Parklaan Ede

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Parklaan Ede

Bericht door Kaaiman » ma 21 mar 2011, 16:59

De gemeente Ede heeft plannen voor een nieuwe ontsluitingsweg aan de oostzijde van de stad. De voormalige industrie- en kazerneterreinen worden momenteel al geschikt gemaakt voor woningbouw. De oostflank van Ede is qua bereikbaarheid niet je van het, en dus zijn er plannen om daar iets aan te doen: de Parklaan, bestaande uit een noordelijk en een zuidelijk deel.

Het noordelijke deel, vanaf de Klinkenbergweg (bij station Ede-Wageningen) totaan de N224, deels via de Nieuwe Kazernelaan, wordt een 2x1 LARGAS-weg zonder VRI's, maar met bajonetrotondes (ik weet er geen beter woord voor).

Het zuidelijke deel, vanaf aansluiting 24 van de A12 tot bij station Ede-Wageningen wordt tussen Bennekom (landgoed Hoekelum) en het station 2x2 met VRI's. Dit is feitelijk een verbreding van de bestaande weg. Nieuw wordt het stukje tussen de aansluiting met de A12 en Hoekelum, waar een 1x2-weg zal worden aangelegd. Deze weg moet de Frans Halslaan/Zandlaan en de Tooroplaan gaan ontlasten.

Het tracé:
Afbeelding

Tracé noordelijk deel:
Afbeelding

Detail aansluiting A12 (kwartklaverblad wordt gespiegeld):
Afbeelding

Detail kruispunt Hoekelum (de noordelijke en zuidelijke takken bestaan al als 1x2 bubeko-weg):
Afbeelding

Verder nog een aantal documenten: http://www.veluwsepoort.nl/projecten/pa ... ocumenten/

Het noordelijke gedeelte lijkt me een relatief goede oplossing. Bestaande wegen worden 'hergebruikt' en aaneengeschakeld. Het zuidelijke deel lijkt me een minder geschikte oplossing. Ik vermoed dat de verbindingsweg tussen de A12 en Hoekelum met 1x2 vrij snel vol zal lopen; bovendien is het omrijden voor verkeer van en naar Arnhem (waardoor de N224 niet ontlast wordt, sterker nog: ik verwacht meer verkeer over de N224 omdat die nu door de Parklaan meer gevoedt zal worden), en de weg loopt door een mooi stukje landgoed.

In plaats van het zuidelijke gedeelte aan te leggen en te verdubbelen, had ik juist ingezet op een nieuwe aansluiting op de A12 aan de oostkant van Ede door de N224 aan de Renkumseweg te koppelen. Waar de Renkumseweg de A12 kruist, zou dan een aansluiting kunnen komen. Zo heb je zowel een oplossing voor het verkeer aan de oostkant van Ede (ook gevoed door de Parklaan), als een oplossing voor het verkeer over de N224 door de bossen en heide.
Nadeel is wel dat je hiermee meer natuurgebied doorsnijdt. Dat effect kan echter geminimaliseerd worden door de bestaande N224 flink af te waarderen of er een knip in te maken. Per saldo wordt de doorsnijding er dan minder van.
Laatst gewijzigd door captain007 op wo 16 dec 2015, 9:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Linkfix naar documenten Parklaan
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Parklaan Ede

Bericht door harry » ma 21 mar 2011, 17:46

Kaaiman schreef:bajonetrotondes (ik weet er geen beter woord voor).
Lijkt me een prima woord voor rotondes op voormalig militair terrein. :)

Ik heb daar in 2005 nog een tijdje gewerkt, in de Beeckmankazerne...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 mar 2011, 17:54

harry schreef:
Kaaiman schreef:bajonetrotondes (ik weet er geen beter woord voor).
Lijkt me een prima woord voor rotondes op voormalig militair terrein. :)
Hehe... :P

Ik bedoelde zo'n rotonde met linksaffers zoals bij Stiens, maar dan zonder fietspad op het middeneiland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 mar 2011, 17:56

Een ovonde?

Zoals hier op de N302 (links) bij Harderwijk.

