Nieuwe bewegwijzering en PRIS in Maastricht

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Nieuwe bewegwijzering en PRIS in Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 18 mar 2011, 17:28

Eind 2010 zijn de eerste nieuwe borden voor het vernieuwde Parkeer Route Informatie Systeeem (PRIS) in Maastricht geplaatst. Het betreft hier bebording gebaseerd op het systeem zoals men dat in Duitsland kent, waarbij de binnenstad is ingedeeld in meerdere zones die d.m.v. kleuren worden aangegeven. Meer informatie is hier te vinden. In eerste instantie zijn alleen de losse verwijzingsborden en de losse verwijzingsborden met dynamische info over het aantal beschikbare plekken geplaatst.

Sinds enkele weken is men nu ook begonnen om de resterende bewegwijzering te plaatsen. Een voorbeeld:

Afbeelding

Opvallend:
* Erg klein lettertype
* Geïntegreerde industrienummering
* Gekleurde vakken voor PRIS
* Geen aanduiding "RING" meer, maar "Randweg" (aangevuld met -Noord op Noorderbrug, -Zuid op Kennedybrug)

Vandaag zag ik ook de eerste handwegwijzers in deze stijl.

nederland24
2x2 autosnelweg

Re: Nieuwe bewegwijzering en PRIS in Maastricht

Bericht door nederland24 » vr 18 mar 2011, 17:39

Wat een kleurenkermis op de borden. En waarom moet er weer iets worden overgenomen uit Duitsland. :dontknow: Ik hoop dat de huidige minister eens een eenduidig beleid wordt gevoerd qua bewegwijzering. En dus ook dat alleen het rijk het ontwerp van de borden mag bepalen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 18 mar 2011, 17:48

De wisselbokaal "Creatief met Bewegwijzering" kan bij deze van Rotterdam naar Maastricht :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 18 mar 2011, 18:00

Industrienummers, wijkmummers, genummerde parkeerplaatsen. Binnenkort komen ook de huisnummers op de bewegwijzering? :geenlach:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 18 mar 2011, 18:09

^^
De wijknummering verdwijnt juist van de borden...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 18 mar 2011, 18:27

Wat een pietepeuterig klein lettertype, met dito miniscule pijltjes.
Zwart op oranje is slecht leesbaar, net als wit op lichtgroen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 18 mar 2011, 18:28

Wat een lelijk bord met al die verschillende kleuren. En als je het lettertype vergelijkt met dat van het bord ernaast is dit toch totaal onleesbaar? :neenee:

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 18 mar 2011, 18:48

Heb ik het toch goed gezien in mijn achteruitkijkspiegel dat alle doorgaande richtingen (Hasselt, Lanaken als ik me goed kan herinneren) weg zijn. En als je de wijknummering weg haalt mag er wel iets voor in de plaats komen (Noord/Bosscherveld, West/Daalhof, Zuid/St Pieter of in ieder geval iets)

Volgens mij moet er op de onderste regel van het bord staan:"mede mogelijk gemaakt door Q-park".

mave94
dorpsstraat

Bericht door mave94 » vr 18 mar 2011, 19:52

Dat is toch nauwelijks leesbaar??
Dit valt in de categorie "slechtste bewegwijzering".
Ze deden inspiratie op toen er ineens een regenboog verscheen, en voilà, daar hebben we nieuwe wewijzers.
:krant: Morgen in het AD:
PRIS Maastricht krijgt eerste PRIJS slechtste bewegwijzering.
Met een blik op Duitsland hebben ze voor elkaar gekregen een kleurrijk systeem te bedenken, die nog totaal onleesbaar is ook.
Dan zou je eigenlijk niet moeten onthouden hoe de parkeerplaats heet, maar wat voor kleur de parkeerplaats heeft.... :facepalm:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 18 mar 2011, 20:01

Misschien heeft de ontwerper van dit bord samengewerkt met Smarties...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 18 mar 2011, 21:44

De parkeerplaats in Wyck heeft een blauwe achtergrond (net zoals de normale wegwijzers). Voor mensen die niet in Maastricht bekend lijkt het daardoor net alsof Wyck een gewone plaatsnaam is. Dat kan nog wel eens voor verwarring gaan zorgen aangezien er redelijk wat toeristen in de Limburgse hoofdstad komen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 mar 2011, 22:49

boe! schreef:Industrienummers, wijkmummers, genummerde parkeerplaatsen. Binnenkort komen ook de huisnummers op de bewegwijzering? :geenlach:
In Zwitserland staan huisnummers incidenteel op de wegwijzers. Ik wordt overigens ook niet vrolijk als ik deze wegwijzers zie. Waar is de tijd gebleven dat old-school in alle Nederlandse steden simpel edoch doeltreffend de mensen naar de bestemming verwees... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » za 19 mar 2011, 0:04

