Nieuwe bewegwijzering en PRIS in Maastricht

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Nieuwe bewegwijzering en PRIS in Maastricht

Bericht door boe! » di 19 apr 2011, 17:33

Ik zie nu pas dat Düsseldorf ongeveer hetzelfde systeem heeft met vergelijkbare kleuren.
:arrow: Streetview

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 19 apr 2011, 17:36

Als dit niet 1-op-1 is gekopieerd weet ik het ook niet meer :p
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 18:10

Niet alleen Düsseldorf, er zijn veel meer Duitse steden met onderverdeling van parkeerzones met kleuren. Er is maar één ding dat ik in Duitsland nooit heb mogen / hoeven bewonderen, en dat is de integratie van de parkeergeleiding in de reguliere bewegwijzering.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 apr 2011, 18:55

B6 bij Hannover:
Afbeelding

En in Aachen:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 19 apr 2011, 19:12

^^Ook niet echt duidelijk. Zorg nooit dat je borden een kleurenkermis wordt. De parkeerplaatsen konden toch ook wel aangeduid worden met
P Messe-Oost
Messe-West
Messe-Noord
Messe-Zuid

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 19 apr 2011, 19:56

Die kleurtjes op de aparte P-wegwijzers (zoals op de laatste foto uit Aachen) komen in heel Duitsland voor. Met sec dat systeem is ook niets mis.

Waar ik vooral mee zit is de integratie van op gekleurde achtergronden gevoerde parkeergebiedsnamen in de algemene bewegwijzering.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 21:20

De letters op de Messe Hannover staan wat mij betreft ook in geen verhouding met de hele gekleurde bestemmingen in Maastricht.

xhantos
polderweggetje

Bericht door xhantos » vr 29 apr 2011, 0:10

Wat is de Vmax hier bij het eerste afbeelding met het portaal? Bij 50 km/u zou 200/150 mm toegepast moeten worden. Dat zou de grootte van de letters verklaren. Ik lees helemaal niets over de combinatie van Ee (vallende pijl) en Redesignborden (opgaande pijl). Ik dacht dat er geen panelen met verschillende designs naast elkaar mochten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 29 apr 2011, 8:58

xhantos schreef:Bij 50 km/u zou 200/150 mm toegepast moeten worden. Dat zou de grootte van de letters verklaren.
200/150 Uu is simpelweg véél te klein voor portaalbewegwijzering. De zichtsafstand van een portaalpaneel is immers zodanig dat snelheidscritera onder de 70 km/h geen rol meer mogen spelen. Daar is eigenlijk kapitaalhoogte 240 wel het minimum. Zie ook de N208 bij Santpoort. En dan bij voorkeur ook Ee of Dd, en geen Uu, want bij dat laatste lettertype is de spatiëring tussen de karakters onvoldoende, en dat wreekt zich zeker bij dergelijk kleine lettertjes op een portaalpaneel.
xhantos schreef:Ik lees helemaal niets over de combinatie van Ee (vallende pijl) en Redesignborden (opgaande pijl). Ik dacht dat er geen panelen met verschillende designs naast elkaar mochten.
Mag ook niet. Maar bww wordt niet altijd in één keer uitgewisseld, en dan kunnen tijdelijk wel vreemde oud/nieuw combi's voorkomen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 apr 2011, 10:16

xhantos schreef:Wat is de Vmax hier bij het eerste afbeelding met het portaal?
50 km/u.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 29 apr 2011, 11:04

xhantos schreef:Wat is de Vmax hier bij de eerste afbeelding met het portaal?
Is er niet een regel die voorschrijft dat er van de V85 uitgegaan moet worden ipv de Vmax? Ik vermoed namelijk dat die V85 wel eens een stuk hoger ligt dan de Vmax.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 apr 2011, 11:21

^^
Zal heel erg meevallen. 50 meter verderop staat namelijk een verkeerslicht met camera, die behalve op negeren van rood licht, ook op snelheid controleert...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 09 mar 2012, 18:12

Ik was vandaag voor het werk in Maastricht en toen heb ik deze borden ook gezien.

De losse stapelborden met de aantallen vrije plaatsen zien er eigenlijk prima uit. Waar het misgaat is bij de integratie met de normale bewegwijzering, dit maakt de borden enorm onoverzichtelijk en vervuild met allerlei non-informatie voor mij als doorgaand verkeer. Dat de borden zijn uitgevoerd in enorm priegelig redesign maakt de chaos vervolgens compleet.

Kortom, leuk systeem maar belabberde uitvoering.