Afbeelding
20100528Harderwijk_N302_13 by www.hollandluchtfoto.nl, on Flickr

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 mar 2011, 18:02

Ik vind bajonetrotonde een duidelijkere benaming dan een ovonde, want ovondes zijn er in heel veel soorten. Van een uitgerekte standaardrotonde tot krapper aangelegde verkeerspleinen en turbo-ovondes en ovatondes. 'Bajonet' zegt m.i. meer over hoe de aantakkende wegen aansluiten. Afijn, laten we die discussie over rotondevarianten liever hier voeren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 mar 2011, 18:03

Het is op zich wel interessant om te zien dat ze dit in Ede toepassen op de Parklaan want ik ben het elders nog niet tegengekomen (afgezien van Harderwijk).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 21 mar 2011, 20:08

^^ Ede is toch zo'n beetje het summum van LARGAS, afgezien van Hilversum?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 mar 2011, 20:24

Niet dat ik weet hoor. Genoeg wegen in Ede die 2x2 zijn, en recentelijk is een deel van de N224 nog verdubbeld. De wegen die 1x2 zijn, zijn dat vaak omdat 2x2 gewoonweg niet past.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 22 mar 2011, 10:36

Over de N304 bij Ede zullen we het maar niet hebben. :roll: :)
(Ja, dat is provincie en niet gemeente. Maar dat geldt ook voor de N224.)

Wat is LARGAS? Een of ander chemisch wapen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mar 2011, 10:38

Wat is het fijn dat we de Wegenwiki hebben: LARGAS, Langzaam rijden gaat sneller.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 22 mar 2011, 11:22

harry schreef:Over de N304 bij Ede zullen we het maar niet hebben.
Ik denk dat je dat eerder moet zien als ontmoediging om over de Veluwe te rijden. Grote plaatsen liggen er tussen Ede en Apeldoorn niet, dus zo veel effect zal die versmalling niet hebben in relatie tot de rest van de weg die toch al enkelbaans was. Ik vermoed wel dat er voor deze weg grootsere plannen zijn geweest, getuige de dubbelbaans stukken bij Ede en Apeldoorn.

Maar goed, daar hebben we het hier niet over.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 15 dec 2015, 16:08

*Stof stof*
[url=http://www.veluwsepoort.nl/nieuws/detail/artikel/aangepast-bestemmingsplan-parklaan/]Veluwse Poort[/url], 15 december 2015 schreef:Aangepast bestemmingsplan Parklaan

Er is een nieuw bestemmingsplan voor de Parklaan gemaakt. Een eerder plan werd vernietigd door de Raad van State. Op het nieuwe bestemmingsplan zijn 28 zienswijzen ingediend. Daarop zijn enkele aanpassingen gedaan en is het bestemmingsplan vandaag, 15 december, vastgesteld door het college. Naar verwachting neemt de gemeenteraad in januari 2016 een besluit over het plan.

In Ede-Oost wordt het steeds drukker op de weg. De Parklaan is bedoeld om verkeersproblemen in de toekomst te voorkomen en om de kazerneterreinen en het Enka-terrein goed bereikbaar te maken. Hier worden immers in de komende tien jaar zo’n 3000 woningen gebouwd. Als de Parklaan niet wordt aangelegd, neemt het verkeer op de Klinkenbergerweg, de Tooroplaan, de Zandlaan en de Van Balverenweg aanzienlijk toe (stijging tot 50%). En dat is niet het enige. Op wegen als de Nieuwe Kazernelaan en de Eikenlaan verdubbelt het verkeer zelfs. Ook ontstaan er files op de Bennekomseweg en de Edeseweg.

Nieuw bestemmingsplan
In 2014 is een eerder bestemmingsplan vernietigd door de Raad van State. Daarom moest een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld. Er is toen meteen een aantal onderzoeken geactualiseerd, waaronder verkeersonderzoeken. In juni en juli van dit jaar heeft het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegen. Hierop zijn 28 reacties gekomen. Dat heeft geleid tot een aantal aanpassingen in het plan. Het college heeft nu dit nieuwe bestemmingsplan vastgesteld. De gemeenteraad neemt dan in januari 2016 een besluit over het plan.

Aanpassingen
Wethouder Johan Weijland: “We hebben er nooit omheen gedraaid, wij zijn van mening dat de Parklaan nodig is. Nut en noodzaak zijn al meerdere malen aangetoond. Dus als belangengroeperingen zeggen dat de Parklaan niet nodig is, dan kunnen we het daar niet mee eens zijn. Daarentegen hebben we wel onze uiterste best gedaan om tegemoet te komen aan de wensen van mensen die in de directe omgeving wonen. Daarom sluiten we bijvoorbeeld op verzoek van de bewoners de Buurtmeesterweg niet aan op de Parklaan.” Een ander voorbeeld is dat het Pannenkoekenhuis Langenberg juist wel een directe aansluiting op de Parklaan krijgt. Ook worden er meer geluidswallen en geluidsreducerend asfalt aangelegd.

