Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door keokiracer » di 29 mar 2011, 14:53
Rene schreef:centrumparkeergebiedsverwijzingskleurtjessysteem
das een goed woord voor Scrabble
alleen jammer dat het woord niet op het bord past.
Nah ja, dan maar hopen op het 47-letterwoord bij Lingo

-
mave94
- dorpsstraat
Bericht
door mave94 » di 29 mar 2011, 21:33

of voor galgje.
Dit slaat echt alles

Dat je dat heus zou kunnen lezen en dat je er wijs uit zou kunnen...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 29 mar 2011, 23:07
Seat Ibiza schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet inzien wat er allemaal mis zou zijn aan die handwegwijzers...
Ja, de kleuren maken het bord drukker, maar dat is nu eenmaal het gekozen systeem met die zones. Ik vind de portaalborden met die miniscule lettertjes en pijltjes een veel groter probleem!
Met dat laatste ben ik het eens. Maar het feit dat de portalen slechter zijn, maakt van de handwegwijzers nog geen goede borden. Ik sluit me volledig aan bij René in zijn pleidooi voor wat de Duitse oplossing is: aparte parkeerborden (in eerste instantie als verwijzing naar zones) in plaats van integreren. Scheelt kleurenkermis en scheidt hoofdzaken van bijzaken.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » di 29 mar 2011, 23:50
Rene schreef:Als ter plekke onbekende prefereer ik een systeem zoals in Duitsland: aparte P-borden met het aantal vrije parkeerplaatsen er direct achter. Simpel en duidelijk. De gewone bewegwijzering wordt zo tenminste geen kleurenkermis
In principe is ook dat Duitse systeem ingevoerd; enkel op punten waar het ruimtetechnisch lastig is, wordt reguliere bewegwijzering gecombineerd met de parkeerzones.
-
Rene
- Secretaris
Bericht
door Rene » wo 30 mar 2011, 7:43

Nee, dat is niet zo.
In Duitsland is de parkeerverwijzing met de kleurtjesbandjes niet geïntegreerd in de gewone bewegwijzering.
Dat is een wezenlijk verschil.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 30 mar 2011, 8:52
Seat Ibiza schreef:Enkel op punten waar het ruimtetechnisch lastig is, wordt reguliere bewegwijzering gecombineerd met de parkeerzones.
"Ruimtetechnisch lastig" is een nogal hellend vlak. Ik ben ervan overtuigd dat met enige goede wil nog best plek gevonden was om de parkeerzones ergens apart aan te geven. Maar van een gemeente die het presteert om dat kleurengedrocht op de Ring neer te zetten verwacht ik niet dat zij voldoende goede wil heeft - namelijk omdat zij aantoonbaar de enorme downside van integreren niet in heeft kunnen schatten.
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » wo 30 mar 2011, 11:26
Pino schreef:Met dat laatste ben ik het eens. Maar het feit dat de portalen slechter zijn, maakt van de handwegwijzers nog geen goede borden. Ik sluit me volledig aan bij René in zijn pleidooi voor wat de Duitse oplossing is: aparte parkeerborden (in eerste instantie als verwijzing naar zones) in plaats van integreren. Scheelt kleurenkermis en scheidt hoofdzaken van bijzaken.
Als je kijkt naar de pdf die eerder al in het topic werd genoemd lijkt het erop dat men eerst wel over losse parkeerborden met kleurcodes (of gaan die ook nog naast deze bewegwijzering geplaatst worden?) nagedacht heeft. Dat was mijns inziens de beste oplossing geweest. Aantal P plaatsen kun je dan ook gelijk in die borden laten zien en dan kun je de bewegwijzering weer gebruiken waarvoor het bedoeld is en niet om alle parkeerroutes te gaan bewegwijzeren, waardoor andere belangrijke doelen verdwijnen of weggedrukt worden.
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » wo 30 mar 2011, 11:50
keokiracer schreef:Rene schreef:centrumparkeergebiedsverwijzingskleurtjessysteem
Nah ja, dan maar hopen op het 47-letterwoord bij Lingo

48 letters

.
Die borden zijn dusdanig intens onleesbaar dat je zou hopen dat dit bij wet verboden wordt.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » wo 30 mar 2011, 12:04
captain007 schreef:Als je kijkt naar de pdf die eerder al in het topic werd genoemd lijkt het erop dat men eerst wel over losse parkeerborden met kleurcodes (of gaan die ook nog naast deze bewegwijzering geplaatst worden?) nagedacht heeft.
Die losse borden vormen 90% van de nieuwe bebording PRIS. Op een zeer beperkt aantal plaatsen is er voor gekozen om de richtingen voor de parkeergebieden ook aan te geven op reguliere bewegwijzering.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door keokiracer » wo 30 mar 2011, 14:18
Groningen schreef:48 letters

.
Ik tel de ij als één letter

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 30 mar 2011, 14:43
Rene schreef:
Nee, dat is niet zo.
In Duitsland is de parkeerverwijzing met de kleurtjesbandjes niet geïntegreerd in de gewone bewegwijzering.
Dat is een wezenlijk verschil.
Mwah. Ook in Duitsland zie je dat wel eens volgens mij, maar het is minder irritant aanwezig, dat is zeker zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Matt
- verkeersader
Bericht
door Matt » wo 30 mar 2011, 16:31
Zo, heeft men bij redesign nu ook de ophoogwijzende pijlen van NBA overgenomen?
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » za 02 apr 2011, 19:13
Foto van vandaag:

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Rene
- Secretaris
Bericht
door Rene » za 02 apr 2011, 20:17

Als het parkeersysteem was beperkt tot zulke mastjes, en niet was geïntegreerd met de gewone bewegwijzering, dan was het prima geweest...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » zo 03 apr 2011, 1:05
Ook op deze bordjes zie ik het voordeel van de verschillende kleurtjes niet. Het onderste bord is toch duidelijk genoeg en bewijst maar weer dat die extra kleurtjes 0,0 toegevoegde waarde hebben.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 03 apr 2011, 9:46
Rene schreef:
Als het parkeersysteem was beperkt tot zulke mastjes, en niet was geïntegreerd met de gewone bewegwijzering, dan was het prima geweest...
Ik heb behoorlijk lelijkere portaalbewegwijzering gezien (waar de reeds geposte plaatjes bij in het niet vallen), maar heb er geen foto van gemaakt.
Voor de Maastrichtenaren onder ons: Het is
dit bord dat ondertussen ook is vervangen met een kleurenkermis en meer flauwekul.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » zo 03 apr 2011, 10:40
nederland24 schreef:... bewijst maar weer dat die extra kleurtjes 0,0 toegevoegde waarde hebben.
Tsjaa, dan heb jij dus duidelijk niet de rest van de berichten in deze draad gelezen en begrijp je waarschijnlijk ook niet wat de betekenis is van de kleuren...
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » zo 03 apr 2011, 11:09

Toevallig heb ik dat wel en m'n reactie verandert er niet door.
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » zo 03 apr 2011, 11:30
Ik zie dan toch liever dit soort
borden in plaats van een kleurenkermis die zogenaamd bedoeld is voor de verschillende parkeergebieden. Dan nog eventueel in een variant met het aantal beschikbare plaatsen (kon even geen beter voorbeeld verzinnen).
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » zo 03 apr 2011, 12:31

Afgezien van het redesign zijn dit prima borden. Ze laten duidelijk zien, dat die kleurenkermis niet nodig is.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » zo 03 apr 2011, 13:37
captain007 schreef:Ik zie dan toch liever dit soort
borden in plaats van een kleurenkermis die zogenaamd bedoeld is voor de verschillende parkeergebieden. Dan nog eventueel in een variant met het aantal beschikbare plaatsen (kon even geen beter voorbeeld verzinnen).
Er zijn meerdere voorbeelden te vinden in Nederland die net zo duidelijk, of duidelijker zijn dan dit Maastrichtse systeem. Steden die het aantal beschikbare plaatsen laten zien zijn er dan ook redelijk veel, Haarlem en Breda kan ik zo al uit mijn hoofd verzinnen:
Breda
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » zo 03 apr 2011, 13:41