En ik dacht dat Zoetermeer, Almelo en Rotterdam erg waren, maar dit slaat echt alles :facepalm:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 19 mar 2011, 11:44

Willem schreef:Voor mensen die niet in Maastricht bekend lijkt het daardoor net alsof Wyck een gewone plaatsnaam is.
Uhm, Wyck is een plaatsnaam (van een stadsdeel / wijk) binnen Maastricht. Het heeft ook jarenlang op de borden gestaan (als "Centrum-Wyck" in zwart-op-wit) en het lijkt me niet dat nu opeens een probleem zou kunnen worden... Veel problematischer is de slechte leesbaarheid door de minuscule lettertjes.
Giuseppe schreef:Heb ik het toch goed gezien in mijn achteruitkijkspiegel dat alle doorgaande richtingen (Hasselt, Lanaken als ik me goed kan herinneren) weg zijn.
Hasselt staat er al sinds de invoering van de RING niet meer op; Lanaken heeft nooit aangegeven gestaan op de ring (pas sinds enkele jaren staat het wel aangegeven op de uitvalswegen). Zie hier het oude bord.

Giuseppe schreef:En als je de wijknummering weg haalt mag er wel iets voor in de plaats komen (Noord/Bosscherveld, West/Daalhof, Zuid/St Pieter of in ieder geval iets)
Ik ben ook erg benieuwd hoe men de verschillende afslagen op de snelweg nu gaat benoemen en of er binnen Maastricht nog iets aangegeven gaat worden (noord, zuid, west, oost?)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 19 mar 2011, 16:38

Rene schreef:Zwart op oranje is slecht leesbaar, net als wit op lichtgroen.
Ik wilde die opmerking ook maken. Hoe moeten kleurenblinden nu hun route vinden naar Ceramique-Wyck, dat is voor hen totaal onleesbaar. Of is deze groep niet belangrijk genoeg voor de gemeente?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 19 mar 2011, 23:04

Goeie genade zeg...

Het idee van de kleurtjes is eigenlijk al nogal belachelijk, maar je zou er wat van kunnen maken door bijvoorbeeld gewoon vóór de naam van de parkeerplaats (in zwart op wit) een vakje in de desbettreffende kleur te zetten, met een (goed leesbare) letter P erin. Dat verwijst dan duidelijk naar parkeerplaats en mensen kunnen wellicht de kleurcode herkennen. Maar volgens mij blijven mensen zich wel richten op de naam, en niet op iets als kleuren of nummering.

Verder moeten de letters gewoon groter, net zo groot als op het bord ernaast. Op zich vind ik de oude borden die er hingen ook niet je-van-het, met die wijknummers waar je weinig aan hebt.

Mooie foto trouwens, van een brede stadsweg met druk verkeer dat zelfs ietwat chaotisch lijkt, door de stand van de foto en het feit dat de weg niet volledig vlak is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 mar 2011, 23:12

mavas schreef:
Rene schreef:Zwart op oranje is slecht leesbaar, net als wit op lichtgroen.
Ik wilde die opmerking ook maken. Hoe moeten kleurenblinden nu hun route vinden naar Ceramique-Wyck, dat is voor hen totaal onleesbaar. Of is deze groep niet belangrijk genoeg voor de gemeente?
Inderdaad, kleurcoderingen voor wijken op de bewegwijzering is toch totaal van de zotte, zeker op deze manier, met zulke kleine letters.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 mar 2011, 11:40

Coen Tunnel schreef:kleurcoderingen voor wijken
Voor de goede orde: de kleurcodes en namen hebben betrekking op parkeerzones (die soms dezelfde naam hebben als een wijk). Kleur geel / Markt verwijst bijvoorbeeld naar de parkeergarages Mosae Forum en Bassin. Voor je dit bord tegenkomt, ben je al een bord gepasseerd met een overzicht "parkeren in Maastricht", met daaronder de gebieden en het aantal beschikbare parkeerplaatsen op dat moment.

Neemt niet weg dat het lettertype inderdaad veel te klein is...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 20 mar 2011, 18:31

Toevallig kwam ik op een andere site een foto tegen van de oude borden. Als je die vergelijkt met wat er nu voor brouwsel hangt springen de tranen bijna in je ogen... :geenlach:

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 mar 2011, 18:33

Bijna? :sadley:
Wat een vrije val heeft de kwaliteit van onze bewegwijzering gemaakt...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 mar 2011, 18:46

Seat Ibiza schreef:
Coen Tunnel schreef:kleurcoderingen voor wijken
Voor de goede orde: de kleurcodes en namen hebben betrekking op parkeerzones (die soms dezelfde naam hebben als een wijk). Kleur geel / Markt verwijst bijvoorbeeld naar de parkeergarages Mosae Forum en Bassin. Voor je dit bord tegenkomt, ben je al een bord gepasseerd met een overzicht "parkeren in Maastricht", met daaronder de gebieden en het aantal beschikbare parkeerplaatsen op dat moment.