Planning
Wanneer de gemeenteraad in januari het bestemmingsplan vaststelt en niemand in beroep gaat, dan kan er in 2016 begonnen worden met het aanleggen van kruispunten en het zuidelijk deel van de Parklaan. Als eerste worden de kruispunten die de Enka en Maurits noord moeten ontsluiten aangelegd. Daar is bij omwonenden en bewoners van de nieuwe wijken een grote behoefte aan een goede ontsluiting.
Hier een factsheet: http://www.veluwsepoort.nl/fileadmin/im ... rklaan.pdf

Van wat ik vanaf de A12 kon zien, was men inmiddels al begonnen met de aanleg van het nieuwe viaduct waar de Parklaan de A12 onderlangs zal kruisen. Ik ga ervan uit dat de aanpassingen die nodig zijn voor de Parklaan, zoals de zuidelijke afrit t.h.v. de N781 die wordt gespiegeld, bij het project A12 worden inbegrepen.
Hopelijk zijn eind 2016 zowel de A12 als het zuidelijke deel van de Parklaan klaar. 8-)

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 15 dec 2015, 16:43

Grappig dat aansluiting 24 aan de zuidzijde wordt gespiegeld ten opzichte van de huidige ligging. Op zich kan dat natuurlijk prima. Ik denk persoonlijk dat met name de Zandlaan door de wijk Maandereng door deze maatregel een stuk rustiger zal worden. Mijn schoonzus zal daar vast niet rouwig om zijn. :)

De Edeseweg is nu op zich al een prima verkeersader, ik betwijfel echter of het 2x2-stuk wat wordt aangelegd straks ook nog buiten de bebouwde kom zal vallen. Ik voorzie daar eerlijk gezegd wel een limiet van 70 zoals op de N224, maar het kan ook meevallen natuurlijk. Ook een positief punt dat er LARGAS-pleintjes komen. Ik kan niet wachten tot men die ook buiten de bebouwde kom gaat toepassen in plaats van rotondes. :woop:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 16 dec 2015, 9:03

Kaaiman schreef:Van wat ik vanaf de A12 kon zien, was men inmiddels al begonnen met de aanleg van het nieuwe viaduct waar de Parklaan de A12 onderlangs zal kruisen. Ik ga ervan uit dat de aanpassingen die nodig zijn voor de Parklaan, zoals de zuidelijke afrit t.h.v. de N781 die wordt gespiegeld, bij het project A12 worden inbegrepen.
Hopelijk zijn eind 2016 zowel de A12 als het zuidelijke deel van de Parklaan klaar. 8-)
Men is inderdaad al bezig met het betonwerk voor het nieuwe kunstwerk (is deze week inmiddels eerste beton bij gestort):
Afbeelding
DSC_0091.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De aanpassing van de aansluiting Wageningen zit volgens mij niet in scope, want die heb ik nergens voorbij zien komen in factsheets en communicatie vanuit Heijmans.

Tornadovis
zandpaadje

Bericht door Tornadovis » do 09 jun 2016, 12:30

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 09 jun 2016, 13:14

^^ Ja, dat was ook hier al gemeld, omdat de tunnel onder het A12 verbredingsproject valt. Ben benieuwd wanneer de rest van de Parklaan in aanleg gaat. Voorlopig zal de tunnel er dus nog er ongebruikt bij komen te liggen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 31 jan 2020, 22:09

***Kick, stof en uch***

Er valt weer wat te melden over dit project: de aanleg is begonnen! Er wordt op dit moment gewerkt bij de aansluiting van de Parkweg op de A12. De huidige af- en toerit richting Arnhem liggen aan de oostkant van de aansluiting. Dat is echter de plek waar de Parkweg moet gaan aansluiten. Daarom worden af- en toerit verplaatst naar de westkant van de aansluiting. De grondwerkzaamheden hiervoor zijn op 6 december jl. gestart en dit deelproject wordt eind 2020 opgeleverd. Meer over deze werkzaamheden met o.a. tekeningen van de nieuwe situatie vind je hier.

Er is een website over de Parklaan met daarin meer informatie over het gehele project.: https://parklaan.ede.nl/

Aannemer Heijmans heeft vandaag dronebeelden vrijgegeven van de werkzaamheden aan de nieuwe af- en toerit.
Link

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 31 jan 2020, 23:38

Hoe zit het met de Maanderdijk?
Op de projectpagina wordt ik niet wijzer of die weg vanaf de kruising in twee richtingen berijdbaar blijft.

