[A015] Doortrekking Ressen - Zevenaar • stikstofberekening goedgekeurd

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

playertwo
dorpsstraat

Re: [A015] Doortrekking Ressen - Zevenaar • stikstofberekening goedgekeurd

Bericht door playertwo » wo 01 nov 2023, 19:39

Helaas nog meer vertraging voor dit project.
Niet eerder dan het voorjaar 2024 is de verwachting dat de uitspraak komt

https://www.raadvanstate.nl/stikstof/

Ander gerelateerd bericht van vandaag is dat de railterminal bij Valburg wel doorgang zal vinden. Hiertoe zal afslag Elst flink meer capaciteit gaan krijgen, waaronder het viaduct over de A15.

https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... -doorgaan/
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » do 02 nov 2023, 15:12

Jeetje wat duurt dat lang voordat een groepje rechters er wat van vindt :ongeduldig:
En pas daarna volgen de overige projecten (A12/A27 Utrecht etc).
Bij een negatieve uitspraak zijn we na 4 jaar wachten weer bijna terug bij af :sadley:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 nov 2023, 15:26

De grootste zonde vind ik nog wel dat het rijk al deze jaren niet heeft gebruikt voor nieuw stikstofbeleid.
Als men had doorgepakt had een nieuwe procedure sneller afgerond kunnen zijn dan deze.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 02 nov 2023, 16:07

^^
Dat is precies het hele punt. De huidige demissionaire regering heeft er o.a. op dat gebied een potje van gemaakt. De vorige regering trouwens ook.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 nov 2023, 16:12

^^
[cynisme aan] Ik denk dat het goed is om te kijken hoe we de boeren kunnen ontzien. Wellicht door te kijken naar innovatie? Het kan sowieso niet zo zijn dat de boeren zomaar als grootste vervuiler worden neergezet, zonder de andere vervuilers te benoemen. En als zij al moeten inkrimpen, dan zeker niet de komende 10 jaar. [/cynisme uit]

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 02 nov 2023, 21:01

^^ Daarmee verwijs je dus hoofdzakelijk naar de boeren die, op grotere schaal, dieren houden.
Ik heb nog geen berichten voorbij zien komen dat jagers massaal groot wild moeten gaan afschieten "want stikstof"

Dat gaat er bij mij ffkes niet in

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 02 nov 2023, 21:31

Het betreft net name de intensieve veehouderijen, die ook nog eens op ongunstige locaties gevestigd zijn. De akkerbouw is van veel minder belang in de stikstofdiscussie.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 nov 2023, 21:33

Jeff schreef: do 02 nov 2023, 21:01 Dat gaat er bij mij ffkes niet in
Meen je dit nu serieus? :dontknow:

Even snel Googlen: "De Nederlandse varkensstapel kromp in 2021 iets naar bijna 11,4 miljoen varkens. De omvang van de kippenstapel nam het laatste jaar af naar bijna 100 miljoen dieren. De rundveestapel bleef met 3,8 miljoen runderen nagenoeg gelijk, het aantal melkgeiten steeg licht naar 482 duizend."

En over wild in Nederland:
"In 2019 waren er nog 4800 wilde zwijnen en afgelopen zomer dus al 10.000."
&
"Naar schatting leven er in Nederland tegenwoordig minimaal 5.000 – 6.000 damherten in Nederland."

Ik kan nog wel wat andere beestjes zoeken, maar het lijkt me toch vrij duidelijk dat dit in geen enkele verhouding staat tot de veestapel.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » vr 03 nov 2023, 11:27

:offtopic:
We moeten helaas dus nog tot voorjaar 2024 wachten. Hopelijk dat er dan eindelijk duidelijkheid is/komt

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 03 nov 2023, 11:35

Seat Ibiza schreef: do 02 nov 2023, 21:33
Jeff schreef: do 02 nov 2023, 21:01 Dat gaat er bij mij ffkes niet in
Meen je dit nu serieus? :dontknow:

Even snel Googlen: "De Nederlandse varkensstapel kromp in 2021 iets naar bijna 11,4 miljoen varkens. De omvang van de kippenstapel nam het laatste jaar af naar bijna 100 miljoen dieren. De rundveestapel bleef met 3,8 miljoen runderen nagenoeg gelijk, het aantal melkgeiten steeg licht naar 482 duizend."

