Het noordelijke deel, vanaf de Klinkenbergweg (bij station Ede-Wageningen) totaan de N224, deels via de Nieuwe Kazernelaan, wordt een 2x1 LARGAS-weg zonder VRI's, maar met bajonetrotondes (ik weet er geen beter woord voor).
Het zuidelijke deel, vanaf aansluiting 24 van de A12 tot bij station Ede-Wageningen wordt tussen Bennekom (landgoed Hoekelum) en het station 2x2 met VRI's. Dit is feitelijk een verbreding van de bestaande weg. Nieuw wordt het stukje tussen de aansluiting met de A12 en Hoekelum, waar een 1x2-weg zal worden aangelegd. Deze weg moet de Frans Halslaan/Zandlaan en de Tooroplaan gaan ontlasten.
Het tracé:

Tracé noordelijk deel:

Detail aansluiting A12 (kwartklaverblad wordt gespiegeld):

Detail kruispunt Hoekelum (de noordelijke en zuidelijke takken bestaan al als 1x2 bubeko-weg):

Verder nog een aantal documenten: http://www.veluwsepoort.nl/projecten/pa ... ocumenten/
Het noordelijke gedeelte lijkt me een relatief goede oplossing. Bestaande wegen worden 'hergebruikt' en aaneengeschakeld. Het zuidelijke deel lijkt me een minder geschikte oplossing. Ik vermoed dat de verbindingsweg tussen de A12 en Hoekelum met 1x2 vrij snel vol zal lopen; bovendien is het omrijden voor verkeer van en naar Arnhem (waardoor de N224 niet ontlast wordt, sterker nog: ik verwacht meer verkeer over de N224 omdat die nu door de Parklaan meer gevoedt zal worden), en de weg loopt door een mooi stukje landgoed.
In plaats van het zuidelijke gedeelte aan te leggen en te verdubbelen, had ik juist ingezet op een nieuwe aansluiting op de A12 aan de oostkant van Ede door de N224 aan de Renkumseweg te koppelen. Waar de Renkumseweg de A12 kruist, zou dan een aansluiting kunnen komen. Zo heb je zowel een oplossing voor het verkeer aan de oostkant van Ede (ook gevoed door de Parklaan), als een oplossing voor het verkeer over de N224 door de bossen en heide.
Nadeel is wel dat je hiermee meer natuurgebied doorsnijdt. Dat effect kan echter geminimaliseerd worden door de bestaande N224 flink af te waarderen of er een knip in te maken. Per saldo wordt de doorsnijding er dan minder van.