Neemt niet weg dat het lettertype inderdaad veel te klein is...
Wijken, parkeerzones - kleurcoderingen horen per definitie NIET thuis op de bewegwijzering. :!:
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 20 mar 2011, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Woordje 'niet' vergeten...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 20 mar 2011, 18:52

^^ Ben je in de laatste zin het woordje niet vergeten?
Laatst gewijzigd door boe! op zo 20 mar 2011, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 mar 2011, 20:05

Hoe dan ook, kleurcodering kun je inzetten op een manier die de borden prima leesbaar houdt en op een manier die van de borden een kermis maakt. De Maastrichtse borden zijn in mijn optiek een voorbeeld van het laatste. Het bord is op zichzelf al krap uitgevoerd en de kleurcodes maken de doelen dan alleen nog maar slechter leesbaar. En persoonlijk vind ik dat parkeerzonering niets te zoeken heeft op de bewegwijzering van een ringweg als die om het centrum van Maastricht. Die zet je maar ergens rechts of links van de weg neer; niet dwars over een portaal op een doorgaande weg.

Als men dan een systeem uit Duitsland meent te moeten overnemen, zal men toch ook onder ogen moeten zien dat de gemiddelde Duitse stad niet dit soort geïntegreerde troep-portalen neerzet, maar de kleurcodering op specifieke parkeerwegwijzers laat.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 mar 2011, 20:07

boe! schreef:Ben je in de laatste zijn het woordje niet vergeten?
En jij bedoelde waarschijnlijk "zin" ipv "zijn"?
Iedereen is kennelijk nogal van z'n à propos door deze bewegwijzering :lol:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 20 mar 2011, 20:11

Ik twijfelde tussen 'moet het niet zijn' en 'klopt de laatste zin niet'. :p

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 21 mar 2011, 12:14

ViaHaaren schreef:Toevallig kwam ik op een andere site een foto tegen van de oude borden. Als je die vergelijkt met wat er nu voor brouwsel hangt springen de tranen bijna in je ogen... :geenlach:
Vind je die borden nou echt zo mooi? Ze zijn natuurlijk beter dan die nieuwe kleurenkermis, maar voor oldschoolborden vind ik toch echt suboptimaal. Wijknummers, een 'kerstboom' aan witte doelen en onduidelijk of je nu voor Borgharen/Itteren naar rechts moet of rechtdoor (het antwoord is natuurlijk dat je naar rechts moet, maar er staat geen pijl naar rechts dus dat zie je niet in één oogopslag).

Redesign is qua pijlvorm en lettertype misschien niet zo mooi, maar als je de letter groter maakt en er geen kermis van maakt, kan het wel duidelijk zijn. Ik heb wat in mekaar geknutseld:

Afbeelding

Groter, doch hetzelfde lettertype, kleurcode alleen in de P-schildjes (de weinige mensen die de kleurcode gebruiken kunnen het dan nog wel zien, en de rest heeft er geen last van), en de belangrijke bestemmingen als Randweg-Noord en industrieterreinen bovenaan. Indien er gewoon wit-op-blauwe doelen tussen hadden gestaan, zouden die ook bovenaan staan.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 21 mar 2011, 12:24

De ellende met deze kleuren is dat die teksten ook niet bepaald goed leesbaar zijn voor kleurenblinden. En ook voor de mensen die wel de kleuren fatsoenlijk kunnen zien is het met tegenlicht heel slecht leesbaar. Met name dat zwart op oranje is op de foto al een drama. Laten ze deze prut maar heel snel weghalen :facepalm:.
Op de site zie ik overigens hele andere borden staan in die PDF's. Mijn voorkeur zou hebben om gewoon normale bewegwijzering te plaatsen en die andere borden dan ter ondersteuning nog langs de weg te plaatsen.

alexanderpas
woonerf

Bericht door alexanderpas » ma 21 mar 2011, 18:11

en dan zou je dat zwart op oranje ook nog eens kunnen aanzien voor een route gevaarlijke stoffen ;)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 21 mar 2011, 19:10

Moeilijk he? Duidelijke borden maken. :facepalm: Als je nou gewoon de P op de borden zet met daarachter de naam van de stadswijk cq. de naam van het centrumdeel en daarachter met een digitaal bord, het aantal nog beschikbare plaatsen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 21 mar 2011, 20:26

Wat ik me nu al bijna het hele onderwerp afvraag, komt er nog iets terug voor de wijkbewegwijzering? Hoe moet je nu je route vinden naar de westelijke wijken van de stad?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer