Afbeelding

[B058] Wesel

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

[B058] Wesel

Bericht door captain007 » zo 20 mar 2011, 16:42

Vanmiddag ben ik gaan kijken bij de nieuwe Niederrhein-Brücke bij Wesel. De nieuwe brug ligt naast de oude, maar heeft wel 2x2 rijstroken. Er moeten nog plannen zijn voor verdere doortrekking, want aan de oostzijde ligt nog een viaduct die eindigt in het niets. Aan de westzijde was men verderop nog bezig met de bouw van een viaduct over de B58. De kleine fotoserie kan men hier bekijken.
SPOILER: TOON

De nieuwe Niederrhein-Brücke naast de oude brug:
Afbeelding
IMG_3824 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Oude B58 richting de oude brug ligt er wat verlaten bij:
Afbeelding
IMG_3821 by jeroenvanlieshout, on Flickr

B58 richting het westen. De T-splitsing verderop is al opgeruimd en de zijweg is niet meer dan wat onkruid:
Afbeelding
IMG_3820 by jeroenvanlieshout, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [B058] Wesel

Bericht door boe! » zo 20 mar 2011, 17:31

Ik ben eerder dit jaar al over de brug gereden, niet wetende dat er net een nieuwe brug was afgebouwd. Zag er toen nog wat rommelig uit met de toegangsroutes vanuit Wesel. Aan de andere kant is vermoedelijk de doorgaande richting omgedraaid. Je moet nu afslaan om op de B58 te blijven rijden. Doe je dat niet dan ga je richting Xanten/Sonsbeck.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 21 mar 2011, 9:27

^^ Klopt, men heeft daar nu een T splitsing ingericht met verkeerslichten, echter heb ik het idee dat het nog niet helemaal in de definitieve vorm ligt op dit moment.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 jul 2019, 17:46

Vandaag begon de bouw van de derde en laatste fase van de nieuwe B58 rond Wesel, een 3,8 kilometer lang deel tussen de Rijnbrug en de oostkant van de stad. Dit wordt met 2x2 rijstroken aangelegd en kost maar liefst € 220 miljoen. In 2025 moet het klaar zijn.

Afbeelding

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » wo 17 jul 2019, 14:52

Ik dacht eerst dat ze een hele nieuwe brug over de Rijn gingen bouwen, maar er komt alleen een extra brug over de Lippe (weten we ook gelijk waar Prins Bernhard vandaan komt). Had misschien het stuk naar de B8 en de B8 zelf iets kunnen verbreden en vanaf het spoor een nieuw tracé aaleggen. Volgens mij zou dat wel behoorlijk wat schelen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 17 jul 2019, 22:44

^^ De rijnbrug hebben ze al eerder vervangen. Alleen gaat het allemaal weer eens op zijn Duits traag en is het in kleine stukjes opgeknipt.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 01 mar 2020, 9:39

Omdat ik geen zin had om vanaf Dorsten aan te sluiten in de dakkoffer files (BAB3/A12), heb ik de B58 gepakt om door te steken naar de BAB57.

Qua werkzaamheden is 0,0 te zien in Wesel (niets bij het ziekenhuis, niets bij de brug, niets bij de kruising met de B8).

De brug is mooi geworden en gaf mij het idee dat ik op een autobahnähnliche B-weg reed (2×2, smalle vluchtstrook, vmax 100 km/h).

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 17 aug 2020, 15:45

Update 8-8-2020

Vorig weekend heb ik bij een graad of 36 maar eens een reisje naar Hansestadt Wesel am Rhein (ruim 60.000 inwoners) gemaakt. Daarbij een rondje wegenwerken gedaan. Ben begonnen bij de Rheinbrücke, daar is van het project B58n nog niet al te veel te zien. Foto's van die brug komen later.

Vervolgens heb ik geprobeerd om dichtbij de werken te komen vanaf "Am Lippeglacis," tussen B58 en B8, maar dat lukte niet. Daarna ben ik dan wezen kijken aan de zuidkant van de stad, waar de B8 de toekomstige B58 kruist, alsook het dubbelspoor Arnhem-Oberhausen. Op dat punt is nu het e.e.a. gaande. Tot slot ben ik nog oostelijker gaan kijken, maar daar is men nog niet gestart met de aanleg der 2x2 B58 (o.a. een tunnel zal daar gebouwd worden).