En over wild in Nederland:
"In 2019 waren er nog 4800 wilde zwijnen en afgelopen zomer dus al 10.000."
&
"Naar schatting leven er in Nederland tegenwoordig minimaal 5.000 – 6.000 damherten in Nederland."

Ik kan nog wel wat andere beestjes zoeken, maar het lijkt me toch vrij duidelijk dat dit in geen enkele verhouding staat tot de veestapel.
Voor de (niet) relevantie van wilde dieren kun je alleen al kijken naar waar het voedsel van wilde dieren en gehouden vee vandaan komt. De scheten en mest van koeien, varkens en kippen komt voort uit het verteren van voedsel dat in grote hoeveelheden wordt geïmporteerd of in kunstmatig bemeste monocultuur wordt verbouwd.

Daarnaast maken de (stikstof producerende) wilde dieren deel uit van een ecosysteem waarvan ook beschermde flora en fauna deel van uit maken, terwijl de bio-industrie daar nauwelijks een actieve positieve bijdrage aan levert.

Als je de bijdrage van dieren aan het stikstofprobleem breder trekt dan de veehouderij dan zou je eerder voor geboortebeperking onder mensen moeten pleiten dan het afschieten van zwanen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 03 nov 2023, 14:58

Jeff schreef: do 02 nov 2023, 21:01 ^^ Daarmee verwijs je dus hoofdzakelijk naar de boeren die, op grotere schaal, dieren houden.
Ik heb nog geen berichten voorbij zien komen dat jagers massaal groot wild moeten gaan afschieten "want stikstof"

Dat gaat er bij mij ffkes niet in
En waar haalt het groot wild hun 'stikstof' vandaan?
Uit hetzelfde natuurgebied, waar de 'stikstof' van het groot wild ook weer terug komt, bij de ontlasting. Per saldo blijft de stikstof in het natuurgebied gelijk.
Bij de veehouderij is dit anders i.v.m. kunstmest op de graslanden, krachtvoer en de invoer van voedsel uit andere gebieden. Als de koeien, enz. uitsluitend met Nederlands voedsel, zonder kunstmest, gevoed zouden worden, dan had men slechts een beperkt deel van de huidige veestapel kunnen handhaven.

Oplossing is PAS 2: waarbij de 'fouten' van de afgeschoten PAS herstelt worden.:
Wetenschappelijk onderbouwd dat de kwaliteit van de natuur op orde blijft. Dit houdt in dat de KDW's uiteindelijk gehaald worden en dat tegelijkertijd natuurherstel plaatsvind. De combinatie van deze 2 ingrepen, moet aantonen dat de boel op orde komt.
Wettelijke de boel vastleggen, met evaluatie momenten per jaar en de boel in uitvoering nemen.
Gewoon dezelfde strategie dat destijds ook bij de luchtkwaliteit gedaan is met de NSL aanpak.

Aanpak mbd KDW's. De EU moet ook Duitsland en andere landen dwingen om hun uitstoot van ammoniak en stikstofoxide flink te verlagen.
Stikstofoxide verlagen door het massaal inbouwen van denox katalysatoren bij dieselmotoren (bij bijvoorbeeld graafkranen, enz).
Ammoniak verlagen door technische maatregelen bij fabrieken. Bij de veehouderij uitstootnormen instellen, waarbij ieder jaar de uitstoot verlaagd wordt, zodat na 15 jaar de KDW's gehaald kunnen worden.

P.S. Het spreekwoordige vogelpoep verhaaltje is onzin, want vogels halen hun voedsel, met stikstof, ook uit de natuurgebieden, waardoor de stikstofkringloop gesloten is.

PS Misschien verstandig om het stikstof deel naar de stikstofdepositie topic te verplaatsen?

Wel opmerkelijk dat de Raad van State nog zoveel extra tijd nodig heeft om een oordeel te kunnen vellen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 05 nov 2023, 8:43

Stikstofverbindingen en dan met name ammoniak, worden in de magen en darmen van dieren gemaakt van stikstofgas en slechts voor een klein deel uit stikstofverbindingen in gras, hooi of bladeren (of kunstmatig voer). Er is dus geen echte kringloop in een gebied met veel zoogdieren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 05 nov 2023, 17:15

^^ Weet je zeker dat het van stikstofgas is? Dat verbaast me, aangezien ammoniak in de fabriek op honderden graden en hoge drukken gemaakt wordt met een katalysator om te reageren met waterstofgas (Haber-Boschproces https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Haber-Boschproces ). Ammoniak van dierlijke oorsprong komt uit de eiwitten die de dieren hebben gegeten ( https://www.wur.nl/nl/dossiers/dossier/ammoniak-1.htm) .