Buiten dat vond ik de hele bewegwijzering in Maastricht erg rommelig en onsamenhangend (o.a. ring/randweg door elkaar, ontbreken van wegwijzers), ik ben er nog verkeerd door gereden ook nog.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 09 mar 2012, 18:38

ViaHaaren schreef:vond ik de hele bewegwijzering in Maastricht erg rommelig en onsamenhangend
Maar dat geldt ook voor de wegen zelf, nu de A2-tunnel in aanleg is.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 09 mar 2012, 21:54

ViaHaaren schreef:Buiten dat vond ik de hele bewegwijzering in Maastricht erg rommelig en onsamenhangend (o.a. ring/randweg door elkaar, ontbreken van wegwijzers), ik ben er nog verkeerd door gereden ook nog.
Men is momenteel druk bezig met het vervangen van handwijzers en vooraankondigingsborden. Op nieuwe borden verschijnt enkel nog "Randweg", of beter gezegd "Randweg Noord" (Noorderbrug en aansluitende wegen) en "Randweg Zuid" (J.F. Kennedybrug en aansluitende wegen). De aanduiding "Ring" wordt beetje bij beetje verwijderd. Verder is de wijknummering ook langzaam aan het verdwijnen (industrienummers komen er voor in de plaats) en wordt de aanduiding "Liège" nu ook op het OWN verder uitgerold.

Als men over een aantal weken klaar is met de vervanging, zal ik wel eens wat foto's maken.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » wo 14 mar 2012, 23:43

Blijf het wel maar vreemd vinden dat er geen enkele aanduiding richting wijken en te veel voor industrienummers is. Windrichtingen of een aantal bekendere wijken als Heer, Wolder, Caberg en Amby zouden tenminste voor een richtingsgevoel zorgen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 mar 2012, 8:37

^^ Dat zat er natuurlijk dik in, aangezien wijknamen al nauwelijks op de borden stonden in Maastricht en van tevoren bekend was dat de industrienummers de wijknummers zouden gaan vervangen.

Ik kan me voorstellen dat het voor een Maastrichtenaar wat raar is om het helemaal zonder wijkvermeldingen te doen, maar je moet het er ook maar op houden dat verwijzingen naar wijken noch in Nederland noch in het Europese buitenland heel veel voorkomen in de steden. Je moet in Amsterdam niet proberen om op de borden van Zeeburg naar Oud-West te komen, in London niet van Kensington naar Islington en in München niet van Pasing naar Schwabing. Waar wijknamen dan nog wel op de borden staan (vaak misschien wel meer als identificatie van een afrit op een stadssnelweg dan als manier om verkeer in het stadsdeel te krijgen) ben ik nou nooit heel happy met die verwijzingen. Ze zijn vaak niet accuraat (op weg naar grote delen van Rotterdam-Kralingen pak je niet de afrit Kralingen) of relatief accuraat maar nietszeggend (Centrum-Westzijde hier in Amsterdam).

Meer wijknamen op de borden is al met al zeker niet mijn stijl. Nu nog een fors aantal kleinere objecten inclusief industrienummers van de borden in de Nederlandse binnensteden af en we lopen weer eens een beetje in lijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 mar 2012, 12:35

In Zwitserland worden wijken wel goed aangegeven op de bewegwijzering. Ik vind de doelkeuze op de bewegwijzering in Zürich zelfs onovertroffen. Helaas is de consistentie in kleurgebruik, de aanduiding van routenummers en overige merkwaardigheden zodanig ver te zoeken dat ik er alsnog geen superhoog cijfer voor kan geven. Maar de wijken worden goed aangegeven (Oerlikon, Affoltern etc.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 30 jun 2012, 23:44

Vandaag in Maastricht kennis gemaakt met het nieuwe systeem van de Randweg-Noord en -Zuid, maar het blijft een beetje warrig. Temeer omdat het stukje N2 tussen de beide randwegen (nog?) wel gewoon Ring heet.
Zonder te weten dat de ring was gewijzigd in twee randwegen meende ik gewoon de borden ring te kunnen volgen. Op een gegeven moment staat een bord Randweg-Noord met een streep erdoor en dat is het. Terwijl op de wegwijzers daar wel naar het MECC en het AZM verwezen wordt, zodat de ring net zo goed intact had kunnen blijven. En vervolgens zit je, weer vanuit het niets, op de Randweg-Zuid.
Al met al een wijziging die alleen maar voor onduidelijkheid zorgt. De bedoeling zal wel zijn om minder verkeer dwars door de stad te laten rijden, maar dat zal op deze manier niet gaan lukken. Via de twee randwegen wordt het verkeer immers nog steeds naar (bijna) dezelfde plaatsen gestuurd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 jul 2012, 10:34

^^
De wijziging is wel degelijk nodig. Binnen enkele jaren wordt de aanlanding van de Noorderbrug op de westoever in noordelijke richting verschoven en is een ringstructuur met een logisch verloop aan die zijde van de Maas niet meer mogelijk. Er blijft dus slechts een driekwart ring over (aan de noord-, oost- en zuidzuide). Dat men er voor gekozen heeft om enkel een Randweg-Noord en Randweg-Zuid te bewegwijzeren vind ik dan weer niet zo logisch. Men had immers de N2 aan de oostzijde als Randweg-Oost kunnen bewegwijzeren, waarmee er in elk geval een aaneengesloten Randweg was ontstaan.

Er zijn inderdaad nog een paar oude borden met Ring blijven staan, maar na dit weekend zullen het er al weer wat minder zijn. Door de ombouw van de kruising Scharnerweg met de N2 zullen er weer wat oude wegwijzers 'sneuvelen'.