Allereerst dan een impressie van wat er te zien is zuidelijk van waar de Dinslakener Landstraße aan/aftakt van de Oberndorfstraße (wat overgaat in B8). 70 foto's in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5521495651

OSM uitsnede met fotolocaties:

Afbeelding

Zie de spoiler voor een uitgebreid verslag:

:arrow:

1.Men heeft intussen de B8 in U-vorm omgelegd om ruimte te maken voor de aanleg van de onderdoorgang onder het spoor door. Deze heb ik in zwart globaal aangegeven. Deze foto is bij 2, kijkrichting west/noordwest. Iets links van het midden de Rheinbrücke Wesel
Afbeelding

2.Vanaf dezelfde locatie, kijkend richting zuiden (Voerde/Dinslaken). Hier sluit de bypass weer aan op de huidige B8. In de verte de Lippebrücke
Afbeelding

3.Een deel van de skyline van Wesel, nog steeds vanaf 2. In het midden tussen de flats de televisietoren genaamd "langer Heinrich," met 158 meter het hoogste bouwwerk van de stad. Rechts het dubbelspoor. Waar de heistelling staat, is men bezig met de onderdoorgang
Afbeelding

4.De B8 brug over de Lippe (1), kijkend ri. zuiden (Voerde/Dinslaken)
Afbeelding

5.Vanaf voornoemde brug kijkend richting westen. De Lippe mondt een stukje noordelijk van de Rheinbrücke uit in de Rijn, welke we wederom aan de horizon zien
Afbeelding

6.Kijkend richting oosten, zicht op de spoorbrug. Als het ergens in Roemenië zou zijn, zou ik het ook geloven. Op de achtergrond natuurgebied 'Lippeaue'
Afbeelding

7.Vanop de bypass bij 3, kijkrichting oost. Voor fietsers was 'ie al vrijgegeven, voor het overige verkeer nog niet
Afbeelding

8.Zicht op een trein van Abellio, op weg naar Düsseldorf Hbf, vanuit Arnhem
Afbeelding

9.De bouwplaats bij de bypass. Hier komt een halfklaverblad
Afbeelding

10.De Rhein-Ruhr-Express (RRX) snelde ook langs
Afbeelding

11.Materieel
Afbeelding

12.Bij het noordelijke uiteinde van de bypass (4), kijkend ri. noorden. Men was nog bezig met plaatsen van een geleiderail
Afbeelding

13.Bewegwijzering hoek Dinslakener Landstraße/Oberndorfstraße (B8/5). We zien maar weer 'ns Arnheim staan
Afbeelding

14.Werken noordoostelijk van het spoor, gezien vanaf 6
Afbeelding

15.Met zoom. In de verte nog een torenkraan te zien, maar dat is niet voor de wegenwerken. Eigenlijk is op deze foto alles wel te zien qua activiteit aan de noordoostkant van het dubbelspoor
Afbeelding

16.Slipgevaar en Vmax 30 tussen 4 en 6, kijkend richting zuiden
Afbeelding

17.Flinke paal al de grond in gegaan bij het spoor
Afbeelding

18.Bewegwijzering komende vanuit de richting Dinslaken
Afbeelding

19.Er was al langere tijd sprake van een kleine bypass op de B8. Kijkrichting zuid
Afbeelding

20.Bouwplaats vanaf de B8 gezien, kijkrichting west/zuidwest. Op de achtergrond de Schwerlast Terminal, onderdeel van de Rhein-Lippe Hafen, waar dan het Wesel-Datteln-Kanal uitmondt in de Rijn
Afbeelding

21.Vanaf dezelfde locatie, iets meer kijkend richting zuiden. Hier zien we de aluminiumfabriek van Trimet, wat onder Voerde valt. Groot bedrijf
Afbeelding

22.Over old school gesproken
Afbeelding

23.Wesel in zwart op wit. Geen idee waarom
Afbeelding

24.Overzicht kleine bypass bij de B8, rechts van (2) kijkrichting noord
Afbeelding

Tot zover.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 23 aug 2020, 13:20

Rheinbrücke Wesel deel I

Bij deze dan wat foto's van mijn hand rondom de Rheinbrücke Wesel. 40 plaatjes in het album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5596237041

OSM uitsnede met fotolocaties / bezienswaardigheden aangegeven:

Afbeelding

Voor het verhaal erbij, zie wederom de spoiler:

1.De Rheinbrücke gezien vanaf de oostelijke oever (1), kijkend richting westen. Juist links van de brug heeft men een bruggenhoofd van de oude
laten staan als aandenken (2), schuin achter de Rheinbrücke is de zendmast van Wesel (3, bouwjaar 1968, lengte 320,8 m.) te zien, het hoogste bouwwerk van Nordrhein-Westfalen
Afbeelding

2.Met zoom, vanaf dezelfde locatie, kijkend richting noorden
Afbeelding

3.Zo nu en dan vaart er wat voorbij
Afbeelding

4.Zoom richting west/zuidwest met zicht op (de kerk van) Wesel-Büderich. Daarachter gebouwen behorend tot de zoutmijn van Borth (5)
Afbeelding

5.Uiterst links zien we hier de terminal van Emmelsum (6)
Afbeelding

6.Noordelijk van 1, we bevinden ons op het "Büdericher eiland." Geen idee waarom Wesel hier zwart op wit staat
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.Geladen met tractoren. Daar zag ik er later die dag veel van staan bij Mainfreight te 's-Heerenberg. Tevens hebben we hier beter zicht op het oude bruggenhoofd
Afbeelding

9.Van onder gezien, kijkend richting westen
Afbeelding

10.2009...30 november dat jaar om precies te zijn. Wegenwiki
Afbeelding

11.Panorama vanaf de brug, kijkend ri. noorden. Rechts de toren van de Willibrordi domkerk Wesel
Afbeelding

12.Idem, iets meer kijkend ri. noordoosten. De kerk nu links, de langer Heinrich televisietoren uiterst rechts
Afbeelding

13.Kijkrichting noordwest. Hier zien we de overblijfselen van de spoorbrug Wesel (4). Gebouwd tussen 1872-1874, op 10 maart 1945 opgeblazen door de Duitsers. Op de achtergrond heuvelrug "die Hees," zuidelijk van Xanten gelegen
Afbeelding

14.Rhein kilometer 814, met de zendmast en de oude spoorbrug rechts
Afbeelding

15.Vanaf de brug, het fietspad (noordzijde), kijkend ri. westen
Afbeelding

16.Blik naar boven
Afbeelding

17.Zoom ri. westen. Op de achtergrond weer de "Hees" heuvelrug. Daarvoor een bouwwerk van een zand/grind groeve
Afbeelding

18.De brug telt 2x2 rijstroken met Vmax 100 ri. westen. Echter, menigeen trapte even flink door zo nam ik waar
Afbeelding

19.Richting oosten gaat de Vmax bijna aan de andere kant aangekomen nu nog terug naar 50. Mogelijk kun je over een paar jaar doorkarren met 100 km/h. Rechts de aluminiumfabriek Trimet (Voerde)
Afbeelding

20.Tot slot de Pegeluhr langs de Rijn
Afbeelding

Tot zover voor nu. Volgende week volgt deel II.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 23 aug 2020, 13:57

Mooie fotoserie :top:

Dit soort bruggen heeft Nederland net te weinig vind ik.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 23 aug 2020, 15:20

GuteFahrt schreef: zo 23 aug 2020, 13:20 Afbeelding
De boze boeren zijn van tactiek veranderd. ;)

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » zo 23 aug 2020, 21:22

Mooie foto's. Deze brug doet mij denken aan de Rijnbrug bij Speyer. Een vast onderdeel van mijn Oostenrijkreizen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 30 aug 2020, 12:00

Rheinbrücke Wesel deel II

Bij deze deel II. 40 foto's toegevoegd aan bestaand album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5596237041

Uitsnede met een paar fotolocaties/bezienswaardigheden:

Afbeelding

Zie voor het verslag wederom de spoiler.