Uit kunstmest kan ammoniak uitdampen. In sommige landen wordt ook wel eens ammoniak rechtstreeks in de grond ingebracht.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 05 nov 2023, 18:35

Peter schreef: zo 05 nov 2023, 8:43 Stikstofverbindingen en dan met name ammoniak, worden in de magen en darmen van dieren gemaakt van stikstofgas en slechts voor een klein deel uit stikstofverbindingen in gras, hooi of bladeren (of kunstmatig voer). Er is dus geen echte kringloop in een gebied met veel zoogdieren.
Als dat het geval, waarom hadden we in de negentiende eeuw geen stikstofdepositie probleem. Ammoniak wordt hoofdzakelijk in stallen gevormd, omdat de stront en de pis van de dieren bij elkaar komen. Als de dieren in de wei staan, wordt er geen of amper ammoniak gevormd. Deze hoeveelheden vormen geen probleem.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » vr 17 nov 2023, 20:12

Ad meldt dat rijkswaterstaat het wegdek tussen Valburg en Ressen gaat vervangen. Dat zal een aantal nachtelijke afsluitingen opleveren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 nov 2023, 20:19

^^ Hier het persbericht van Rijkswaterstaat:
Rijkswaterstaat schreef:A15: tussen Ressen en Valburg ’s nachts dicht; 27 november - 16 december 2023

Rijkswaterstaat voert onderhoudswerkzaamheden uit aan de A15 tussen de knooppunten Ressen en Valburg.

In verband met de werkzaamheden is de A15 in westelijke richting in de avonden en nachten afgesloten tussen maandag 27 november en woensdag 6 december 2023. In oostelijke richting is de weg in de avonden en nachten afgesloten tussen donderdag 7 december en zaterdag 16 december 2023. Houd rekening met omleidingsroutes en een extra reistijd tot 30 minuten.

Afsluitingen A15

In verband met de werkzaamheden is de A15 in westelijke richting van knooppunt Ressen naar knooppunt Valburg afgesloten op:

Maandag 27 november tot vrijdag 1 december, dagelijks van 20.00 tot 05.00 uur
Vrijdag 1 december 20.00 tot zaterdag 2 december 07.00 uur
Maandag 4 december tot woensdag 6 december, dagelijks van 20.00 tot 05.00 uur

De verbindingen van de A50 naar de A15 en de A325 naar de A15 via knooppunt Ressen zijn in bovenstaande periode afgesloten. Alleen van maandag 27 november 20.00 tot dinsdag 28 november 05.00 uur is het niet mogelijk om vanaf de N839 bij Bemmel de A15 op te rijden.

In verband met de werkzaamheden is de A15 in oostelijke richting van knooppunt Valburg naar knooppunt Ressen afgesloten op:

Donderdag 7 december tot vrijdag 8 december van 20.00 tot 05.00 uur
Vrijdag 8 december 20.00 tot zaterdag 9 december tot 07.00 uur
Maandag 11 december tot vrijdag 15 december, dagelijks van 20.00 tot 05.00 uur
Vrijdag 15 december 20.00 tot zaterdag 16 december tot 07.00 uur
Dit werk was natuurlijk geprogrammeerd als onderdeel van de verbreding en doortrekking van de A15, maar dit is inmiddels zo ver uitgesteld dat het asfaltonderhoud niet meer meegenomen kan worden met het project, en apart gedaan moet worden. Wat meer geld kost dan geprogrammeerd is. Iets wat je nu op veel plekken in Nederland ziet aan het asfalt, wegmeubilair, verlichting, bewegwijzering, etc.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 nov 2023, 20:52

Dat is wel hard nodig, de laatste keer dat ik daar reed was het wegdek daar behoorlijk afgetakeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 18 nov 2023, 1:16

Dat is al zeker 20 jaar het geval :facepalm:

R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L » za 18 nov 2023, 11:21

Dat stuk staat me inderdaad niet anders bij dan slecht. Althans, voor Nederlandse begrippen. Eerste keren dat ik er kwam woonde ik in Wallonië, vergeleken met daar viel het mee.