De uitvoeger op de A12 wordt wel een stukje korter zo. Hopelijk zal dit niet voor (file)terugslag zorgen m.b.t. uitvoegend verkeer vanaf de A30?

Ik keek een week of wat geleden al wel vreemd op toen ik al die werkzaamheden aan die kant van de kruising zag. Nu weet ik waarvoor. :top:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 01 feb 2020, 0:16

^^ Om een of andere reden werken de PDF-documenten niet op de projectpagina. Daar zouden de schetsen in moeten staan.

Maar er is een plaatje:
Afbeelding

Goed dat ze de weg openhouden en niet met malle maatregelen komen. Het is tenslotte een belangrijke sluiproute ontsluitingsweg :top:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 01 feb 2020, 8:37

Durashift schreef: vr 31 jan 2020, 23:38 Hoe zit het met de Maanderdijk?
Op de projectpagina wordt ik niet wijzer of die weg vanaf de kruising in twee richtingen berijdbaar blijft.
Dit is de route van/naar de Maanderdijk. De rechtstreekse aansluiting op de N781 die er nu is verdwijnt. Het verkeer wordt onder de nieuwe af- en toerit en onder het viaduct Poortwachter geleid en sluit dan aan op de Parklaan. Via de Parklaan kan dan de N781 of de A12 worden bereikt.
Afbeelding

omaylie
polderweggetje

Bericht door omaylie » za 01 feb 2020, 11:05

boe! schreef: za 01 feb 2020, 8:37
Durashift schreef: vr 31 jan 2020, 23:38 Hoe zit het met de Maanderdijk?
Dit is de route van/naar de Maanderdijk. De rechtstreekse aansluiting op de N781 die er nu is verdwijnt. Het verkeer wordt onder de nieuwe af- en toerit en onder het viaduct Poortwachter geleid en sluit dan aan op de Parklaan. Via de Parklaan kan dan de N781 of de A12 worden bereikt.
Afbeelding
Ik zie trouwens nog iets. De vraag is: zien jullie het ook?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 01 feb 2020, 12:00

Ja, FOOD, van Food Valley :)
Het zou nog leuker zijn als je daar ook echt voedsel kan vinden (en dan bedoel ik niet etensresten)...

omaylie
polderweggetje

Bericht door omaylie » za 01 feb 2020, 20:29

Wesso schreef: za 01 feb 2020, 12:00 Ja, FOOD, van Food Valley :)
Het zou nog leuker zijn als je daar ook echt voedsel kan vinden (en dan bedoel ik niet etensresten)...
Jij krijgt een shoutout! :worship: :woop:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 02 feb 2020, 13:47

Wesso schreef: za 01 feb 2020, 12:00 Ja, FOOD, van Food Valley :)
De carpoolplaats inruilen voor een fastfood concept, bedoel je? ;)

Overigens, die boerderij achter het grondwerk dat nu uitgevoerd worden.. daar is wel voedsel te vinden hoor. Kippen (moeder)dieren. ;)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 03 feb 2020, 8:39

boe! schreef: vr 31 jan 2020, 22:09Er valt weer wat te melden over dit project: de aanleg is begonnen!
Dat had ik even gemist. Nou ja gemist, ik kom er bijna nooit meer dus dan is het niet zo gek. In elk geval wordt die tunnel onder de A12 door nu geen SNUP, waar ik nog wel een tijdje bang voor was. Het project leek maar niet van de grond te komen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 29 feb 2020, 21:45

Woensdag even langsgeweest. Van de Parklaan is bij de aansluiting met de A12 nog niets te zien, maar bij de Maanderdijk wordt dus volop gewerkt.
Link

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 07 mar 2020, 16:37

Ik zag vanmorgen dat de Maanderdijk naar het zuidwesten is verlegd. De weg loopt nu niet meer door het werkgebied voor de nieuwe af- en toerit, maar er omheen. Een groot deel zal al op de geplande nieuwe plek liggen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 05 apr 2020, 13:27

Rijdend over de A12 kon ik zien dat de 'F' inmiddels is geplant. Er staat een aantal bomen keurig in F-vorm opgelijnd.
Afbeelding

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 05 apr 2020, 14:02

Vorige week zaterdag nog niet gezien, wel de slinger vanaf het huidige kruispunt opgereden. Ik ben benieuwd wanneer de nieuwe aansluiting Maanderdijk/Parklaan klaar is. Dat zal wel als laatste gebeuren.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 05 apr 2020, 22:18

Dronebeelden van 23 maart jl.
Link