1.Nog aan de noordzijde van de brug, kijkrichting west. Als gezegd, Vmax 100
Afbeelding

2.Zelfde locatie, kijkrichting oost. Hier zien we het voorlopig einde van de 'nieuwe' B58, met de nadruk op voorlopig
Afbeelding

3.Kunstwerk van opzij gezien. Van SNUP naar SUP :)
Afbeelding

4.Vanaf de brug over de Lippe, kijkend richting oosten (1). Hier zien we werk in uitvoering voor de zuidelijke bypass Wesel/B58n
Afbeelding

5.Overzichtsplaatje zonder zoom
Afbeelding

6.Met veel zoom ri. zuidoosten zien we hier in de verte de in 2017 stilgelegde elektriciteitscentrale van Voerde
Afbeelding

7.Vanaf de brug over de Lippe, kijkend richting noordwesten (2). De monding in de Rijn na 220 km. ten opzichte van de bron in Bad Lippspringe, bij Paderborn in de buurt
Afbeelding

8.De Rheinbrücke vanaf de brug over de Lippe
Afbeelding

9.Overzichtsplaatje huidige verkeerssituatie vanaf de brug over de Lippe (3), kijkend richting west/zuidwest
Afbeelding

10.De brug over de Lippe, kijkend richting Wesel
Afbeelding

11.Nogmaals de aanzet richting oosten, waar het nog van gaat komen als het goed is
Afbeelding

12.Zuidelijk van dat kunstwerk, kijkrichting noord
Afbeelding

13.Fietsers in verschillende richtingen moeten hun eigen kant kiezen
Afbeelding

14.Overzicht van de zuidelijke zijde (4), kijkend richting zuiden
Afbeelding

15.De zuidelijke rijbaan richting Wesel. Nu nog terug naar 1 rijstrook
Afbeelding

16.Over een paar jaar kun je dan door over 2 rijstroken op het asfalt boven de 'afrit'
Afbeelding

17.Tot slot. Naturschutzgebiet/NSG "Lippeaue"
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 16 sep 2020, 1:02

Recente drone-(lucht)beelden:

Link

De B8 bypass is nu in gebruik...

Mooie foto van de brug over de Rijn in de avondschemering:

Afbeelding
Foto, Mela Hantel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 apr 2021, 20:35

Chris schreef: ma 08 jul 2019, 17:46 Vandaag begon de bouw van de derde en laatste fase van de nieuwe B58 rond Wesel, een 3,8 kilometer lang deel tussen de Rijnbrug en de oostkant van de stad. Dit wordt met 2x2 rijstroken aangelegd en kost maar liefst € 220 miljoen. In 2025 moet het klaar zijn.

Afbeelding
Het zal wel niet verbazen... maar dit project heeft nu al 3 jaar vertraging opgelopen. De openstelling verschuift zich naar 2028, dat betekent een bouwtijd van 9 jaar voor nog geen 4 kilometer weg.

https://www.nrz.de/staedte/wesel-hammin ... 00019.html

De planning is nu dat het deel tussen de Rijnbrug en de B8 in 2024 opent en verder tot de B58/B70 aan de oostkant van Wesel in 2028. Als reden noemt men dat het onderzoek naar niet-gesprongen explosieven veel langer duurt (Wesel is totaal vernietigd in de Tweede Wereldoorlog) en dat de 'statik' van de tunnel lastiger is dan verwacht.

Wesel in 1945:
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 17 aug 2021, 11:41

Zo ongeveer een jaar nadat ik bij Wesel was gaan kijken bij de werken voor de nieuwe B58 is er op het oog niets veranderd, op één punt na. Ze hebben in juli de spooronderdoorgang ingeschoven:

Afbeelding

De werkzaamheden aan de brug over de Lippe zijn dus ook nog niet gestart.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 17 aug 2021, 15:28

GuteFahrt schreef: di 17 aug 2021, 11:41Ze hebben in juli de spooronderdoorgang ingeschoven:
Klopt. Zie ook onderstaande video. Er was behoorlijk wat Nederlandse inbreng (Heijmans).

Link

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 13 mei 2022, 17:11

Vanuit Wesel weinig nieuws te melden. De voorbereidende werken voor de nieuwe, 125 meter lange Lippebrücke lopen inmiddels wel sinds afgelopen winter, begin voorjaar. Er wordt daar nu aan voorbelasting gedaan, waarna men in de herfst van dit jaar met de bouw van de brug zelf gaat beginnen.

Afbeelding

^Voorbelasting vanuit de lucht, rechts de oostelijke Lippe oever.

De brug is hier rechtsonder in een visualisatie van Strassen NRW te zien:

Afbeelding