Vind het af en toe nog wel grappig om er eens te rijden, juist omdat het er zo slecht is. Beetje hobbelen en wat gebonk. Alleen toen mijn zomerbanden slechter waren en aquaplaning snel op de loer lag vond ik het minder geinig.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 18 nov 2023, 13:24

A15 is wel een lappendeken qua asfalt op met name het stuk in Gelderland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 18 nov 2023, 14:15

waldo79 schreef: za 18 nov 2023, 1:16 Dat is al zeker 20 jaar het geval :facepalm:
De snelweg is daar van 1979. Richting oosten heeft de rechter rijstrook wel nieuwer asfalt. Al is op Streetview te zien dat ook dat van voor 2009 moet dateren. Het asfalt op de linker rijstrook en vluchtstrook oogt beduidend ouder. Het asfalt richting westen is op Streetviewbeelden sinds 2009 hetzelfde, en het lijkt qua kleur en structuur op asfalt zoals dat langer geleden werd aangelegd, voordat zoab gemeengoed werd. Het lijkt me sterk dat het nog het originele asfalt is, dat zou dan meer dan 44 jaar oud moeten zijn, maar als dit deel al twintig jaar lang er slecht bij ligt zou dat er op duiden dat het asfalt wellicht ergens in de jaren '90 voor het laatst vervangen is?

Ik rij er zelf hooguit een of twee keer per jaar, en vaker richting oosten dan richting westen. Maar het is inderdaad wel een verschil als je bij Valburg vanaf de A50 komt en ineens op die oude, hobbelige snelweg komt, waar je 's avonds ook nog gewoon 130 km/u mag rijden.

Bij Elst zijn nog sporen te zien van de markering van de oude afrit; in 2016 is de aansluiting hier aangepast: https://www.google.nl/maps/@51.893567,5 ... ?entry=ttu

Bij de nadering van KP Ressen ligt rijbaanbreed nog ouder asfalt, op de rechter rijstrook echt versleten: https://www.google.nl/maps/@51.8944595, ... ?entry=ttu

Al lijkt het op Streetviewbeelden van 2009 dat ook dat asfalt nou niet enorm oud kan zijn, en dat het asfalt van de rechter rijstrook wellicht een tikje nieuwer is. Wel is ook daar al een rijbaanbrede reparatie van een scheur te zien, dus gloednieuw was het in 2009 ook zeker niet: https://www.google.nl/maps/@51.8944322, ... ?entry=ttu

Gokje: het asfalt dat nu vervangen wordt is ergens tussen 1995 en 2005 aangelegd?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 18 nov 2023, 15:47

Dit asfalt is minstens 30 jaar oud, want sinds de eerste helft van de jaren negentig wordt er standaard ZOAB aangebracht.

Overigens is het asfalt van de afrit Zwolle-Centrum vanuit Amersfoort enkele jaren geleden vervangen. Hiervoor lag de oorspronkelijke deklaag uit 1970 er nog op. Aanwijzingen hiervoor is de split laag op de vluchtstrook.

Overigens denk ik dat men er verstandig aan doet om de gehele verharding te vervangen. De huidige fundering is sterk zat, maar lijkt zeer gevoelig te zijn voor de vorming van dwarsscheuren. Dat is al vervelend bij het huidige asfalt.

Echter bij ZOAB is dat een ramp, omdat deze dwarsscheuren voor een hoop gaten kunnen gaan zorgen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 20 nov 2023, 9:43

De markering is ook smaller dan tegenwoordig. Ik weet niet wanneer de overgang naar de bredere strepen is geweest, maar het asfalt is in elk geval van voor die datum.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 20 nov 2023, 12:06

Via schreef: ma 20 nov 2023, 9:43 Ik weet niet wanneer de overgang naar de bredere strepen is geweest
In mijn herinnering ergens in 1994.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » wo 29 nov 2023, 9:32

Enkele jaren geleden is de rechter rijbaan al deels opgelapt is beide richtingen. De breuklijnen zitten er al wat jaren idd.

Met wat nachtelijke afsluitingen en de mogelijke verbreding, zal het helaas niet meer worden dan vervanging van de toplaag. Gisteren einde middag was het eerste stukje in oostelijke richting over de gehele breedte vervangen

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » wo 29 nov 2023, 15:31

playertwo schreef: wo 29 nov 2023, 9:32 Gisteren einde middag was het eerste stukje in oostelijke richting over de gehele breedte vervangen
En wat hebben ze gebruikt? Is het ZOAB geworden of gewoon weer DAB?