Wilde ook eerst een voorbeeld uit Haarlem nemen

, maar op Streetview staan nog die oude P routeborden waar ik zelf wat minder gecharmeerd van ben.
@Nederland24: Dat redesign slecht leesbaar is door de slechte kapitaalhoogte en in mijn ogen het verkeerde lettertype moeten we ons maar bij neerleggen.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » zo 03 apr 2011, 14:11
nederland24 schreef:Toevallig heb ik dat wel en m'n reactie verandert er niet door.
Je mag de borden onduidelijk vinden, te kleine letters vinden hebben en een kleurenkermis vinden, maar zeggen dat de kleuren geen toegevoegde waarde hebben is onzin, omdat dit juist het uitgangspunt is van het systeem met zones. Ook dat mag je een keuze vinden waar je het niet mee eens bent, maar je stelling blijft dus gewoon onzin.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » zo 03 apr 2011, 19:27
Vandaag in Maastricht de nieuwe borden in het echt mogen bewonderen. De losse panelen vind ik er prima uitzien. Van de geïntegreerde borden word ik nog steeds allerminst vrolijk. Heb nog speciaal gekeken of er een verband zou kunnen zijn tussen het integreren en mogelijk ruimtegebrek. Bij de borden die ik daarbij heb gezien ontgaat dat ruimtegebrek me volledig.
Ik zag op nieuwe borden trouwens ook het woord Randweg terugkomen. De Ring Maastricht gaat kennelijk verdwijnen?
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » zo 03 apr 2011, 19:32

Inderdaad Randweg, maar dat schreef ik ook al in allereerste berichtje...
Seat Ibiza schreef:Opvallend:
* Geen aanduiding "RING" meer, maar "Randweg" (aangevuld met -Noord op Noorderbrug, -Zuid op Kennedybrug)
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » di 05 apr 2011, 10:54
De aanduiding Randweg loopt al vooruit op de toekomstige aanpassingen in de hoofdverkeerswegen-structuur. De westelijke aanlanding van de Noorderbrug zal daarbij naar het noordwesten worden verlegd. Zie onderstaand schematisch overzicht:

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 18 apr 2011, 11:38
Ik heb het nu in het echt gezien en dan is het beter dan op de foto's. Alleen het wit-op-lichtgroen is niet geweldig leesbaar, dat had wel anders gemogen. Voor de rest is het best oké.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » ma 18 apr 2011, 18:29
Seat Ibiza schreef:De aanduiding Randweg loopt al vooruit op de toekomstige aanpassingen in de hoofdverkeerswegen-structuur. De westelijke aanlanding van de Noorderbrug zal daarbij naar het noordwesten worden verlegd. Zie onderstaand schematisch overzicht:

Wat heeft dit voor doel eigenlijk, om een goede ringweg te gaan onderbreken?
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 18 apr 2011, 18:35

Feitelijk is het geen goede ringweg. Met name de Statensingel is te smal en te druk. Verkeer komende vanaf de Noorderbrug wordt nu al d.m.v. afstelling van de verkeerslichten aangemoedigd om rechtsaf de route Cabergerweg - Fort Willemweg te nemen ipv Statensingel - Annalaan - Via Regia om naar de westelijke wijken te rijden.
-
Giuseppe
- verkeersader
Bericht
door Giuseppe » ma 18 apr 2011, 19:03
Ik blijf het een slechte keuze vinden om de singel uit elkaar te trekken, wat mij betreft zou het geld in de 2e noorderbrug en noord-westelijke randweg gestoken worden. Maar deze discussie is misschien nogal off-topic hier.