfa hier in Belgie verdwijnen ze ook meer en meer hoor, vorig jaar zij ze zo goed als allemaal weggehaald en worden er geen nieuwe meer geplaatst op alle gewestwegen in het district Kortrijk en ook in de regio Brugge zijn er heel veel verdwenen. Ook de lichtbakken zijn in sneltreinvaart aan het verdwijnen, men is momenteel op de E403 en A19 alles aan het vervangen door nieuwe reflecterende borden, enkel de portalen die momenteel vervangen worden aan de wisselaar E403/A19 worden van nieuwe lichtbakken voorzien.
Ik was / ben ook altijd voorstander van de verlichte borden/ zuilen maar je moet eerlijk zijn dat de nieuwe borden evengoed of beter opvallen/leesbaar zijn.
belgie is zo slecht nog niet

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 dec 2011, 10:45

Attietattie schreef: Vrij simpel eigenlijk: je bent wel eens bij iemand op visite, je kijkt eens om je heen en ziet dat ding staan. En gezien het feit dat GMaps hem op de foto heeft, staat ie er blijkbaar al een tijdje.
Kende vroeger ook een aantal mensen die zo'n ding bij wijze van kapstok in hun studentenkamer hadden staan. Maar helaas is dat meubilair door mijn kennisen de deur uitgedaan toen ze niet meer zo studentikoos waren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 30 dec 2011, 10:48

@Tompie: wat je tegenwoordig ook aantreft zijn van die lage gele halve bollen, die met LEDjes zijn verlicht, op het kruispunt N49-N376 in We'stkapelle bij Knokke kan je ze vinden (helaas niet op Streetview, daar zijn het nog de oude kegels die erop staan). Maar het is een feit dat je ook in Belgie de inwendig verlichte kegels toch ook minder begint te zien. Het model dat Wesso plaatste is trouwens ook Belgisch, deze zie je wel af en toe nog nieuw opduiken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 30 dec 2011, 11:43

tompie schreef:
Alfa schreef:
Alfa hier in Belgie verdwijnen ze ook meer en meer hoor, vorig jaar zij ze zo goed als allemaal weggehaald en worden er geen nieuwe meer geplaatst op alle gewestwegen in het district Kortrijk en ook in de regio Brugge zijn er heel veel verdwenen. Ook de lichtbakken zijn in sneltreinvaart aan het verdwijnen, men is momenteel op de E403 en A19 alles aan het vervangen door nieuwe reflecterende borden, enkel de portalen die momenteel vervangen worden aan de wisselaar E403/A19 worden van nieuwe lichtbakken voorzien.
Ik was / ben ook altijd voorstander van de verlichte borden/ zuilen maar je moet eerlijk zijn dat de nieuwe borden evengoed of beter opvallen/leesbaar zijn.
Hier in België worden ze ook nog altijd bijgeplaatst, zie de verkeerswisselaar Lummen. Verder vallen ze wel degelijk minder op. Ik merk dat vrijwel dagelijks op de E34 Antwerpen-Knokke. Afritten Melsele, Vrasene en Kemzeke hebben mooie lichtbakken aan de afrit, daar kan je amper voorbijrijden zonder het te zien. De nieuwere afrit Moerbeke daarentegen heeft zo'n reflecterend bord, dat valt in het donker amper op. Zeker sinds ze de verlichting 's nacht uitschakelen.

Ook verkeerszuilen weet ik nog altijd nieuw geplaatst worden. Hier bv. Vroeger stond er een reflecterend bord dat al 5 keer omver was gereden. Dan heeft men voor een intern verlicht bord gekozen dat er nog steeds staat.

michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse » vr 30 dec 2011, 19:08

Afbeelding
in antwerpen kwam ik ook dit kegel model tegen
maar met de pijl er op is het n stuk mooier.
staan er nog meer van die modellen met de pijl er op in nederland dat iemand weet?